وی پی ان یا VPN چیست و چه کاربردی در کامپیوتر ، گوشی و... دارد؟

وی پی ان یا VPN چیست و چه کاربردی در کامپیوتر ، گوشی و… دارد؟

VPN یا یک شبکه خصوصی مجازی، یک اتصال رمزگذاری شده از طریق اینترنت از یک دستگاه به یک شبکه است. این اتصال رمزگذاری شده به اطمینان از انتقال ایمن داده های حساس کمک می کند. استفاده از VPN مانع از استراق سمع افراد غیرمجاز در ترافیک می شود. فناوری VPN به طور گسترده در محیط های شرکتی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر علاقه دارید تا با VPN آشنا شوید پس با انزل وب همراه شوید.

معنی وی پی ان چیست و چگونه کار میکند؟

?What Is a VPN

VPN مخفف Virtual Private Network به معنی شبکه خصوصی مجازی است و به شما امکان می دهد تا از طریق اینترنت اتصال ایمن به شبکه دیگری برقرار کنید. از VPN می توانید برای دسترسی به وب سایت هایی با محدودیت منطقه، محافظت از فعالیت خود در Wi-Fi عمومی و موارد دیگر استفاده کنید.این روزها VPN واقعاً محبوب شدند اما نه به دلایلی که برای آن در ابتدا کار خود ساخته شده بودند. آن ها در ابتدا فقط راهی برای اتصال ایمن شبکه های تجاری به اینترنت و یا امکان دسترسی به شبکه تجاری از خانه بودند.

VPN ها اساساً تمام ترافیک شما را به شبکه منتقل می کنند، جایی که مزیت هایی مانند دسترسی به منابع شبکه محلی از راه دور و دور زدن سانسور اینترنت حاصل می شود. اکثر سیستم عامل ها دارای پشتیبانی VPN یکپارچه هستند و شما میتوانید از VPN موبایل یا در واقع VPN اندروید و حتی VPN در ویندوز خود استفاده کنید.اگر به حوزه شبکه علاقه دارید می توانید مطلب آموزش Gateway را مطالعه کنید.

VPN چیست و چگونه به من کمک می کند؟

به زبان ساده یک VPN رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت، شما را به رایانه دیگری (به نام سرور VPN) در جایی در اینترنت وصل می کند و به شما امکان می دهد با استفاده از اتصال اینترنتی آن رایانه، در اینترنت حضور داشته باشید. بنابراین اگر آن سرور در کشور دیگری باشد، به نظر می رسد که شما در آن کشور حضور دارید، و به طور بالقوه می توانید به مواردی دسترسی پیدا کنید که نمی توانستید به طور عادی در کشور خود به آن دسترسی داشته باشید.

علاوه بر شبکه اینترنت شاهد حضور مفهومی به نام اترنت نیز هستیم که در مطلب اترنت چیست به آن پرداخته ایم. برای فهمیدن تفاوت های موجود بین اینترنت و اترنت مطلبی در این رابطه نوشته شده است که می توانید آن را مطالعه کنید.

شما از شبکه خصوصی مجازی ایرانسل ، همراه اول و.. می توانید استفاده های مختلف کنید:

  • محدودیت های جغرافیایی در وب سایت ها یا پخش صوتی و تصویری از بین ببرید.
  • استریم تماشا کنید.
  • خود را از آسیب شبکه های Wi-Fi آلوده دور نگه دارید.
  • با مخفی کردن مکان واقعی خود، به صورت ناشناس باشید.
  • هنگام استفاده از سرویس تورنت از خود محافظت کنید.

شبکه خصوصی مجازی

مثال های دیگر برای VPN

VPN ها ابزاری نسبتاً ساده هستند، اما می توان از آنها برای انجام کارهای مختلف استفاده کرد:

  • دسترسی به یک شبکه تجاری هنگام مسافرت: وی پی ان ها معمولاً توسط مسافران تجاری برای دسترسی به شبکه مشاغل خود، از جمله منابع شبکه محلی آن در حالی که در مسافرت هستند، استفاده می شوند. با VPN لازم نیست منابع محلی مستقیماً در معرض اینترنت قرار بگیرند که باعث افزایش امنیت می شود.
  • هنگام مسافرت به شبکه خانگی خود دسترسی پیدا کنید: همچنین می توانید VPN خود را برای دسترسی به شبکه شخصی خود هنگام سفر تنظیم کنید. این به شما امکان می دهد از طریق اینترنت به دسکتاپ خود از راه دور دسترسی پیدا کنید ، از اشتراک فایل های محلی استفاده کنید و بازی هایی را از طریق اینترنت بازی کنید که گویی در همان LAN (شبکه محلی) هستید.
  • فعالیت مرور خود را از شبکه محلی و ISP خود مخفی کنید: اگر از یک اتصال Wi-Fi عمومی استفاده می کنید فعالیت شما در وب سایتهای غیر از HTTPS برای همه قابل مشاهده است. اگر می خواهید فعالیت خود را برای حفظ حریم خصوصی مخفی کنید ، می توانید به VPN وصل شوید. شبکه محلی فقط یک اتصال VPN را مشاهده خواهید کرد. تمام ترافیک های دیگر از طریق اتصال وی پی ان رخ می دهند و قابل ردیابی نیستند. در حالی که از این فناوری می تواند برای دور زدن نظارت بر اتصال توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت خود استفاده شود.
  • دور زدن سانسور اینترنت: بسیاری از مردم چین از VPN استفاده می کنند تا بتوانند به کل اینترنت و سایت های فیلتر شده دسترسی پیدا کنند.

فارغ از استفاده از VPN برای امنیت در شبکه و اینترنت باید موارد دیگری را هم بدانید تا بتوانید اتصالی امن به اینترنت داشته باشید. می توانید با خواندن مطلب امنیت اطلاعات شبکه ، اینترنت ، فضای مجازی و.. چیست و چه کاربردی دارد؟ به بهترین شکل با امنیت در اینترنت آشنا شوید.

شبکه خصوصی مجازی

دسترسی از راه دور ایمن چیست؟

دسترسی ایمن از راه دور راهی مطمئن برای اتصال کاربران و دستگاه ها از راه دور به یک شبکه شرکتی فراهم می کند. این روش شامل فناوری VPN است که از روشهای امنی برای تأیید اعتبار کاربر یا دستگاه استفاده می کند.

آیا ترافیک VPN رمزگذاری شده است؟

بله، ترافیک در شبکه مجازی با ایجاد اتصال رمزگذاری شده در اینترنت که به عنوان یک تونل شناخته می شود به شیوه امن و ایمن ارسال می شود. ترافیک وی پی ان از دستگاهی مانند رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند هنگام عبور از طریق این تونل رمزگذاری می شود.

انواع پروتکل های VPN

  • VPN دسترسی از راه دور (Remote Access): یک VPN با دسترسی از راه دور به طور ایمن دستگاهی را در خارج از دفتر شرکت ها متصل می کند. این دستگاه ها به عنوان نقاط پایانی شناخته می شوند و ممکن است لپ تاپ ، تبلت یا تلفن های هوشمند باشند. پیشرفت های فناوری VPN باعث شده است که بررسی های امنیتی بر روی نقاط پایانی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که آن ها قبل از اتصال از وضعیت خاصی استفاده می کنند.
  • VPN سایت به سایت (Site-to-Site): یک VPN سایت به سایت، دفتر شرکت را به شعبات از طریق اینترنت متصل می کند. از Site to Site VPN برای ایجاد ارتباط مستقیم شبکه ای بین این دفاتر استفاده می شود و برای این کار از تجهیزات اختصاصی برای برقراری و حفظ ارتباط استفاده می شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز VPN را به شما معرفی کردیم و گفتیم که وی پی ان چیست. امیدواریم دیگر مشکلی در رابطه VPN و نحوه کار آن نداشته باشید. میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

حل مشکل کار نکردن VPN در اندروید
۱۳ روش تست شده حل مشکل کار نکردن VPN در اندروید (تخصصی و سریع)
راهنما قدم به قدم نصب VPN روی تلویزیون
آموزش و راهنما قدم به قدم نصب VPN روی تلویزیون
راهنما چاره ساز و تست شده حل مشکل کار نکردن VPN در اندروید
راهنما چاره ساز و تست شده حل مشکل کار نکردن VPN در اندروید
راهنما کامل و چاره ساز حل مشکل v2ray اندروید (اپراتورها و وای فای)
راهنما کامل و چاره ساز حل مشکل v2ray اندروید (اپراتورها و وای فای)

نظرات