تعمیر و حل مشکل رایج قفل درب حیاط ، اتاق و..

۱۴ روش تعمیر و حل مشکل رایج قفل درب حیاط ، اتاق و..

قفل درب داخل یا بیرون خانه ? شما ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکل شود به شکلی استفاده از آن سخت یا غیر ممکن شود. برای آموزش روش های تعمیر و حل مشکل رایج قفل درب حیاط ، اتاق و.. با انزل وب همراه باشید.

نحوه باز کردن و تعمیر قفل درب حیاط ، اتاق ، کمد و…

How to Repair Door Knob Locks & Hardware

بسیاری از مشکلات دستگیره درها و قفل ها را می توان قبل از جدی شدن آن مشکل اصلاح کرد. اغلب مونتاژ قفل خراب یا مکانیسم قفل باعث ایجاد مشکل می شود.

تعمیر قفل

در ادامه به بررسی تعمیرات قفل و دستگیره می پردازیم. اگر کلید دارید که در قفل کار نمی کند. مکانیزم قفل ممکن است به این دلیل کار نکند. ممکن است که قفل کثیف یا خشک باشد و باید روغن کاری شود. ممکن است یک قفل با عملکرد نادرست باعث خراب شدن درب شود. برای مشکلات جدی قفل معمولاً بهتر است با قفل ساز تماس بگیرید یا قفل را به طور کامل تعویض کنید. بیشتر دستگیره های درب داخلی برای تعویض نسبتاً ارزان هستند. در تصویر زیر نمای داخلی قفل درب حیاط  را مشاهده می کنید.

تعمیر قفل

در تصویر بالا ساختار داخلی قفل درب حیاط را دیدید و از طرف دیگر به دلیل اجزا مختلف قفل های بیرونی می توانند بسیار گران قیمت باشند. به جای خرید یک قفل بیرونی می توانید با سپردن قفل خود به یک قفل ساز حرفه ای مرحله تعمیر آن را با هزینه کمتری نسبت به خرید یک قفل جدید سپری کنید.

تعمیر قفل درب حیاط و تعمیر قفل درب اتاق که قفل نمی شود

برای آموزش تعمیر قفل درب حیاط معمولی هنگامی که یک قفل درب به درستی بسته نمی شود، معمولاً به این معنی است که قفل و صفحه بسته شده به دیوار آن هم ترازی ندارند. با شل کردن پیچ های آن و تغییر دادن و جا به جا کردن آن سعی کنید صفحه را تنظیم کنید. اگر چنگک گیر نکرد درب را به آرامی ببندید تا ببینید که چگونه پیچ قفل صفحه پلاستیکی با هم برخورد می کند. پیچ ممکن است در بالا، پایین یا یک طرف صفحه قرار گیرد. (جای برخورد قفل و پیچ موجود در صفحه نشان می دهد که در کجای برخورد داشته پیش از این.) همچنین این امکان وجود دارد که درب به خاطر دلایل مختلف منقبض شده و قفل دیگر به صفحه نرسد.

تعمیر قفل

در صورت امکان، آسانترین راه تعمیر قفل درب چوبی قدیمی آن است که شکاف را در صفحه وارد کنید تا گیرنده آن را بدست آورد. تغییر موقعیت صفحه معمولاً مستلزم تیز بینی و پر کردن بخشی از صفحه قدیمی است. همچنین می توانید با جایگزین کردن صفحه با یک درب قابل تنظیم، مشکل آن را حل کنید. اگر دستگیره به صفحه نرسید، صفحه را لعاب دهید یا صفحه دیگری را در بالای آن اضافه کنید (پیچ ها را برداشته و آنها را از طریق هر دو صفحه اجرا کنید). اگر هنوز چفت نمی شود، لولا درب را امتحان کنید. به عنوان آخرین راه حل لولا درب را برداشته و برای تنظیم موقعیت درب آن ها را جا به جا کنید.

آموزش باز کردن قفل درب اتاق خواب و تعمیر قفل درب حیاط معمولی شل شده

اجزای داخلی قفل درب چوبی و دستگیره درها ممکن است با گذشت زمان سست و شل شوند. روش های سفت کردن آنها به نوع قفل بستگی دارد. می توانید یک قفل داخلی ساده مانند قفل داخلی را به صورت زیر محکم کنید:

برای تعمیر قفل درب حیاطی برقی و سفت کردن آن پیچ و مهره را روی قسمت جلوی دستگیره شل کنید. دستگیره را در آن طرف درب نگه دارید و دستگیره سست را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا جایی که به صورت محکم تنظیم شود. سپس پیچ را محکم کنید تا وقتی که احساس کردید در قسمت مسطح قرار گرفت. دستگیره باید آزادانه بچرخد. اگر این روش کمکی نمی کند، دستگیره را برداشته و دوک را بررسی کنید. اگر اسپیندل پوشیده شود، باید تعویض شود. اگر کل قفل پوشیده شده باشد بهتر است آن را به طور کامل تعویض کنید.

نحوه باز کردن قفل درب اتاق که به آرامی کار می کند

قفل های بیرونی می توانند یخ بزنند، قفل های داخلی کثیف می شوند و اجزای قفل درب حیاط کوچک در نهایت فرسوده می شوند. قبل از خرید قفل تعویض، برخی از روش های سریع را امتحان کنید:

تعمیر قفل

مقداری گرافیت را درون سوراخ کلید قرار دهید یا با فشردن آن از لوله یا غبار آن را روی یک کلید و سپس چند بار قفل را کار کنید تا گرافیت درون مکانیسم کار شود. محلول های حاوی الکل و روان کننده روش دیگری هستند که به حل شدن رسوبات لثه و کثیف کمک می کنند. آخرین راه حل این است که قفل را جدا کنید تا ببینید که چیزی دچار مشکل شده است یا شکسته شده است. ممکن است بتوانید بدون خرید قفل کاملاً جدید آن را مستقیم تنظیم کرده یا قسمت را جایگزین کنید.

تعمیر قفل حیاطی ساده زمانی که قفل در گیر کرده

اگر که پیچ به سختی می تواند وارد صفحه شود یعنی قفل شما دچار مشکل است و مکانیزم قفل درب اتاق خراب است. اطمینان حاصل کنید که صفحه ایمن و منطبق با پیچ است. می توانید لبه های صفحه را کمی بکشید و حتی کمی لبه های انتهای آن را تغییر شکل دهید. اگر این روش کمکی نکرد احتمالاً مجبور خواهید بود که صفحه را برداشته، سوراخ های پیچ را با چسب پر کنید و آن را مجدداً جابجا کنید.

تعمیر قفل درب حیاط و تعمیر قفل درب حیاط قدیمی وقتی کلید داخل قفل شکسته

اگر کلید شما در داخل قطعات قفل درب اتاق شکسته است با استفاده از انبردست ، سعی کنید کلید را مستقیماً بکشید. راه حل دیگر آن است سیلندر را بردارید. یک سیم سفت را در شکاف در پشت سیلندر قرار دهید و کلید را به بیرون فشار دهید.

تعمیر قفل

اشتباهات معمول هنگام بستن ساختار داخلی قفل درب چوبی

بسیاری از افراد هنگام بستن قفل و نصب کردن آن دچار اشتباهات مختلفی می شوند. آن ها شکاف و صفحه قفل را به صورت خیلی عمیق یا شیب دار نصب می کنند که این اشتباه باعث می شود که قفل به درستی کار نکند و نیاز به تعمیر دستگیره در اتاق دارید. اشتباه دیگر نیز در هنگام دریل کردن و قرار دادن پیچ است که وقتی می خواهید دریل کنید اندازه دریل با پیچ متناسب نیست و ممکن است به قفل شما آسیب بزند.

عیب یابی و تعمیر قفل درب کمد

اگر در قفل کردن یا باز کردن قفل خود مشکلی دارید، اغلب بهتر است به جای تلاش برای ترمیم آن قفل را به سادگی جایگزین کنید. با این حال، موقعیت های مختلفی وجود دارد که شما قادر خواهید بود به سرعت مشکلات جزئی در مورد قفل را تشخیص داده و تصحیح کنید. برای تشخیص صحیح مشکلات احتمالی با قفل، ابتدا باید بدانید که چگونه به طور صحیح قفل را عیب یابی کنید. در ادامه یک راهنمای مفید برای کمک به شما در رفع مشکلات قفل بن بست وجود دارد.

تنظیم پیچ ها را بررسی کنید

ابتدا سیلندرهای داخلی و بیرونی قفل را بگیرید و ببینید که آیا آنها کمی حرکت می کنند یا تکان می خورند. بسیاری از اوقات، پیچ های تنظیم شده ممکن است در قفل شل شوند که منجر به حرکت مکانیسم قفل کمی از تراز می شود. پیچ گوشتی خود را بگیرید و مطمئن شوید که پیچ های تنظیم شده با اطمینان محکم شده اند. اگر این مشکل نیست، به مرحله دوم ادامه دهید.

یک کلید دیگر را داخل قفل درب چوبی امتحان کنید

با گذشت زمان، کلید قفل شما فرسوده خواهد شد و دیگر قادر نخواهید بود پین ها و دستگیره ها را فشار دهید تا بتوانید  قفل را درون سیلندر چرخانید. بنابراین، یک کلید جدید را برای قفل  یا لوازم یدکی که ممکن است در اختیار داشته باشید امتحان کنید. اگر هنوز در قفل کردن و باز کردن قفل مشکل دارید، به مرحله سوم ادامه دهید. اگر کلید شما خراب شده است می توانید کارهای خلاقانه ای با کلید اضافی خود انجام دهید.

قفل را تمیز کرده و روغن کاری کنید

اگر یک کلید جدید مشکل را برطرف نکرد، لازم است که قفل  را از هم جدا کنید و بررسی کنید تا مطمئن شوید در داخل سیلندرها خاک، گرد و غبار یا دانه ای وجود ندارد. برای انجام این کار پیچ های تنظیم شده روی سیلندر داخلی درب را به راحتی بردارید. سپس دو سیلندر را از داخل و بیرون درب جدا کنید و با بیرون کشیدن مستقیم آنها را بگیرید. بعد مونتاژ قفل و پیچ را بردارید و هرگونه گرد و غبار و گرد و غبار موجود در سیلندرها یا مونتاژ قفل را جمع کنید. در آخر، یک لایه نازک از WD-40 یا روان کننده دیگر مبتنی بر گرافیت یا سیلیکون بمالید تا به شل شدن مونتاژ قفل و پلاگین کلید کمک کند. اگر هنوز در باز کردن و بستن قفل مشکلی دارید، به مرحله بعدی بروید.

تراز وسط پیچ و  صفحه را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که پیچ و صفحه در درب حیاط به طور مساوی تراز شده باشد و پیچ به راحتی وارد صفحه  شود. بعضی اوقات لولا درب ممکن است کمی حرکت کند و نیاز به عقب کشیدن دارد. می توانید با استفاده از قوطی آهنی کلید یدکی برای خود بسازید.

قفل جدید خریداری کنید

اگر هیچ یک از مراحل فوق مشکلی برای قفل کردن و باز کردن قفل  برطرف نکرد باید یک قفل جدید خریداری کنید. به یک فروشگاه فروش لوازم منزل محلی بروید و قفلی را خریداری کنید که با آن که نصب شده است مطابقت دارد، نصب آن بسیار ساده تر خواهد بود.

دری که بسته نمی شود را تعمیر کنید

هنگامی که یک قفل درب نمی تواند گیر کند و بسته شود به این دلیل است که این قفل با سوراخ صفحه  همخوانی ندارد. بعضی اوقات شما می توانید به طور راحتی عدم تنظیم را مشاهده کنید. می توانید از روش های زیر برای درست کردن درب استفاده کنید.

تست رژلب

تعمیر قفل

رژلب را روی صفحه لچ بگذارید و چسب زده و به صفحه بزنید. درب را ببندید تا مشخص شود که لچ با صفحه تماس می گیرد یا خیر.

تعمیر قفل

وقتی درب را ببندید رژ لب صفحه را لکه دار می کند و در آن می چرخد ​، دقیقاً نشان می دهد که عدم تطابق آن در کجا قرار دارد.

صفحه را بزرگ تر کنید

تعمیر قفل

صفحه  را بردارید، آن را جای محکم قرار دهید و سوراخ را با یک ابزار، بزرگ کنید.

تعمیر قفل

می توانید از ابزارهای دیگر برای بزرگ کردن محل برخورد در و صفحه استفاده کنید.

تعمیر قفل

پس از آن می توانید به راحتی صفحه را دوباره در جای قبلی خود پیچ کنید.

میتوانید خلاصه مراحل گفته شده تعمیر قفل درب در ویدیو زیر مشاهده کنید:

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز آموزش حل مشکل و تعمیر .. مشکل رایج قفل درب حیاط ، اتاق و… را بررسی کردیم و امیدواریم بتوانید از این روش برای حل مشکلات قفل خانه خود استفاده کنید. میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه تعمیر قفل را با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

دلایل و نحوه کاهش لرزش ماشین لباسشویی
دلایل و نحوه کاهش لرزش ماشین لباسشویی
آموزش حل و تعمیر مشکلات رایج چرخ خیاطی
آموزش حل و تعمیر مشکلات رایج چرخ خیاطی
آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی
آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی
16 تا خرابی ماشین لباسشویی و روش های حل آنها
۱۶ تا خرابی ماشین لباسشویی و روش های حل آنها

نظرات

  • amir says:

    سلام
    ما تازه اثاث کشی کردین ی قفل فروش اومد قفل درو عوض کرد ولی چن روز پیش کیلید رو در موند موندیم پشت در بعد پیچشو باز کردم ولی لولاشو در نیومد نمیدونم چرا !

