آموزش تصویری نصب پایتون در ویندوز 10 ، 8 و 7

آموزش تصویری نصب پایتون در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان متن باز، رایگان، ساده و بسیار پرکاربرد است. آموزش پایتون و کارکردن با این زبان برنامه‌نویسی محبوب بسیار آسان‌تر از سایر زبان‌های برنامه نویسی است. پایتون که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است که برای برنامه‌نویسان با هدف عمومی استفاده می‌شود. فلسفه‌ی طراحی این زبان خوانایی بالای آن است و به همین دلیل مورد علاقه‌ی برنامه نویسان قرار گرفته است. امروز در انزل وب به آموزش تصویری نصب پایتون در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه اجرا و نصب پایتون (Python) در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Run and Install Python in Windows 10, 8 and 7

همانطور که به خاطر دارید قبلا در انزل وب در مورد نصب جاوا و نصب اندروید استودیو در ویندوز صحبت کرده بودیم. با توجه به اینکه پایتون به یکی از زبان‎‌های برنامه‌نویسی محبوب و پرکاربرد تبدیل شده است امروز به نحوه اجرا و نصب پایتون در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ می‌پردازیم. امیدواریم که مطلب نصب پایتون در ویندوز راه را برای یک برنامه‌نویس حرفه‌ای شدن برای شما باز کند.

طریقه نصب python

آموزش نصب پایتون در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

پایتون با ویندوز هم‌خوانی ندارد اما این بدان معنا نیست که کاربران ویندوز خود را از استفاده از این زبان برنامه‌نویسی محروم کرده‌اند بلکه سعی می‌کنند با یادگیری روش نصب پایتون روی ویندوز، به استفاده از پایتون در ویندوز بپردازند.

یک سوال مهم در ابتدای کار این است که کدام ورژن پایتون را نصب کنیم پایتون۲ یا پایتون۳؟ چند سال پیش یک به روز رسانی مهم برای پایتون آمد که یک شکاف بزرگ بین دو نسخه‌ی آن ایجاد کرد. این موضوع ممکن است برای افراد تازه وارد کمی گیج کننده باشد اما نگران نباشید در این آموزش ما به نصب هر دو نسخه‌ی پایتون در ویندوز می‌پردازیم. ابتدا باید به صفحه‌ی دانلود پایتون بروید.

مشکل نصب پایتون در ویندوز 7

نکته‌ی مهم این است که آِیا نسخه‌ی جدیدتر بهتر است؟ پاسخ این است که گاهی اینطور است اما گاهی هم خیر. بعضی از پروژه‌ها را می‌توان با پایتون۲ باز کرد و بعضی‌ها را با پایتون۳. اینکه شما برای برنامه‌نویسی از کدام نسخه استفاده کنیم کاملا به هدف شما از آن برنامه بستگی دارد.

برای آموزش پیشنهاد می‌شود که هر دو نسخه نصب شود و با قابلیت‌های هر دو نسخه آشنا شد همانطور که در این آموزش هم نصب پایتون در ویندوز مربوط به هر دو نسخه آورده شده است.

آموزش نصب مفسر پایتون

آموزش نصب Python 2

نصب پایتون ۲ و نصب کتابخانه پایتون در ویندوز امری سریع است و برخلاف سال‌های گذشته حتی Path Variable را هم برای شما انتخاب می‌کند. کافیست به دانلود پایتون ۲ بپردازید. پس از دانلود شروع به نصب کرده و پس از انتخاب Install for All Usersبا فشردن دکمه Next ادامه دهید.

اجرای پایتون در cmd

در صفحه‌ی بعدی Python27 را انتخاب کرده و Next را بزنید.

آموزش نصب پایتون

در صفحه‌ی جدید روی Add Python.exe to Path کلیک کنید و سپس Will be Installed on Local Hard Drive را انتخاب کنید. پس از آن با فشردن Next به کار خود ادامه دهید.

نصب پایتون در cmd

لازم نیست کار دیگری برای نصب پایتون۲ انجام دهید. طریقه نصب Python با انجام کارهای قبلی انجام می‌شود پس از اتمام آن در CMD دستور python -v را بزنید تا نتیجه‌ی زیر حاصل شود.

نصب کتابخانه پایتون در ویندوز

نصب پایتون ۳

اگر می‌خواهید به نصب پایتون ۳ در ویندوز بپردازید کافیست پایتون ۳ را از اینجا دانلود کنید. می‎توانید این نسخه را در کنار نسخه پایتون ۲.۷ داشته باشید بدون اینکه هیچ مشکلی پیش بیاید فقط کافیست تا مراحل نصب Python در ویندوز را بصورت زیر ادامه دهید.

در صفحه‌ی اول گزینه‌ی Add Python 3.6 to PATH را انتخاب کرده و سپس با فشردن Install Now ادامه دهید.

آموزش نصب python

کار بعدی شما این است که روی گزینه‌ی Disable Path Length Limit کلیک کنید تا محدودیت روی متغیر MAX_PATH برداشته شود. با این کار اتفاق بدی نمی‌افتد، بلکه پایتون می‌تواند از نام‌های مسیری طولانی استفاده کند. چون بسیاری از کاربران پایتون، از لینوکس و یا سیستم‌عامل‌های دیگری استفاده می‌کنند که طول مسیر در آن‌ها محدودیتی ندارد. با این کار این مشکل در ویندوز هم حل می‌شود.

توصیه ‌می‌شود که این گزینه انتخاب شود اما اگر به هر دلیلی مایل به انجام این کار نیستید کافیست روی گزینه Close کلیک کنید.

آموزش نصب python

اگر فقط پایتون۳ را نصب کرده‌اید می‌توانید از همان دستور python -v که برای پایتون ۲ هم استفاده کردید در CMD استفاده کنید اما اگر هر دو نسخه را نصب دارید از ترفند زیر استفاده کنید.

راهنمای نصب Python

برای نصب پایتون در CMD متغیرهای سیستم را تنظیم کنید تا بتوانید به هر دو نسخه Python از خط فرمان دسترسی داشته باشید.

پس از اینکه هر دو نسخه از پایتون را نصب کردید با دستور Python در CMD فقط به پایتون ۲.۷ اشاره می‌شود.

دلیل این امر ساده است: متغیر (چه بطور خودکار توسط یک نصب کننده تنظیم شود و چه به صورت دستی تنظیم شده باشد) به سادگی در یک دایرکتوری قرار می‌گیرد و هر عملکردی در آن لیست به یک دستور خط فرمان تبدیل می‌شود. اگر دو لیست وجود داشته باشد و هر دو پرونده “Python.exe” را در آن‌ها داشته باشند، از هر فهرست در لیست متغیرها استفاده می‌شود و در صورت وجود یک مجموعه متغیر برای سیستم و کاربر ، مسیر سیستم بر مسیر کاربر مقدم است.

مورد دوم دقیقاً اتفاقی است که در این مورد رخ می‌دهد: نصب کننده پایتون ۲ متغیر سیستم را ویرایش کرد و نصب کننده پایتون ۳ متغیر سطح کاربر را اضافه کرد. برای حل این مشکل لازم است مراحل زیر را طی کنید.

حل مشکل نصب پایتون در ویندوز

در استارت Advanced System Settings را تایپ کنید و گزینه View Advanced System Settings را انتخاب کنید. در System Properties در تب Advanced روی دکمه‌ی Environment Variables کلیک کنید.

راهنمای نصب python

در اینجا پایتون۳ در بخش User Variables و پایتون۲ در بخش System Variables مشاهده می‌شود.

راهنمای نصب python

چند روش برای رفع این وضعیت وجود دارد که اولین و البته کم کاربردترین آن‌ها حذف یکی از نسخه‌های پایتون است. البته روش بهتری هم وجود دارد که به ما دسترسی به هر دو نسخه را می‌دهد.

برای این کار به محل نصب پایتون۳ بروید. (C:\Users\[username]\AppData\Local\Programs\Python\Python36 by Default)  یک کپی از Python.exe تهیه کرده و نام آن نسخه (نه نسخه اصلی) را به Python3.exe تغییر دهید.

نصب pip در ویندوز

حال برای اجرای پایتون در cmd با استفاده از دستور python3 –version نتیجه‌ی زیر حاصل می‌شود.

نصب پایتون در ویندوز 8

اکنون می‌توانید برای استفاده از پایتون ۲.۷ از دستور Python و برای استفاده از پایتون ۳ از دستور python3 در CMD استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم از مطلب امروز در مورد آموزش تصویری نصب پایتون در ویندوز استفاده کرده باشید. اگر هر نکته‌ای در مورد نصب پایتون در ویندوز و یا هر نظر و پیشنهادی در مورد این آموزش دارید می‌توانید آن را در دیدگاه همین پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • بنده ی خدا says:

    برای نصب پایتون روی وین ۷ باید نسخه ۳.۸.۱۰ رو نصب کنید اینم لینکش
    https://www.python.org/ftp/python/3.8.10/python-3.8.10-amd64.exe برای ۶۴ بیت

    https://www.python.org/ftp/python/3.8.10/python-3.8.10.exe برای ۳۲ بیت

  • سینا says:

    سلام من هم همین مشکل رو دارم اصلا فایل نصب نمی یاد و یک پنجره باز میشه و پایین پنجره نوشته close فقط همین هیچ چیزی مثل nextنیست حتما راهنمایی کنید و به ایمیل من بفرستید با تشکر از شما

    • محمد says:

      سلام چون نسخه بالا تر از ۳ پایتون روی ویدوز ۷ کار نمیکنه باید ویندوزت بالای ۸ باشه

  • Zozi says:

    سلام من میخواستم یه سوال بپرسم من هر کاری میکنم پایتون رو روی لپ تاب ویندوز۷نمیتونم نصب کنم و وقتی که میخوام نصبش کنم میزنه که نمیشه لطفا راهنمایی کنید

    • امید عمادی says:

      سلام
      منم همین مشکل دارم اصلاً فایل setup در ویندوز ۷ – ۶۴ بیتی باز نمیشه من چندتا دانلود کردم

      • نازنین says:

        سلام متاسفانه من هم همین مشکل رو دارم ایا راه حلی بدون تغییر ویندوز وجود دارد؟

        • امیرمحمد says:

          بله منم دقیقا همین مشکل رو دارم و سوالم هم همینه اگه میشه جواب بدید