رفع مشکل غیرفعال شدن و کار نکردن کیبورد لپ تاپ

آموزش ۷ روش رفع مشکل غیرفعال شدن و کار نکردن کیبورد لپ تاپ

همیشه مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در دستگاه های دیجیتالی وجود داشته و دارند. یکی از این مشکلات غیر فعال شدن کیبورد لپ تاپ است اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید با ما در انزل وب ، با آموزش روش های رفع مشکل غیر فعال شدن و کار نکردن کیبورد لپ تاپ همراه باشید.

علت و حل مشکل از کار افتادن کیبورد لپ تاپ در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Fix Laptop Keyboard Not Working On Windows 10, 8 And 7

در مطالب قبل به بررسی رفع مشکل کار نکردن موس و کیبورد و تعمیر دکمه های کیبورد و رفع مشکل کار نکردن بعضی از دکمه های کیبورد پرداختیم. در این مطلب نیز ابتدا به علل رخ دادن این مشکل و سپس به آموزش رفع آن ها می پردازیم. از کار افتادن کیبورد می تواند دلایل سخت افزاری و یا نرم افزاری مختلفی داشته باشد. اما معمولا چهار مورد اصلی برای علت کار نکردن کیبورد لپ تاپ وجود دارد: مشکل درایور ، اتصال بد ، گرد و غبار و تنظیمات منطقه ای نادرست است.

کیبورد لپ تاپ کار نمی کند!

از کار افتادن کیبورد لپ تاپ ایسوس ، لنوو ، اچ پی ، ایسر و… همگی دارای دلایل و راه حل های یکسانی هستند. در ابتدا به بررسی حل ۴ مورد اصلی این مشکل می پردازیم. اما اگر هیچکدام از موارد زیر برای مشکل شما صدق نکرد و از خراب شدن کیبورد خود مطمئن بودید بهتر است به مطلب اگر دکمه کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر خراب شد چکار کنیم؟ مراجعه و یا به گزینه های دیگر مانند اتصال کیبورد خارجی به لپ تاپ و یا استفاده از کیبورد دیجیتالی ویندوز ، فکر کنید. بهتر است قبل از انجام هرکاری ابتدا سیستم خود را ریستارت کنید ، شاید مشکل حل شود!

مشکل درایور

اگر در هنگام روشن شدن لپتاپ می توانید با استفاده از دکمه های صفحه کلید وارد بخش BIOS شوید و کیبورد فقط در خود ویندوز غیرفعال است پس مشکل کیبورد شما نرم افزاری است و به احتمال خیلی زیاد مشکل از درایور شماست. آسان ترین راه برای مقابله با مشکل کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ ، بروزرسانی درایور است.

رفع مشکل از کار افتادن کیبورد لپ تاپ در ویندوز ۷ ، ۸ ، ۱۰ با آپدیت درایور

Update Driver
نصب درایور کیبورد در ویندوز ۱۰ با رفتن به بخش Device Manager از طریق سرچ در ویندوز یا رفتن به قسمت Control Panel قابل انجام است. (می توانید با کلیک راست برروی آیکون استارت ویندوز و انتخاب گزینه Device Manager نیز به این بخش دسترسی داشته باشید.) سپس در بخش باز شده با گشتن در بین دستگاه های اتصالی و پیدا کردن درایور کیبورد (معمولا با استاندارد PS/2 Keyboard) ، روی درایور موردنظر کلیک راست کنید و از مسیر Properties > Driver و انتخاب گزینه Update Driver اقدام به بروزرسانی درایور صفحه کلید خود کنید.

Rollback Driver برای کار نکردن کیبورد لپ تاپ در ویندوز ۱۰ و..

بهتر است توجه داشته باشید که در صورت موجود بودن گزینه Rollback Driver در صفحه Driver ، می توان از این گزینه نیز استفاده کرد. این گزینه در بیشتر مواقع غیرفعال و به رنگ خاکستری است مگر اینکه درایور جدیدی از طریق Windows Update نصب شده باشد. اگر این گزینه موجود است و صفحه کلید شما اخیرا از کار افتاده بود بهتر است برروی این گزینه کلیک کنید. با انتخاب این گزینه درایور جدید نصب شده حذف و تنظیمات به نسخه قبل باز خواهد گشت.

حل مشکل غیر فعال شدن کیبورد لپ تاپ در ویندوز ۱۰ و.. با حذف درایور

Uninstall Driver

اگر هنوز هم کیبورد غیرفعال بود این بار دوباره مراحل بالا را طی کنید و در آخر در مسیر Properties > Driver ، گزینه Uninstall Device را انتخاب کنید. این گزینه درایور کیبورد شما را پاک می کند. پس از اتمام حذف درایور ، ویندوز خود را دوباره راه اندازی کنید و منتظر نصب مجدد درایور باشید. اگر نصب مجدد به صورت خودکار انجام نشد در پنجره Device Manager روی آیکون Scan For Hardware changes موجود در قسمت پایین منوی بالای صفحه ، کلیک کنید.

کیبوردهای دیگر

کیبوردهای دیگر

در برخی موارد ممکن است درایورهای صفحه کلیدهای دیگر که قبلا از آن ها استفاده کرده بودید با درایور صفحه کلید لپتاپ تداخل ایجاد کنند و باعث غیرفعال شدن آن شوند. پس بهتر است تمامی درایورهای کیبوردهای دیگر را حذف کنید.برای این کار ابتدا در صفحه Device Manager از طریق منوی View، گزینه Show hidden devices را انتخاب کنید. سپس با رفتن به بخش Keyboards تمامی دستگاه ها با نام HID Keyboard Device را حذف کنید.

اتصال بد علت مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ در ویندوز و..

اتصال بد

همانطور که گفته شد اگر در هنگام ورود به BIOS با فشار دادن دکمه های موردنظر (متفاوت برای هر مدل از لپتاپ) به مشکل برخوردید مشکل شما سخت افزاری است. در برخی موارد شما برای حل مشکل کار نکردن کیبورد در ویندوز ۱۰ و سایر سیستم عامل ها نیاز به باز کردن قطعات لپ تاپ خود دارید و باید صفحه کلید خود را دوباره متصل کنید و در موارد دیگر احتمال ناقص بودن قطعات و یا خراب شدن سیم و اتصالات نیز وجود دارد که در این مورد نیاز به تعویض کیبورد معیوب است. صفحه کلید می تواند از لحاظ سخت افزاری آسیب دیده و یا از مادربرد جدا شده باشد. پس دو راه حل موجود است یا اتصال مجدد و یا تعویض صفحه کلید. بهتر است در این مورد نیز به مراکز تخصصی تعمیرات لپتاپ مراجعه کنید.

گرد و غبار

گرد و غبار

تمیز کردن صفحه کلید لپتاپ های خاک خورده می تواند در بعضی موارد به کمک شما بیاید. تمیز کردن صفحه کلید، کار ساده ای نیست. در اصل شما نمی توانید به راحتی لپتاپ خود را تکان دهید و یا به پشت آن ضربه بزنید تا گرد و غبار موجود در بین قطعات بیرون بیاید. این کار ممکن است آسیب بیشتری به کیبورد و یا قطعات دیگر وارد کند. بهتر است برای انجام این کار از دستگاه های پمپ هوا استفاده کنید و یا به مراکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید.

تنظیمات منطقه ای نادرست

تنظیمات کیبورد

امکان استفاده از منطقه یا زبان اشتباه برای علت غیر فعال شدن کیبورد نیز وجود دارد. که با یک تغییر ساده از طریق تنظیمات ویندوز می توان این مورد را نیز برطرف کرد. در بیشتر موارد این مشکل نرم افزاری با کارنکردن برخی از دکمه های خاص همراه است.(مثلا کار نکردن کلید اعداد سمت راست کیبورد) اگر شما نیز با کار نکردن برخی از دکمه های خود مواجه هستید ابتدا یک ویرایشگر متن را باز کنید و کلید موردنظر را فشار دهید. در متن خروجی نماد کیبورد اشتباه بود حل مسئله به تنظیمات زبان مربوط می شود.

تنظیمات کیبورد
برای تطابق صفحه کلید با تنظیمات منطقه ای خود در ویندوز ۱۰ با فشار دادن دکمه های Windows + I و رفتن به مسیر Time & language > Region & language ، می توانید تنظیمات زبان صفحه کلید خود را تغییر دهید و یا تنظیمات جدید را با انتخاب و نصب کردن ، اعمال کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز با بررسی رفع مشکل غیرفعال شدن و کار نکردن کیبورد لپ تاپ همراه شما بودیم. آیا این مطلب برایتان مفید بود؟ نظر شما درباره روش های دیگر حل این مشکل چیست؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را در زمینه غیرفعال شدن صفحه کلید لپتاپ در بخش دیدگاه این پست مطرح کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • سارا says:

    با سلام و وقت بخیر
    کیبورد لپ‌تاپ من (لنوو با ویندوز ۱۰) دچار مشکل نرم‌افزاری شده به طوری که درایور کیبورد و موس خود لپ‌تاپ اصلا در device manager تعریف نشده است! روش های متداولی که توصیه میشود را امتحان کردم و نتیجه نداشت.
    لطف میکنید راهنمایی کنید
    ممنون