    علتش چیه شما میدونین

  • احمدی says:

    سلام
    کلید را در قفل چرخاندم تا قفل باز شود اما به سختی چرخید و ناگهان نگاه کردم و دیدم که دهنه ی قفل که کلید در آن داخل می شود بیش از حد چرخیده است و حال تکان نمیخورد. کمی با آن ور رفتم و ناگهان قفل درب داخلی ساختمان از جا کنده شد( از طرف داخل) و همراهش چندید ساچمه ریز به بیرون برتاپ شد .

    آیا قابل تعمیر است؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • به ستوه امده says:

    ساختمون بغلی ما وقتی در پارکینگ رو باز می کته صداش از خواب بیدارم می کنه من نمی دونم این در پارکینگ خونس یا در پارکینگ تریلیه که اینقدر صدا میده،. به مالک ساختمونم گفتم امتحان کرده دیده همون باز و بسته شدن قفل هست که اینقدر صدا میده اما ترتیبی اثر نمی ده، مستاجراشم ساعت ۱ نصفه شب میان. دیگه دیوانه شدم. میخوام برم قفلشونو طوری خراب کنم که کلید نچرخه و مجبور شن بازش کنن. اخه همیایه اینقدر بی ملاحظه! چند ساله که همیشه
    شبا بذخواب میشم و سردرد می گیرم بعد بهم می گن بداخلاق.

    • علی says:

      متاسفانه ما همین مشکل را با صدای موتورخانه شوفاژ همسایه داشتیم و آخرسر بجایی نرسیدیم تا زمانی که از آنجا اثاث کشی کردیم. (مستاجر بودیم.)
      و اما راه حل: به مدیر ساختمان فوق بگویید که من تعمیرکار می‌آورم و هزینه آن را شما تقبل کنید. اگر قبول نکرد آنگاه یک اظهارنامه از طریق دادسرا برای مدیر ساختمان ارسال کنید، البته برای اظهارنامه نیاز به نام و نام خانوادگی و آدرس دقیق فرد می‌باشد. در اظهارنامه قید کنید که در صورت عدم رسیدگی بابت مزاحمت صوتی شکایت خواهد شد. بماند که بعضی قضات با مقوله مزاحمت صوتی بیگانه هستند!!
      در ضمن برای نتیجه‌گیری بهتر میتوانید در سایت‌های مشاوره حقوقی مشکل خود را مطرح کنید، تعدادی از وکلا بصورت رایگان شما را راهنمایی خواهند کرد.
      البته چنانچه صدا مربوط به جک پارکینگ باشد معمولا تنها راه رفع آن تعویض آن است مگر اینکه تعمیرکار واقعا حرفه‌ای باشد. موفق باشید، علی قضایی

    • علی قضایی says:

      متاسفانه ما همین مشکل را با صدای موتورخانه شوفاژ همسایه داشتیم و آخرسر بجایی نرسیدیم تا زمانی که از آنجا اثاث کشی کردیم. (مستاجر بودیم.)
      و اما راه حل: به مدیر ساختمان فوق بگویید که من تعمیرکار می‌آورم و هزینه آن را شما تقبل کنید. اگر قبول نکرد آنگاه یک اظهارنامه از طریق دادسرا برای مدیر ساختمان ارسال کنید، البته برای اظهارنامه نیاز به نام و نام خانوادگی و آدرس دقیق فرد می‌باشد. در اظهارنامه قید کنید که در صورت عدم رسیدگی بابت مزاحمت صوتی شکایت خواهد شد. بماند که بعضی قضات با مقوله مزاحمت صوتی بیگانه هستند!!
      در ضمن برای نتیجه‌گیری بهتر میتوانید در سایت‌های مشاوره حقوقی مشکل خود را مطرح کنید، تعدادی از وکلا بصورت رایگان شما را راهنمایی خواهند کرد.
      البته چنانچه صدا مربوط به جک پارکینگ باشد معمولا تنها راه رفع آن تعویض آن است مگر اینکه تعمیرکار واقعا حرفه‌ای باشد.