آموزش تنظیم دوربین گوشی اندروید برای ثبت عکس های بهتر!

آموزش تنظیم دوربین گوشی اندروید برای ثبت عکس های بهتر!

قطعا تعداد بسیار زیادی از کاربران هستند که جهت عکاسی معمولی یا حتی عکاسی حرفه‌ای از اسمارت فون هایشان استفاده میکنند. ولی حتی اگر یک موبایل پرچم دار هم داشته باشید باید برای ثبت بهترین تصاویر باید به یک سری نکات توجه کنید. اگر از دسته اشخاصی هستید که در پی تنظیم دوربین اندروید هستند یا این سوال که چگونه دوربین گوشی را تنظیم کنیم؟ برای شما پیش آمده است امروز با تنظیم دوربین گوشی اندروید برای ثبت عکس های بهتر همراه انزل وب باشید.

نحوه تنظیم دوربین گوشی اندروید سامسونگ ، هواوی و..

How To Setup Android Camera in Samsung , Huawei .. Phone

تنظیم سرعت شاتر ، دیافراگم  و.. دوربین گوشی در هر برند موبایل ممکن است متفاوت باشد اما توجه کنید که رویه اصلی تفاوت چندانی در موبایل های مختلف ندارد. با ادامه مطلب همراه باشید تا درباره تنظیم دوربین اندروید اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین اگر به دنبال بهترین برنامه دوربین موبایل هستید، بد نیست به ۸ تا از قویترین و بهترین برنامه دوربین حرفه ای گوشی نگاهی بیندازید.

انتخاب بالاترین رزولوشن عکاسی دوربین اندروید

نرم افزار تنظیم لنز دوربین اندروید

برای تنظیمات دوربین گوشی سامسونگ یا هواوی یا هر موبایل دیگری، قبل از شروع کار با دوربین تلفن هوشمند خود، به تنظیمات دوربین نگاهی بیندازید. غالباً تنظیمات کارخانه بهینه نیستند و گاهی اوقات وضوح پایین به صورت پیشفرض تنظیم است. انتخاب بالاترین رزولوشن عکاسی دوربین اندروید باعث می شود زوم دیجیتالی بهتری انجام شود و در نتیجه تصاویر با جزئیات بالاتری ثبت میشود. از آنجا که تصاویر با کیفیت بالا فضای حافظه بیشتری نسبت به عکس هایی با وضوح پایین مصرف می کنند، همیشه باید یک کارت microSD داشته باشید.

لنز های دوربین را تمیز کنید

قبل از تنظیم لنز دوربین اندروید و..  اطمینان حاصل کنید که لنز دوربین عاری از کثیفی و اثر انگشت است. تلفن های هوشمند احتمالاً بیشتر وقت خود را در جیب یا کیف پول شما می گذرانند، جایی که می توان مقداری گرد و غبار روی لنز ها را بپوشاند. بهتر است قبل از عکس گرفتن، پارچه تمیز و نرمی را بر روی لنز دوربین به آرامی بکشید تا گرد و غبار را از روی لنز ها پاک کنید. برای تمیز کردن لنز بدون خراش دادن آن از پارچه میکروفیبر یا یک پارچه تمیزکننده استفاده کنید.

تنظیم دیافراگم دوربین گوشی، حساسیت ISO و نوردهی

تنظیم سرعت شاتر دوربین اندروید

در عکاسی با گوشی های هوشمند، معمولاً نمی توانید دیافراگم را تنظیم کنید، زیرا اندازه آن ثابت است. بنابراین، برای عکاسان تلفن های هوشمند مهم است که تنظیمات مناسب را برای مقدار ISO و نوردهی پیدا کنند. در حالت اتوماتیک، دوربین موبایل این موارد را بطور خودکار تعیین می کند، اما حالت دستی اغلب نتایج بهتر و دقیق تری ارائه می دهد. دومین مقداری که باید درک کنید مقدار ISO است. این نشانگر حساسیت سنسور به نور است. هرچه مقدار آن بالاتر باشد، حساس تر می شود و در نتیجه می توانید تصاویر واضح تری ارائه دهید.

در محیط های تاریک، اغلب به مقدار ISO بالا نیاز دارید. البته به یاد داشته باشید که هر چه نرخ ISO پایین‌ تر باشد، کیفیت عکس بهتر و بهتر خواهد شد. در حالی که بیشتر دوربین های دیجیتال تنظیم ISO خودکار دارند (Auto ISO)، تنظیم دستی ISO توصیه می شود چرا که تنظیم خودکار ممکن است مقدار ISO را بالاتر از حد کافی انتخاب کرده و در نتیجه نویز زیادتری ایجاد کند.

فوکوس را دستی تنظیم کنید

چگونه دوربین دوم گوشی سامسونگ را فعال کنیم

در تنظیمات دوربین عکاسی سامسونگ یا هواوی، ثبت یک تصویر موفق، بسیار به تمرکز مناسب بستگی دارد. فوکوس خودکار معمولاً مفید است، اما بی عیب و نقص نیست. از این گذشته، معمولا نمی داند واقعاً چه چیزی را می خواهیم در کانون توجه قرار دهیم. لمس انگشت برای جلوگیری از این مشکل کافی است. صفحه نمایش را در جایی که می خواهید دوربین متمرکز شود (فوکوس کند) لمس کنید.

چند عکس بگیرید و بعدا مرتب کنید

به جای تکیه بر عکس های فوری و تکی، بهتر است چندین عکس از سوژه بگیرید.  فقط کافی است هر موضوع را چندین بار ببندید و به فوکوس خودکار توجه کنید و این کار را به اندازه کافی انجام دهید تا زمانی که فکر کنید این قطعاً تصویر خوبی است. امروزه تلفن های هوشمند برتر دارای عملکرد تصویر سریال هستند که به دوربین این امکان را می دهد تا تنها با یک فشار دکمه، چندین تصویر در یک سری عکس بگیرد.

موبایل را با دو دست بگیرید

سعی کنید موبایلتان را در هنگام عکاسی با دو دست خود به طور ثابت نگه دارید. این کار باعث میشود لرزش دوربین کمتر شده و در نتیجه تصاویر بهتر و پر جزئیات تری ثبت کنید. خیلی برای عکس گرفتن عجله نداشته باشید زیرا از این عکس برای شما مهم باشد، قطعا پشیمان خواهید شد چون کوچک ترین تاری در تصویر باعث متزلزل شدن آن میشود.

فعال کردن آپشن Assistive Gird

چگونه از دو دوربین گوشی استفاده کنیم

با فعال کردن آپشن Assistive Gird (ممکن است در برخی موبایل ها نام آن متفاوت باشد) دو خط افقی و دو خط عمودی در تصویر نمایان میشود به طوری که اینها ۹ جعبه یکنواخت ایجاد می کنند و شما می توانید سوژه مورد نظر خود را دقیقا در صحنه تنظیم کنید. معمولا این قابلیت در عکاسی از مناظر می تواند مفید باشد زیرا خطوط کج باعث ایجاد نا آرامی در عکس می شوند مگر اینکه از قبل در نظر گرفته شده باشد.

از بالا تصویر برداری کنید

اگر می خواهید عکس سلفی یا عکس های پرتره از افراد دیگر بگیرید، باید هنگام گرفتن عکس، تلفن هوشمند را کمی بالاتر نگه دارید. به طوری که هنگام گرفتن عکس، سوژه به سمت بالا به نظر برسد. اگر به بالا نگاه کنید، گردن و صورت خود را دراز می کنید و همه چیز کمی صاف تر و محکم تر به نظر میرسد. اما در عکاسی از بالا زیاده روی هم نکنید چون در این صورت شخص سوژه بسیار قد کوتاه به نظر می رسد که این مسئله ممکن است برایش خوشایند نباشد.

منتظر ساعت مناسب باشید

اگر برای عکسی که میخواهید به ثبت برسانید ارزش قائل هستید، باید منتظر ساعت مناسب در روز باشید زیرا صبح و شب اغلب شرایط نوری جالب‌ تری را به نسبت ظهر ارائه می‌دهند. پس به میزان نور روز، سایه ها و شرایط محیطی به خوبی دقت کنید.

با منظره ها بازی کنید

تنظیم سرعت شاتر دوربین اندروید

خوب به منظره های مختلف نگاه کنید. همیشه لازم نیست به طور مستقیم عکس بگیرید. گاهی باید از انعکاس اشیاء هم تصویر برداری کنید. یا به جای اینکه از یک کوه عکس بگیرید، به بالای کوه یا تپه بروید و به سمت پایین عکس برداری کنید. یا برای ثبت بهتر تصاویر روی زانو ها بنشینید تا زاویه بهتری ایجاد کنید.

عکاسی در حالت پاناروما Panorama

تنظیمات دوربین عکاسی سامسونگ

اگر نمی خواهید از انسان ها عکس بگیرید، اما در عوض طبیعت و مناظر سوژه مورد نظر شماست، حالت پانوراما پیشنهاد می شود. مهمتر از همه، موضوعات بسیار بزرگ، مانند زنجیره‌ی کوه ها یا غروب خورشید در دریا، گاهی اوقات به فضای بیشتری احتیاج دارند. تقریباً هر تلفن هوشمند فعلی دارای حالت Panorama است که عکس گرفتن با فضای بیشتری را برایتان فراهم میکند.

نور خورشید را مشاهده کنید

بسته به شرایط شما و آنچه را که می خواهید ضبط کنید، نور می تواند دوست شما و یا حتی دشمن شما باشد. قرار گرفتن در مقابل خورشید غالباً یک مشکل واقعی است مگر اینکه شما عمداً در نظر داشته باشید یا ایده خاصی در ذهنتان باشد. در صورت امکان پشت به خورشید و منبع نور بایستید. همچنین اگر در پی حذف صدای دوربین در هنگام عکاسی در اندروید هستید می توانید از آموزش حذف صدای پیشفرض دوربین اندروید استفاده کنید.

فقط در مواقع ضروری از فلش استفاده کنید

آموزش تنظیم دوربین گوشی اندروید برای ثبت عکس های بهتر!

کاربرد فلش LED دوربین گوشی های هوشمند این است که در صورت عدم وجود نور کافی، نوردهی مناسب را در اختیار شما قرار می دهد. اما نتیجه حاصل از تلفن های هوشمند معمولاً بسیار نا امیدکننده است. اگر قرار گرفتن در معرض نور فلش کاملاً ضروری نیست، باید از استفاده از آن خود داری کرد زیرا به ندرت تصاویر واقعاً زیبایی تولید می کند. نه تنها کیفیت رنگها را از بین می برد، بلکه تصاویر را به طور کاملا یک نواخت ایجاد میکند. پیش زمینه، به طور سفید و روشن می درخشد در حالی که پس زمینه کاملاً از بین می رود. در پایان، عکسی با نور طبیعی غالباً دلپذیرتر و خوش تیپ تر از آن است که توسط نور فلش ثبت شود. تصویر سمت راست بدون فلش گرفته شده در حالی که دو تصویر دیگر با استفاده از نور فلش به ثبت رسیده است.

به سوژه نزدیک تر شوید و زوم نکنید

زوم در دوربین موبایل ها چون به صورت دیجیتالی است (بر خلاف دوربین های عکاسی) باعث کاهش چشمگیر وضوح تصویر می شود. بنابراین به خودتان لطف کنید و چند قدم به سوژه نزدیکتر شوید به جای اینکه بر روی عکس زوم کنید. بهتر است در مواقعی از زوم دیجیتالی استفاده کنید که امکان نزدیک تر شدن به سوژه یا منظره را نداشته باشید.

تنظیم رنگ ها و کنتراست پس از عکاسی

خب حالا که تصویر خود را به ثبت رساندید به احتمال زیاد وقت آن رسیده که آن را به اشتراک بگذارید! اما صبر کنید. قبل از به اشتراک گذاشتن تصویر می توانید با تنظیم رنگ ها و کنتراست پس از عکاسی به هر چه بهتر شدن آن کمک کنید. همچنین می توانید آن ها را برش بزنید، بچرخانید یا چیزی را از تصویر حذف کنید. برای اینکار پیشنهاد میکنیم از نرم افزار های مناسب جهت ادیت تصاویر در موبایل استفاده کنید.

اپلیکیشن مناسبی برای عکاسی انتخاب کنید

برنامه دوربین پیش فرض تلفن هوشمند شما احتمالاً مناسب است اما ممکن است تمام ویژگی های مورد نظر شما را برای عکسبرداری نداشته باشد. می توانید هم به قابلیت های موجود در دوربین پیشفرض موبایل و هم در برنامه های بسیار خوب مانند برنامه دوربین Google یا Open Camera نگاهی بیاندازید و ببینید که کدام یک از آنها برای شما موثر تر خواهد بود.

چگونه از دو دوربین گوشی استفاده کنیم؟

نرم افزار تنظیم لنز دوربین اندروید

بسیاری از تلفن های هوشمند جدید دارای دو، سه و گاهی حتی چهار دوربین مختلف در پشت هستند. به عنوان یک قاعده ، آنها از فاصله کانونی متفاوتی مانند زاویه فوق العاده گسترده (ultra-wide) یا لنز تله فوتو (telephoto) برخوردار هستند. فاصله کانونی مختلف، تلفن های هوشمند را در امکانات خود به دوربین های واقعی نزدیکتر می کند. به هر حال، از لنز های ultra-wide می توان برای عکس های چشم انداز و دور برد استفاده کرد. در حال حاضر تلفن های هوشمند توسط قابلیت لنز TelePhoto با قابلیت بزرگنمایی می توانند تقریباً ۵ برابر بزرگنمایی کنند به این معنی که می توانید همه چیز را نزدیک کنید. این بسیار مفید است وقتی که نمی توانید به سوژه عکاسی نزدیکتر شوید.

چگونه دوربین دوم گوشی سامسونگ را فعال کنیم

اما مراقب باشید چون معمولا نه تنها لنز ها متفاوت هستند بلکه سنسور های مختلفی دارند. بنابراین این امکان وجود دارد که مثلاً در استفاده از لنز های با زاویه دید عریض یا تله فتو، اختلاف نوردهی یا تعادل رنگ سفید ایجاد شود. بنابراین، پس از تعویض دوربین، بهتر است مستقیماً بررسی کنید که آیا همه چیز خوب به نظر می رسد یا خیر. برخی از تلفن های هوشمند مانند LG V40 ThinQ حتی گزینه‌ای برای عکس گرفتن با کلیه دوربین ها را همزمان با تنها یک کلیک برای شما محیا میکند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب با آموزش تنظیم دوربین گوشی اندروید برای ثبت عکس های بهتر همراه شما بودیم. آیا تا به امروز قصد داشته اید که در تنظیمات دوربین موبایلتان چرخی بزنید؟ یا این سوال که چگونه دوربین گوشی را تنظیم کنیم برای شما مطرح شده بود؟ شما همچنین می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود پیرامون تنظیم فوکوس دوربین گوشی سامسونگ ، هواوی و.. را در بخش دیدگاه همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش عکاسی طلا و جواهر 16 نکته مهم که باید رعایت کرد!
آموزش عکاسی طلا و جواهر ، ۱۶ نکته مهم که باید رعایت کرد!
8 سایت فوق العاده برای ایده گرفتن در عکاسی
۸ سایت فوق العاده برای ایده گرفتن در عکاسی
آموزش و ترفندهای عکاسی حرفه ای در خانه
آموزش و ترفندهای عکاسی حرفه ای از خود در خانه
نکته مهم عکاسی از غذا برای اینستاگرام
آموزش ۲۱ نکته مهم عکاسی از غذا برای اینستاگرام و..

نظرات

  • رحمان says:

    تنظیم دوربین گوشی

  • آریاکوهی says:

    معنی فارسی واژه های انگلیسی رو هم کاش بعد کلمه داخل پرانتز مینوشتید
    لطفا اینکاررا انجام دهید
    ممنون

  • Ômîd says:

    ببخشید گوشی من آیفون ۱۲ پرو هست از وقتی کی گرفتم خیلی خوب بوده ولی این چند روز نمی‌دونم چی شدیش خیره میگره و دوربین واتسابم خیلی تار میفته

  • مهسا says:

    سلام. من گوشیم a71 ولی دوربین پشتش برای عکس از فرد و چهره خیلی بده. خیلی ادمو زشت میندازه. در صورتی که با سلفی اصلا اینجور نیست. صورت صاف رو لک میندازه! نمیدونم مشکل مربوط به خود گوشی و دوربینشه یا تنظیمات دوربین

  • محمد قوی says:

    سلام من گوشیم a12هست وقتی عکس سلفی میگیرم صورتم صاف نمیکنه تمام چروکای صورتم میاد بالا چیکار باید بکنم

  • Ay000 says:

    گوشی من آ ۲۰ اس هست موقع عکس انداختن چشم ها رو خیلی درشت میکنه چطور میتونم درستش کنم؟

    • عباس says:

      با سلام
      احتمالا فیلتر زیبا سازی یا همون beautiful فعال است اونو خاموش کنید

  • Sra says:

    سلام . من گوشیم a11هست و وقتی با گوشی a11دیگه ای دوربین و یا حتی صفحه نمایششو در حالتی که تنظیماتشونم یکیه امتحان میکنم کیفیت گوشی من پایین تره . دلیلش چی می‌تونه باشه؟!

  • محمدتقی says:

    با سلام. با گوشی a50 از شناسنامه که عکس میگیرم بعد که پرینت میگیرم پرینت سیاه میشود. ممنون میشم اگه راهنمائی کنید

    • محمد says:

      با سلام
      باید با برنامه cam scanner عکس که گرفتید رو اسکن کنید که کار خیلی راحتی است بعد پرینتر بگیرید

  • فرشته رضایی says:

    نمیدونستم از کجا باید اطلاعات بگیرم.
    رو عکسهای سلفیم دو خط نازک میفته.نمیدونم چیکار کنم؟
    گوشیم a30s سامسونگ
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  • yaskleaman says:

    بسیار مفید و کار آمد

  • khoban says:

    با سلام و تشکر. بسیار مفید و عالی