موارد لازم برای راه اندازی و ایجاد فروشگاه اینترنتی در ایران

راهنما گام به گام: مراحل لازم برای راه اندازی و ایجاد فروشگاه اینترنتی در ایران

در دنیای امروزه کمتر کسی هست که با فروشگاه های اینترنتی یا آنلاین آشنایی نداشته باشد. با افزایش محبوبیت و خرید از فروشگاه های اینترنتی، معمولا کسب و کار های مختلف سعی در راه اندازی فروشگاه آنلاین خود می کنند و حتی برخی از فروشگاه ها فقط به صورت اینترنتی راه اندازی می شوند. اگر شما هم قصد ایجاد فروشگاه آنلاین، تا انتهای مطلب همراه ما باشید. امروز در انزل وب موارد لازم برای راه اندازی و ایجاد فروشگاه اینترنتی در ایران را بررسی خواهیم کرد.

مجوز های لازم راه اندازی و آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی

How to Start an Online Store in Iran

فروشگاه های اینترنتی در زمینه های مختلفی پیشتاز در بازار و کسب کار هستند. با وجود این رشد، افراد زیادی تمایل به ایجاد فروشگاه اینترنتی یا سرمایه گذاری و ساخت یک فروشگاه را از پایه دارند. این فرآیند را می توان با پرداخت هزینه به شرکت های فعال در این زمینه انجام داد اما اگر خودتان قصد انجام این کار را دارید، ما به شما کمک خواهیم کرد. راه هایی که شما برای ایجاد فروشگاه اینترنتی از صفر تا صد را باید انجام دهید، در این مطلب معرفی می کنیم.

قدم اول، ایجاد استراتژی برای ساخت فروشگاه اینترنتی (موارد لازم برای فروشگاه اینترنتی)

چگونه فروشگاه اینترنتی ایجاد کنیم؟ کارآفرینان بزرگ بی گدار به آب نمی زنند! اگر شما فقط ایده فروش یک محصول را در سر دارید و هدفتان فقط ساخت یک سایت فروش است، باید بگوییم که کافی نیست. شما باید به اندازه کافی به استراتژی خود فکر کنید و یک طرح کلی و برنامه بسازید. شما باید بررسی کنید که چقدر از مشتری پیشتیبانی خواهید کرد؟ قصد نگهداری از مشتری تکراری را دارید یا جذب مشتری جدید؟ به چه میزان آمار فروشی نیاز دارید؟ برای پاسخ به این سوالات باید به مقدار کافی وقت بگذارید. این مرحله مهم است و هرچقدر که در آن برنامه ریزی کنید، احتمال موفقیت شما افزایش خواهد یافت.

قدم اول، ایجاد استراتژی برای ساخت فروشگاه اینترنتی (موارد لازم برای فروشگاه اینترنتی)

در واقع استراتژی شما در این بخش باید به ۳ قسمت تقسیم شود. قیمت، مخاطب و فرصت بازار. در ابتدایی ترین سطح، باید قیمت محصولات و قشر هدف را تعیین کنید. قشر هدف می توند مسیر فروشگاه شما را مشخص کند.

  • اگر کالاهای ارزان تری را بفروشید، احتمالا افراد بیشتری خریداری می کنند. اما میانگین مقدار سفارش شما کوچکتر خواهد بود.
  • اگر کالاهای گران تری را بفروشید، احتمالا افراد کمتری خریداری می کنند، اما میانگین مقدار سفارش شما بزرگتر خواهد بود.

اما تاثیر قیمت، فراتر از این موضوع است. اقلام ارزان بیشتر توسط قشر با درامد متوسط رو به پایین را هدف می گیرند و اقلام با قیمت بالا، هدفشان قشر متوسط رو به بالا است. از آنجایی که قشر پایین درامد کمتری دارد، در خرید خود دقت و تحقیق زیادی خواهد کرد. شما برای ارضای این تمایل موجود در این قشر، در فروشگاه خود باید کارهای زیادی در قسمت پیش فروش و معرفی محصولات انجام دهید.

در سمت دیگر، اقشار با درآمد بالا، به دلیل درامد زیاد و عدم انجام تحقیق زیاد، مسائل ذکر شده در قشر قبلی را نخواهند داشت و باید تمرکز خود را روی موضوعات دیگری بگذارید.

