راهنما: تلویزیون اولد (OLED) چیست؟ بررسی تفاوت صفحه نمایش OLED با LED

تلویزیون اولد (OLED) چیست؟ بررسی تفاوت صفحه نمایش OLED با LED

اگر قصد خرید یک تلویزیون را داشته باشید به احتمال خیلی زیاد برایتان پیش آمده که به فروشگاه ها یا نمایندگی ها رفته باشید ولی نتوانید مفهوم اصطلاحات فروشندگان را متوجه شوید. برای مثال اینکه فروشنده از تلویزیون اولد سامسونگ برای شما بگوید ولی نتوانید درکی از حرف هایش داشته باشید یا اصلا ندانید که اولد چیست. با بررسی تفاوت صفحه نمایش OLED با LED همراه انزل وب باشید.

صفحه نمایش OLED چیست و چه تفاوتی با LED دارد؟

?What is OLED Display And What Difference Does It Make With The LED

چه قصد خرید تلویزیون تازه داشته باشید یا چه در حال مشاهده تلویزیون های جدید باشید حتما نام تلویزیون OLED را دیده اید و شایعاتی را هم درباره آن شنیده اید. در واقع تلویزیون های اولد، لاغر (به معنای باریک) هستند، صفحه نمایش پر نوری دارند و کنتراست شگفت انگیزی را نیز به شما ارائه میدهند. اما واژه OLED تنها یک حرف از واژه LED بیشتر دارد و آن هم حرف “O” است. آیا همین یک حرف میتواند بر تفاوت های بسیار دلالت داشته باشد؟ حقیقت چیست؟ در یک کلام، بله! همان حرف “O” به تنهایی تفاوت های عظیمی را بوجود میاورد. اما به این معنی نیست که هر تلویزیون OLED در هر مورد و شرایطی یک تلویزیون LED را شکست خواهد داد.

تلویزیون او ال ای دی سامسونگ ، ال جی و..

تفاوت صفحه نمایش OLED با LED در چیست؟

ابتدا باید دانست که LED و  OLED مخفف چیست. واژه OLED مخفف عبارت Organic Light Emitting Diode و واژه LED مخفف عبارت Light Emitting Diode است. باید گفت که اگر یک تلویزیون OLED و یک تلویزیون LED را رو به روی شما روشن کرد، شما در ابتدا احتمال متوجه تفاوت های آن ها نخواهید شد. اما معمولا یک تلویزیون اولد بر خلاف تلویزیون LED، میتواند بسیار نازک و باریک باشد یا میتواند انعطاف پذیر تر یا حتی قابل چرخش باشد. در حال حاضر تنها تولید کننده‌ی پنل های OLED کمپانی LG است. البته ال جی به سونی تحت قراردادی اجازه داده تا پنل های OLED را در تلویزیون های سونی قرار دهد.

اما تلویزیون OLED بهتر است یا LED؟

حالا زمان آن رسیده که این دو تکنولوژی را در مقابل هم قرار دهیم و ببینیم که چطور وقتی نوبت به ویژگی‌هایی همچون کنتراست صفحه، زاویه دید، روشنایی و سایر ملاحظات مربوط به عملکرد می‌رسد کدام یک بهتر عمل میکنند. البته به جز تلویزیون های OLED و LED/LCD تلویزیون هایی دیگری تحت عنوان ۴K وجود دارد. درباره آنها نیز اطلاعاتی دارید؟ اگر اطلاعات خاصی از تلویزیون های ۴K ندارید، حتما مطلب تکنولوژی و کیفیت ۴k یا ۴k Ultra HD در تلویزیون را مطالعه کنید.

سطح رنگ سیاه 

مسلما تولید رنگ سیاه برای صفحه نمایش ها از مهم ترین عوامل است. صفحه نمایشی که بتواند رنگ سیاه عمیق تر و پر رنگ تری تولید کند، قطعا از کیفیت بیشتری برخوردار است. این صفحه نمایش ها توانایی تولید کنتراست بیشتر و رنگ های غنی تر را دارند و در نهایت تصویر واقعی تر و خیره کننده تری را به شما ارائه میدهند. اما تلویزیون های LED اینطور نیستند. آنها نمیتوانند رنگ های سیاه را تا آن میزان که در OLED عمیق و تیره هستند تولید کنند. البته این موضوع در تلویزیون های LED جدید برند سامسونگ بسیار بهبود یافته اما در مقابل OLED تفاوت آنها اجتناب ناپذیر است. علاوه بر آن، تلویزیون های OLED از هیچ یک از مشکلات سطح سیاه تلویزیون های سنتی LED رنج نمی برند. پس با این اوصاف میتوان گفت که OLED در این زمینه از ال ای دی برتر است و اگر قصد خرید تلویزیون را دارید، ما در این زمینه حتما خرید تلویزیون OLED را پیشنهاد میکنیم.

 

خرید تلویزیون OLED

میزان روشنایی

غیر قابل انکار است که تلویزیون های LED از نظر روشنایی بسیار روشن تر هستند و بهتر از تلویزیون های OLED عمل میکنند. اما این دلالت بر این موضوع ندارد که چون روشن تر هستند، بهتر اند. خیر؛ در واقع روشن بود بیش از حد پیکسل ها خیلی هم مناسب نیست. این موضوع باعث کاهش تدریجی عمر پیکسل ها میشود و شما بعد از مدتی (البته نه مدت کوتاه) باعث سوختگی یا از کار افتادگی پیکسل ها میشود و این جریان اصلا برای تلویزیون شما جالب نخواهد بود. با توجه به ملاحضات لازم به ذکر است که همه تلویزیون های مدرن و جدید روشنایی کافی را تولید میکنند اما بحث در آن جا اوج میگیرد که کدام تلویزیون در کدام شرایط نور بهتری دارد؟ مثلا در اتاق تاریک یا نور معمولی تلویزیون های OLED برتر هستند اما در مکان های بسیار روشن، دید شما نسبت به LED راحت تر است.

