آموزش کار با برنامه Google Authenticator و رفع مشکلات رایج آن

آموزش کار با برنامه Google Authenticator و رفع مشکلات رایج آن

سال ها پیش، شرکت ها از یک رمز عبور برای تأمین امنیت حساب مشتریان خود استفاده می کردند. اما با توجه به محبوبیت رمز عبور یک بار مصرف (OTP) و امنیت اضافه شده ای که در اختیار شما قرار می دهد، کمپانی گوگل با معرفی برنامه Google Authenticator این ویژگی امنیتی را برای حساب خود فعال کرده است. برای آشنا شدن با این ویژگی با انزل وب همراه باشید.

آموزش رفع مشکل و نحوه فعال سازی Google Authenticator

How to Use Google Authenticator

در ابتدا باید بررسی کرد که Google Authenticator چیست؟ با استفاده از Google Authenticator در صورت ورود یک کاربر به حساب خود با استفاده از یک دستگاه نا آشنا، برای استفاده از حساب نیاز است تا رمزی که گوگل در اختیارتان قرار می دهد را وارد کنید. در واقع گوگل با توجه به پل ارتباطی امنی که بین خود و صاحب حساب وجود دارد اقدام به ارسال کد می کند تا کاربر بتواند وارد حساب خود شود. به عنوان مثال، شما معمولاً از تلفن هوشمند خود برای ورود به حساب گوگل خود استفاده می کنید. گوگل از این موضوع آگاه خواهد شد و قادر خواهد بود خدمات خود را با آدرس منحصر به فرد دستگاه شما آشنا کند.

ورود به حساب خود در دستگاه دیگری که گوگل با آن آشنایی ندارد، باعث می شود گوگل به یک رمز عبور اضافی تولید شده توسط برنامه  Google Authenticator نیاز داشته باشد. اگر تازه وارد هستید و با برنامه تأیید هویت گوگل آشنا نیستید ما اطلاعات مورد نیاز را در این مطلب به شما می دهیم و نحوه استفاده از برنامه Google Authenticator را به شما نشان خواهیم داد و همه چیزهایی را که باید در مورد آن بدانید را خواهیم گفت.

 تأیید صحت دو مرحله ای Google Authenticator چگونه کار می کند؟

تایید صحت دو مرحله در واقع به شما کمک می کند که حتی در صورتی که حساب شما توسط هکرها مورد حمله قرار بگیرد باز هم نتوانند به حساب شما وارد شوند. شاید بپرسید دلیل این مسئله چیست؟ باید گفت که در این تایید صحت دو مرحله ای برای ورود به حساب باید کاربر دو اطلاعات را داشته باشد.

  1. رمز خود شخص (که ممکن است توسط هکرها پیدا شود)
  2. یک پل ارتباطی امن مثل تلفن همراه شما

در هنگام ورود به یک حساب که تایید دور مرحله ای دارد نیاز است که در مرحله اول اطلاعات حساب خودتان را وارد کنید و بعد از آن از شما خواسته می شود تا کدی که برای تلفن تان ارسال شده است را وارد کنید تا هویت شما به طور کامل تایید شود و پس از آن اجازه دارید وارد حسابتان شوید.

برنامه Google Authenticator نیز با همین روش شروع به تولید کد ارسالی می کند و نمی گذارد هکرها با در دست داشتن رمز عبور اصلی شما بتوانند وارد حسابتان شوند.

همچنین در این زمینه قبلا فعال کردن تایید دو مرحله در اینستاگرام را به شما آموزش داده ایم.

ویژگی های اصلی Google Authenticator

  • Google Authenticator بدون اینترنت کدهای تأیید ایجاد کنید
  • با بسیاری از ارائه دهندگان و حساب کار می کند
  • پشتیبانی از Android Wear
  • تم تاریک در دسترس است
  • راه اندازی خودکار از طریق کد QR

Google Authenticator توسط میلیون ها مدیر سایت های ساخته شود توسط وردپرس برای سخت شدن امنیت ورود به وب سایت خود استفاده می شود. همین طور می توان برای امنیت حساب های خود در شبکه های اجتماعی از این روش و روش های دیگر استفاده کنید.

چگونه از برنامه Google Authenticator استفاده کنیم؟

قبل از هر چیز دیگری، باید بدانید استفاده از این برنامه باعث می شود قبل از ورود به حساب های گوگل خود در دستگاه نا آشنا، مرحله دیگری به مسیر ورودتان اضافه شود با این حال، می توانید به گوگل بگویید که شما نمی خواهید تأیید دو مرحله ای را برای دستگاه هایی که در آن حساب هایی با حساب اصلی شما در ارتباط هستند وارد کنید.

