رجیستری ویندوز چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

راهنما: رجیستری ویندوز چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

رجیستری ویندوز در نگاه اول مکانی ترسناک است. این مکان جایی است که کاربران می توانند تنظیمات ویندوز ⌨️ را که در جایی دیگر در معرض دید نیست، تغییر دهند. برای پاسخ به سوالات رجیستری ویندوز چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟ با انزل وب همراه باشید.

آشنایی با تنظیمات و کاربرد رجیستری ویندوز ۱۰ ، ۸.۱ ، ۷ و..

What is Windows Registry and How Do I Edit It?

هنگامی که در جستجوی نحوه تغییر چیزی در ویندوز هستید، اغلب مقالاتی را پیدا می کنید که به شما بگویند ویرایش رجیستری را انجام دهید. اگر نیاز به ویرایش رجیستری دارید، نگران نباشید. ایجاد یک تغییر در رجیستری تا زمانی که می دانید چه تغییری را انجام می دهید آسان است. با این حال شما باید در هنگام ویرایش رجیستری ویندوز مراقب باشید زیرا می توانید مشکلات ناخواسته ای برای ویندوز خود ایجاد کنید.

آشنایی با رجیستری ویندوز، Registry در ویندوز چیست؟

ویندوز رجیستری یک پایگاه داده است که طیف گسترده ای از تنظیمات پیکربندی را ذخیره می کند. تقریباً تمام تنظیمات پیکربندی موجود با ویندوز در اینجا ذخیره می شوند. برنامه ها همچنین می توانند از رجیستری برای ذخیره تنظیمات خود استفاده کنند، اگرچه می توانند تنظیمات را در پرونده های پیکربندی نیز ذخیره کنند و انتخاب مربوط به هر برنامه است.

رجیستری ویندوز

بسیاری از گزینه های در رجیستری در جای دیگر ویندوز در دسترس نیستند. تنظیمات پیشرفته زیادی وجود دارد که بدون ویرایش رجیستری نمی توانید آنها را تغییر دهید. برخی از این تنظیمات از طریق Windows Group Policy available در دسترس هستند اما Windows Group Policy Editor فقط در نسخه های حرفه ای ویندوز در دسترس است. اگر از نسخه غیرحرفه ای ویندوز استفاده می کنید ویرایش رجیستری ویندوز احتمالاً تنها راه برای ویرایش برخی از این تنظیمات است. ویرایشگر رجیستری ویندوز یک رابط کاربری گرافیکی برای رجیستری ویندوز است که به شما امکان می دهد محتوای آن را مشاهده و ویرایش کنید.

رجیستری ویندوز ۱۰ ، ۸.۱ ، ۷ و.. کجاست؟

هنگام ویرایش رجیستری ویندوز احتیاط کنید. به ویرایشگر رجیستری نپردازید و شروع به حذف بخش های مختلف نکنید. بدون اینکه دقیقاً بدانید که چه چیزی را ویرایش می کنید هیچ ورودی رجیستری را تغییر ندهید. اگر می دانید چه می کنید و فقط مقادیر صحیح را با دقت ویرایش می کنید، مشکلی ندارد. با این حال ، اگر شروع به حذف ویرایش و تنظیم کلیدهای رجیستری کنید ممکن است به ویندوز خود آسیب بزنید و فقط یک نصب مجدد کامل سیستم می تواند ویندوز شما را درست کند.

برای باز کردن ویرایشگر رجیستری نوار جستجوی Start menu خود regedit را تایپ کنید و اولین گزینه را انتخاب کنید.

رجیستری ویندوز

جستجو و تنظیمات رجیستری ویندوز ۱۰ و regedit در ویندوز ۸

اگر یک مقدار خاص را می خواهید تغییر دهید می دانید می توانید از طریق ساختار درختی رجیستری ویندوز استفاده کنید. برای باز کردن شاخه بعدی پوشه ها روی پیکان ها کلیک کنید تا اینکه آنچه را که به دنبال آن هستید پیدا کنید.

رجیستری ویندوز

در روش دیگر می توانید از تابع جستجو Registry Editor استفاده کنید. برای باز کردن جستجو CTRL + F را فشار دهید. سپس می توانید کلید، ارزش یا رشته داده مورد نظر خود را تایپ کنید. عملکرد Registry Editor Find همیشه آنچه را که به دنبال آن هستید بر نمی گرداند. اگر هیچ مقداری را برگرداند دوباره به جستجوی دستی بروید. برای ویرایش مقدار بر روی نام راست کلیک کرده و Modify را انتخاب کنید. داده Value را به آنچه مناسب است تغییر دهید و OK را فشار دهید.

اضافه کردن مقدار جدید به رجیستری ویندوز ۱۰ و regedit در ویندوز ۷

در بعضی مواقع ممکن است شما نیاز به ایجاد یک مقدار رجیستری جدید داشته باشید. به عنوان مثال اگر مقدار رجیستری برای تنظیماتی که می خواهید ویرایش کنید وجود ندارد می توانید آن را ایجاد کنید. با این حال برای ایجاد یک Value جدید باید مطمئن شوید که در پوشه رجیستری مربوطه قرار دارید. ابتدا مطمئن شوید که در مکان صحیح ویرایشگر رجیستری قرار دارید. سپس بر روی صفحه راست کلیک راست کرده و New> [نوع مقدار رجیستری] را انتخاب کنید. نام مقدار را تایپ کنید آن را به هر ویژگی که لازم باشد اختصاص دهید و OK کنید.

رجیستری ویندوز

وارد کردن و خارج کردن فایل ها به regedit در ویندوز ۱۰ و رجیستری ویندوز ۷

ویرایشگر رجیستری همچنین از وارد کردن و خارج کردن پرونده های .reg پشتیبانی می کند.

خارج کردن فایل ها

برای تهیه نسخه پشتیبان از کلیدهای رجیستری می توانید پرونده های .reg خود را ایجاد کنید. اگر می خواهید رجیستری را ویرایش کنید گرفتن نسخه پشتیبان ایده خوبی است. می توانید از کلیدها و مقادیر جداگانه یا کل رجیستری تهیه کنید. اگرچه تهیه نسخه پشتیبان از کل رجیستری وقت گیر به نظر نمی رسد. برای بیشتر افراد رجیستری صدها مگابایت خواهد بود. به عنوان مثال کل رجیستری ویندوز من با ۱۶۷MB حجم دارد. با کلیک راست بر روی کلید رجیستری (در پانل سمت چپ)، گزینه Export را انتخاب کنید. محتوای کلید در یک فایل .reg در رایانه شما ذخیره می شود.

رجیستری ویندوز

وارد کردن فایل ها

با دوبار کلیک کردن روی یک پرونده .reg محتوای آن به رجیستری شما اضافه می شود. اضافه کردن پرونده .reg به رجیستری شما فرایند انجام ویرایش های رجیستری را ساده می کند. به جای ایجاد یا ویرایش هر مقدار به صورت دستی با کلیک بر روی .reg هر مقدار را اضافه کرده و آنها را بدون خطا در رجیستری خود قرار دهید. برای بسیاری از وارد کردن فایل های رجیستری یا تغییرات باید سیستم خود را ریستارت کنید.

رجیستری ویندوز

پرونده های .reg را بصورت آنلاین در اینترنت موجود است. با این حال شما نباید پرونده قدیمی .reg را بارگیری و اجرا کنید. یک پرونده رجیستری مخرب می تواند تنظیمات سیستم شما را با یک پرونده واحد خراب کند. قبل از اجرای پرونده .reg ، بر روی آن راست کلیک کرده و ویرایش را انتخاب کنید. محتویات پرونده رجیستری در Notepad (یا ویرایشگر متن جایگزین) باز خواهد شد تا به شما نشان دهد دقیقاً چه چیزی نصب خواهد شد. به طور قابل فهم شاید شما متوجه نخواهید شد که هر ورودی برای چیست. جستجوی اینترنتی برای کلید رجیستری مورد نظر می تواند به شما کمک کند تا جلوی نصب فایل های مخرب را بگیرید.