قدم اول، ایجاد استراتژی برای ساخت فروشگاه اینترنتی (موارد لازم برای فروشگاه اینترنتی)

بررسی مخاطب و وفاداری به برند ها را فراموش نکنید. به طور مثال اگر قصد خرید یک هدفون داشته باشید، احتمال زیاد جستجوی خود را با نام برند ها شروع می کنید. اما اگر به طور مثال قصد خرید یک لوستر داشته باشید، برند خیلی برای شما مهم نخواهد بود. پس در صورت نیاز باید روی برند ها هم تمرکز داشته باشید.

با استفاده از ابزار هایی مانند Google Trends بررسی کنید که بازار هدف شما روی چه اصطلاحاتی تمرکز دارد. در نهایت توصیه می کنیم در زمینه ای که تخصص دارید فعالیت کنید. اگر در یک بازار تازه کار هستید، ایحاد فروشگاه اینترنتی کار مناسبی به نظر نمی رسد. باید به خوبی در این بازار شروع به کسب مهارت کنید.

همچنین در صورت نیاز به سایت شخصی هم پیشنهاد می کنیم مطلب بهترین سایت ساز های حرفه ای رایگان برای کسب کار و سایت های شخصی را هم مطالعه نمایید.

قدم دوم، پیدا کردن منابع توزیع (تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی)

قدم دوم، پیدا کردن منابع توزیع (تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی)

یک فروشگاه مناسب نیازمند تامین کننده مناسب هم می باشد. فراموش نکنید که ایجاد فروشگاه اینترنتی بدون پیدا کردن توزیع کننده ایده آل به صورت مستقیم و بدون واسطه، قدرت رقابت شما را از بین خواهد برد.

شما باید ابتدا نوع اجناسی که قصد فروش آن ها را دارید آماده کنید. در قدم بعدی باید تامین کننده کالای مطمئنی داشته باشید که بتوانید کالا های مورد نیاز شما را با قیمت و کیفیت مناسب تامین کند. مشتری ها معمولا اجناس آنلاین را با فروشگاه های فیزیکی مقایسه می کنند. پس باید بتوانید جنس اصل و با کیفیت و قیمت رقابتی تهیه کنید که با توجه به هزینه پست و.. برای مشتری به صرفه باشد و از دریافت کالای معتبر، اطمینان داشته باشد.

فروشگاه های اینترنتی معمولا پس از محاسبه حسابداری، انبارداری، بازاریابی و سایر هزینه های جانبی، حدود ۲۰ تا ۳۰ در صد سود باید به دست آورند. اگر جنسی وجود دارد که هزینه انبار داری یا سرمایه زیادی برای نگهداری نیاز دارد، می توانید آن را مدت دار در لیست فروشگاه خود قرار دهید. به طور مثال یک وسیله با تاخیر ارسال ۷ روزه بفروشید تا در صورت خرید بتوانید آن را تهیه و آماده کنید. البته فراموش نکنید که خرید جنس از تولید کننده به صورت مستقیم و عمده و انبار آن، حاشیه سود بیشتری برای شما خواهد داشت.

قدم سوم، نام تجاری و بسته بندی برای ساخت فروشگاه اینترنتی (نام های مناسب برای فروشگاه اینترنتی)

حال که پیش زمینه ایجاد فروشگاه اینترنتی را آماده کرده اید، زمان انتخاب اسم زیبا برای فروشگاه اینترنتی است. نام شما تاثیر زیادی در معرفی شما خواهد داشت. پس از معروف شدن فروشگاه، تغییر نام آن دشوار است پس باید سعی کنید که نامی را انتخاب کنید که تا انتها معرف برند شما باشد. برای انتخاب نام مناسب نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • اسمی را انتخاب کنید که تلفظ آن ساده باشد. اسم ساده و تلفظ ساده از اشتباهات در وارد کردن آدرس سایت هم جلوگیری خواهند کرد.
  • سعی کنید نام فروشگاه به حوزه فعالیت مربوط باشد.
  • اسمی مستقل انتخاب کنید و از تشابه با سایر فروشگاه ها جلوگیری کنید. این امر در زمینه های قانونی نیز برای شما مهم است.
  • نام مورد نظر با دامنه .com خالی یا قابل خرید باشد.
  • کوتاه باشد.
  • به یک محصول خاص اشاره نکند.

