کاربرد دکمه AC در ماشین چیست و چگونه عمل میکند؟

بررسی: کاربرد دکمه AC در ماشین چیست و چگونه عمل میکند؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که A/C در ماشین به چه معناست ؟ کلمه AC به مخفف شده‌ی Air Conditioning به معنای سیستم تهویه هوا است. سیستم تهویه هوا و کولر ماشین شما بسیار شبیه به کولر خانه شماست و در یک نگاه کلی، از همان ابزار استفاده میکند. پس کولر های ماشین آنقدر ها هم پیچیده نیستند. اگر میخواهید بیشتر پیرامون کاربرد دکمه AC در ماشین بدانید، با مطلب کاربرد دکمه AC در ماشین چیست و چگونه عمل میکند؟ همراه ما باشید.

معنی و عملکرد دکمه AC در خودرو چیست؟

What is Meaning and Function of the AC Button in Car?

در ابتدا بد نیست قبل از بررسی دکمه کولر خودرو به این موضوع بپردازیم که اصلا سیستم های تهویه هوا چگونه کار میکنند. کولر ماشین شما چگونه کار میکند؟ هر سیستمی که دمای هوا را پایین می آورد (مانند کولر) به روشی مشابه عمل می کند. ابتدا یک گاز بی اثر مقرون به صرفه مانند فرئون (Freon-12) را برمی دارد و آن را در سیستم بسته بندی قرار می دهد. سپس این گاز با استفاده از یک کمپرسور تحت فشار قرار می گیرد و طبق قوانین فیزیک، یک گاز تحت فشار با جذب انرژی در اطراف آن، گرم می شود. در یک سیستم تهویه، سپس این گاز داغ از طریق یک سری لوله ها در گردش می شود و در آنجا گرمای خود را از دست می دهد.

کاربرد دکمه ac در ماشین

این فرآیند جذب گرما از داخل یک فضا (در این حالت، داخل اتومبیل شما) و از بین بردن آن در فضای بیرون همان چیزی است که باعث ایجاد یک هوای خنک می شود. برای سالهای متمادی، گاز مورد استفاده برای اینکار فرئون بود ولی از آن زمان که مشخص شد فرئون برای لایه ازن زمین مضر است، برای استفاده اتومبیل و یخچال و … از مرحله خارج و با گاز مبرد R-134a جایگزین شده است.

کولر ماشین چگونه کار میکند و اجزای آن

سیستم تهویه مطبوع شما از یک کمپرسور (Compressor)، یک کندانسور یا همان رادیاتور کولر (Condenser)، اواپراتور یا خشک کن (Evaporator) و سیم کشی در قسمت های مختلف آن تشکیل شده است که در اینجا به بخش های مختلف اجزای کولر ماشین میپردازیم.

دکمه a/c پژو 405

کمپرسور، مهم ترین جزو کولر ماشین

در واقع کمپرسور قلب سیستم AC ماشین شماست. کمپرسور همان چیزی است که گاز مبرد را می گیرد و آن را تحت فشار قرار می دهد. بنابراین گرما را جذب می کند و هوای خنک تحویل شما میدهد. کمپرسور همچنین دارای یک کلاچ با کارکرد الکتریکی است که در صورت نیاز به هوای خنک، کمپرسور را روشن و خاموش می کند.

دکمه تهویه پژو

کندانسور، همان رادیاتور کولر

کندانسور مانند رادیاتور مینیاتوری است که معمولاً در جلوی اتومبیل درست در کنار رادیاتور اصلی ماشین شما نصب می شود. گاهی اوقات کندانسور به یک فن خنک کننده برقی نیر مجهز خواهد شد. در واقع کندانسور، وظیفه تبادل حرارتی را به عهده دارد.

همانطور که میدانید در ماشین های جدید سیستمی از ترمز دستی تحت عنوان EPB وجود دارد. اگر میخواهید اطلاعاتی از EPB یا ترمز دستی الکترونیکی کسب کنید، حتما از مطلب EPB یا ترمز دستی الکترونیکی ماشین چیست؟ دیدن کنید.

دکمه های کولر ماشین

اواپراتور (Evaporator)

اواپراتور بخشی دیگر از کولر ماشین است که وظیفه مهمی برعهده دارد. اواپراتور مسئول کاهش رطوبت موجود در داخل ماشین و همچنین کاهش دمای (خروج هوای گرم) داخل کابین را برعهده دارد. میتوان گفت که اواپراتور دقیقا برعکس کندانسور عمل میکند. فعالیت اواپراتور باعث تقطیر رطوبت هوای داخل ماشین میشود و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می‌گردد.

کولر دوال

شیر انبساط حرارتی

برای کنترل دمای هوای درون کابین، سیستم AC دارای دریچه ای است که جریان مبرد فوق العاده سرد را به اواپراتور کنترل می کند. این به ماشین شما اجازه می دهد تا دقیقاً میزان سرد بودن هوا را تنظیم کند. شیر انبساط، تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را به‌طور ناگهانی کاهش می‌دهد.

مطالبی که امروز پیرامون دکمه AC در خودرو و سیستم تهویه هوای آن گفته شد تقریبا به مانند دیگر سیستم های تهویه هوا است. یعنی سیستم تهویه هوای خانه شما نیز شامل اجزایی است که در سیستم کولر ماشین شما است. اما مطلب مربوط به سیستم تهویه محدود به این صفحه نمیشود. اگر همچنان مشتاق هستید تا پیرامون کولر های گازی و اجزای آن بیشتر بدانید، مطلب گاز کولر گازی ، کولر ماشین و.. چیست؟ را مشاهده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب پیرامون دکمه های کولر ماشین و کاربرد دکمه AC در ماشین بحث کردیم. همانطور که گفته شد، تمام سیستم های تهویه مطبوع دارای این اجای اساسی هستند گرچه سیستم های مختلف از سنسورهای مختلفی برای نظارت بر فشار و دما استفاده می کنند. همچنین می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را پیرامون دکمه A/C پژو ۴۰۵ ، ۲۰۶ ، سمند و.. در بخش دیدگاه همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

سیستم و آپشن ECO در ماشین چیست؟ بررسی کاربرد دکمه ECO خودرو
سیستم اتو پارک یا پارک خودکار ماشین چیست و چگونه کار میکند؟
سیستم اتو پارک یا پارک خودکار ماشین چیست و چگونه کار میکند؟
Auto Hold یا اتوهلد ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟
راهنما: Auto Hold یا اتوهلد ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟
ESP در ماشین چیست؟ چه وظایف و کاربردی در خودرو دارد؟
راهنما: ESP در ماشین چیست؟ چه وظایف و کاربردی در خودرو دارد؟

نظرات