تکنولوژی دیپ فیک (Deepfake) چیست و چگونه کار میکند؟

دیپ فیک یا در معنای لغوی جعل عمیق ، انسان را به چالش برای باور و یا تفکر عمیق تر در دیده ها وا می دارد. ویدیوها و شواهد دیداری برای سال ها مدارکی غیرقابل انکار برای وقوع یک اتفاق بودند اما امروزه نه تنها این مدارک کافی نیستند بلکه می توانند جعلی نیز باشند. امروز در انزل وب به بررسی موضوع تکنولوژی دیپ فیک (Deepfake) چیست و چگونه کار میکند خواهیم پرداخت.

جعل عمیق یا Deepfake چیست؟

?What is Deepfake

دیپ فیک

در مطالب قبل به بررسی تکنولوژی دیگری به اسم واقعیت افزوده و معرفی نرم افزارهای آن پرداختیم در این مطلب نیز به دنبال بررسی تکنولوژی دیپ فیک می رویم. دیپ فیک ، فیلم ها با صداهای صوتی جعلی هستند که واقعی تر از آنچه در ذهن دارید به نظر می رسند. در اوایل کار ، تنها استودیوی جلوه های ویژه هالیوود و آژانس های اطلاعاتی مانند CIA یا GCHQ’s JTRIG از این تکنولوژی استفاده می کردند اما امروزه تنها با دانلود نرم افزارهای دیپ فیک هرکسی که به اینترنت دسترسی دارد می تواند حتی در اوقات فراغت نیز به دنبال ساخت ویدیوهای تقلبی و جعلی برود.

ابعاد فناوری Deepfake

هر تکنولوژی با توجه به تازگی و پشت سر نذاشتن آزمون و خطاهای اجتماعی و فردی ، می تواند مزایا و یا معایبی داشته باشد. دیپ فیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. در بسیاری از فیلم ها و سریال های نه چندان قدیمی کم و بیش شاهد بروز این فناوری بودیم و سوال اصلی اینجاست ، حال که به این فناوری دست پیدا کرده ایم چه تمهیداتی برای آن اندیشیده ایم و تا چه حد می توانیم جلوی بروز مشکلات آن را بگیریم؟

Deepfake یک ابزار سرگرمی

دیپ فیک بازیگران

تا امروز دیپ فیک بیشتر برای ایجاد سرگرمی و ساخت ویدیوهای خنده دار استفاده می شود. اگر یک سرچ در سایت هایی همچون یوتوب بزنید متوجه فراگیر شدن این موضوع می شوید. ویدیوهایی که با تغییر چهره و جتی در بعضی ، تغییر صدای بازیگران و سیاست مداران معروف همراه هستند. اما آیا به این موضوع فکر کرده اید که همین ویدیوها می تواند روی زندگی شخصی افراد نیز اثر بگذارد؟ استفاده از این تکنولوژی در موضوعات و موارد شخصی می تواند یک نتیجه سهمگین داشته باشد. مواردی مانند جدایی همسران ، سست شدن اعتماد طرفین و حتی ایجاد پیش زمینه قتل.

Deepfake چگونه کار می کند؟ بررسی امنیت نرم افزار دیپ فیک

نحوه کار دیپ فیک

توسعه دیپ فیک تا حد زیادی در دو مرحله صورت گرفت. اول تحقیق در موسسات دانشگاهی و دوم توسعه توسط آماتورها در جوامع آنلاین . محتوای دیپ فیک از طریق یک تکنیک یادگیری ماشینی معروف به GAN (شبکه مخالف تولید) ایجاد می شود. GAN ها از دو شبکه عصبی استفاده می کنند: ژنراتور و تشخیص دهنده. این دو دائماً با یکدیگر در رقابت اند. ژنراتور سعی می کند تصویری واقع گرایانه ایجاد کند ، در حالی که تشخیص دهنده سعی در تعیین جعلی بودن یا نبودن دارد.

اگر تشخیص دهنده ، تشخیص دهد که تصویر ژنراتور جعلی است ، ژنراتور در ایجاد یک تصویر جعلی بهتر می شود. این چرخه بی پایان می تواند ادامه یابد تا زمانی که یک تصویر ، فیلم یا صدا دیگر از نظر انسان جعلی نباشد.

مثال های واضحی از این فناوری ، نرم افزارهای تغییر چهره مانند FaceApp ، Snapchat و Microsoft Face Swap است البته نرم افزارهای قوی تر و بهتری نیز در رابطه با ایجاد دیپ فیک به صورت تخصصی وجود دارند که معمولا از سطح اینترنت پاک و یا دارای سطح امنیتی بسیار پایین هستند و توصیه می کنیم که به دنبال نرم افزار دیپ فیک و برنامه های دیپ فیک در اینترنت نباشید چون همانطور که گفتیم امنیت برنامه دیپ فیک اندروید ، آیفون و.. به هیج وجه قابل تضمین نیستند.

Deepfake تا چه اندازه خطرناک است؟

خطرات دیپ فیک

در این موضوع دو جبهه متفاوت از هم وجود دارند که نظرات و دلایل هرگروه می تواند درست و تامل برانگیز باشد. مارکو روبیو ، سناتور جمهوری خواه از فلوریدا و نامزد ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ، آنها را معادل سلاح های هسته ای مدرن خواند. وی چند هفته پیش در واشنگتن به مخاطبان گفت:

“در زمان های قدیم ،” اگر می خواستید ایالات متحده را تهدید کنید ، به ۱۰ فروند هواپیما ، سلاح هسته ای و موشک های برد بلند نیاز داشتید. امروز فقط به دسترسی نیاز دارید. به سیستم اینترنت ما ، سیستم بانکی ما ، شبکه برق و زیرساختهای ما و به طور فزاینده ، تنها آنچه شما نیاز دارید ، توانایی تولید یک فیلم جعلی واقع بینانه است که می تواند انتخابات ما را تضعیف کند ، این می تواند کشور ما را به درون بحران عظیم داخلی سوق دهد و آن را تضعیف کند.

چیزی که روبیو به آن باور داشت بروز یک آخرالزمان زود هنگام بود اما دیدگاه بهتری نیز در این مورد وجود دارد. آندریا هیکرسون ، مدیر دانشکده روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی در دانشگاه کارولینای جنوبی می گوید:

“در ابتدایی ترین سطح ، دروغ های عمیق به صورت مبدل به حقیقت تبدیل شده اند. اگر آنها را به عنوان حقیقت یا مدرک در نظر بگیریم ، می توانیم عواقب بالقوه فاجعه باری را به راحتی با نتیجه گیری نادرست ایجاد کنیم.”

از طرف دیگر تیم هوانگ ، مدیر موسسه اخلاق و حاکمیت ابتکار هوش مصنوعی در مرکز برکمان-کلاین در دانشگاه هاروارد و آزمایشگاه رسانه ای MIT در ماساچوست ، به CSO می گوید:

“به همان اندازه بمب های هسته ای خطرناک هستند؟ من فکر نمی کنم. مطمئناً تظاهراتی که ما دیده ایم نگران کننده است و سؤالات زیادی را ایجاد می کنند ، اما من مطمئنم که در آینده بازی به روشی تغییر می کند که افراد زیادی ، خود آن را به یکدیگر پیشنهاد می دهند.”

نتیجه گیری درباره سوال خطرناک بودن این فناوری کاملا شخصی است و معمولا هر شخص نظرات و پیشنهادات متفاوتی را ارائه می دهد. اما همانطور که گفتیم هر تکنولوژی ای مزایا و معایب مربوط به خود را دارد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز با بررسی ساده دیپ فیک و موضوعات آن همراه شما بودیم. آیا این مطلب برایتان مفید بود؟ نظر شما درباره خطرات و یا مزایای تکنولوژی جعل عمیق چیست؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را در زمینه تکنولوژی دیپ فیک در بخش دیدگاه این پست مطرح کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

معرفی و دانلود 14 تا از بهترین برنامه و سرویس های ساخت دیپ فیک
معرفی و دانلود ۱۴ تا از بهترین برنامه و سرویس های ساخت دیپ فیک

نظرات