قدم سوم، نام تجاری و بسته بندی برای ساخت فروشگاه اینترنتی (نام های مناسب برای فروشگاه اینترنتی)

همچنین در این مرحله به بسته بندی خود هم فکر کنید. یکی از مهم ترین قسمت های فروشگاه های اینترنتی، بسته بندی کالا های ارسالی است. این بسته بندی باید جذاب، ایمن و خاص باشد. بسته بندی شما می تواند نمایی از حرفه شما را در نگاه اول به نمایش بگذارد.

قدم سوم، نام تجاری و بسته بندی برای ساخت فروشگاه اینترنتی (نام های مناسب برای فروشگاه اینترنتی)

می توانید با تولید کنندگان ظروف بسته بندی مذاکره داشته باشید تا بتوانید مقرون به صرفه و مناسبی را برای فروشگاه خود داشته باشید.

قدم چهارم تاسیس فروشگاه اینترنتی، آماده کردن لیست اجناس

قدم چهارم، آماده کردن لیست اجناس

پس از پیدا کردن توزیع کننده های مناسب در مراحل قبل، حال برای ایجاد فروشگاه اینترنتی و برای شروع کار باید اجناسی را آماده کنید. برای استارت کار از اجناس پر طرفدار شروع کنید. لیست شما هرچه وسیع تر باشد، بازدید کننده های بیشتری خواهید داشت. همین طور می توانید بدانید که مشتریان چه وسایلی را بیشتر نیاز دارند. لیست کردن موارد مورد نیاز و قیمت های آن ها، به همراه توضیحاتی در مورد وسایل می تواند شما را آماده تر کند.

قدم پنجم، ساخت سایت فروشگاه اینترنتی (ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس و..)

قدم پنجم، ساخت سایت فروشگاه اینترنتی (ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس)

حال به یکی دیگر از قسمت های مهم در ایجاد فروشگاه اینرتنتی یعنی راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی میرسیم. بسیاری از افراد فقط این گام را برای ایجاد فروشگاه اینترنتی انجام می دهند که بدون انجام مراحل قبلی، احتمالا سرانجام مناسبی نخواهند داشت. اما اگر گام های قبلی را تا اینجا به خوبی طی کرده باشید، با ساخت یک سایت مناسب نتیجه مناسبی را هم خواهید دید.

برای شروع کار می توانید از سرویس های فروشگاه ساز آنلاین استفاده کنید. این گونه در هزینه های خود صرفه جویی خواهید داشت. در ادامه و پیشرفت کسب و کار، می توانید پلتفرم خود را تقویت کنید. ما قبلا در انزل وب بهترین فروشگاه ساز اینترنتی ایرانی و خارجی فارسی سازی شده را به شما معرفی کرده ایم که به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید. در نهایت وبسایت خود را در دامنه مورد نظر و روی هاست و سرور های مناسب ثبت کنید.

همینطور برای تست سایت وردپرسی هم مطالعه مطلب آموزش کامل تصویری نصب وردپرس روی لوکال هاست XAMPP و WAMP برای شما کاربردی خواهد بود.

قدم ششم، کسب مجوز، ثبت شرکت (مجوز های لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی)

حال که سایت شما آماده بازدید شده است، در این مرحله ساخت فروشگاه اینترنتی باید اقدام به کسب مجوز و ثبت رسمی سایت و شرکت خود کنید. شما بدون ثبت شرکت خود و هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی، نمی توانید در آینده به خوبی موفق شوید و قطعا بدون کسب مجوز هم فعالیت شما دچار مشکل خواهد شد. اما با انجام این مرحله، کسب و کار شما قانونی شده و دیگر مشکلاتی مانند کپی برداری، مشکلات قانونی مربوط به مجوز و.. را نخواهید داشت.

پس در این مرحله اولین قدم شما ثبت کسب و کار شما است.

سپس باید مجوز فعالیت یا پروانه کسب و کار اینترنتی از نظام صنفی مربوط به خود را دریافت کنید. به طور مثال برای فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی مثل کتاب به مجوز وزارت ارشاد، برای محصولات حوزه سلامت و درمان به مجوز وزارت بهداشت و درمان و یا هر صنفی نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه می باشد.

سپس نوبت به مجوز وزارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد است. جهت دریافت این مجوز که یکی از اصلی ترین مجوز ها است، شرکت باید به ثبت رسیده باشد، دامنه‌ وب‌سایت باید به نام مدیر شرکت و یا یکی از اعضای مدیره باشد و آدرس و اطلاعات تماس سایت باید با اطلاعات واردشده در هنگام ثبت‌نام مطابقت داشته باشد. برای این کار به سایت enamad.ir مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. با این کار می توانید درگاه پرداخت رسمی هم داشته باشید. همچنین فروشگاه های نوپا آنلاین، حتما به نماد الکترونیکی برای ایجاد اعتماد مشتری جهت خرید و پرداخت هزینه نیاز خواهند داشت.

قدم ششم، کسب مجوز، ثبت شرکت (مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی)

در نهایت بهتر است که مجوز ساماندهی محتوای فضای مجازی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم دریافت کنید. جهت اخذ این نماد به آدرس https://samandehi.ir مراجعه کنید. البته نماد ساماندهی عموما برای فروشگاه‌ هایی است که محصولات صمعی بصری از جمله کتاب صوتی منتشر می‌ کنند و از لحاظ محتوایی نیاز به تائید از سوی وزارت ارشاد را دارند. اما با مزیت هایی که این نماد مثل اطلاع رسانی قبل از فیلترینگ و.. که دارد، وجود آن برای کسب و کار شما مناسب خواهد بود.

قدم ششم، کسب مجوز، ثبت شرکت (مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی)

قرارداد با پست برای فروشگاه اینترنتی و دریافت درگاه اینترنتی را هم فراموش نکنید. مشتریان خرید با استفاده از درگاه اینترنتی را ایمن تر می دانند و آن را نسبت به سایر روش ها ترجیح می دهند برای این موضوع بهترین روش استفاده از شرکت های واسط برای قرداد با پست و گرفتن درگاه اینترنتی هستند با یک جستجو کوچک در اینترنت میتوانید فهرستی از بهترین شرکت ها در این زمینه را پیدا کنید و نگران نباشید در صورتی که دانش فنی لازم برای راه اندازی ندارید با بخش پشتیبانی تماس گرفته و اغلب کارها را به آنها بسپارید.

قدم هفتم، معرفی، تبلیغات، SEO برای ایجاد فروشگاه اینترنتی (بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی)

قدم هفتم، معرفی، تبلیغات، SEO برای ایجاد فروشگاه اینترنتی (بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی)

در نهایت و پس از طی همه مراحل ذکر شده، سایت شما آماده فعالیت رسمی و قانونی است. اما فراموش نکنید که کسی هنوز سایت شما را نمی شناسد و نیاز به بازاریابی دارید. در قدم اول با بهبود SEO سعی در جذب مخاطب از موتور های جستجو کنید. سپس با تبلیغ یا معرفی سایت خود، مخاطبان را جذب کنید. فعالیت در شیکه های اجتماعی را هم در ذهن داشته باشید. همینطور می توانید راه های ارسال گروهی ایمیل، بازاریابی تلفنی، بازاریابی ویروسی و.. مخاطبان را جذب کنید. پس از جذب بازدید و با شروع خرید های اولیه و موفق بودن آن ها، کم کم مخاطبان و مشتریان بیشتری نیز جذب شما خواهند شد. بازاریابی مناسب، می تواند شروع خوبی را برای شما رقم بزند که خود نیازمند صرف وقت و سرمایه گذاری نیز هست.

در پایان برای بازاریابی حرفه ای تر، مطالعه مطلب بازاریابی محتوا چیست؟ آشنایی با مزایا و استراتژی های رایج آن را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش ایجاد فروشگاه اینترنتی موفق را از مراحل مقدماتی تا انتها را به شما معرفی کردیم. مسلما با افزایش فروش، نیاز به استخدام کارمند، آماده کردن ساختمان اداری، انبار و..، قرارداد اختصاصی با پست و یا جذب نیروی تحویل دهنده هم خواهید داشت. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات