روش شناسایی و تشخیص جعلی بودن سایت ها

آموزش ۱۱ روش شناسایی و تشخیص جعلی بودن سایت ها

خرید از یک وب سایت جعلی مثل درگاه تقلبی شاپرک و موارد مشابه می تواند منجر به سرقت اطلاعات شخصی یا مالی شما ?️ شود یا دستگاه شما به ویروس یا بدافزار آلوده شود. برای آموزش ۱۱ روش شناسایی و تشخیص جعلی بودن سایت ها با انزل وب همراه باشید.

نحوه تشخیص صفحه و سایت جعلی ، فیشینگ و کلاهبرداری بانک ، درگاه پرداخت و..

How to Spot a Fake, Scam and Phishing Website

دانستن چگونگی شناسایی سایت جعلی بسیار مهم است ما در این مطلب نکات، ترفندها و ابزارهایی برای بررسی و تشخیص جعلی بودن سایت وجود دارد را بررسی خواهیم کرد.

تشخیص سایت نامعتبر از طریق آدرس

اولین چیزی که برای تشخیص سایت جعلی پرداخت باید به آن توجه کنید، Https در ابتدای آدرس است. S در Https نشان می دهد که وب سایت از رمزگذاری برای انتقال داده استفاده می کند و از شما در برابر هکرها محافظت می کند.

اگر یک وب سایت از Http (بدون S) استفاده کند، هرگز نباید اطلاعات شخصی را در این سایت ها وارد کرد. البته نداشتن S نشانه ای برای کلاهبرداری بودن یک سایت نیست ولی نشانه ای از این است که این سایت امنیت زیادی ندارد.

برخی از مرورگرهای اینترنتی، مانند Google Chrome، به شما  در مورد وب سایت های ناامن هشدار می دهند. هنگامی که یک سایت امن است، ممکن است یک قفل کوچک در کنار آدرس وب مشاهده کنید یا آدرس آن به رنگ سبز برجسته شود. همچنین ممکن است قبل از Https نام دامنه در کنار قفل را مشاهده کنید. این بدان معنی است که وب سایت دارای بالاترین سطح رمزگذاری است و می توان به آن اعتماد کرد.

تشخیص جعلی بودن سایت

بعضی از مرورگرها آدرسهای وب ناایمن را به رنگ قرمز برجسته می کنند یا به سادگی می گویند “Not secure”.

تشخیص جعلی بودن سایت

اگر مطمئن نیستید، می توانید برای دیدن جزئیات بیشتر درباره امنیت وب سایت، بر روی قفل یا روی “Not secure” کلیک کنید. استفاده از این روش برای تشخیص صفحه اصلی بانک بسیار مناسب است و یکی از راههای تشخیص صفحات جعلی در اینترنت می باشد.

تشخیص سایت های جعلی با چک کردن دامنه

ترفند مورد علاقه کلاهبرداران برای به وجود آوردن سایت تقلبی بانک ها و موارد مشابه، ایجاد وب سایت هایی با آدرس هایی شبیه به سایت های بزرگ مانند Yah00.com یا Amaz0n.net است. کلاهبرداران می دانند که اکثر کاربران از دیدن آدرس و نام دامنه صرف نظر می کنند، بنابراین اگر از صفحه دیگری به وب سایتی هدایت شدید، همیشه باید نوار آدرس را دوباره بررسی کنید. مطلب جلوگیری از هک با دامنه می تواند به شما در زمینه جلوگیری از کلاهبرداری کمک کند.

کلاهبرداران برای ایجاد سایت جعلی قطع یارانه ، تیزهوشان ، سایپا و… از این روش استفاده می کنند. برای تشخیص صفحه اصلی اینستاگرام لازم است تا از این روش استفاده کنید. روش های افزایش امنیت اینستاگرام را حتما مطالعه کنید.

شناسایی سایت های اسکم با سن دامنه

راه دیگری برای تشخیص سایت های جعلی نگاه کردن و بررسی سن دامین است. کلاهبرداران می دانند که تعداد بیشتری از مردم در طول تعطیلات نسبت به زمان معمولی به خرید آنلاین می پردازند، بنابراین آن ها خیلی سریع وب سایت های تقلبی را در این مواقع به وجود می آورند. با بررسی سن دامن ، می توانید ببینید که وب سایت تا چه مدت فعال و در حال کار بوده است و این کار حس بهتری از صحت آن را به شما می دهد.

ردیاب دامنه Whois Lookup اطلاعاتی درمورد اینکه نام دامنه برای چه کسانی ثبت شده است، در کجا قرار دارند و مدت زمان فعال بودن وب سایت در اختیار شما قرار می دهد. از افزونه های جلوگیری از هک گوگل کروم نیز می توانید برای امنیت خود استفاده کنید.

تشخیص جعلی بودن سایت

تشخیص سایت های اسکم با بررسی نوشتار

یک روش برای تشخیص صفحه فیشینگ چک کردن نوشتار موجود در سایت است. بیش از حد غلط های املایی، نگارشی و دستور زبان داشتن، می تواند نشان دهد که یک وب سایت به سرعت ایجاد شده است. شرکت هایی که وب سایت های قانونی دارند مطمئناً می توانند تایپ مرحله به مرحله داشته باشند اما باز هم تلاش می کنند تا یک وب سایت حرفه ای ارائه دهند. اگر یک وب سایت دارای عبارات عجیب و غریب و علامت های عجیب و غریب زیادی است بهتر است نگاهی دقیق تر به آن کنید.

تشخیص سایت فیشینگ با بررسی اطلاعات تماس

به دنبال راه های مختلفی برای تماس با شرکت (تلفن، ایمیل، چت زنده، آدرس فیزیکی) و امتحان کردن آن ها باشید. آیا کسی به حال به تلفن پاسخ می دهد؟ آیا شما یک ایمیل صوتی از پیش تنظیم شده عمومی دریافت می کنید یا نامه الکترونیکی برای شما ارسال می شود؟ اگر تنها روش تماس فرم الکترونیکی آنلاین است، با احتیاط عمل کنید. بررسی امنیت جیمیل می تواند به شما در رابطه با امنیت این سرویس کمک کند.

تشخیص صفحه جعلی پرداخت با استفاده از پرداخت امن

وب سایت های خرید باید گزینه های پرداخت استاندارد مانند کارت های اعتباری ، سرویس های بانکی و واسط معروغ مثل آپ یا پی پال را ارائه دهند. اگر یک وب سایت نیاز به استفاده از انتقال وجه کارت به کارت یا سایر فرم پرداخت نا امن (و غیرقابل برگشت) دارد، توصیه می کنیم که حتی اگر بقیه وب سایت معتبر به نظر برسد، از آن دوری کنید. شناسایی سایت فیشینگ از این طریق بسیار آسان است.

تشخیص صفحه فیشینگ

بعضی اوقات خرده فروشان کالاهای قدیمی را تخفیف می دهند تا کالاهای جدیدی را بارگیری کنند یا جایی برای محصولات جدید ایجاد کنند اما اگر سایتی را پیدا کردید که دارای آخرین مدل iPad با تخفیف ۸۰٪ تخفیف باشد، به سرعت از آن فاصله بگیرید. به احتمال زیاد هرگز کالاهایی را که خریداری می کنید یا پولی که خرج کرده اید را نخواهید دید. مطلب جلوگیری از هک شدن وب سایت را می توانید مطالعه کنید.

تشخیص درگاه پرداخت امن با استفاده از آنتی ویروس

تبلیغات یا پاپ آپ ها می تواند نشانگر عدم امنیت سایت باشد. خود تبلیغات نشانه ای از مشکلی نیستند ، اما اگر تبلیغات بیشتری نسبت به محتوا وجود داشته باشد یا اگر مجبور هستید از طریق چندین آگهی کلیک کنید تا به وب سایت هدایت شوید، به دلیل مشکوک بودن آن هستید. چندین منبع رایگان وجود دارد که به شما امکان اسکن سریع ویروس ها، فیشینگ، بدافزار و سایت های کلاهبرداری شناخته شده را می دهند:

موارد گفته شده سایت تشخیص درگاه جعلی و سایت تشخیص درگاه فیک می باشند که می تواند به شما در شناسایی سایت های مخرب کمک کند. می توانید مطلب سرویس های بررسی آنلاین امنیت سایت را برای آشنایی با سایت های مشابه بررسی امنیت، مطالعه کنید.

نحوه تشخیص درگاه پرداخت جعلی

تشخیص جعلی بودن سایت

انجام تحقیقا درباره یک شرکت می تواند به شما کمک کند تا بررسی کند که آیا آن ها معتبر هستند یا خیر. قربانیان آنلاین برای به اشتراک گذاشتن تجربه خود و به کاربران دیگر هشدار می دهند که از ورود به یک سایت جلوگیری کنند. اگر تعداد نظرات منفی مشتری زیاد است، این نشانه خوبی است که باید از ورود به سایت مورد نظر خودداری کنید.

اعتبار سنجی درگاه پرداخت

برای پرداخت اینترنتی لازم است تا وارد دروازه پرداخت هر بانک شوید که تمامی آن ها به همراه آدرس shaparak.ir خواهند بود. برای تشخیص سایت جعلی شاپرک می توانید از این روش استفاده کنید. به طور مثال در ادامه درگاه پرداخت چند بانک را معرفی می کنیم:

پرداخت اینترنتی بانک ملت: https://bpm.shaparak.ir

پرداخت اینترنتی بانک اقتصاد نوین: https://pna.shaparak.ir

پرداخت اینترنتی بانک پاسارگاد: https://pep.shaparak.ir

پرداخت اینترنتی بانک سامان : https://sep.shaparak.ir

پرداخت اینترنتی بانک پارسیان: shaparak.ir

با استفاده از این روش که یکی از مشخصات سایت تقلبی بانک از صفحه تقلبی پرداخت دوری کنید.

تشخیص فروشگاه های تقلبی با ای نماد

هر فروشگاه معتبر آنلاین باید دارای ای نماد باشد تا نشان دهد که یک سایت خرید و فروش اینترنتی قانونی است یا خیر. شما در آخر صفحه فروشگاه باید نماد اعتماد اینترنتی آن فروشگاه را پیدا کنید و پس از کلیک بر روی آن باید وارد سایت enamad.ir شده و سپس با صفحه آن فروشگاه در این سایت مواجه شوید.

اگر یک فروشگاه اینترنتی تنها از یک عکس بدون لینک ای نماد استفاده کرد یا لینک آن شما را به صفحه ای به جز پروفایل فروشگاه در سایت نماد اعتماد الکترونیکی فرستاد، این نشان از فیشینگ بودن آن سایت است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز آموزش ۱۱ روش شناسایی و تشخیص جعلی بودن سایت ها را بررسی کردیم. امیدوارم بتوانید از این روش ها برای تشخیص جعلی بودن سایت استفاده کنید. میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه تشخیص جعلی بودن سایت را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

تکنولوژی دیپ فیک (Deepfake) چیست و چگونه کار میکند؟
روش رایج کلاهبرداری در سفر آشنا شوید
نکات مهم سفر: با ۱۷ روش رایج کلاهبرداری در سفر آشنا شوید
روش و نرم افزار تشخیص SD Card ، فلش مموری اصل از تقلبی
۹ روش و نرم افزار تشخیص SD Card و فلش مموری اصل از تقلبی
۶ تا از بهترین برنامه تشخیص پول ، چک پول ، دلار و.. تقلبی اندروید و آیفون

نظرات

  • Emily says:

    سلام ممنون به خاطر توضیحات عالیتون یک سوال داشتم اگر در آخر آدرس از علامت سوال استفاده شده باشه میتونیم به اون سایت اعتماد کنیم؟