پسوند فایل ENC چیست و چگونه آن را باز کنیم؟

پسوند فایل ENC چیست و چگونه آن را باز کنیم؟

در کامپیوتر ممکن است با فایل هایی با فرمت ENC در اتوکد و سایر نرم افزارها مواجه شوید و یا حتی در پیوست یک ایمیل، چنین فایلی برای شما ارسال شود. اگر نمی دانید که پسوند ENC چگونه فایلی است و با چه نرم افزاری می توان آن را مشاهده کرد، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. امروز در انزل وب قصد داریم تا پسوند فایل ENC را معرفی کرده و روش باز کردن آن را هم آموزش دهیم.

فرمت فایل .enc چیست و چه کاربردی دارد؟

What is an ENC File and How to Open it?

فایل های با فرمت ENC در دسته فایل های کد گذاری شده یا رمز گذاری شده محسوب می شود که ویندوز قادر به نمایش آن نیست و باید از برنامه های مختلفی جهت مشاهده آن استفاده کنید. هدف از این تغییر این است که فایل خروجی فقط قابل نمایش محافظت شده باشد و نتوان به داده های آن به صورت آزاد دسترسی پیدا کرد. در ادامه این فرمت را دقیق تر بررسی و اینکه چگونه فایل با پسوند ENC را باز کنیم را آموزش میدهیم.

فایل ENC چیست؟

پسوند فایل ENC چیست؟ معمولا هنگامی که یک فایل با کمک تکنولوژی UUencoded کد گذاری یا رمز گذاری می شود، تبدیل به یک فایل با پسوند .enc می شود (گرچه ممکن است از انواع دیگر رمز گذاری استاندارد نیز استفاده شود). فایل هایی که با فرمت .enc وجود دارند، فایلی فشرده و رمز گذاری شده محسوب می شوند. هدف از این کار جلوگیری از مشاهده و کپی کرده داده ها به صورت غیر مجاز است. UUencoded یک روش رمز گذاری باینتری به متن است. به طور مثال در فرایند استفاده از نرم افزار CopySafe برای محافظت از فایل های PDF، آن ها را با خروجی ENC تحویل می دهد. این خروجی در همین برنامه (و برنامه های مشابه) قابل مشاهده است و نمی توان آن را چاپ کرد یا داده های آن را کپی کرد.

فایل ENC چیست؟

همینطور جهت آشنایی با XML نیز پیشنهاد می کنیم مطلب فرمت فایل XML چیست؟ آموزش ساخت و کار با این فایل ها را مطالعه نمایید.

نحوه باز کردن فایل ENC در ویندوز

معمولا برای مشاهده فایل های ENC در ویندوز احتیاج به استفاده از نرم افزار هایی مانند Corel Win Zip 16 Pro دارید. کاربران مکینتاش نیز می توانند از StuffIt Deluxe Mac 16  استفاده کنند. سایر برنامه های مشابه برای اجرای فایل های آرشیو و فشرده شده نیز قابل استفاده خواهند بود. البته از آنجایی که برای رمز نگاری احتیاج به کلید هست، بسته به دلایل رمزگذاری فایل، ممکن است احتیاج به استفاده از همان برنامه ای باشد که با آن فایل رمزگذاری شده است.

نحوه باز کردن فایل ENC در ویندوز

دانلود نرم افزار برای فرمت ENC

اگرچه اکثر فایل ها با برنامه ذکر شده اجرا می شوند، ولی در غیر اینصورت از دیگر برنامه های باز کننده ENC می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

تبدیل فایل های با پسوند ENC

اگر قصد تبدیل فایل ENC به سایر فرمت ها مانند تبدیل فایل ENC به DWG و.. را دارید، این کار را نمی توانید با حذف پسوند و نوشتن پسوند جدید انجام دهید. بلکه باید از نرم افزار های مخصوص این کار (نسبت به نوع تبدیل) استفاده کنید.

در پایان برای آشنایی با TIF و TIFF نیز مطالعه مطلب پسوند TIF و TIFF چیست؟ ۵ روش باز کردن و تبدیل فایل TIF و TIFF به PDF و JPG را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز فایل ENC را به شما معرفی کردیم. همینطور نحوه باز کردن آن را هم بررسی کردیم. فایل ENC خود را با چه نرم افزاری مشاهده کردید؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه فایل های ENC را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • محمد says:

    😂😂😂 پس بالاخره انزل وب در ی زمینه ای تو گل گیر کرد و خودشم نفهمید چجوری باید اخرش بازش کرد!!!!!

  • مهران says:

    چند بار مراجعه کردم جهت رفع مشکلاتم ولی خیلی مثمر ثمر نبود راهکارهایی که ارائه فرموده بودید

  • مهران says:

    سلام . بعضی فایلها که با نرم افزار اجتماعی واتس اپ یا تلگرام با چیزهای دیگه که فرستاده میشوند خود نرم افزار این مسوند به منظور کد نویسی خودش استفاده کرده تا بتونه ارسال کنه فقط کافیست که پسوند enc پاک کنید تا قابل اجرا باشه