NLP چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با برنامه‌ ریزی عصبی زبانی

شاید از خودتان پرسید برنامه‌ریزی عصبی زبانی چیست؟ برنامه ریزی عصبی زبانی راهی برای تغییر افکار و رفتارهای شخصی برای دستیابی به نتایج مطلوب است. محبوبیت برنامه ریزی عصبی زبانی یا NLP با شروع دهه ۱۹۷۰ گسترده پیدا کرده است و کاربردهای آن شامل درمان فوبیا و اختلالات اضطرابی و بهبود عملکرد در محل کار یا رشد شخصی افراد است. این مطلب به بررسی نظریه NLP می پردازد و شواهدی که در مورد عملکرد آن وجود دارد بررسی می کنیم پس با انزل وب همراه باشید.

علم و تکنیک NLP چیست؟

What is Neuro-Linguistic Programming or NLP?

ان ال پی چیست؟ در طول مکالمات ، بیشتر ما روی کلمات تمرکز می کنیم یعنی بررسی می کنیم منظور هر شخص چیست و در عوض باید چه جوابی بدهم. مدت هاست که مشخص شده که کلمات کمترین بخش از جنبه ارتباطات هستند و تنها ۷٪ معنی را به همراه دارند. ۹۳٪ دیگر ارتباطات NLP است که در واقع سیستمی برای درک و استفاده از ارتباطاتی که واقعاً مهم است.

پروژه تحقیق و شناخت NLP

پروژه تحقیق و شناخت NLP، که توسط روانشناس بالینی به نام دکتر فرانک بورک تأسیس شد یک سازمان غیرانتفاعی است که به منظور گسترش تحقیقات بالینی در مورد برنامه ریزی عصبی زبانی ایجاد شده است. دکتر بورک دکترای خود را در روانشناسی بالینی در انستیتوی روانپزشکی لندن دریافت کرد و از ابتدای دهه ۱۹۷۰ از روش NLP بالینی استفاده می کند.

پس از حملات یازده سپتامبر در سال ۲۰۰۱، دکتر بورک یک طرح توان بخشی برای ۸۰۰ نفر از بازماندگان ساختمان مرکز تجارت جهانی طراحی و اجرا کرد. وی کشف کرد که می تواند علائم PTSD (تروما) را با پروتکل مشتق از NLP سریعتر و مؤثرتر از سایر پروتکل ها تغییر دهد.

در نتیجه این تجربه، بورک پروژه تحقیق و به رسمیت شناختن NLP را برای پیشبرد علم برنامه نویسی عصبی و زبانی و تحقق این تحقیق تا حد استاندارد علمی لازم برای اجرای گسترده تر بنیان نهاد.

تاریخچه علم و تکنیک NLP

اگرچه جون گریندر و ریچارد باندلر غالباً بیشترین اعتبار را برای ایجاد برنامه ریزی عصبی زبانی دریافت کردند، اما NLP در واقع توسط گروهی از افراد ایجاد شده است که برای پیشرفت این حوزه کمک های مداوم بسیاری انجام دادند. این گروه شامل گریندر و بندلر و همچنین فرانک پوچلیک ، رابرت دیلتز ، جودیت دلوزیه ، لسلی کامرون ، دیوید گوردون است.

در دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا، در اوایل دهه ۱۹۷۰ این گروه روشنفکر برای کشف الگوهای ارتباطی ویژه ای که روانپزشکان برجسته را قادر می ساختند که به نتایج غیر معمول با مشتریان خود دست پیدا کنند در کنار هم قرار گرفتند.

آنها با مشاهده مستقیم و تجزیه و تحلیل فیلم های ویدئویی توانستند الگوهای مؤثر ارتباطی را تجزیه کنند و آنها را به دیگران آموزش دهند. فرایندی که برای کشف راه های جدید در ارتباطات تحول گرا استفاده شد مدل سازی نامیده شد. بسیاری مدل سازی را قلب و روح برنامه ریزی زبانی عصبی می دانند. وقتی می دانید که چگونه می توانید بر اساس تخصص دیگران مدل ایجاد کنید، می توانید هر مهارت جدید را به شکل اساسی آن بیاموزید و آموزش دهید.

برای مطالعه روش هایی مثل بازاریابی عصبی نیز می توانید مطلب بازاریابی عصبی چیست؟ را مطالعه کنید.

ان ال پی چیست

NLP چیست؟

قوانین NLP به شکل های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. علم NLP از تکنیک های ادراکی، رفتاری و ارتباطی استفاده می کند تا افراد بتوانند افکار و اعمال خود را تغییر دهند. NLP به پردازش زبان متکی است اما نباید با پردازش زبان طبیعی اشتباه شود.

NLP توسط ریچارد بندلر و جان گریندر تهیه شده است که معتقد بودند می توان الگوهای افکار و رفتارهای افراد موفق را شناسایی کرد و آنها را به دیگران آموزش داد. علی رغم عدم وجود شواهد تجربی برای حمایت از این ایده، بندر و گریندر دو کتاب به نام “ساختار سحر و جادو I و II” منتشر کردند و در آن از NLP استفاده کرد.