ترفند های رجیستری ویندوز و کاربرد رجیستری ویندوز

تعداد زیادی ترفند رجیستری مفید وجود دارد که در اینجا سه ​​مورد دستورات رجیستری ویندوز را برای شروع کار به شما آموزش خواهیم داد.

آخرین پنجره فعال را از نوار وظیفه باز کنید

آیا تا کنون بر روی یک نماد در نوار وظیفه خود کلیک کرده و می خواهید آخرین پنجره فعال آن برنامه باز شود؟ من این کار را کردم ، بنابراین این تغییر رجیستری را پیدا کردم که مشکل را برطرف می کند. ویرایشگر رجیستری را باز کنید و به بخش پایین بروید:

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Current\Version\Explorer\Advanced

سپس در پنل راست کلیک راست کرده و New > DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید. آن را LastActiveClick بنامید Value Data را به ۱ تغییر دهید و OK کنید.

دکمه OneDrive را از File Explorer حذف کنید

چیز دیگری که مرا عصبانی می کند دکمه OneDrive است. از OneDrive استفاده نمی کنید؟ برای حذف دکمه از File Explorer می توانید از ترفند رجیستری استفاده کنید. ویرایشگر رجیستری را باز کنید و به بخش پایین بروید:

HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6

با کلیک بر روی System.IsPinnedToNameSpaceTree ، مقدار Value Data را بر روی ۰ تنظیم کرده و OK را بزنید. برای غیر فعال کردن سرویس های غیر ضروری دیگر ویندوز می توانید مطلب آموزشی آن را مطالعه کنید.

فاصله آیکون های دسکتاپ را تغییر دهید

ویرایشگر رجیستری را باز کنید و به بخش پایین بروید:

HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\WindowMetrics

دو اندازه گیری فاصله وجود دارد که باید آنها را ویرایش کنید. در پنل سمت چپ کلید WindowMetrics را پیدا کنید. در پانل سمت چپ مقادیر مربوط به IconSpacing و IconVerticalSpacing را پیدا کنید. اولی فاصله افقی را کنترل می کند در حالی که دومی عمودی را کنترل می کند.

آیا ویرایش رجیستری ویندوز آسان است؟

ویرایش رجیستری ویندوز آسان است تا زمانی که با احتیاط آن را انجام دهید. این بدان معناست که پرونده های رجیستری تصادفی را بدون بررسی اضافه نکنید با مقادیر رجیستری که نمی فهمید کاری نداشته باشید و همیشه قبل از ایجاد ترفندهای رجیستری از نسخه پشتیبان تهیه کنید. اگر با مشکلی در رجیستری خود مواجه شدید و قصد تعمیر رجیستری آسیب دیده ویندوز را دارید می توانید مطلب آموزشی ما را در این زمینه مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز رجیستری ویندوز چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟ را بررسی کردیم و امیدواریم از این پس بتوانید از این بخش حیاتی ویندوز به خوبی استفاده کنید. میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه کار با ریجستری ویندوز را با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

رجیستری ویندوز کجاست؟ 8 روش باز کردن رجیستری در ویندوز 10 ، 8 و 7
رجیستری ویندوز کجاست؟ ۸ روش باز کردن رجیستری در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
درست کردن پاکسازی تعمیر بکاپ رجیستری
آموزش رفع خطا ، بکاپ و تعمیر رجیستری آسیب دیده ویندوز
۷ روش حل مشکل ارور Write Protection فلش ، مموری کارت و ..
انزل وب
دسترسی سریعتر به Safely Remove Hardware ویندوز

نظرات