۴ روش حل مشکل نمایش اعداد و فونت فارسی در اکسل

ممکن است گاهی فارسی زبانان در استفاده از زبان فارسی در برنامه های مختلف دچار مشکل شوند. به طور مثال در برخی از موارد با باز کردن یک فایل اکسل و یا اجرای آن در برنامه های دیگر، اعدد و حروف از حالت فارسی خارج شده و به شکل اشکال عجیب و عدد تبدیل شوند. شما به سادگی می توانید این مشکل را با روش های مختلفی رفع کنید. امروز در انزل وب نحوه حل مشکل اعداد و فونت فارسی در اکسل را آموزش خواهیم داد.

رفع مشکل بهم ریختن فونت فارسی و عدد ها در اکسل

How to Fix Persian Fonts and Numbers Problem in Excel

نرم افزار های مایکروسافت آفیس مانند اکسل، کاربرد ها و همینطور طرفداران زیادی دارند. اما اگر داده های شما بعد از جابه جایی یا به دلایل دیگر بهم ریخته شوند، فایل شما فاقد کارایی خواهد شد. این اتفاق که بر روی فونت فارسی رخ می دهد، با فارسی سازی اکسل و روش هایی قابل رفع شدن می باشد.

علت بهم ریختن فونت اکسل چیست؟

عمده علت مشکل فونت فارسی در اکسل به یونیکد (UNIVERSAL CHARACTER SET TRANSFORMATION FORMAT) باز می گردد. در کامپیوتر نوشته ها و هر چیزی دیگر تبدیل به کد دیجیتال می شود. با ایجاد یک استاندارد جهانی به نام یونیکد، کد های ایجاد شده برای نمایش حروف و.. استاندارد و یکسان شدند. به طور مثال از کد ۱۵۷۵ برای نمایش حرف الف استفاده می شود. حال زمانی در انکدور کردن این کد مشکلی پیش می آید و یا تنظیمات صحیح نباشد، ما به جای نتیجه خطوطی شامل حروف مختلف و اعداد یونیکد آن حرف را خواهیم دید.

علت بهم ریختن فونت اکسل چیست؟

البته فراموش نکنید که موارد دیگری مانند نصب نبودن فونت مورد استفاده نیز می توانند زمینه ساز مشکل فارسی نوشتن عدد در اکسل باشند. از نصب بودن فونت مورد استفاده و به خصوص نصب فونت های فارسی و همینطور سری B اطمینان حاصل کنید.

همچنین در صورتی که اکسل شما کند شده است، پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش ۱۲ روش حل مشکل هنگ کردن و کندی اکسل (Excel) را هم مطالعه نمایید.

روش رفع مشکل بهم ریختن فونت فارسی در اکسل

ساده ترین راه کار برای رفع این مشکل، مراجعه به منوی استارت و باز کردن Control Panel برای مشکل تایپ فارسی در اکسل می باشد. سپس بخش Region and Language را باز کنید. حال به تب Administrative رفته و روی گزینه Change System Location کلیک کنید.

روش رفع مشکل بهم ریختن فونت فارسی در اکسل

شما باید کشور ایران را از لیست موجود انتخاب کرده و Apply و OK را بزنید.

روش رفع مشکل بهم ریختن فونت فارسی در اکسل

رفع مشکل Encoding و بهم ریختگی فونت فارسی در اکسل ۲۰۰۳

مشکل نخواندن فونت فارسی در اکسل بیش تر در نسخه های قدیمی اکسل مانند ورژن ۲۰۰۳ رخ می دهد. در صورت امکان فایل را با اکسل ۲۰۰۳ باز کنید. سپس به منو Tools > Options > General بروید و روی Web Option کلیک کنید.

رفع مشکل بهم ریختگی فونت فارسی در اکسل 2003

در پنجره باز شده به تب Encoding رفته و در منوی Reload The Current Document as زبان (Arabic (windows را برای حل مشکل عدم نمایش فونت فارسی در اکسل انتخاب کنید.

رفع مشکل بهم ریختگی فونت فارسی در اکسل 2003

فایل را ذخیره کرده و مشکل نمایش فونت فارسی در اکسل رفع خواهد شد.

همینطور برای رفع مشکل پاک شدن اتوماتیک صفر و..، مطالعه مطلب رفع مشکل پاک شدن اتوماتیک عدد صفر، درج صفر، حذف صفرهای قبل از عدد و.. در اکسل برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

روش رفع مشکل فونت فارسی در اکسل ۲۰۱۶ و.. برای انتقال فایل اکسل به برنامه SPSS

برای فارسی سازی اعداد در اکسل فایل خود را باز کرده و به مسیر Menu > Save As بروید. حال باید فایل خود را با فرمت Unicode Text (*.txt) ذخیره کنید. با کمک برنامه ++Notepad فایل ذخیره شده را باز کنید. همچنین می توانید این فرایند را به شکل کلیک راست روی فایل خود و از قسمت Open With آن را با نرم افزار ++Notepad باز کنید.

به تب Encoding رفته و گزینه Encode in UTF-8 را انتخاب کنید. فایل خود را ذخیره کرده و پسوند txt. را به صورت دستی به csv. تغییر دهید. فایل جدید با پسوند csv. را با اکسل باز کرده و مطمئن شوید که اطلاعات شما صحیح و درست است.

اکنون می توانید این فایل Excel با پسوند csv. را در نرم افزارهای دیگر مانند SPSS باز کنید و اطلاعات آن را به صورت مستقیم وارد نرم افزار کنید و مشکلی با تغییر فونت و بهم ریختگی آن نداشته باشید.

رفع مشکل تبدیل اعداد به فارسی اکسل

اگر تنها مشکل شما اعداد و فارسی نوشتن اعداد در اکسل است، یعنی اعداد وارد شده انگلیسی شده اند، در اکسل روی خانه مورد نظر راست کلیک کرده و  Format Cells  را انتخاب کنید. در صفحه باز شده از سمت چپ گزینه Custom را انتخاب کرده و در سمت راست پنجره عبارت [$-fa-IR,302]0 را تایپ کنید.

رفع مشکل تبدیل اعداد به فارسی اکسل

حال با تایپ در خانه مورد نظر، عدد فارسی اکسل نمایش داده می شوند.

در پایان پس از حل مشکل فارسی نویسی اعداد در اکسل اگر قصد استفاده و درج از تاریخ شمسی در اکسل را هم داشتید، مطالعه مطلب ۷ روش استفاده و درج تاریخ شمسی در اکسل به صورت اتوماتیک و.. را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راه های رفع مشکل تایپ فارسی در اکسل و انتقال آن را به شما معرفی کردیم. مشکل شما با چه روشی رفع شد؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه مشکل فونت فارسی در اکسل ۲۰۰۷ ، ۲۰۱۳ و… را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش تبدیل و تنظیم برای نوشتن اعداد فارسی در ورد
آموزش تبدیل و تنظیم برای نوشتن اعداد فارسی در ورد
آموزش 4 روش فارسی سازی و نحوه فارسی نوشتن اعداد در پاورپوینت
آموزش ۴ روش فارسی سازی و نحوه فارسی نوشتن اعداد در پاورپوینت
آموزش 2 روش حل مشکل تایپ اعداد فارسی در ورد (Word)
آموزش ۲ روش حل مشکل تایپ اعداد فارسی در ورد (Word)
فارسی کردن اعداد در تمامی نسخه های ورود حل مشکل اعداد فارسی در ورد
۳ روش فارسی کردن اعداد در تمامی نسخه های ورود

نظرات