محبوبیت این مسئله تا حدودی به دلیل تطبیق پذیری آن در پرداختن به موضوعات متنوع بسیاری است که مردم با آن روبرو هستند.

NLP چگونه کار می کند؟

تعابیر مختلف NLP تعریف آن را دشوار می کند. این موضوع بر پایه این ایده پایه ریزی شده است که افراد به “نقشه” های داخلی جهان که از طریق تجربیات حسی یاد می گیرند عمل می کنند.

NLP تلاش می کند تعصبات یا محدودیت های ناخودآگاه و ناخودآگاه نقشه یک فرد از جهان را کشف و اصلاح کند.

NLP هیپنوتیزم نیست. اما در عوض، با استفاده آگاهانه از زبان عمل می کند تا در افکار و رفتارهای شخصی تغییراتی ایجاد کند. به عنوان مثال، ویژگی اصلی NLP این ایده است که فرد نسبت به یک سیستم حسی، معروف به سیستم نمایشی ترجیحی یا PRS همواره مغرضانه است.

درمانگران می توانند این اولویت را از طریق زبان تشخیص دهند. عباراتی مانند “من نظر شما را می بینم” ممکن است یک PRS بصری را نشان دهد. یا “من حرف شما را می شنوم” ممکن است یک PRS شنیداری را نشان دهد.

یک پزشک NLP یک فرد PRS را مشخص می کند و چارچوب درمانی آن ها را در پایه گذاری می کند. این چارچوب می تواند شامل ایجاد گزارش، جمع آوری اطلاعات و تعیین هدف با آن ها باشد.

 

تمرینات nlp

روش یادگیری و تکنیک های NLP

NLP یک رشته گسترده عملی است. به همین ترتیب، پزشکان NLP از تکنیک های مختلفی برای کار خود استفاده می کنند که آموزش تکنیک های NLP شامل موارد زیر است:

  • لنگر انداختن: تبدیل تجربیات حسی به محرک برای حالات عاطفی خاص.
  • گزارش: پزشک متخصص با تطبیق رفتارهای جسمی خود، فرد را برای بهبود ارتباط و پاسخ از طریق همدلی تنظیم می کند.
  • الگوی Swish: تغییر الگوهای رفتاری یا فکر به جای نتیجه ناخواسته به نتیجه مطلوب می رسد.
  • تفکیک بصری / سینتیکی (VKD): تلاش برای حذف افکار و احساسات منفی مرتبط با یک رویداد گذشته.

نمونه های NLP

NLP به عنوان روشی برای پیشرفت شخصی از طریق ارتقاء مهارت ها، مانند خود اندیشی، اعتماد به نفس و ارتباطات استفاده می شود. پزشکان از تکنیک NLP بصورت تجاری برای دستیابی به اهداف محور، از جمله بهبود بهره وری یا پیشرفت شغلی استفاده کرده اند. به طور گسترده تر، از آن به عنوان درمانی برای اختلالات روانشناختی، از جمله هراس، افسردگی، اختلالات اضطراب عمومی یا GAD و اختلال استرس پس از آسیب یا PTSD استفاده شده است.

برای بهبود رشد خود می توان از روش هک رشد نیز استفاده کرد که در مطلب ای به بررسی آن پرداخته ایم.

ستون های سیستم NLP

چهار ستون (مبانی) برنامه ریزی عصبی زبانی که همان قانون NLP شامل موارد زیر است:

  • آرامش
  • آگاهی حسی
  • تفکر خروجی
  • انعطاف پذیری رفتاری

سیستم nlp

تمرینات NLP

اصلی ترین دلایلی که فرد می تواند آموزش NLP بگیرد و از کاربرد NLP استفاده کند این است:

  • ارتباط قدرتمند بتواند بگیرید
  • در خواندن نشانه های غیر کلامی مهارت داشته باشید
  • آگاهی ناخودآگاه و حسی خود را افزایش دهید
  • در کنترل تفکر و احساسات خود استاد باشید
  • ترس و هراس را تسکین دهید
  • انگیزه و توانمند سازی کنید
  • ایجاد روابط عمیق در روابط شخصی و تجاری
  • موفقیت بدست آورید
  • رفتارهای ناخواسته را در خود و دیگران اصلاح کنید
  • به طور موثر ارتباط برقرار کرده و از دیگران اطلاعات کسب کنید

آیا NLP کار می کند؟

تعیین اثربخشی NLP به دلایل مختلف چالش برانگیز است. NLP مطابق با استاندارد های سخت افزاری علمی مانند روش های درمانی تثبیت شده مانند درمان رفتاری شناختی یا CBT مطابقت ندارد. فقدان مقررات رسمی و ارزش تجاری NLP بدان معنی است که ادعا در مورد اثربخشی آن می تواند ناقص باشد یا توسط یک ارائه دهنده NLP تأمین شود. تایید اثر بخشی این شیوه را توسط ارائه دهندگان آن به دلیل مسائل مالی قابل استناد نیست بنابراین استفاده از شواهد آن ها دشوار است. علاوه بر این، تحقیقات علمی در مورد NLP نتایج متنوعی را به همراه داشته است.

دانش NLP در مقالات علمی

برخی از مطالعات مزایای مرتبط با NLP کاربردی را نشان داده اند. به عنوان مثال در مطالعه ای که در ژورنال مشاوره و روان درمانی انجام شده است نشان داد که بیماران روان درمانی بعد از انجام NLP در مقایسه با گروه کنترل علائم روانشناختی و کیفیت زندگی را بهبود بخشیده اند.

با این حال، نتیجه بررسی یک مطلب معتبر منتشر شده در مجله عمومی انگلیس از ۱۰ مطالعه در مورد NLP مطلوب تر نبود.

طبق نتیجه گیری های صورت گرفته شواهد کمی برای اثربخشی NLP در درمان شرایط مرتبط با سلامتی، از جمله اختلالات اضطرابی، مدیریت وزن و سوء مصرف مواد وجود دارد. البته دلیل این امر به دلیل محدودیت و کیفیت محدود پژوهش های انجام شده بود، نه شواهدی که نشان می دهد NLP کار نمی کند.

در سال ۲۰۱۴، یک گزارش معتبر توسط آژانس داروهای و فن آوری بهداشت کانادا منتشر شد که در آن هیچ مدرک بالینی برای اثربخشی NLP در درمان PTSD ،GAD یا افسردگی پیدا نکرد. با این حال، یک بررسی دیگر که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد که نشان داد درمان NLP تأثیر مثبت بر افراد دارای مشکلات اجتماعی یا روانی دارد، اگرچه نویسندگان گفتند که تحقیقات بیشتری لازم است.

مبانی نظری NLP نیز به دلیل عدم پشتیبانی مبتنی بر شواهد، انتقاداتی را به سمت خود جلب کرده است. مطلب ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد که در آن نتیجه گرفت که پس از سه دهه، تئوری های پشت پرده NLP هنوز هم معتبر نبودند و شواهدی برای اثربخشی آن فقط به شکل قصه است. یک مطلب نیز در سال ۲۰۱۰ به دنبال ارزیابی یافته های تحقیق مربوط به نظریه های NLP منتشر شد. از ۳۳ مطالعه صورت گرفته، تنها ۱۸ درصد از تئوری های اساسی NLP را پشتیبانی می کردند.

بنابراین، با وجود بیش از ۴ دهه از وجود آن، هیچ اثربخشی NLP یا اعتبار نظریه ها به روشنی توسط تحقیقات نشان داده نشده است. همچنین شایان ذکر است که تحقیقات عمدتاً در محیط های درمانی انجام شده است و هم چنین با مطالعات اندکی در مورد اثربخشی NLP در محیط های تجاری.

ناگفته نماند که برای رشد در محیط کار روش های دیگری نیز وجود دارد که در مطلب این ۱۰ ترفند در محیط کار شما معجزه میکنند آن ها را بررسی کرده ایم.

بررسی چگونگی عملکرد NLP دارای چندین موضوع عملی نیز می باشد و همین به عدم وضوح در مورد این موضوع می افزاید. برای مثال، مقایسه مستقیم مطالعات با توجه به طیف وسیعی از روش ها، تکنیک ها و نتایج متفاوت، دشوار است.

برنامه‌ریزی عصبی زبانی

نتیجه گیری

NLP با گذشت سال ها بسیار محبوب شده است. این محبوبیت شاید به دلیل این واقعیت باشد که پزشکان می توانند از آن در بسیاری زمینه ها مختلف استفاده کنند. با این حال، ایده های گسترده ای که NLP ساخته شده است و نبود یک نهاد رسمی برای نظارت بر استفاده از آن، بدان معنی است که روش ها و کیفیت تمرین می تواند بسیار متفاوت باشد. در هر صورت، شواهد روشن و بی طرفی برای حمایت از اثربخشی آن هنوز پدیدار نشده است. به همین دلایل، این امکان وجود دارد که بازاریابی خوب نیز به محبوبیت گسترده NLP به ویژه در بخش تجاری کمک کرده باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز در مورد NLP و کاربرد آن ها توضیح دادیم. میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در در رابطه با این تکنیک در بخش پست های این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • M says:

    میخواستم بدونم NLP با توجه به اینکه یک شبه علم محسوب میشه بهش بیشتر نظریه NLP نسبت میدن یا بهش علم NLP نسبت میدن. اگر نظریس پس چرا بهش علم ثابت شده هم میگن؟

  • فانی says:

    باتشکر از ارایه مطالب مفیدتان