از سیر تا پیاز : راهنمای خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ

از سیر تا پیاز : راهنمای خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ

در تعیین قدرت و توان پردازش یک کامپیوتر بعد از CPU و GPU، سومین عامل مهم RAM می باشد. رم کامپیوتر و لپ تاپ معمولا به سادگی قابل تغییر و ارتقا می باشد. اگر قصد خرید رم برای کامپیوتر خود دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. امروز در انزل وب راهنمای خرید رم برای کامپیوتر و لپ تاپ را بررسی خواهیم کرد.

نکات مهم و راهنما خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

How To Choose RAM? Buying RAM Guide

در برگه راهنمای هر ماژول RAM، کلمات اختصاری، ویژگی ها و توضیحاتی داده می شود. به همین دلیل اگر قصد خرید رم را دارید، بهتر است قبل از اقدام به خرید با ویژگی های آن بیشتر آشنا شوید. همچنین قبل از خرید باید به نکاتی هم توجه داشته باشید.

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر، RAM چیست؟

قبل از شروع راهنمای خرید رم، ابتدا بهتر است با خود RAM بیشتر آشنا شویم. کلمه RAM مخفف Random Access Memory و به معنی حافظه دسترسی تصادفی می باشد. این قطعه به صورت مستقیم روی مادربرد نصب می شود و از آن برای ذخیره اطلاعات از برنامه های در حال اجرا برای دسترسی سریع استفاده می شود.

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر، RAM چیست؟

به عبارت ساده تر، فرض کنید که یک میز کار دارید که شامل چندین کشو می باشد. شما ابزار کار خود را در کشو ها نگهداری می کنید و هر کدام را که برای یک پروژه نیاز دارید، روی میز گذاشته و از آن استفاده می کنید و معمولا تا انتهای روز آن را روی میز نگه می دارید تا در مواقع نیاز به سرعت به آن دسترسی داشته باشید. حال در کامپیوتر میز کار را به عنوان رم فرض کنید و کشو ها را معادل هارد دیسک خود در نظر بگیرید. در هنگام اجرای یک برنامه، برای دسترسی سریع تر به داده ها، پردازنده اطلاعات مورد نظر را از هارد را روی رم نگهداری می کند و روی آن ها پردازش مورد نظر را انجام می دهد. در نهایت مجدد فایل ها در هارد دیسک شما با پردازش جدید ذخیره می شوند.

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر، RAM چیست؟

رم در بین حافظه های موقتی در کامپیوتر ها قرار می گیرد. بر خلاف حافظه های HDD یا SSD در کامپیوتر، رم به طور مداوم بازنویسی و حذف می شود زیرا هدف آن این است که به یک CPU اجازه دهد با سرعت بالا به داده های مورد نیاز دست پیدا کند. این اطلاعات موقتی بوده و نیازی به ذخیره دائمی ندارند. سرعت رم بالا است اما کارکرد آن وابسته به تغذیه است. یعنی اگر جریان برق قطع شود، اطلاعات درون رم حذف می شوند. اما چرا رم در کامپیوتر مهم است؟ همانطور که اشاره کردیم، داده های مرتبط با CPU و GPU که باید با سرعت بالا به آن ها دسترسی داشت، در این حافظه نگهداری می شوند. بنابراین برای استفاده چند منظوره کار آمد، استفاده همزمان از چند برنامه، اجرای بازی و.. به این قطعه نیاز است.

راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر، RAM چیست؟

همینطور در صورتی که می خواهید رم خود را از نظر سلامت تست کنید، پیشنهاد می کنیم مطلب نحوه تشخیص و تست سلامت یا خرابی رم کامپیوتر و لپ تاپ را هم مطالعه نمایید.

تفاوت RAM لپ تاپ و کامپیوتر، راهنمای خرید رم برای کامپیوتر

لپ تاپ ها از نوع متفاوت تری از RAM نسبت به کامپیوتر های معمولی استفاده می کنند. عمده این تغییرات مربوط به اندازه، پیکربندی پین، کانکتور و.. می باشد. لپ تاپ ها از آنچه که به عنوان SO-DIMM (Small Outline Dual In-Line Memory Module) شناخته می شود استفاده می کنند در حالی که کامپیوتر دسکتاپ از ماژول DIMM (UDIMM) پشتیبانی می کنند. همانطور که از نام ها پیداست، SO-DIMM از DIMM کوچکتر و همینطور ساده تر می باشد.

تفاوت RAM لپ تاپ و کامپیوتر، راهنمای خرید رم برای کامپیوتر

به طور کلی با توجه به محدودیت فضا در لپ تاپ، SO-DIMM اندازه ای برابر با ۲.۷۴ اینچ و ۲۶۰ پین دارد در حالی که DIMM اندازه ۵ اینچی و ۲۸۸ پین دارند.

تفاوت RAM لپ تاپ و کامپیوتر، راهنمای خرید رم برای کامپیوتر

در نتیجه هنگام خرید رم برای لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ، باید حواستان به نوع رم انتخابی باشد.

مدل رم، DDR به چه معناست؟ راهنمای خرید رم برای لپ تاپ

موضوع بعدی در ارتقا رم لپ تاپ و.. که باید به آن توجه داشته باشید، DDR است. RAM که در کامپیوتر خود استفاده می کنید، با استفاده از Double Data Rate (DDR) کار می کند. در واقع DDR در رم به این معنا است که در هر چرخه ساعت، دو انتقال اتفاق می افتد. این تکنولوژی در دو دهه گذشته پیشرفت کرده و نسخه های جدیدتر و بروز تر آن که  شامل DDR, DDR2, DDR3 و DDR4 می باشد، در دسترس هستند. رم DDR4 به طور قابل توجهی از نسل های قبلی سریعتر است و از هر نظر از آن ها پیشرفته تر می باشد. البته قابل ذکر است که نسل بعدی یعنی DDR5 هم به زودی به بازار راه پیدا خواهند کرد.

مدل رم، DDR  به چه معناست؟ راهنمای خرید رم برای لپ تاپ

اکثر دستگاه های جدید از نسل DDR4 استفاده می کنند که این موضوع بستگی به ساپورت مادربرد و CPU شما دارد. در حالی که تمامی این نسل ها اندازه فیزیکی یکسانی دارند، اما سازگاری آن ها متفاوت است و شما نمی توانید از رم DDR3 روی اسلات DDR4 و یا برعکس استفاده کنید. این موضوع از روی بریدگی بین پین ها مشخص است و رم اشتباهی روی اسلات جای نمی گیرد. پس به سازگاری مادربرد خود توجه داشته باشید.

مدل رم، DDR  به چه معناست؟ راهنمای خرید رم برای لپ تاپ

در همین زمینه مطالعه مطلب ۸ روش شناسایی و تشخیص انواع رم RAM DDR1، DDR2، DDR3 کامپیوتر نیز برای شما کاربردی و مفید می باشد.

نکات خرید رم کامپیوتر، بررسی مادربرد

  • برای اینکه بررسی کنید مادربرد شما از نسل DDR4 یا DDR3 پشتیبانی می کند، کافیست اطلاعات سیستم در وبسایت سازنده را در قسمت System Model بررسی کنید.
  • در مرحله بعد به تعداد اسلات ها توجه داشته باشید (پشتیبانی مادربرد از رم). برخی از مادربرد ها ۴ و برخی ۲ اسلات برای رم دارند. پس باید اسلاید خالی برای افزودن رم جدید داشته باشید.
  • نکته بعدی حداکثر میزان رم قابل پشتیبانی است. برخی از مادربرد ها معمولا حداقل تا ۳۲ گیگابایت رم را پشتیبانی می کنند. مشخصات محصول خود را بررسی کنید.

بررسی CPU و سیستم عامل

CPU های جدید ۶۴ بیتی حداکثر ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت رم را ساپورت می کنند. اما اگر شما از نسل های قدیمی استفاده می کنید، همانند مادربرد برسی کنید که CPU و سیستم عامل شما به میزان نیاز قابلیت پشتیبانی از حجم بالاتر را داشته باشد.

نکات خرید رم کامپیوتر، میزان Clock Speed

هر ماژول رم، می تواند با سرعت خاصی داده ها را پردازش کند. این سرعت را به عنوان Clock Speed و با یکای MHz معرفی می کنند. به طور کلی میزان Clock Speed بالاتر نشان دهنده سرعت بالاتر است. قابل ذکر است که برای استفاده در بازی ها، ظرفیت مهم تر از سرعت است.

پهنای باند رم

از دیگر موارد انتخاب بهترین رم کامپیوتر که در سرعت پردازش رم تاثیر دارد، پهنای باند است. بدیهی است که هر چه پهنای باند افزایش یابد، سرعت اجرای پردازش نیز بیشتر می شود. امروزه از چندین رم برای افزایش پهنا استفاد می شود.

پهنای باند رم

برای افزایش پهنای باند، در صورت وجود اسلات خالی، می توانید از تعداد رم بیشتر استفاده کنید. به طور مثال به جای خرید یک رم ۱۶ گیگابایت، می توانید ۲ عدد رم ۸ و یا ۴ عدد رم ۴ گیگابایت خریداری کنید. این گونه ضمن کاهش هزینه، تعویض رم معیوب ساده تر در آینده، سرعت بیشتری نیز در اختیار خواهید داشت.

خواندن اطلاعات رم

همچنین اگر سیستم شما چند کاناله هست، از چند رم مشابه به جای یک رم روی کانال استفاده کنید.

زمان بندی و زمان تاخیر در رم

در هنگام خرید رم با مولفه CAS/CL نیز رو به رو خواهید شد که زمان تاخیر را نشان می دهند. کم بودن این مقدار نشان برتری است اما در نظر داشته باشید که تاثیر آن محسوس نخواهد بود. در نتیجه احتمالا ارزش هزینه بیشتر را برای کاربری عمومی ندارد.

راهنمایی خرید رم کامپیوتر: ظرفیت رم

مهم ترین عامل در بازی و.. برای خرید رم، ظرفیت آن می باشد. معمولا ظرفیت ۸ تا ۳۲ گیگابایت رایج است. برای سیستم های امروزی مقدار ۱۶ گیگابایت ظرفیت طلایی محسوب می شود. مقدار ۸ برای استفاده معمولی کافی است و در صورت امکان تهیه ۳۲ گیگابایت، ایده آل و آینده نگرانه می باشد.

راهنمایی خرید رم کامپیوتر، ظرفیت رم

خواندن اطلاعات رم

حال اگر سری در بازار و سایت های فروش آنلاین بزنید، رم ها را به نام ها و مشخصاتی مانند DDR3-1600 و PC3-12800 معرفی می کنند. در این قسمت، بخش های مختلف نام گذاری را معرفی می کنیم.

  • شماره بعد از DDR یا PC: اشاره به نسل DDR دارد. DDR3 PC3 است، DDR4 PC4 است.
  • ۴ رقم بعد از عبارت DDR: این عدد نشان دهنده تعداد مگاترانسفر ها در ثانیه (MT/s) دارد. یعنی یک رم با مشخصات DDR3-1600 در واقع یک رم نسل ۳ با سرعت ۱,۶۰۰MT/s می باشد.
  • ارقام بعد از PC: میزان پهنای باند بر حسب مگابایت در ثانیه است. یعنی یک رم PC3-12800 پهنای باند با سرعت ۱۲,۸۰۰MB/s دارد.
  • شماره نشان داده شده با عبارت CAS : میزان تاخیر

نکات خرید رم

  • خرید چند رم از تولید کنندگان مختلف (استفاده از دو رم متفاوت در کامپیوتر) ممکن است ناسازگاری و مشکلاتی را مانند بروز صفحه مرگ آبی برای شما پیش آورد. بنابراین توصیه می کنیم مارک مورد استفاده برای تمامی رم ها یکسان باشد.
  • اگر رم های شما با سرعت مختلف کار کنند، تمام ماژول ها با سرعت کمترین رم فعالیت می کنند.

نکات خرید رم

در پایان در صورتی که قصد بستن رم خریداری شده روی کامپیوتر را دارید، مطالعه مطلب آموزش کامل تصویری تعویض و بستن قطعات کیس کامپیوتر را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز، نکات مختلفی را درباره رم و راهنمای خرید آن را به شما ارائه دادیم. در حال حاظر از چه نوع رم استفاده می کنید و قصد خرید چه مدلی را دارید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه خرید رم را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نمایش میزان استفاده از CPU و RAM ویندوز 10 ، 8 و 7 روی دسکتاپ
۱۱ روش نمایش میزان استفاده CPU و RAM ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ روی دسکتاپ و..
آموزش تصویری و گام به گام تعویض و ارتقا رم لپ تاپ
آموزش گام به گام تصویری تعویض و ارتقا رم لپ تاپ
اورکلاک سی پی یو و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟
اورکلاک CPU (سی پی یو) و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟
آموزش کامل تصویری تعویض و بستن قطعات کیس کامپیوتر
آموزش کامل تصویری تعویض و بستن قطعات کیس کامپیوتر

نظرات

  • محمد says:

    سلام مشخصات رم سیستم من:
    RAM
    Memory slots
    Total memory slots ۲
    Used memory slots ۱
    Free memory slots ۱
    Memory
    Type DDR3
    Size ۲۰۴۸ MBytes
    Channels # Single
    DRAM Frequency ۳۹۹.۵ MHz
    CAS# Latency (CL) ۶ clocks
    RAS# to CAS# Delay (tRCD) ۶ clocks
    RAS# Precharge (tRP) ۶ clocks
    Cycle Time (tRAS) ۱۵ clocks
    Command Rate (CR) ۲T
    Physical Memory
    Memory Usage ۷۹ %
    Total Physical ۲.۰۰ GB
    Available Physical ۴۲۵ MB
    Total Virtual ۳.۷۱ GB
    Available Virtual ۱.۳۸ GB
    SPD
    Number Of SPD Modules ۱
    Slot #1
    واسه یه رم ۲ دیگه باید عین همین باشه؟

  • محمد says:

    سلام رم سیستم من ۲/۰۰GB Single-Channel DDR3 @ 398MHz (6-6-6-15) هستش یه رم ۲ دیگه اگه بخرم باید همین مشخصاتو داشته باشه؟؟
    RAM
    Memory slots
    Total memory slots ۲
    Used memory slots ۱
    Free memory slots ۱
    Memory
    Type DDR3
    Size ۲۰۴۸ MBytes
    Channels # Single
    DRAM Frequency ۳۹۹.۵ MHz
    CAS# Latency (CL) ۶ clocks
    RAS# to CAS# Delay (tRCD) ۶ clocks
    RAS# Precharge (tRP) ۶ clocks
    Cycle Time (tRAS) ۱۵ clocks
    Command Rate (CR) ۲T
    Physical Memory
    Memory Usage ۷۹ %
    Total Physical ۲.۰۰ GB
    Available Physical ۴۲۵ MB
    Total Virtual ۳.۷۱ GB
    Available Virtual ۱.۳۸ GB
    SPD
    Number Of SPD Modules ۱
    Slot #1

  • BB says:

    من لپ تاپم یه رم ۴ داره(Core i3)، موندم برای ارتقا یه روم ۴ بگیرم که بشن ۸ یا یه رم ۸ که بشن ۱۲ گی 😐
    استفاده ام هم نیمه سنگین هست، بازی اگر بکنم بازی های معمولی.
    البته احتمالا ۴ بگیرم.

  • علی says:

    سلام خسته نباشید من به طور اشتباه رمی با فرکانس ۳۰۰۰ گرفتم ولی مادربرد تا ۲۶۶۶ ساپورت می کنه الان می خوام ی رم دیگه بگیرم ولی نمی دونم چی کار کنم ۳۰۰۰ بگیرم یا ۲۶۶۶

  • amir says:

    سلام.مطلب مفید و کاربردی بود.از سایت های مشابه بسیار بهتر توضیح داده بودید.خسته نباشید.