بررسی: جعبه سیاه هواپیما چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی: جعبه سیاه هواپیما چیست و چه کاربردی دارد؟

پس از رخ دادن اتفاقات ناگوار مانند سقوط یک هواپیما ✈️ ، یکی از راه های مشخص شدن دلیل حادثه بازیابی جعبه سیاه هواپیما است. اگر شما هم آشنایی کاملی با جعبه سیاه ندارید، با ما همراه باشید. امروز در انزل وب جعبه سیاه هواپیما را به شما معرفی کرده و روش کارکرد و کاربرد های آن را بررسی خواهیم کرد.

کاربرد جعبه سیاه هواپیما چیست؟ چرا جعبه سیاه نارجی رنگ است؟

How Does a Airplane Black Box Work?

هواپیما از قطعات و دستگاه های بسیار زیادی استفاده می کند. یکی از آن ها جعبه سیاه است. اما بر خلاف نامش، رنگ این جعبه نارنجی روشن می باشد. این دستگاه که از دهه ۱۹۶۰ میلادی برای سهولت در کار محققان حوادث حمل و نقل هواپیمایی به وجود آمد، کاربرد های خاصی دارد که در ادامه آن بیشتر بررسی می کنیم.

جعبه سیاه هواپیما چیست؟

جعبه سیاه هواپیما در اصل به دستگاه ضبط اطلاعاتی گفته می شود که به شدت نسبت به آسیب دیدن محافظت می شود. این قطعه از یک ذخیره کننده اطلاعات مانند یک هارد دیسک یا کارت حافظه تشکیل شده است. تمامی اطلاعات مربوط به پرواز از مکالمه خلبان ها تا اطلاعات پرواز در این دستگاه ذخیره می شود. هواپیما ها معمولا طبق مقررات دو دستگاه جعبه سیاه دارند. این وسیله در ساختاری قرار داده شده است تا در صورت بروز سانحه و ایجاد شرایط محیطی سخت، سالم بماند.

جعبه سیاه هواپیما چیست؟

از این دستگاه برای بررسی اتفاقات رخ داده شده استفاده می شود و نقش پر رنگی در بررسی علت حادثه و در نتیجه جلوگیری از بروز مشکلات مشابه را دارد. برای این که این دستگاه پس از بروز سانحه راحت تر پیدا شود، آن را به رنگ نارنجی روشن تولید می کنند.

همچنین اگر می خواهید با کاربرد حالت پرواز در موبایل آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مطلب حالت پرواز در موبایل چیست؟ آیا گوشی در حالت پرواز امواج مضر دارد؟ را هم مطالعه نمایید.

تاریخچه جعبه سیاه

جعبه سیاه از دهه ۱۹۶۰ میلادی طراحی و به کار گرفته می شود. در مدل های اولیه از دو جعبه مستقل که یکی به نام FDR (Flight Data Recorders) و برای ضبط داده پرواز و CVR (Cockpit Voice Recorder) برای ضبط صوتی کابین خلبان استفاده می شد. در مدل های جدید این دستگاه ها با هم ترکیب شده اند. هزینه هر جعبه سیاه ممکن است ۱۵۰۰۰ دلار باشد.

تاریخچه جعبه سیاه

واژه شناسی جعبه سیاه، علت نامگذاری جعبه سیاه هواپیما

همانطور که اشاره کردیم و احتمالا شنیده اید، جعبه سیاه در واقع به رنگ نارنجی روشن است. اما چرا می گویند جعبه سیاه؟ به طور کلی در علوم مهندسی و..، به هر ابزاری که فقط به صورت تابع تبدیل و ورودی و خروجی آن مشخص باشد و اطلاعی از عملکرد درون آن در اختیار کاربر نباشد (عملکرد غیر شفاف)، به آن جعبه سیاه گفته می شود. به همین دلیل علت نام گذاری رنگ دستگاه نبوده و نحوه کارکرد آن می باشد.

