پروتکل SMTP چیست

راهنما: پروتکل SMTP چیست و چه کاربردی دارد؟

SMTP یا همان پروتکل انتقال ایمیل ساده ✉️ یکی از پروتکل ها و استانداردهای آنلاین بهم پیوسته است که از اینترنت مدرن پشتیبانی می کند. برای آشنایی با این پروتکل و پاسخ به این سوال که پروتکل SMTP چیست و چه کاربردی دارد؟  با انزل وب همراه باشید.

کاربرد و وظیفه پروتکل SMTP چیست؟

What is SMTP?

امروزه ایمیل به عنوان یکی از خدمات بسیار ارزشمند در اینترنت در حال ظهور است. بیشتر سیستم های اینترنتی از SMTP به عنوان روشی برای انتقال نامه از یک کاربر به کاربر دیگر استفاده می کنند. SMTP یک پروتکل است و برای ارسال نامه استفاده می شود در حالی که POP (پروتکل اداره پست) یا IMAP (پروتکل دسترسی به پیام اینترنتی) برای بازیابی آن نامه ها در سمت گیرنده استفاده می شود. مطلب بهترین برنامه‌ های مدیریت ایمیل ویندوز می تواند به شما کمک شایانی کند.

پروتکل SMTP چیست؟

SMTP بخشی از لایه کاربرد پروتکل TCP / IP است. SMTP با استفاده از فرآیندی به نام “Store and Forward” ایمیل شما را در شبکه ها و از طریق شبکه انتقال می دهد. این برنامه با چیزی به نام Agent Transfer Agent ارتباط برقرار می کند تا ارتباط شما به رایانه و صندوق نامه الکترونیکی مناسب ارسال شود.

آشنایی با پروتکل SMTP

SMTP یک پروتکل لایه برنامه است. مشتری که می خواهد نامه را ارسال کند یک اتصال TCP را به سرور SMTP باز می کند و سپس نامه را از طریق اتصال ارسال می کند. سرور SMTP همیشه در حالت گوش دادن است. به محض اینکه اتصال TCP را از هر مشتری گوش می دهد فرآیند SMTP یک اتصال در آن پورت را آغاز می کند. پس از برقراری ارتباط TCP پروسه مشتری بلافاصله نامه را ارسال می کند. مدل SMTP از دو نوع است: روش پایان به پایان (End To End method) و روش ذخیره و رو به جلو (Store and Forward)

از مدل پایان به پایان برای برقراری ارتباط بین سازمانهای مختلف استفاده می شود، در حالی که از روش ذخیره و رو به جلو در یک سازمان استفاده می شود. مشتری SMTP که می خواهد نامه را ارسال کند برای ارسال نامه به مقصد مستقیماً با SMTP میزبان مقصد تماس می گیرد. سرور SMTP نامه را تا زمانی که با موفقیت در SMTP گیرنده کپی شود ، نامه را به خود نگه می دارد. سرویس دهنده SMTP شخصی است که مکالمه را آغاز می کند و اجازه می دهیم که آن را به عنوان Client- SMTP بنامیم و Receiver-SMTP کسی است که به درخواست پاسخ می دهد و به ما اجازه می دهد تا آن را به عنوان Receiver-SMTP بنامیم. Client- SMTP جلسه را آغاز می کند و Receiver-SMTP به درخواست پاسخ می دهد.

مدل سیستم SMTP و تعریف پروتکل SMTP

در مدل SMTP کاربر با نماینده کاربر (UA) به عنوان مثال Microsoft Outlook، نت اسکیپ ، موزیلا و غیره سر و کار دارد و به منظور تبادل نامه با استفاده از TCP از MTA استفاده می شود. کاربرانی که نامه ارسال می کنند مجبور نیستند با MTA سر و کار داشته باشند و مسئولیت مدیر سیستم برای تنظیم MTA محلی است. در صورت عدم دسترسی گیرنده MTA یک صف کوچک از نامه را در اختیار شما قرار می دهد تا بتواند زمان ارسال مکرر نامه را نیز تنظیم کند. MTA نامه را به صندوق های پستی تحویل می دهد و اطلاعات بعدا توسط عوامل کاربر قابل بارگیری است.

پروتکل SMTP چیست

SMTP-client و MSTP-server باید دارای ۲ مؤلفه باشند: نماینده کاربر (User agent) و MTA محلی

پروتکل SMTP چیست

برخی دستورات و کاربرد پروتکل SMTP

HELO: شناسایی مشتری به سرور نام دامنه کاملاً واجد شرایط تنها در هر جلسه یک بار ارسال می شود.