همچنین لازم به ذکر است که سونی در سال ۲۰۱۸ برخی از مدل های تلویزیون او ال ای دی سونی فوق العاده روشن را معرفی کرد و آخرین OLED های ال جی نیز به طرز چشمگیری روشن هستند و باعث می شوند آنها را تقریباً در هر موقعیتی مناسب قرار داده است. برخی تلویزیون ها هم تحت عنوان HDR عرضه میشوند؛ اگر اطلاعاتی پیرامون HDR ندارید، حتما قبل خرید تلویزیون خود، مقاله تکنولوژی HDR در تلویزیون چیست؟ را مطالعه فرمایید.

سرعت و پاسخ صفحه (فریم ریت)

شاید برایتان سوال پیش بیاید که سرعت و پاسخ صفحه یا فریم ریت چیست؟ در واقع، زمان پاسخ، مدت زمانی است که برای تغییر هر حالت در هر پیکسل اختصاص دارد. با دارا بودن زمان پاسخ سریعتر، تاری کمتری در حرکت بوجود میاید و در نتیجه حرکات بسیار طبیعی تر نشان داده میشوند. در حقیقت، صفحه نمایش OLED در حال حاضر سریعترین زمان پاسخگویی از هر تلویزیون دیگر را که امروزه در حال استفاده است، ارائه می دهد و آن را در این زمینه به یک برنده واضح تبدیل می کند. این موضوع زمانی که تلویزیون خود را به یک کنسول بازی متصل کردید بسیار واضح است خصوصا اگر یک گیمر باشید و بتوانید تفاوت فریم ریت ها را حس کنید.

تلویزیون او ال ای دی سونی

زوایه دید

زاویه دید از اصلی ترین مسائل است که اگر در هنگام خرید به آن توجه نداشته باشید ممکن است بعد ها حسابی بخاطر زوایه دید نامناسب تلویزیون خود کلافه شوید. زاویه دید یعنی شما از هر زاویه و مکانی که حضور دارید بتوانید به طور کامل صفحه تلویزیون را بدون افت کیفیت و رنگ مشاهده کنید و حتما لزومی در این باره نداشته باشید که روبه روی تلویزیون بنشینید. امروزه صفحه های OLED تا ۸۴ درجه قابل مشاهده اند و افت رنگ و … تقریبا در این ۸۴ درجه حس نمیشود. در مقایسه با بیشتر تلویزیون های LED، باید گفت که تا حداکثر زاویه دید ۵۴ درجه را در بهترین حالت ممکن  را دارند. پس با این اوصاف تلویزیون او ال ای دی سامسونگ ، ال جی و.. از برتری قابل توجهی در اینجا برخوردار است. زاویه دید از اصلی ترین تفاوت اولد و ال سی دی است.

مصرف برق

پنل های OLED به نور پس زمینه احتیاج ندارند ولی تلویزیون های LED برای تولید روشنایی به نور پس زمینه احتیاج دارند. از آنجا که LED ها نسبت به OLED از لحاظ انرژی دارای مصرف کمتری هستند و قبل از اینکه نور صفحه به چشم شما برسد، نور آنها باید از کرکره های LCD عبور کند، این پنل ها باید برای همان میزان روشنایی، انرژی بیشتری مصرف کنند. پس در نتیجه میتوان گفت که تلویزیون OLED برق کمتری مصرف میکند پس بر همین اساس (مصرف انرژی کمتر) میتوان گفت که عمر تلویزیون OLED نیز بیشتر است.

در پایان نتیجه گیری میکنیم که تلویزیون های OLED سبک تر و نازک تر هستند و از انرژی کمتری نیز استفاده می کند. همچنین بهترین زاویه دید را تا کنون ارائه می دهد. اگر چه در بازار کمی گرانتر هستند ولی امروزه قیمتشان نسبت به قبل بسیار پایین تر آمده. پس بر اساس مقاله امروز انزل وب پیرامون خرید تلویزیون OLED شما باید با توجه به فضای محیطتتان، بودجه تان و … تصمیم بگیرید که آیا یک تلویزیون OLED مناسب شماست یا یک تلویزیون LED.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب به معرفی تلویزیون OLED و تفاوت آن با تلویزیون LED پرداختیم. آیا شما تجربه خرید تلویزیون اولد یا ال ای دی را داشته اید؟ یا اگر از آشنایانتان قصد خرید تلویزیون شما کدام نوع را به ایشان پیشنهاد میدهید؟ همچنین می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را پیرامون تفاوت اولد و ال سی دی در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش تصویری روش تعمیر لامپ کم مصرف ال ای دی
آموزش تصویری روش تعمیر لامپ کم مصرف ال ای دی
آموزش 4 روش ساخت آینه بی نهایت در خانه
آموزش ۴ روش ساخت آینه بی نهایت در خانه
آموزش 4 روش اتصال یک یا چند مانیتور به یک لپ تاپ
آموزش ۴ روش اتصال یک یا چند مانیتور به یک لپ تاپ
ساخت لوستر در خانه : مدرن تا ساده و شیک
آموزش ۷ روش ساخت لوستر در خانه : مدرن تا ساده و شیک

نظرات