آموزش قدم به قدم تصویری تعمیر پاور کامپیوتر

آموزش قدم به قدم تصویری تعمیر پاور کامپیوتر

کیس کامپیوتر خانگی ?️ از قطعات مختلفی تشکیل شده است. یکی از قطعات مهم پاور نام دارد که ممکن است با گذشت زمان دچار مشکل شود. برخی از این مشکلات توسط خود شما نیز قابل رفع هستند. امروز در انزل وب روش تعمیر پاور کامپیوتر را به صورت قدم به قدم و تصویری به شما آموزش می دهیم.

نحوه تعمیر پاور گیرین و.. کامپیوتر در خانه

How to Repair PC Power Supply

پاور کامپیوتر نقش منبع تغذیه را به عهده دارد. به عبارت دیگر انرژی لازم برای کارکردن سایر قطعات کامپیوتر را فراهم می کند. در نتیجه در صورت آسیب دیدن این قطعه، کامپیوتر شما ممکن است دیگر کار نکند.

هشدار برای تعمیر پاور کامپیوتر در خانه

قبل از انجام هر کاری توجه داشته باشید که کار روی منبع تغذیه نباید توسط شخصی که تجربه کمی در زمینه برق داشته باشد، انجام شود چرا احتمال آسیب جانی و مصدوم شدن شما وجود دارد. حتی هنگامی که منبع تغذیه از برق جدا باشد، باز هم ممکن است انرژی الکتریکی در آن ذخیره شده و در هنگام اتصال، موجب شوک الکتریکی و آسیب جدی شود. بنابراین در صورت عدم اطلاعات کافی در زمینه برق، اجازه دهید کار تعمیر را یک تکنیسین با تجربه انجام دهد. تیم انزل وب مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت.

تعمیر پاور کامپیوتر، مشکلات شایع پاور

معمولا تعداد کمی از قطعات پاور کامپیوتر دچار مشکل می شوند. شایع ترین خرابی مربوط فیوز و سپس به ترانزیستور های سوئیچینگ می باشد. اتصال کوتاه ترانزیستور ها باعث می شود که مقادیر زیادی از جریان به سمت ترانسفورماتور کشیده شده و فیوز را منفجر کند. خرابی ترانزیستور اغلب توسط خازن های معیوب ایجاد می شود. در نتیجه یافتن خازن های متورم یا نشت کننده بسیار رایج است.

تعمیر پاور کامپیوتر، مشکلات شایع پاور

برای رفع این مشکل باید هر خازنی که به نظر می رسد وضع مطلوبی ندارد تعویض شود. همچنین برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل، باید خازن های فیلتر خروجی را با خازن های low ESR جایگزین کنید. این خازن ها نسبت به نوع معمولی کمی گرانتر هستند.

خرابی دیود یکی دیگر از مشکلات شایع است. در منبع تغذیه سوئیچینگ نقریبا چند دیود وجود دارد و خرابی هر کدام از آن ها باعث می شود که پاور خاموش شود. رایج ترین خرابی دیود ها در یکسو کننده های خروجی +۱۲ ولت یا ۵ ولت کوتاه هستند.

همچنین اگر کامپیوتر شما بوق می زند، پیشنهاد می کنیم مطلب بررسی کامل علت بوق ممتد، دو، سه بوق و سایر صداها در کامپیوتر را هم مطالعه نمایید.

آموزش تصویری تعمیر پاور کامپیوتر، تعویض فیوز

یکی از ساده ترین و ارزان ترین مشکلاتی که برای پاور می تواند ایجاد شود، از بین رفتن فیوز پاور کامپیوتر است. قدم اول شما برای بررسی این موضوع هم پیدا کردن فیوز می باشد. فیوز ممکن است درون محفظه باشد و یا در جای دیگری روی مدار سوار شده باشد. در شکل زیر می توانید یک نمونه فیوز را مشاهده کنید.

آموزش تصویری تعمیر پاور کامپیوتر، تعویض فیوز

در بعضی موارد مانند شکل زیر هم ممکن است فیوز به مدار لحیم شده باشد. برای تعویض این نوع فیوز نیاز به لحیم کاری می باشد.

آموزش تصویری تعمیر پاور کامپیوتر، تعویض فیوز

توجه داشته باشید در صورتی که مانند شکل زیر فیوز در نزدیکی خازن احتمالا شارژ شده باشد، برقراری اتصال با مدار می تواند خطرناک باشد و نباید آن را ساده فرض کرد.

آموزش تصویری تعمیر پاور کامپیوتر، تعویض فیوز

بنابراین اگر توانایی و مهارت لازم برای این کار را ندارید، تعمیر را به فرد تعمیرکار متخصص بسپارید. به هر حال اگر خودتان قصد تعویض و تعمیر را داشتید، ابتدا سیم برق را از پاور جدا کنید. کیس کامپیوتر را باز کرده و تمامی کابل ها را از درایو، مادربرد و.. جدا کنید. سپس پیچ های پاور را باز کرده و آن را جدا کنید.

روی برچسب گارانتی هم توجه کنید. اگر هنوز پاور شما تحت گارانتی می باشد، باید آن را به نمایندگی بسپارید. با باز کردن دستگاه گارانتی آن باطل می شود. در غیر اینصورت برچسب را باز کنید.

آموزش تصویری تعمیر پاور کامپیوتر، تعویض فیوز

بعد از باز کردن قاب پاور، با شکلی مشابه زیر مواجه می شوید.

آموزش تصویری تعمیر پاور کامپیوتر، تعویض فیوز

فیوز را در لبه مدار پیدا کرده و با کمک یک اهم سنج، فیوز را تست کنید. یک فیوز معیوب، مقاومت نامحدودی را خواهد داشت اما یک فیوز سالم بین ۰.۱ تا ۱۰ را شامل می شود.

آموزش تصویری تعمیر پاور کامپیوتر، تعویض فیوز

بقیه قطعات را هم چک کنید تا هر گونه علامت سوختگی، دوده و.. در قطعات دیگر وجود نداشته باشد. در اینصورت علاوه بر تعویض فیوز، باید قطعه معیوب دیگر را هم تعمیر کنید. با تشخیص این که تنها فیوز از بین رفته است، حرکت بعدی شما بستگی به نحوه اتصال فیوز دارد.

اگر فیوز، نگهدارنده پلاستیکی و.. دارد به سادگی نگهدارنده ها را باز کرده و فیوز نو را جایگزین کنید. اما اگر فیوز شما لحیم شده است، قدم بعدی شما این است که با لحیم کاری فیوز را از روی برد جدا کنید. برای لحیم کاری باید مدار را از جای خود خارج کرده تا بتوانید به زیر آن دسترسی داشته باشید.

برای انتخاب فیوز مناسب، اطلاعات روی برد را بخوانید. در صورتی که چیزی روی مدار چاپ نشده بود، اطلاعات روی خود فیوز را بخوانید.

آموزش تصویری تعمیر پاور کامپیوتر، تعویض فیوز

نوک آهن لحیم کاری باید در حدود ۷۰۰ درجه باشد و با کمک آن لحیم فیوز را ذوب کرده و آن را خارج کنید.

آموزش تصویری تعمیر پاور کامپیوتر، تعویض فیوز

برای اتصال فیوز جدید، باید پین های مشابه را به پایه برد لحیم کنید. برای آزمایش فیوز جدید، از اهم متر استفاده کنید. شما می توانید یک نگهدارنده فیوز را هم خریداری کرده و مشابه شکل آن را روی برد قرار دهید تا در دفعات بعدی، تعویض فیوز ساده تر باشد.

آموزش تصویری تعمیر پاور کامپیوتر، تعویض فیوز

در صورت صحیح بودن تست فیوز، مجدد روکش آن را بسته و پاور را در جای خود نصب کنید.

تست و تعمیر پاور کامپیوتر گرین و..

تمام آزمایشات در حالت خاموش بودن انجام می شوند. در صورت سالم بودن فیوز و یا کار نکردن بعد از تعویض آن برای فهمیدن مشکل، آزمایش را با جفت ترانزیستور های سوئیچینگ شروع کنید. این ترانزیستور ها روی هیت سینک نصب می شوند تا خنک تر شوند. آن ها را با کمک یک اهم متر یا یک مولتی متر دیجیتالی در دامنه تست دیود تست کنید. هر ترانزیستوری که به نظر می رسد مشکل دارد و در دامنه emitter و collector کم دارد را جایگزین کنید. اگر شک دارید، ترانزیستور ها را از مدار جدا کرده و مشکل را تست کنید. حتما دیود های ولتاژ بالا را نیز تست کنید.