ویژگی های جعبه سیاه، رنگ جعبه سیاه هواپیما چیست؟

جعبه سیاه باید در مقابل صدمات احتمالی مقاومت کند و سالم بماند. معمولا برای آزمایش این قطعه، یک حادثه برخورد آن با سرعت ۷۵۰ کیلومتر در ساعت با دیوار بتنی شبیه سازی می شود تا مقاومت آن تایید شود. از دیگر ویژگی های مقاومتی آن می توان به تحمل بار استاتیک ۲.۲۵ تن حداقل برای ۵ دقیقه، تحمل حداکثر دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد به مدت یک ساعت، تحمل در فشار آب در عمق ۶۰۰۰ متری و شناوری روی آب در مدت ۳۰ روز اشاره کرد.

همینطور اگر قصد پرواز و یا مراجعه به فرودگاه را دارید، مطالعه مطلب پسورد وای فای فرودگاه های سراسر جهان را بر روی نقشه ببینید ! می تواند برای شما کاربردی و جالب باشد.

چرا جعبه سیاه هواپیما نارنجی است؟ یافتن جعبه سیاه

مسلما پیدا کردن این دستگاه پس از بروز حادثه مشکل است. برای رفع این مشکل رنگ این دستگاه برخلاف نامش سیاه نبوده و از رنگ نارنجی روشن استفاده می شود تا به سادگی قابل مشاهده باشد. همچنین برای یافتن آسان تر در دریا، هنگامی که دستگاه با آب نمکی دریا اتصال پیدا کند، سیگنالی به شکل پالس اولتراسونیک را ارسال می کند که موقعیت خود را در شعاع حدود ۲ کیلومتری نشان می دهد و با دستگاه های ویژه ردیابی می شود.

اطلاعات موجود در جعبه سیاه

مکالمات خصوصی بین خلبانان در جعبه سیاه ذخیره می شود. علاوه بر آن اطلاعات دیگری مانند ضبط همه صدا های داخل کابین خلبان، اطلاعیه های کامپیوتر خودکار، بحث و گفتگو با خدمه، اعلامیه های مربوط به مسافران نیز توسط دستگاه ضبط می شود. سایر اطلاعات ضبط شده شامل موارد زیر می شود.

اطلاعات موجود در جعبه سیاه

  • مسیر پرواز
  • ارتفاع
  • محل قرارگیری هواپیما
  • سرعت
  • دمای موتور و اگزوز
  • موقعیت های فلپ
  • ترافیک رادیویی
  • صدای سویچ ها و موتور ها
  • و هزاران پارامتر دیگر

قابل ذکر است که بحث ها و صحبت های موجود در جعبه سیاه (مکالمات خصوصی)، فقط برای روشن شدن دلیل حادثه یا نقص های رخ داده بررسی می شود و پرونده های صوتی ضبط شده محافظت و با دقت بررسی می شوند. هر دستگاه معمولا تا ۱۲۰ دقیقه صدا را ضبط می کند. دستگاه های قدیمی معمولا فقط ۳۰ دقیقه را ضبط می کردند.

از نظر فنی خلبانان قادر به دسترسی مستقیم به پرونده های ذخیره شده نیستند. در هواپیما های قدیمی دستگاه به صورت دستی قبل از پرواز روشن می شد اما درهواپیما های جدید، دستگاه خودکار روشن می شود.

بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تجاری و..

پس از پیدا کردن جعبه سیاه، عملیات بازخوانی آن در آزمایشگاه ها و دستیابی به اطلاعات داخل جعبه سیاه هواپیما شروع می شود. تقریبا فقط چند آژانس تخصصی در سراسر جهان وجود دارد که می تواند دستگاه ها را به صورت تخصصی بازخوانی و ارزیابی کنند. سپس فرایند و اتفاقات را بازآفرینی می کنند. این کار ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد. تولید کنندگان جعبه سیاه هواپیما، نرم افزار های مخصوص برای تجزیه و تحیل کافی اطلاعات را در اختیار شورای امنیت ایمنی حمل و نقل هوایی قرار داده اند.

بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تجاری و..

در پایان در صورتی که قصد استعلام ممنوع الخروجی را نیز دارید، مطالعه مطلب آموزش کامل استعلام ممنوع الخروجی گذرنامه افراد به صورت آنلاین را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز جعبه سیاه هواپیما را به شما معرفی کردیم. محققان در تلاشند تا در نسل های آینده این دستگاه اطلاعات جمع آوری شده را مستقیما به ماهواره ها ارسال کند تا مشکل یافتن و بازیابی دستگاه در صورت آسیب دیدن و.. از بین برود. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه جعبه سیاه هواپیما را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات