تعریف شبکه اتنرنت به زبان ساده

Ethernet یا اترنت چیست؟ تعریف شبکه اترنت به زبان ساده

احتمالا تا الان کلمه اترنت (Ethernet) به گوشتان خورده است و شاید تفاوت آن با اینترنت و کاربرد آن را ندانید. بسیاری از افراد بدون اطلاع در زندگی خود از تکنولوژی اترنت استفاده کرده و می کنند. به احتمال زیاد هر شبکه سیمی در دفتر ، بانک و حتی در خانه یک شبکه اترنت است. امروز در انزل وب به بررسی تعریف شبکه اترنت به زبان ساده می پردازیم.

پروتکل اترنت چیست و چه کاربردی دارد؟

?What is Ethernet

در مطالب قبل به بررسی موضوعاتی مانند تفاوت بین اینترنت و اینترانت و Gateway در شبکه پرداختیم در این مطلب نیز با یکی دیگر از پروتکل های شبکه یعنی اترنت آشنا می شویم. تعریف اترنت چیست؟ اترنت یک پروتکل ارتباطی استاندارد است که در دستگاه های نرم افزاری و سخت افزاری تعبیه شده و برای ساخت شبکه محلی استفاده می شود.

شبکه محلی یک شبکه رایانه ای است که گروهی از رایانه ها را بهم متصل می کند و اطلاعات را از طریق کابل یا سیم به اشتراک می گذارد. این پروتکل با گذشت زمان تکامل و بهبود یافته است تا داده ها با سرعت های بالاتری انتقال داده شوند. بیشتر رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها دارای یک کارت اترنت یکپارچه هستند بنابراین آنها آماده اتصال به شبکه اترنت هستند.

آنچه شما برای راه اندازی شبکه اترنت لازم دارید

تعریف شبکه اتنرنت به زبان ساده

دستگاه متصل شونده: اترنت هر کامپیوتر یا دستگاه الکترونیکی دیگری را به شبکه خود متصل می کند اما تنها تا زمانی که دستگاه دارای آداپتور اترنت یا کارت شبکه باشد.

کارت رابط شبکه اترنت: کارت رابط شبکه، در مادربرد رایانه یا به صورت جداگانه (نسخه های USB کارت اترنت مانند دانگل ها) نصب می شوند.

روتر: یک روتر دروازه ای برای اتصال دستگاه های مختلف است اما سوئیچ و هابی وجود دارد که نقطه اتصال بین دستگاه های یک شبکه است. کابل اترنت به این سوئیچ وصل می شود و عملکردی متفاوت با ترافیک شبکه ایجاد می شود.

کابل: فناوری اترنت عمدتاً با کابل های فیبر نوری کار می کند که دستگاه ها را تا فاصله ۱۰ کیلومتری به یکدیگر متصل می کند.

نرم افزارهای کنترل کننده: سیستم عامل های مدرن مانند نسخه های جدید Windows ، Linux و MacOS برای مدیریت شبکه های اترنت کافی هستند. اما نرم افزارهای دیگر ویژگی های بیشتری را ارائه می دهد و کنترل بهتری نیز در اختیار شما می گذارند.

نحوه کار اترنت

نحوه کار اترنت

اترنت برای درک کامل مکانیسم موجود در پروتکل اترنت به دانش فنی نیاز دارد. توضیح ساده این موضوع به این صورت است:

هنگامی که یک دستگاه در شبکه قصد ارسال داده را دارد ، از حاملی استفاده می کند ، که سیم اصلی اتصال تمام دستگاه ها است. اگر این حامل ، آزاد باشد به این معنی است که هیچ کس چیزی ارسال نکرده ، و سپس بسته داده در شبکه، ارسال می شود و بعد این مرحله سایر دستگاه ها بسته را بررسی می کنند تا ببینند گیرنده آن هستند یا خیر. گیرنده بسته را دریافت و استفاده می کند. اما اگر قبلاً در این راه بسته ای وجود داشته باشد ، دستگاهی که می خواهد وظیفه ارسال را انجام دهد برای چند هزار ثانیه دست نگه می دارد تا مجدداً امتحان کرده و بتواند داده را ارسال کند.

شبکه اترنت بی سیم

شبکه بی سیم اترنت

شبکه های اترنت می توانند بی سیم نیز باشند و به جای استفاده از کابل اترنت برای اتصال رایانه ها ، از کارت های رابط شبکه بی سیم که از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط دو طرفه با سوئیچ یا هاب بی سیم استفاده می کنند ، تشکیل شوند. فن آوری شبکه بی سیم می تواند انعطاف پذیرتر باشد ، اما این شبکه ها در پیکربندی امنیت ، نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

انواع شبکه های اترنت

انواع مختلفی از شبکه های اترنت مانند Fast Ethernet ، Gigabit Ethernet و Switch Ethernet وجود دارد. شبکه، گروهی از دو یا چند سیستم رایانه ای است که به هم متصل می شوند.

اترنت سریع

اترنت سریع

اترنت سریع نوعی از شبکه Ethernet است که می تواند داده ها را با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و با استفاده از کابل جفت پیچ خورده یا کابل فیبر نوری منتقل کند. اترنت قدیمی ۱۰ مگابیت در ثانیه هنوز نیز مورد استفاده هستند ، اما چنین شبکه هایی پهنای باند لازم را برای برخی برنامه های ویدیویی مبتنی بر شبکه ارائه نمی دهند.

اترنت گیگابیت

اترنت گیگابیت

اترنت گیگابیت نوعی از شبکه اترنت است که قادر به انتقال اطلاعات با سرعت ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه (فریم اترنت) و بر اساس کابل جفت شده یا فیبر نوری است و از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. نوعی از کابل های زوج پیچ خورده که از گیگابیت اترنت پشتیبانی می کنند ، کابل Cat 5e است که در آن هر چهار جفت سیم پیچ خورده کابل برای دستیابی به سرعت انتقال داده بالا استفاده می شود. اترنت گیگابایت ۱۰ ، جدیدترین نسل است که قادر به ارسال داده ها با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است و با استفاده از کابل جفت شده یا فیبر نوری منتقل می شود.

اترنت سوئیچ

اترنت سوئیچ

چندین دستگاه شبکه، در یک شبکه LAN به تجهیزاتی مانند سوئیچ یا توپی (Hub) احتیاج دارند. در هنگام استفاده از سوئیچ شبکه، از کابل شبکه معمولی به جای کابل متقاطع استفاده می شود. کابل متقاطع از یک جفت انتقال در انتها و یک جفت گیرنده در انتهای دیگر تشکیل شده است. عملکرد اصلی اترنت سوئیچ، انتقال اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر در همان شبکه است.

بنابراین سوئیچ این کار را به صورت کارآمدتری انجام می دهد زیرا داده ها از یک دستگاه به وسیله دیگر منتقل می شوند بدون اینکه روی دستگاه های دیگر در همان شبکه تأثیر بگذارد. رایج ترین نرخ انتقال داده ها در اترنت سوئیچ ، شامل ۱۰ مگابیت بر ثانیه تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است.

فن آوری های جایگزین اترنت

فن آوری های جایگزین اترنت شامل پروتکل “Token Ring” (طراحی شده توسط IBM) و فناوری قدرتمند انتقال آسنکرون (ATM)، است. دستگاه های ATM این قابلیت را دارند که دستگاه ها حتی در مسافت های بسیار طولانی نیز به یکدیگر متصل شوند. با این حال ، برای یک شبکه ارزان قیمت که در یک ساختمان قرار دارد ، اترنت یک استاندارد کاملاً تثبیت شده با سابقه ای خوب است و با بیش از سه دهه فراهم آوردن محیط های شبکه ای قابل اعتماد ، هنوز جایگاه ویژه ای دارد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز با بررسی تعریف شبکه اتنرنت به زبان ساده همراه شما بودیم. آیا این مطلب برایتان مفید بود؟ احتمالا بعد از خواندن این مطلب به درک ساده ای از اترنت رسیده اید اما همچنان می توانید نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را در زمینه شبکه Ethernet در بخش دیدگاه این پست مطرح کنید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 13 روش حل مشکل شبکه و Ethernet در ویندوز 11
آموزش ۱۳ روش حل مشکل شبکه و Ethernet در ویندوز ۱۱

نظرات