تست و تعمیر پاور کامپیوتر گرین و..

سپس نوبت یکسو کننده های خروجی است. برای آزمایش سه جفت دیود وجود دارد. یک جفت برای خروجی -۵ ولت است. این قطعات نسبتا کوچک خواهند بود. دیود های ۱۲ ولت معمولا مقداری بزرگتر هستند. دو دیود خروجی ۵ ولت در یک بسته دو تایی قرار گرفته اند که بسیار شبیه ترانزیستور می باشند. این جفت دیود روی هیت سینک سوار شده اند. در صورت معیوب بودن، تمامی دیود ها باید با دیود های پرسرعت جایگزین شوند.

آزمایشات را با تعویض تمام خازن های خروجی با low ESR دنبال کنید. نیرو باید تحت بار تست شود. از یک مقاومت ۱ اهم، ۵۰ وات یا معادل آن به عنوان dummy load استفاده کنید که بین خروجی ۵ ولت و زمین متصل است. با این کار ۵ آمپر از منبع تغذیه خارج می شود که برای اهدف آزمایشی کافی است.

اگر پاور هنوز کارایی نداشته باشد، ممکن است مدار یکپارچه آسیب دیده باشد. آی سی را با جا کردن آن از برد مدار چاپی و نصب در منبع تغذیه ای که می دانید سالم است، تست کنید. تقریبا در تمام تجهیزات از همان نوع استفاده می شود (یک نوع ۴۹۴) مدار های یکپارچه معادل عبارتند از TL494CN, uA494, uPC494C, IR3MO2 و MB3759. جایگزین آن ECG1729 می باشد.

آموزش تعمیر منبع تغذیه کامپیوتر، تعویض قطعات

یکی از اصلی ترین استدلال های عدم تعمیر پاور کامپیوتر و یا دور انداختن پاور معیوب و خرید یک دستگاه نو، هزینه بالای تعویض قطعات است که تقریبا برابر با هزینه یک پاور جدید می باشد. اما این موضوع همیشه درست نیست. زیرا در اکثر مواقع با تعویض چند خازن ارزان قیمت، مشکل شما رفع می شود. بیشتر اوقات با نگاه کردن به سطح بالای خازن ها می توانید مشکلات آن ها را بیابید. خازن ها نباید متورم شده باشند.

آموزش تعمیر منبع تغذیه کامپیوتر، تعویض قطعات

خازن هایی هم که در ظاهر خوب هستند باید با ESR Meter تست شوند.

آموزش تعمیر منبع تغذیه کامپیوتر، تعویض قطعات

جایگزین مناسب، خازن های شرکت Nichicon با مشخصات ۳۳۰۰ میکروفاراد در ۱۶ ولت (پارت نامبر UVX1C332M) و ۱۰۰۰ میکروفاراد در ۲۵ ولت (پارت نامبر UVX1E102M) می باشند. این ها به عنوان جایگزینی مناسب برای خازن های فیلتر خروجی در تقریبا همه مدل های پاور مناسب خواهند بود. به یاد داشته باشید که همیشه می توانید یک خازن ولتاژ بالاتر را هنگام تعویض خازن های فیلتر جایگزین کنید. به طور مثال خازن ۱۰۰۰ میکروفاراد ۱۶ ولت را می توان با یک ۱۰۰۰ میکروفاراد و ۲۵ ولت جایگزین کرد.

بررسی جریان در خرابی پاور

بیشتر منبع تغذیه ها دارای ۳ خروجی DC می باشند یکی از اصلی ترین خروجی ها +۵ ولت است که برق کامپیوتر را تهیه می کند. بقیه خروجی ها +۱۲ و -۵ ولت هستند. در هنگام خراب شدن، معمولا خروجی هر سه منبع صفر می شود که در این صورت نیاز به تعویض وجود دارد.

همچنین برای نصب و تعویض کارت گرافیک هم مطالعه مطلب آموزش کامل تصویری نصب و تعویض کارت گرافیک کامپیوتر برای شما مفید خواهد بود.

