تغییر نام گروهی فایل ها در ویندوز 10 ، 8 و 7

آموزش ۳ روش تغییر نام گروهی فایل ها در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

اگر در امور زندگی خود آدم منظمی باشید، این نظم و ترتیب شما حتما شامل حال نام فایل ها در سیستمتان نیز میشود. اینکه فایل ها در پوشه ها به طور منظم و با ترتیب خاصی قرار بگیرند، بسیار کار شما را پیدا کردن و استفاده بهتر از آنها تسریع میبخشد. اما تغییر نام دسته ای فایل ها در ویندوز ممکن است برای هر کس سوال باشد. با ۳ روش تغییر نام گروهی فایل ها در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ همراه انزل وب باشید تا چگونگی تغییر نام دسته جمعی فایل ها در ویندوز را بیاموزید.

نحوه تغییر نام دسته جمعی چند فایل در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Rename Multiple Files in Windows 10, 8 and 7

شما به راحتی می توانید یک یا چند فایل را فقط با ویندوز اکسپلورر تغییر نام دهید اما می توانید با Command Prompt یا PowerShell حتی کارهای بیشتری نیز انجام دهید. در اینجا به بررسی چند مورد از روش های تغییر نام چند فایل باهم خواهیم پرداخت.

تغییر نام گروهی فایل ها در ویندوز

تغییر نام گروهی فایل ها در ویندوز ۱۰ با ویندوز اکسپلور

خب برای اینکه بتوانیم چند فایل را به طور همزمان و بر اساس ترتیب خاصی تغییر نام دهیم، ابتدا باید تمام فایل هایی که قصد تغییر نام آن ها را داریم انتخاب کنیم. توسط موس خود میتوانید این کار را انجام دهید. با کشیدن موس بر روی تمام آنها یا توسط کلید CRTL و یا با کلید شیفت SHIFT اینکار امکان پذیر است.

تغییر نام فایل با کیبورد

پس از انتخاب فایلها برای تغییر نام فایل با کیبورد ، همزمان که فایل ها انتخاب شده اند کلید F2 (کلید میانبر تغییر نام فایل در ویندوز) را انتخاب کنید. سپس برای نام فایل را وارد کنید. این نام بر روی تمام فایل هایی که انتخاب شده اند، به ترتیب به اضافه یک عدد، اعمال میشود. برای مثال اگر ۶ فایل را انتخاب کرده باشید، اعداد ۱ تا ۶ بر روی فایلهایتان اعمال میشود.

تغییر نام گروهی فایل ها در ویندوز 10

آموزش تغییر فرمت چند فایل همزمان در CMD

همانطور که مشاهده کردید، تغییر نام چند فایل به صورت همزمان در ویندوز اکسپلور امکان پذیر است اما اگر به قدرت بیشتری نیاز دارید باید از CMD یا همان Command Prompt استفاده کنید.

تغییر نام گروهی فایل ها در ویندوز 7

برای تغییر نام یک فایل باید ابتدا CMD را باز کنید. این کار را میتوانید از طریق قسمت جستجوی ویندوز انجام دهید. سپس از دستور ren برای تغییر فایل استفاده کنید (دستور Rename در CMD) . برای مثال ما میخواهیم نام فایل خود را از wordfile (1) به my word file (1) تغییر دهیم. باید هر دو نام را به طور دقیق به همراه پسوند فایل درون دابل کوتیشن بنویسید.

دستور rename در cmd

همانطور که در CMD میتوانید نام فایل ها را تغییر دهید، این کار را بر روی پسوند فایل ها نیز میتوانید انجام دهید. روند تغییر پسوند فایل ها نیز به همین صورت که گفته شد میباشد. برای مثال برای تغییر پسوند فایل باید به این صورت عمل کنید : ren *.txt *.html این دستور تمام پسوند های TXT را به HTML تغییر میدهد.

برای تغییر نام و پسوند فایل ها حتما به یک کامپیوتر نیاز ندارید. میتوانید توسط موبایل هم عمل تغییر نام چند فایل به صورت همزمان را انجام دهید. اگر پیرامون این موضوع کنجکاو هستید حتما آموزش ۳ روش تغییر نام و پسوند فایل در اندروید را مشاهده فرمایید.

تغییر نام گروهی فایلها در ویندوز با برنامه Bulk Rename Utility

اگر به یک روش قدرتمند برای تغییر نام چندین فایل به طور همزمان نیاز دارید ولی هنوز برای استفاده از دستورات Command Prompt آماده نیستید، می توانید به یک برنامه جانبی مراجعه کنید. پیشنهاد ما استفاده از برنامه Bulk Rename Utility میباشد که خوشبختانه به طور رایگان در دسترس کاربران ویندوز میباشد.

تغییر نام دسته ای فایل ها در ویندوز

نرم افزار را نصب و اجرا کنید. سپس از طریق قسمت بالای برنامه به آدرسی که فایل ها در آن قرار دارند بروید. سپس فایل هایی که قصد تغییر نام آنها را دارید توسط موس و کلید CRTL انتخاب کنید. Bulk Rename Utility امکانات فوق العاده زیادی را برای تغییر نام فایلهایتان در دسترس شما قرار میدهد.

توسط باکس هایی که پیش رویتان قرار دارد این امکان را دارید تا بر روی نام فایل ها تقریبا هر تغییری را بدهید. مثلا میتوانید به انتها یا ابتدای آنها عددی اضافه کنید (شماره گذاری فایل ها به ترتیب) یا پسوند یا پیشوندی را برای آنها مد نظر قرار دهید یا و بسیاری از تنظیمات دیگر. پیشنمایش نام فایل را هم در قسمت New Name (بالای صفحه) میتوانید مشاهده کنید. پس از انجام تمام تغییرات، بر روی Rename کلیک کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب به آموزش تغییر نام همزمان چند فایل در ویندوز پرداختیم. آیا شما از این روش ها استفاده کرده اید؟ شما چه روشی را برای تغییر نام گروهی فایلها در ویندوز پیشنهاد میدهید؟ همچنین می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را پیرامون این مطلب در بخش دیدگاه همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات