امنیت شبکه چیست؟ بررسی روش ها ، طریقه کار و..

امنیت شبکه چیست؟ بررسی روش ها و طریقه کار آن

امروزه ما در عصر اطلاعات زندگی می کنیم. مشاغل این روز ها از قبل پیشرفت دیجیتالی بیشاری دارند و با پیشرفت فناوری، وضعیت امنیتی سازمانها و افزایش امنیت شبکه آنها نیز باید بهبود یابد. اکنون با ارتباط بسیاری از دستگاه ها بر روی شبکه های سیمی، بی سیم یا تلفن همراه، امنیت شبکه های کامپیوتری مفهوم مهمی است. در این مطلب، ما امنیت شبکه و ویژگی های اصلی آن و همچنین راهکارهای امنیت شبکه را بررسی خواهیم کرد. با امنیت شبکه چیست؟ بررسی روش ها ، طریقه کار و… آن همراه انزل وب باشید.

امنیت شبکه های کامپیوتری ، بیسیم و… چیست؟

What Is Network Security?

امنیت شبکه فرایندی است اقداماتی پیشگیرانه برای محافظت از زیر ساختهای شبکه اصلی در برابر دسترسی غیرمجاز، سوءاستفاده، نقص عملکرد و یا تخریب یا افشای نادرست انجام میدهد. بدون شک اینترنت به بخش عظیمی از زندگی ما تبدیل شده است. بسیاری از افراد نسل امروز به دلیل بسیاری از فعالیت های حرفه ای، اجتماعی و شخصی خود همه روزه به اینترنت متکی هستند. اما آیا مطمئن هستید که شبکه شما امن است؟

افراد زیادی هستند که سعی می کنند به رایانه های متصل به اینترنت ما متصل شوند و به آن آسیب برسانند یا حریم خصوصی ما را زیر پا بگذارند. برای جلوگیری از این اتفاقات لازم است با مفاهیمی پیرامون راهکارهای امنیت شبکه یا امنیت شبکه های بیسیم آشنا شوید. همچنین اگر به دنبال این هستید که با مفهوم Ethernet آشنا شوید می توانید اترنت چیست؟ تعریف شبکه اتنرنت به زبان ساده را ببینید.

چگونگی برقراری امنیت در شبکه و راهکارهای امنیت شبکه

امنیت شبکه های کامپیوتری ، بیسیم و... چیست؟

افزایش امنیت شبکه با کنترل دسترسی

فهم چگونگی برقراری امنیت در شبکه آنقدر ها هم دور از دسترس نیست. یا حتما لازم نیست مهندسی امنیت سایبری باشید. فقط کافی است نکاتی را رعایت و آن ها را اجرا کنید. ابتدا برای جلوگیری از مهاجمان احتمالی، باید بتوانید کاربران را مدیریت و دسترسی دستگاه های غیر مجاز را به شبکه خود را فورا مسدود کنید. کاربرانی که اجازه دسترسی به شبکه را دارند فقط باید بتوانند با مجموعه منابع و مشخصی که برای آنها تعیین شده کار کنند.

استفاده از برنامه های امنیتی و آنتی ویروس ها

امنیت سیستم توسط سخت افزار ها و نرم افزار های مشخصی که می تواند برای ردیابی و قفل کردن آسیب پذیری های سیستمی که مهاجمان می توانند برای نفوذ به شبکه شما استفاده کنند بسیار مفید باشد. ویروس ها، کرم های کامپیوتری و تروجان ها بسیار سعی در پخش شدن در شبکه دارند و می توانند روزها یا هفته ها در دستگاه های آلوده (که ممکن است کامپیوتر شما باشد) کمین کنند. فعالیت های امنیتی شما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ابتلا به راهیابی اولیه این ویروس ها و همچنین ریشه کردن بد افزار ها انجام دهد تا در نهایت به شبکه شما راه پیدا نکنند.

چگونگی برقراری امنیت در شبکه

فعال کردن فایروال (Firewall)

فایروال وسیله یا ابزاری است که به عنوان دروازه بان سیستم شما عمل می کند و تصمیم می گیرد چه چیزی از شبکه وارد و خارج شود. آنها از مجموعه ای از قوانین تعریف شده برای دادن مجوز یا مسدود کردن ترافیک استفاده می کنند. فایروال می تواند سخت افزار، نرم افزار یا هر دو باشد. البته فایروال ها آنها مانع از حمله به امنیت داده و شبکه نمیشوند ولی همچنان آنها یک امر ضروری هستند.

استفاده از VPN به عنوان اقدامات امنیتی شبکه

حتما تابحال زیاد نام وی پی ان را شنیده اید. VPN مخفف Virtual Private Networks است وابزاری است (معمولاً مبتنی بر IPsec یا SSL) که ارتباط بین یک دستگاه و یک شبکه امن را تأیید می کند (یا ارتباط را ایمن میکند) و ایجاد یک “تونل” رمزگذاری شده و ایمن در سراسر اینترنت آزاد را مهیا میسازد.

مشکلات امنیت شبکه

تجزیه و تحلیل رفتار شبکه

شما باید بدانید که رفتار یک شبکه که در حالت عادی سپری میکند به چه صورت است تا بتوانید در صورت بروز حمله و ناهنجاری یا وجود مشکلات امنیت شبکه آن را مشاهده و تشخیص دهید. همچنین می توانید از ابزار هایی برای اینکار استفاده کنید. ابزارهای تحلیل رفتار شبکه بطور خودکار فعالیتهای منحرف شده از هنجار را مشخص می کنند.

پیشگیری از دست دادن داده ها

قبل از هر چیزی باید بدانید که پیشگیری بهتر از درمان است! شما باید فن آوری ها و فرایند های لازم را پیاده سازی کنید تا اطمینان حاصل شود که کارمندان شما یا حتی خودتان به عمد یا سهوا داده های حساس را به خارج از شبکه نمی فرستند و موجب بروز آنها به بیرون از شبکه نمیشوند. در خدمات امنیت شبکه این سیستم ها برای شناسایی و مسدود کردن حملات، ترافیک شبکه را دائما اسکن می کنند.

اهمیت به امنیت ایمیل ها

اهمیت به امنیت ایمیل ها هم برای اشخاصی که روزانه ایمیل های مختلفی را رد و بدل میکنند بسیار هائز اهمیت است. این مسئله برای شرکت های تجاری بسیار اهمیت بیشتری دارد. فیشینگ یکی از متداول ترین راه هایی است که مهاجمان برای دسترسی به شبکه از آن استفاده می کنند. ابزارهایی که امنیتی ایمیل را تامین می کنند می توانند هم حملات ورودی و هم پیام های خروجی رصد کرده و در صورت مشاهده داده های حساس واکنش نشان دهند.

راهکارهای امنیت شبکه

تقسیم بندی شبکه

از دیگر راهکارهای امنیت شبکه، تقسیم بندی شبکه است. شبکه های تفسیم شده، ترافیک شبکه را در طبقه بندی های مختلف قرار میدهد و اجرای سیاست های امنیتی را آسان تر می کند. همچنین در صورت نفوذ حمله کنندگان یا ویروس ها به هر طبقه، طبقه های دیگر همچنان ایمن خواهند ماند که در این صورت می توانید راحت تر راهکار های امنیتی خود را اجرا کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب با آموزش امنیت شبکه و راهکارهای امنیت شبکه همراه شما بودیم. آیا تا به امروز می دانستید که امنیت شبکه های کامپیوتری ، بیسیم و… چیست؟ آیا از امنیت در لایه شبکه اطلاعاتی داشته اید؟ شما همچنین می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را پیرامون اقدامات امنیتی شبکه یا افزایش امنیت شبکه در بخش دیدگاه همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

راهنما: دانگل چیست؟ آشنایی با انواع و کاربرد آنها
راهنما: دانگل چیست؟ آشنایی با انواع و کاربرد آنها
حل مشکل کار نکردن VPN در اندروید
۱۳ روش تست شده حل مشکل کار نکردن VPN در اندروید (تخصصی و سریع)
راهنما: شماره Private Number و Unknown Caller، No Number چیست؟
راهنما: شماره Private Number و Unknown Caller، No Number چیست؟
هشدار: هر کیو آر کدی را اسکن نکنید، هکرها در کمین اند!
هشدار: هر کیو آر کدی را اسکن نکنید، هکرها در کمین اند!

نظرات