آموزش 4 روش حل مشکل پرینت و نوشتن متن فارسی در اتوکد

آموزش ۴ روش حل مشکل پرینت و نوشتن متن فارسی در اتوکد

نرم افزار اتوکد (AutoCAD) از بهترین ابزار های ترسیم نقشه های مهندسی و صنعتی ? می باشد. مشکلی که ممکن است کاربران فارسی زبان با آن در این برنامه رو به رو شوند، پرینت و نوشتن متن فارسی می باشد. امروز در انزل وب روش های حل مشکل پرینت و نوشتن متن فارسی در اتوکد را بررسی خواهیم کرد.

رفع مشکل جدا نوشتن و پرینت فارسی در اتوکد (AutoCAD)

How to Fix Problem of Typing and Print Farsi in AutoCAD

اتوکد محصول شرکت اتودسک آمریکایی می باشد. با وجود امکانات و ویژگی های مختلف این برنامه، ممکن است در استفاده از زبان فارسی در آن دچار مشکل شوید. در اکثر موارد مشکل فونت به دلیل عدم وجود فونت و یا تنظیم Style روی فونت اشتباه رخ می دهد. این مشکلات با انجام روش های زیر قابل رفع می باشد.

نحوه نوشتن متن فارسی در اتوکد

چگونه در اتوکد متن فارسی بنویسیم؟ شما فعلا به طور مستقیم نمی توانید در اتوکد از فونت فارسی استفاده کنید. برای این کار باید از برنامه های فارسی نویس مانند کاتب استفاده کنید. برای این کار ابتدا برنامه فارسی نویس کاتب را دانلود و نصب کنید.

پس از دانلود فایل، داده های موجود در پوشه Font برنامه را داخل پوشه فونت اتوکد که به طور پیشفرض در مسیر C:/program Files/Autodesk/autocad 20../font قرار دارد، بریزید. همچنین فایل Kateb.lsp را در پوشه Support اتوکد به آدرس C:/program Files/Autodesk/autocad 20../support بریزید.

نحوه نوشتن متن فارسی در اتوکد

اتوکد را باز کرده و به منوی Tools بروید روی گزینه Load Applications کلیک کرده و گزینه Kateb.lsp را انتخاب کنید. همینطور می توانید دستور appload را هم وارد کنید.

نحوه نوشتن متن فارسی در اتوکد

یک Text Style با نام دلخواه و با یکی از فونتهای موجود در پوشه Font بسازید. در نظر داشته باشید که حتما تیک Backwards را بزنید.

نحوه نوشتن متن فارسی در اتوکد

حال باید دستور kateb را تایپ کرده و دکمه Enter را بزنید. سپس متن فارسی خود را تایپ کنید تا مشکل برعکس شدن فونت فارسی در اتوکد حل شود.

روش خواندن متن فارسی در اتوکد

همانطور که اشاره کردیم، یکی از دلایل شایع مشکل متن فارسی در اتوکد عدم وجود فونت می باشد. برای بررسی بیشتر ابتدا فایل مورد نظر را در اتوکد باز کنید. سپس در خط فرمان اتوکد دستور Style را تایپ و اینتر کنید. قابل ذکر است که در نسخه های قدیمی تر مانند ۲۰۱۳ برای دسترسی به این قسمت کافیست تا روی منو Annotate کلیک کرده و فلش قسمت Text را انتخاب کنید.

روش خواندن متن فارسی در اتوکد

در پنجره باز شده، در سمت جپ پنجره و قسمت Styles، لیست قلم های تعریف شده را می بینید. با کلیک روی قلم در سمت راست نام فونت را در قسمت Font Name خواهید دید. برای اطمینان از وجود فونت، باید روی تک تک استایل ها کلیک کرده و مطمئن شوید که در قسمت فونت علامت مثلث زرد نمایش داده نشود. اگر در کنار فونتی مثلث زرد را مشاهده کردید، یعنی این فونت روی سیستم شما نصب نیست. باید آن را به صورت آنلاین جستجو کرده و فونت مورد نظر را دانلود و نصب کنید.

روش خواندن متن فارسی در اتوکد

توجه داشته باشید که اگر فونت مورد نظر پسوند SHX داشت، باید آن را در پوشه Fonts اتوکد قرار دهید. در غیر اینصورت آن ها را به صورت معمولی نصب کرده یا در پوشه فونت ویندوز قرار دهید. در نهایت اتوکد را بسته و مجدد آن را باز کنید. مشکل شما باید رفع شده باشد.

همچنین در صورتی که در فتوشاپ هم مشکل برعکس نوشتن دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب ۴ روش رفع مشکل برعکس نوشتن و تایپ فونت فارسی در نرم افزار فتوشاپ را هم مطالعه نمایید.

روش رفع مشکل پرینت فارسی در اتوکد

فایل مورد نظر را باز کرده و یکی از متن های که به درستی نمایش داده نمی شود را انتخاب کنید. سپس در اتوکد CH را تایپ کرده و اینتر را بزنید. در نسخه های قدیمی تر، روی متن راست کلیک کرده و Properties را بزنید.

روش رفع مشکل پرینت فارسی در اتوکد

در پنجره باز شده، در بخش Text نام قلم قابل Style را به خاطر بسپارید.

روش رفع مشکل پرینت فارسی در اتوکد

در خط فرمان اتوکد دستور Style را تایپ و اینتر کنید. (در نسخه های قدیمی تر روی Annotate کلیک کرده و آیکن فلش در قسمت Text را بزنید)

روش رفع مشکل پرینت فارسی در اتوکد

در پنجره باز شده و در قسمت Styles به دنبال نام قلمی که در مراحل قبلی مشاهده کردید را پیدا کنید. روی آن کلیک کنید. حال فونت دیگری را از همان خانواده فونت برای قلم تنظیم کنید. برای راهنمایی بیشتر، لیست فونت های هم خانواده را مشاهده کنید.

روش رفع مشکل پرینت فارسی در اتوکد

پس از تنظیم مجدد فونت، روی Apply کلیک کرده و Close را بزنید. در اتوکد RE را تایپ کرده و اینتر بزنید.

روش رفع مشکل پرینت فارسی در اتوکد

اگر  با اضافه کردن فونت فارسی به اتوکد این مشکل برطرف نشد، این فرآیند را تکرار کرد و فونت قلم را روی فونت دیگری از خانواده دیگر تنظیم کنید. این فرایند را تکرار کرده تا مشکل شما رفع شود.

روش رفع مشکل پرینت فارسی در اتوکد

همینطور برای رفع مشکل تایپ فارسی در اکسل، مطالعه مطلب ۴ روش حل مشکل نمایش اعداد و فونت فارسی در اکسل نیز برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

حل مشکل جدا شدن حروف فارسی در اتوکد برای پرینت

برای  حل مشکل چاپ برعکس در اتوکد دکمه های Ctrl+P را فشار دهید. در پنجره باز شده در قسمت Printer/Plotter چاپگر مورد نظر را انتخاب کنید. حال روی دکمه Properties کلیک کنید.

حل مشکل جدا شدن حروف فارسی در اتوکد برای پرینت

در پنجره باز شده به تب Device and Document Settings بروید. گزینه Graphics را با کلیک روی آیکن + گسترش دهید. گزینه TrueType Text را انتخاب کنید.

حال در پایین صفحه در قسمت TrueType Text باید گزینه TrueType as text را انتخاب کنید. روی OK کلیک کنید.

حل مشکل جدا شدن حروف فارسی در اتوکد برای پرینت

سپس یک پنجره دیگر برای شما باز می شود که شامل دو گزینه می باشد.

حل مشکل جدا شدن حروف فارسی در اتوکد برای پرینت

  • ۱- Create a Temporary PC3 File to Apply to This Plot Only: با انتخاب این گزینه تنظیماتی که انجام دادید، تنها برای همین فرمان PLOT که اجرا شده است، اعمال می شود و در صفحه ی Plot در جلوی نام چاپگر عبارت Temporary را خواهید دید.
  • ۲- Save Changes to The Following File: با انتخاب این گزینه تنظیماتی که انجام دادید در یک پرونده با پسوند PC3 و در محلی که مشخصات پلاترهای اتوکد در آن نگهداری می شوند، ذخیره خواهد شد.

نام این پلاتر با اجرای فرمان های بعدی PLOT از میان فهرست پلاترهای موجود قابل انتخاب خواهد بود و دیگر نیازی نیست که هر دفعه این تنظیمات را انجام دهید.

در پایان در صورتی که با نوشتن هرف پ نیز مشکل دارید، مطالعه مطلب ۶ روش حل مشکل با نوشتن حرف پ فارسی در کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راه های رفع مشکل فارسی نوشتن در اتوکد و به هم ریزی فونت در اتوکد در هنگام تبدیل به PDF را بررسی کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه حل مشکل بهم ریختگی کلمات فارسی در اتوکد موقع پرینت گرفتن را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

راهنما تست شده حل مشکل Save As در اتوکد
راهنما تست شده حل مشکل Save As در اتوکد
راهنما کامل حل مشکل فونت فارسی در اتوکد (روش های حل ساده و حرفه ای)
راهنما کامل حل مشکل فونت فارسی در اتوکد (روش های حل ساده و حرفه ای)
آموزش 11 روش وارد و پیدا کردن مختصات در اتوكد
آموزش ۱۱ روش وارد و پیدا کردن مختصات در اتوکد
آموزش 6 روش سریع محاسبه مساحت در اتوکد
آموزش ۶ روش سریع محاسبه مساحت در اتوکد

نظرات