برای استفاده از این برنامه لازم است تا آن را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. و مراحل زیر را طی کنید. نکته بسیار مهم این است که نسخه دانلود Google Authenticator برای کامپیوتر وجود ندارد و شما باید برای استفاده و بازیابی Google Authenticator از گوشی هوشمند استفاده کنید.

برنامه Google Authenticator را نصب کنید

مشکل google authenticator

قبل از استفاده از تأیید صحت دو مرحله ای که گوگل با برنامه خود ارائه می دهد ، ابتدا باید برنامه Google Authenticator را دانلود و نصب کنید. اگر از آیفون، آیپاد یا دستگاه iOS استفاده می کنید، می توانید برنامه را از فروشگاه اپل استور دانلود کنید. برای دستگاه های اندروید نیز برنامه در فروشگاه گوگل پلی موجود است. در ادامه به نحوه فعال سازی Google Authenticator می پردازیم.

تأیید صحت ۲ مرحله را فعال کنید

انتقال google authenticator به گوشی دیگر

بعد از نصب برنامه اطمینان حاصل کنید که تأیید صحت ۲ مرحله را در حساب گوگل خود فعال کرده اید. اگر هنوز چگونه این کار را انجام دهید ، فقط موارد زیر را انجام دهید:

  1. به سایت https://myaccount.google.com بروید و به حساب گوگل خود وارد شوید.
  2. در سمت چپ به قسمت Security بروید.
  3. به دنبال گزینه Signing in to Google بگردید.
  4. حالت ۲-Step Verification را انتخاب کنید.

پس از مرحله ۴، از آن جا به صفحه تنظیمات تأیید صحت ۲ مرحله ای خواهید رفت. در این صفحه، گوگل به شما اجازه می دهد اولویت خود را در مورد چگونگی استفاده از برنامه تنظیم کنید. این صفحه همچنین به شما امکان تنظیم نحوه تأیید صحت ۲ مرحله را می دهد. در حال حاضر، بقیه گزینه را نادیده بگیرید و گزینه Set up alternative second step را انتخاب کنید.

Set up Alternative Second Step

انتقال google authenticator به گوشی دیگر

در صفحه تأیید صحت ۲ مرحله ای، Set up Alternative Second Step را انتخاب کرده و بر روی گزینه Setup کلیک کنید و سپس شروع به راه اندازی برنامه می کند.

علاوه بر این، گوگل می خواهد قبل از شروع راه اندازی مواردی مانند دستگاه مورد استفاده شما را بداند و یک کد QR را که مستقیماً به حساب گوگل شما وصل شده است، ارائه می دهد.

مشکل google authenticator

در این مرحله اگر گوشی آیفون دارید آن را انتخاب کنید و اگر اندروید دارید گزینه Android را انتخاب کنید.

مشکل google authenticator

گوگل سپس کد QR را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با برنامه آن را اسکن کنید. و حالا دستگاه شما تایید می شود.

مشکل google authenticator

فراموش نکنید که برای تأیید همه این موارد کد تأیید ارسالی را وارد کنید.

برای شروع راه اندازی برنامه ، برنامه را اجرا کنید

هنگامی که گزینه ۲-Step verification را در حساب گوگل خود فعال کردید، مرحله بعدی راه اندازی برنامه Google Authenticator است.

انتقال google authenticator به گوشی دیگر

انتقال google authenticator به گوشی دیگر

و هنگامی که کد QR را با استفاده از برنامه اسکن کردید تنظیم برنامه Google Authenticator با حساب های گوگل بسیار ساده است.

انتقال google authenticator به گوشی دیگر

سوالات متداول در مورد و مشکل Google Authenticator

آیا Google Authenticator می تواند آفلاین کار کند؟

بله، هنگامی که برنامه Google Authenticator خود را به حساب های خود متصل کردید، Google Authenticator بصورت آفلاین کار می کند.

کد QR برنامه کجاست؟

کد QR برای حساب های گوگل را می توانید در تنظیمات حساب گوگل خود پیدا کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که به صفحه تنظیمات ۲-step verification بروید و بعد از کد QR را در آن جا خواهید دید.

تلفن من گم شده یا دزدیده شده

اگر تلفن شما گم شده یا به سرقت رفته است، ما به شدت توصیه می کنیم گذرواژه‌های برنامه خود را لغو کنید و رمز ورود حساب گوگل خود را تغییر دهید.

کدهای Google Authenticator من کار نمی کنند

این اتفاق ممکن است به این دلیل باشد که زمان برنامه Google Authenticator شما به طور صحیح همگام سازی نشده است.

برای اطمینان از اینکه زمان درست است:

  1. به منوی اصلی برنامه Google Authenticator بروید
  2. به بخش Settings بروید
  3. وارد بخش Time Correction for Codes شوید
  4. گزینه Sync Now را انتخاب کنید

من کد تأیید را از طریق پیام متنی یا تماس تلفنی دریافت نکردم

اگر گزینه دریافت کد توسط پیام متنی را انتخاب کردید، مطمئن شوید که برنامه خدمات و دستگاه همراه شما از ارسال پیام متنی پشتیبانی می کند. سرعت و در دسترس بودن تحویل ممکن است بسته به مکان و ارائه دهنده خدمات متفاوت باشد. تلفن همراه خود را بدون صفر وارد کنید. همچنین وقتی می خواهید کدهای خود را دریافت کنید، مطمئن شوید که از آنتن کافی برخوردار هستید. البته در رابطه با این مسئله میتوانید مطلب چرا نباید از اس ام اس برای تایید دو مرحله ای استفاده کرد؟ را بخوانید

اگر تصمیم گرفتید کدهای را از طریق تماس صوتی دریافت کنید، توجه داشته باشید که اگر قادر به پاسخگویی به تماس نیستید پیام صوتی با کد تأیید بر روی تلفن شما باقی می ماند.

اگر تلفن هوشمند دارید، توصیه می کنیم از برنامه Google Authenticator استفاده کنید.

کلمه عبور برنامه کار نمی کند

اگر دوبار بررسی کرده اید تا مطمئن شوید که گذرواژه برنامه را به درستی وارد کرده اید اما هنوز کار نمی کند، به آدرس https://g.co/allowaccess در مرورگر دستگاه خود بروید. نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید، سپس حروف را روی صفحه تایپ کنید. سپس به برنامه ای که می خواهید به آن دسترسی پیدا کنید برگردید و گذرواژه برنامه خود را وارد کنید.

کلید امنیتی من گم شده یا سرقت شده

اگر کلید امنیتی شما از بین رفته، می توانید این مراحل را برای بازگشت به حساب خود و محافظت از آن دنبال کنید. بسته به اینکه آیا شما مرحله دوم دیگری را تنظیم کرده اید یکی از روش را انتخاب کنید و انجام دهید:

  • کدهای تأیید
  • کدهای پشتیبان
  • یک کلید امنیتی متفاوت که به حساب خود اضافه کرده اید

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز آموزش کار با برنامه Google Authenticator گفتیم و امیدواریم دیگر مشکلی در این موضوع نداشته باشید. میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • Bobby says:

    شماره اون دوستی که گفتید نابغه ست و میذارید. ممنون

  • مهدی م says:

    سلام
    بانک کشاورزی برای انتقال وجه حسابی نرم افزار Google Authenticator به مشتریانش داده که ازش به جای رمز پیامکی استفاده کنن
    خواستم بپرسم آیا واقعا این نرم افزار امنه؟
    یه جورایی تو ذوق میزنه بانک کشاورزی کجا شرکت گوگل کجا، چرا نباید یه بانک از نرم افزار داخلی استفاده کنه به نظر شما میشه اعتماد کرد؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  • علی رضا says:

    سلام گوشی من خراب شده است رمز منم داخل گوشی است چی رقم دیلیت کنم یا باز کنم

  • ساسان says:

    سلام
    خواهش میکنم راهنماییم کنید
    از lastpass استفاده میکردم
    گوشیمو که عوض کردم برای نصب Authenticator رو گوشیم میگه این سرویس برای کشور شما غیرفعاله!!!!!!!!!!
    در حالی که قبلا فعال بود و مشکلی نداشت
    سوالم اینه که آیا میتونم از Authenticator گوگل برای lastpass استفاده کنم؟
    اگه امکانش هست لطفا راهنمایی کنید چطور این دو برنامه رو با هم مچ کنم؟
    قبلا از راهنماییتون سپاسگزارم

  • najme says:

    منم همین مشکل رو دارم ،حل شد مشکلتون؟

  • احسان says:

    دوستان منم همین مشکل رو داشتم واقعاا یه بنده خدایی کمکم کرد مشکلم حل شد و تونستم کد رو دوباره به دست بیارم شماره ی تلگرامشو میزارم سوالی داشتین ازش بپرسین واقعاا نابغست 🙏


    ۴۱۴
    …@.

  • احمد says:

    آیا همزمان می شود این برنامه را برای دو یا سه جااستفاده کرد
    من در چندجا حساب دارم و از ما خواسته اند دوعاملی رافعال کنیم ولی روی گوشی فقط یکی از اینبرنامه را می شود نصب کرد آیا برای سایت دیگری هم می شود همزمان استفاه کنیم

  • Fatemeh says:

    سلام.من واسه ورود به هات بیت گوگل آتنتیکاتور رو فعال کردم کلید آتنتیکاتور رو هم دارم ولی موقع ورود به صرافی میگه google auth fail خطا میده.تو گوگل آتنتیکاتور هم ساعت رو سینک کردم ولی همچنان مشکل پابرجاس.لطفا کمکم کنید.
    Fatemehkhodabandehloo10@gmail.com

  • میترا says:

    اگر برای فعال کردن authenticator شماره ایرانو بزنیم صرافی نمیتونه تشخیص بده؟

  • فرزاد says:

    سلام روزتون بخیر.داخل این اپ قسمت مربوط به صرافیم رو به اشتباه پاک کردم.حالا میتونم برگردونمش؟

    • گلسا says:

      سلام وقت بخیر
      من برا بازیابی اکانت اوت انتیکاتورم تو برنامه کوینکس(سه مرحله ای ک برا بازیابی حساب کوینکسم بود رو اشتباه زدم)الان یسری عکس میخاد نمیدونم چی باید بفرستم ک بررسی کنن بعد از هف روز دوباره فرصت بدن،ممنون میشم راهنماییم کنین

  • امید says:

    سلام.من میتونم از روی ای دی که باهاش کد ۲f ساخته دوباره بسازم و بتونم اون رو پاک کنم؟چون الان روی یک دستگاه ولت بوده و حالا وون پاک شده و تا کد ۶ رقمی هم ندیم نمیتونیم جدید بسازیم و انتقال انجام بدیم

  • Rad says:

    سلام چندوقته دربرنامه نوشتهای آمده میگه اخیرا چندحساب واردشده است باید چکار کنم ازبین برود ممنون

  • فاطمه says:

    سلام، متشکر از راهنماییتون، برای اینکه دو مرحله ای حسابم رو روشن کنم مراحلی رو که شما گفتید رو انجام دادم، ولی در قسمتی که می خواهم کد شش رقمی رو از اتنتیکاتور وارد کنم می گه کد اشتباهه،
    به تنظیمات اتنتیکاتور هم رفتم و گزینsyc now رو زدم ولی می گه اتنتیکاتور به روز رسانی نشده چون با سرورهای دیگر گوگل هم رسانی شده، ممنونم راهنمایی بفرمایید

    • پرویز says:

      سلام … منم این مشکل را دارم لطفا یکی از دوستان راهنمایی کند

      • سید لقمان says:

        سلام کسی در رابطه با گوگل انتیکاتور یا همون رمز دو عاملی مشکلی داره واتساپ پیام بده حل میکنم براش
        ۰۹۱۸۹۹۹۲…

  • معلم says:

    سلام
    من از بارکد و ادرس برنامه هایی اضافه کردم بهAuthenticator عکس نگرفتم
    میترسم از وقتی که گوشی گم یا خراب بشه و دسترسی نداشته باشم
    برای رفع این‌مشکل میتونین راهنمایی‌بفرمایین؟

  • اشکی says:

    سلام خسته نباشید
    چندتا کدساز رو فعال کردم ولی اسم برنامه واسه هیچکدوم تعریف نکردم
    بصورت پیشفرض google1 google2 تا ۵ رو برام فعال کرده
    میتونم اصلاح کنم اسمهاشون رو؟
    یا میتونم حدفشون کنم دوباره بسازم؟

  • امیر says:

    سلام

    زمان نرم افزار گوگل انیتور همگام سازی نمیشه مشکل از چی هست

  • Elsa says:

    سلام منم کد کلیدم گم کردم حساب کاربری وهمه گزینه های مربوط ب حسابم قفل شده نمیتونم وارد صرافی شم لطفاً کمکم کنید

    • محمدمهدی قاسمی says:

      سلام … دوست عزیز شما باید از قبل کد ریکاوری رو نگهداری میکنید و یا حسابتون رو توی یک برنامه دیگه هم ست میکردید
      الان فقط باید به پشتیبانی اون سایت تماس بگیرید و خواستار غیرفعال کردنش رو بدید
      اگر از صرافی های خارجی مثل بایننس استفاده میکنید نیاز هست که احراز هویت بشین و احراز هویت توی برخی صرافی ها برای ما ایرانی ها مقدور نیست …

      • saber says:

        سلام زمان نرم افزار گوگل انیتور همگام سازی نمیشه مشکل از چی هست

      • behrad says:

        رفقا من یه سوال داشتم میشه اگر میشه به این آیدی توی تلگرام پیام بدید.

        @…

        • راجی says:

          سلام خواهشن کمکم کنید من نمیتونم وارد ایمیل دانشگاهم بشم و استادم منتظر اونجا و باید زودتر دسترسی پیدا کنم مشکل سینک کردن با authenticator appرا دارم
          شماره تماسم ۰۹۱۳۲۲۳…

صفحات 1 2