تعویض دیود برای تعمیر Power

دیود های استفاده شده در پاور از نوع پر سرعت هستند. آن ها معمولا ۴۰ هزار چرخه در ثانیه را انجام می دهند. اکثر خراب یدیود ها مربوط به دیود -۵ یا +۱۲ می باشد. برای آزمایش باید به صورت مدار تست شوند و معمولا مقاومت در حد صفر خوانده می شود. دیود های +۱۲ ولت دارای یک قسمت اصلی مانند PXPR302 or FR302 هستند که از نوع ۳ آمپر می باشند. دیود های خروجی ۵ ولت نیز اغلب از نوع PXPR1502  یا مشابه خواهند بود.

رفع مشکل در High Voltage Side

از اهم سنج خود برای بررسی ولتاژهای خروجی پاور کامپیوتر استفاده کنید و مقاومت را در بین همه ترکیبات ۴ پایه یکسو کننده پل بررسی کنید. آن ها نباید اهم صفر را بخوانند. اگر این اتفاق نیفتاد، پیشرانه ها را معکوس کنید و دوباره بررسی کنید. همین تست را در پایه های ترانزیستور سوئیچینگ اصلی و هر نیمه رسانای دیگر در بخش ولتاژ بالا انجام دهید. توجه داشته باشید که برخی از تجهیزات سوئیچینگ از مقاومت های کم ارزش در اطراف ترانزیستور سوئیچینگ استفاده می کنند. حدود ۲ ممکن است باشد اما جز کوتاه شده معمولا ۱/۲ اهم یا کمتر است.

رفع مشکل در Low Voltage Side

موارد موجود در این قسمت را با اهم سنج تست کنید. در صورت مشکل قطعات و یکسو کننده ها را با نمونه مشابه تعویض کنید.

فیلم آموزش تعمیر پاور کامپیوتر

در موارد حساس مانند تعمیر پاور کامپیوتر، بهتر است به صورت کامل تر با جزییات این کار آشنا شوید. به همین منظور ویدیو زیر را که به صورت تصویری روش تعمیر را آموزش می دهد، تماشا کنید.

در پایان اگر پاور شما تعمیر نشد و قصد خرید پاور جدید را داشتید، مطالعه مطلب راهنمای خرید و بررسی بهترین نوع پاور (Power) کامپیوتر مناسب شما را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش های متداول تعمیر پاور را به شما معرفی کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه آموزش تعمیرات پاور کامپیوتر را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش کامل تصویری تعویض و بستن قطعات کیس کامپیوتر
آموزش کامل تصویری تعویض و بستن قطعات کیس کامپیوتر
راهنمای خرید و بررسی بهترین مارک پاور (Power) کامپیوتر موجود در بازار
راهنمای خرید و بررسی بهترین نوع پاور (Power) کامپیوتر مناسب شما

نظرات

  • rasool says:

    ضمن تشکر از مطالب مفید و کاربردی یک نکته عرض کنم که دمای ذوب لحیم ۳۰۰ الی ۳۵۰ درجه است و ۷۰۰ درجه صحیح نمی‌باشد با سپاس

  • یاسین says:

    سلام و خسته نباشید.راهنمایی در مشکل خاموش شدن ناگهانی سیستم از پاور (منبع تغذیه)

  • علی بیگی says:

    سلام با تشکر از سایت خوبتون.
    چند امکان وجود دارد.
    ۱.دیود های هیتسینگ دوم مربوط به بخش ۳.۳ یا سیم نارنجی سوخته و باید عوض شود
    ۲.ترانزیستور های کناری برد که معمولا c945 یا tl 431 هستش سوخنه و پالس میده و باید عوض بشه.
    ۳.امکان داره سلف یا ایندکتور مربوط به ولتاژ ۳.۳ شما آسیب دیده باشه و فرکانساش بهم ریخته باشه.
    اگر سوالی داشتین با اجازه از مدیر سایت در خدمتم
    beigi01110@gmail.com

  • محمد گلی says:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ممنون میشم علت قطع ولتاژ ۳. ۳ ولت پاور کامپیوتر را برام بفرمایید
    اگر امکان داره بدام ایمیل کنید ممنون میشم
    متشکرم

    • محمد گلی says:

      سلام مهندس بی زحمت اگر امکانش هطت علت قطعی ولتاژ ۳/۳ ولت پاور کیس را ازطریق ایمیل برام بفرمایید
      ممنون میشم