MAIL: شروع انتقال پیام دامنه کاملاً واجد شرایط مبدأ

RCPT: این دستور MAIL را دنبال می کند مخاطب را مشخص می کند. معمولاً نام کاملاً واجد شرایط مخاطب و برای چندین مخاطب از یک RCPT برای هر مخاطب استفاده می کند.

DATA: داده را به صورت خط ارسال کنید.

۶ مرحله اصلی و وظیفه پروتکل SMTP

  1. ایمیل توسط MUA به MSA سرور پست الکترونیکی ارسال می شود. (نماینده ارسال پیام)
  2. این پیام به MTA سرور منتقل می شود. (MTA و MSA معمولاً در همان سرور SMTP میزبانی می شوند)
  3. MTA ضبط MX دامنه گیرنده را بررسی می کند و پیام را به MTA دیگری منتقل می کند. (این مرحله می تواند چندین بار اتفاق بیفتد تا اینکه پیام توسط سرور دریافت کننده مناسب دریافت شود)
  4. این پیام به MDA ارسال می شود که پیام ها را در قالب مناسب برای بازیابی توسط MUA دریافت کننده ذخیره می کند.
  5. MUA دریافت کننده پیام را از MDA درخواست می کند. (معمولاً با پروتکل SMTP و POP3 یا IMAP)
  6. پیام به صندوق ورودی MUA دریافت می شود.

برای درک تفاوت پروتکل IMAP و POP3 می توانید مطلب مرتبط با آن را مطالعه کنید.

پروتکل SMTP چیست

هنگام مراجعه به SMTP لازم به ذکر است که ممکن است به روشهای مختلفی مانند SMTP (پروتکل)، SMTP Relay و سرور SMTP ارجاع شود. سرور SMTP برنامه ای دارد که منتظر دستورات SMTP از فرستنده است. این برنامه اتصالات را با فرستنده تنظیم می کند و پیام ها را به گیرنده مناسب هدایت می کند. سرورهای SMTP همچنین معمولاً از TCP در پورت ۲۵ استفاده می کنند. ارسال پیام پیام الکترونیکی اغلب در درگاه ۵۸۷ ارسال می شود. اگر با مفهوم Gateway در شبکه آشنا نیستید مطلب آموزشی ما می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

نقشه برداری و تنظیمات SMTP Server

معمولا شماره پورت SMTP شماره ۲۵ است. SMTP وظیفه انتقال ایمیل شما از صندوق پستی خود را به صندوق ورودی گیرنده با سیستمی به نام Store and Forward دارد. پیام ها به سرورهای واسطه موسوم به گره ها ارسال می شوند و در صورت نیاز سازماندهی و ارسال می شوند. این زنجیره ای از مکان هایی را ایجاد می کند که یک پیام ممکن است به طور موقت در هنگام گره زدن از گره به گره ذخیره شود. به لطف این گره های میانی شبکه SMTP تحمل تأخیر دارد به این معنی که می تواند اتصالات متناوب را به سرویس مدیریت کند. همچنین نیازی به ارتباط مستقیم بین فرستنده و گیرنده نیست. بیشتر خدمات پستی از یک سیستم مشابه استفاده می کنند و برای موثرترین طبقه بندی و توزیع، ارسال نامه به مراکز میانی.

کاربر ایمیل خود را در سرویس گیرنده ایمیل مورد نظر خود به نام Agent User Mail می نویسد. این به یک نماینده ارسال ایمیل (MSA) ارسال شده است که می تواند خطاهای جزئی در پیام را گزارش یا اصلاح کند. MSA این پیام را به نماینده انتقال ایمیل (MTA) ارسال می کند ، که از سیستم DNS برای جستجوی آدرس سرور MX در ارتباط با نام دامنه آدرس ایمیل گیرنده استفاده می کند. سرور MX سپس از سوابق داخلی خود برای ارسال پیام به نماینده تحویل نامه MDA استفاده می کند که در نهایت پیام را به صندوق ورودی گیرنده منتقل می کند. برای آشنایی با توکن می توانید مطلب آموزشی آن را مطالعه کنید.

پروتکل SMTP چیست

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به سوال SMTP پروتکل چیست و چه کاربردی دارد؟ پاسخ دادیم و امیدواریم از این آموزش به حد لازم استفاده کرده باشید. میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در رابطه با پروتکل SMTP را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات