اتصال و راه اندازی SSH در ویندوز ، اندروید ، آیفون و..

آموزش ۸ روش اتصال و راه اندازی SSH در ویندوز ، اندروید ، آیفون و..

پروتکل SSH یک راه امن برای برقراری ارتباط با سرور از راه دور ? است. این سرویس اطلاعات شما را رمز گذاری و از به سرقت رفتن اطلاعات جلوگیری می کند. اگر شما هم می خواهید از پروتکل امن SSH برای وصل شدن به سرور مجازی لینوکس ، هاست و.. استفاده کنید با آموزش ۸ روش اتصال و راه اندازی SSH در ویندوز ، اندروید ، آیفون و.. همراه ما باشید.

آموزش وصل شدن و اجرا دستورات SSH لینوکس در ویندوز ، اندروید ، مک و..

 How to Use SSH in Android ، Windows and iOS 

جهت استفاده از سرور مجازی لینوکس می توان با پروتکل SSH به آن متصل شد. دسترسی SSH چیست ؟ SSH یک راه حل واقعی برای دستیابی ایمن به ترمینال های از راه دور در لینوکس و دیگر سیستم های مشابه یونیکس است. اگر یک سرور SSH از راه دور دارید که می خواهید به آن دسترسی پیدا کنید، باید یک سرویس دهنده SSH را نصب کنید. ویندوز نیز یکی از اینها را دارد، اگرچه Mac OS X ، Linux و حتی سیستم عامل Chrome Google دارای سرویس دهنده داخلی SSH هستند.

قابل ذکر است نسخه کامل و رایگان تمامی برنامه های معرفی شده را می توانید از سایت های ایرانی دانلود و نصب کنید.

اجرا SSH در تلفن های هوشمند

این روز ها تلفن های همراه، به قدری پیشرفته شده اند که بتوان در آنها پروتکل SSH را اجرا نمود. در حقیقت همه کلاینت های SSH موبایل، یک کار انجام می دهند: SSH زدن به سرور . آنچه آنها را از هم جدا می کند، چگونگی و راحتی استفاده از آنها است. استفاده از کیبورد تلفن همراه دشوار است و برای نوشتن کاراکتر هایی مثل ” / ” یا ” – ” در یک کیبورد استاندارد اپل، باید حد اقل سه بار کیبورد را لمس نمود.

نرم افزار SSH این فرایند را بسیار ساده تر می کند. برای مثال Termius یک سرویس دهنده رایگان محبوب SSH برای iOS و Android است. رابط Termius، خود دارای یک صفحه کلید معمولی است، اما در بالای آن حاوی کنترل هایی است که تایپ کردن صفحه کلید موبایل معمولی نمی تواند داشته باشد.

اجرا SSH در تلفن های هوشمند

در خارج از محیط نوشتاری، محیط کاربری بسیار خوب و تمیزی مشاهده می شود که به شما امکان می دهد یک کلید SSH جدید بسازید و آن را به سرور خود ارسال کنید. دسترسی به سرور ها آسان است و شما می توانید آنها را در یک لیست ذخیره کنید تا در آینده به آنها دسترسی داشته باشید.

Termius برای اندروید و آیفون رایگان است اما فاقد برخی ویژگی ها مانند تب ها و فوروارد کردن کد ها است. نسخه کامل با هزینه ۸ دلار در ماه به فروش می رسد.

آیا می دانستید با ADB می توانید به گوشی اندروید خود کد های دستوری را وارد کنید؟

اجرا دستورات SSH در iOS

با نرم افزار Prompt به راحتی می توانید از طریق گوشی آیفون خود اتصال به SSH سرور لینوکس و.. را برقرار کنید. این همان طراحی نوار کیبورد Termius را دارد، اما بسته به استفاده کاربرد قابل تعویض است.

اجرا دستورات SSH در آیواس

این برنامه، دستورات پر استفاده را ذخیره می کند و از تایپ آنها در چندین دفعه صرفه جویی می کند. هزینه آن ۱۵ دلار است اما این هزینه همیشگی است و نیازی به پرداخت دوباره آن نیست.

همچنین می توانید از نرم افزار شبیه ساز ترمینال در اندروید نیز استفاده کنید.

اتصال به سرور لینوکس با اندروید توسط Mosh

Mosh جایگزینی خوبی برای SSH است که از UDP استفاده می کند. برای کاربران موبایل ساخته شده است. از اشکالات SSH این است که منتظر است تا سرور قبل از نشان دادن کلیدهای کلید خود پاسخ دهد، که می تواند در اتصالات با تاخیر زیاد مشکل ساز باشد. در حالی که ایترنت ۴G دارای تأخیر متوسط خوبی در حدود ۵۰ms است، اگر اتصال شما به ۳G کاهش یابد تأخیر شما می تواند به بیش از ۳۰۰ms برسد. Mosh قادر به حل این محدودیت است و زمان پاسخ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

اتصال به سرور لینوکس با اندروید با Mosh

علاوه بر این، Mosh قادر است حتی در صورت قطع اتصال به اینترنت، که می تواند به صورت مکرر در یک تلفن همراه اتفاق بیفتد خود را متصل نگه دارد.

Mosh به عنوان گزینه ای در Termius پشتیبانی می شود. متأسفانه، مجوز GPLv3 Mosh از ورود آن در Prompt، که Open source نیست، جلوگیری می کند.

فعال سازی SSH در ویندوز با افزونه Google Chrome

Google برنامه وب رسمی، کلاینت SSH خود را ارائه می دهد. فقط افزونه Secure Shell را از فروشگاه وب Chrome نصب کنید. در مرورگر Chrome به راحتی و کاملاً به صورت آفلاین اجرا می شود، بنابراین اگر می خواهید به یک سرور SSH که در یک شبکه محلی متصل است، وصل شوید به اینترنت نیازی ندارید.

Secure Shell به عنوان یک برگه مرورگر باز می شود و به شما امکان می دهد با وارد کردن نام کاربری و نام میزبان (آدرس IP) به سرور SSH از راه دور متصل شوید. در صورت لزوم می توانید آرگومان های اضافی خط فرمان SSH را نیز اضافه کنید. مانند سایر برنامه های Chrome، می توانید Secure Shell را در پنجره اختصاصی خود باز کنید تا آن را از پنجره اصلی مرورگر خود جدا نگه دارد.

از آنجا که Secure Shell یک برنامه Chrome است، برای Mac OS X ، Linux نیز در دسترس است.

فعال سازی SSH در ویندوز با نرم افزار Google Chrome

آموزش SSH با PuTTY

PuTTY محبوب ترین برنامه برای اتصال به SSH در ویندوز است. این نرم افزار کاملاً Open source است. رابط PuTTY ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده و پیچیده به نظر برسد، اما به محض شروع استفاده از آن بسیار ساده است.

PuTTY نسبت به سایر کلاینت های SSH، قدرت و گزینه های بیشتری را ارائه می دهد و به عنوان یک برنامه دسک تاپ ویندوز اجرا می شود. PuTTY ویژگی های tunneling SSH را نیز ارائه می دهد. برای استفاده از PuTTY، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که putty.exe را راه اندازی کنید، نام میزبان (یا آدرس IP) سرور از راه دور را وارد کنید، اطمینان حاصل کنید که پورت صحیح است و بر روی Open کلیک کنید. PuTTY به سرور متصل می شود. در صورت تمایل می توانید این اطلاعات را نیز ذخیره کنید. بر روی Default Settings کلیک کرده و گزینه Save را بزنید و PuTTY هر بار که باز می شود از تنظیمات ذخیره شده استفاده می کند

همه این گزینه ها در صفحه اصلی تنظیمات موجود است. احتمالاً نیازی به لمس هیچکدام از گزینه های دیگر ندارید. اگر می خواهید تونل سازی SSH را در PuTTY تنظیم کنید، -> SSH -> Tunnels را پیدا کنید.

آموزش SSH با PuTTY

اجرای دستور SSH در لینوکس

اگر به طور مرتب از دستورات استاندارد SSH در لینوکس ، Mac OS X و سایر سیستم های شبیه به UNIX استفاده می کنید، ممکن است بخواهید به جای اینکه برنامه های گرافیکی ایجاد کنید، همان دستور را در ویندوز نصب و اعمال کنید. OpenSSH به طور مستقیم با ویندوز سازگار نیست، اما می تواند به عنوان بخشی از بسته Cygwin از برنامه های مشابه UNIX برای ویندوز نصب شود.

اگر در SSH تازه وارد هستید، احتمالاً می خواهید یکی از گزینه های گرافیکی را استفاده کنید. با این حال، اگر دستور SSH را در سیستم عامل های دیگر تجربه کرده اید، می فهمید که دستور OpenSSH همراه با Cygwin درست مانند آنچه در سایر سیستم عامل ها انجام می شود، است.

فقط Cygwin را نصب کنید. این یک بسته پر حجم است زیرا برنامه هایی بیشتر از OpenSSH را نصب می کند. هنگامی که از شما خواسته می شود بسته ها را برای نصب انتخاب کنید، OpenSSH را جستجو کنید. بخش Net را گسترش داده و روی Skip در سمت چپ بسته OpenSSH کلیک کنید. با کلیک بر روی گزینه Skip، بسته را از Skip به شماره نسخه تغییر داده و از نصب آن اطمینان حاصل کنید.

اجرای دستور SSH در لینوکس

پس از اتمام مراحل نصب ، می توانید برنامه Terminal Cygwin را راه اندازی کنید و همان فرمان SSH را که در سیستم عامل های مشابه UNIX اجرا کرده اید، اجرا کنید.

اجرای دستور SSH در لینوکس

راه اندازی SSH در ویندوز ۱۰

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که یک سرویس دهنده SSH را به ویندوز آورده است. آنها در نهایت این کار را انجام دادند و یک کلاینت SSH در به روزرسانی ویندوز ۱۰ ارائه دادند. اکنون می توانید بدون نصب PuTTY یا هر نرم افزار شخص ثالث دیگری، از ویندوز به یک سرور متصل شوید.

PuTTY ممکن است هنوز ویژگی های بیشتری داشته باشد.

طریقه وصل شدن به ssh از ویندوز :

سرویس گیرنده SSH بخشی از ویندوز ۱۰ است، اما ویژگی اختیاری است که به طور پیش فرض نصب نشده است.

برای نصب آن، به Settings > Apps بروید و Manage optional features را در زیر Apps & features کلیک کنید.

راه اندازی SSH در ویندوز 10

در بالای لیست ویژگی های نصب شده روی Add a feature کلیک کنید. اگر کلاینت SSH را از قبل نصب کرده باشید، در اینجا در لیست ظاهر می شود.

راه اندازی SSH در ویندوز 10

پایین بروید و روی (OpenSSH Client (Beta کلیک کرده و Install را بزنید.

ویندوز ۱۰ همچنین سرور OpenSSH را ارائه می دهد که اگر می خواهید یک سرور SSH را روی رایانه شخصی خود اجرا کنید، می توانید آن را نصب کنید. اگر واقعاً بخواهید یک سرور را روی رایانه شخصی خود اجرا کنید و به یک سرور که روی سیستم دیگری کار می کند متصل نشوید. شما فقط باید این را نصب کنید.

راه اندازی SSH در ویندوز 10

آموزش SSH در ویندوز و دستور SSH در CMD

اکنون می توانید با اجرای دستور ssh از کلاینت SSH استفاده کنید. این کار در یک پنجره PowerShell یا در یک پنجره Command Prompt انجام می شود، بنابراین از هر کدام که ترجیح می دهید استفاده کنید.

برای باز کردن سریع یک پنجره PowerShell، بر روی دکمه Start راست کلیک کرده یا Windows + X را فشار دهید و “Windows PowerShell” را از فهرست انتخاب کنید.

این کد را در آن را اجرا کنید: ssh

اگر پیغام خطایی را مشاهده کردید که می گوید the command isn’t found، باید دوباره به سیستم وارد شوید. راه اندازی مجدد رایانه شخصی شما نیز کار خواهد کرد.

آموزش SSH در ویندوز و دستور SSH در CMD

این دستور مشابه اتصال به سرور SSH از طریق دستور ssh در سایر سیستم عامل ها مانند mac OS یا Linux است. گزینه های خط فرمان آن یکسان است.

در اینجا به عنوان مثال، برای اتصال به یک سرور SSH در ssh.example.com با نام کاربری bob، دستور را اجرا کرده اید:

ssh bob@ssh.example.com

به طور پیش فرض، این فرمان سعی می کند به یک سرور SSH که در پورت ۲۲ در حال کار است متصل شود که پیش فرض است. با این وجود، ممکن است لازم باشد به یک سرور که در یک پورت متفاوت کار می کند، متصل شوید. شما این کار را با مشخص کردن یک پورت با سوئیچ -p انجام می دهید. به عنوان مثال، اگر سرور اتصالات را در پورت ۷۷۷۷ قبول کند، شما این کار را باید انجام دهید:

ssh bob@ssh.example.com -p 7777

آموزش SSH در ویندوز و دستور SSH در CMD

مانند سایر سرویس های SSH، از شما خواسته می شود که برای اولین بار هنگام اتصال، کلید میزبان را بپذیرید. سپس یک محیط خط فرمان که می توانید برای اجرای دستورات روی سیستم از راه دور استفاده کنید ، دریافت خواهید کرد.

آموزش SSH در ویندوز و دستور SSH در CMD

از کدام نرم افزار اتصال به سرور لینوکس باید استفاده کرد ؟

کدام کلاینت SSH بهترین است؟ خوب، این بستگی به آنچه شما به دنبال آن هستید دارد:

اگر کلاینت SSH را که در مرورگر شما کار می کند دوست دارید، Secure Shell برای Chrome گزینه خوبی است.

اگر می خواهید یک برنامه قدرتمند SSH با یک رابط گرافیکی که به شما امکان می دهد تنظیمات را پیکربندی کنید و اطلاعات را ذخیره کنید میخواهید، از PuTTY استفاده کنید. این برنامه محبوب ترین کلاینت Windows SSH است و یادگیری اصول آن بسیار ساده است.

اگر می خواهید دستور SSH کلاسیک و بدون رابط گرافیکی وارد کنید، از Cygwin استفاده کنید.

اگر ما مجبور باشیم یکی را توصیه کنیم، می گویم بیشتر کاربران باید با PuTTY همراه شوند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز فهمیدیم محیط ssh چیست و با تنظیمات SSH و اتصال به SSH با اندروید آشنا شدیم. شما از کدام روش استفاده می کنید؟ آیا روش دیگری برای وصل شدن به سرور لینوکس با ویندوز می شناسید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

راهنما قدم به قدم باز کردن پورت در لینوکس (اکثر توزیع ها)
راهنما قدم به قدم باز کردن پورت در لینوکس (اکثر توزیع ها)

نظرات