حل مشکل عدم ارسال اس ام اس (SMS) در اندروید

آموزش ۱۵ روش حل مشکل عدم ارسال اس ام اس (SMS) در اندروید

یکی از راه های برقراری ارتباط با استفاده از گوشی، ارسال اس ام اس (SMS) ? می باشد. اما دلایل زیادی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد مشکل ارسال نشدن اس ام اس در اندروید با برنامه پیشفرض SMS در اپراتورهایی نظیر ایرانسل ، همراه اول ، رایتل و.. شوند. امروز در انزل وب روش های حل مشکل عدم ارسال اس ام اس در اندروید را بررسی خواهیم کرد.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

رفع مشکل ارسال نشدن اس ام اس اندروید سامسونگ ، هواوی و…

How to Fix SMS Fails to Send in Android

اگر نمی توانید اس ام اس ارسال کنید، به احتمال زیاد سیم کارت شما یا تنظیمات مربوط به آن دچار مشکل شده است. البته گاهی هم دلایل نرم افزاری و سخت افزاری دیگری هم وجود دارند. روش های ذکر شده را تا رفع مشکل در گوشی های سامسونگ، سونی، ال جی، هواوی، شیائومی و.. دنبال کنید.

علت مشکل عدم ارسال SMS در اندروید

یکی از علت های اصلی مشکل ارسال نشدن اس ام اس در اندروید، عدم تنظیم صحیح شماره SMSC می باشد. شبکه SMSC وظیفه ارسال پیام شما را دارد. یعنی پیامی که از گوشی ارسال می کنید ابتدا به SMSC ارسال شده و سپس از آن جا به شماره مورد نظر با مقصد ارسال می شود. در نتیجه اگر SMSC به درستی تنظیم نشده باشد، قادر به ارسال پیام نخواهید بود. در این زمان ممکن است شما به درستی پیامک دریافت کنید و فقط در ارسال آن مشکل داشته باشید.

علت مشکل عدم ارسال sms در اندروید

البته مشکلات مختلف دیگری نیز وجود دارند که برخی از آن ها سخت افزاری و برخی نرم افزاری می باشند که با روش هایی که در ادامه آموزش می دهیم، رفع خواهند شد.

روش های اولیه برای بررسی و رفع مشکل عدم امکان ارسال اس ام اس در اندروید

قبل از انجام هر کاری بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • اشتباه بودن شماره: شایع ترین دلیل عدم ارسال اس ام اس، اشتباه وارد کردن شماره است. به همین منظور شماره مقصد را مجدد چک کنید.
  • اعتبار ناکافی: بله ساده ترین دلیل این موضوع در سیم کارت های اعتباری میتواند عدم اعتبار کافی خط تلفن همراه شما برای ارسال پیامک باشد. پس حتما اعتبار خود را چک کنید و یا روش های رایگان را نیز امتحان کنید.
  • بررسی محتوا: برخی از اپراتور ها ممکن است برخی از کلمات را فیلتر کنند و مانع از ارسال اس ام اس شوند. برای مطمئن شدن از این موضوع می توانید با اپراتور تماس بگیرید.
  • آشنایی با محدودیت: برخی از اپراتور ها محدودیت هایی دارند. به طور مثال شما را مجاز به ارسال ۱ پیام در هر ثانیه و ۵۰۰ پیام در روز می کنند که با فراتر رفتن از این حد، شماره شما را مسدود می کنند. در اینصورت برای اطلاعات بیشتر با اپراتور تماس بگیرید.

مشکل ارسال و دریافت متفاوت است. همچنین اگر علاوه بر مشکل ارسال، مشکل دریافت را نیز دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب ۲۲ روش حل مشکل عدم دریافت و نیامدن اس ام اس در گوشی اندروید را هم مطالعه نمایید.

ریستارت کردن تلفن برای رفع علت ارسال نشدن اس ام اس در گوشی هواوی و..

یکی از ساده ترین راه هایی که می تواند مشکل شما رفع کند، ریستارت کردن گوشی می باشد. با انجام همین کار ساده ممکن است مشکل عدم ارسال اس ام اس رفع شود.

تنظیم SMSC برای رفع مشکل ارسال SMS در اندروید

برای رفع مشکل ابتدا وارد شماره گیر گوشی خود شوید. سپس شماره *#*#۴۶۳۶#*#* را شماره گیری کنید. در منویی که باز می شود، گزینه Phone Information را انتخاب کنید. سپس بخش SMSC را پیدا کرده و روی آن تپ کنید. حال Refresh را بزنید. این کار به صورت خودکار SMSC جدید را تنظیم می کند. اگر با ارور Refresh Error مواجه شدید، باید این فرآیند را به صورت دستی انجام دهید.

تنظیم SMSC برای رفع مشکل ارسال sms در اندروید

در باکس SMSC باید شماره SMSC اپراتور خود را وارد کنید. این مورد را می توانید در وبسایت اپراتور خود مشاهده کرده و یا از پشتیبانی آن بپرسید. سپس روی Update تاچ کنید.

تبدیل SMSC به PDU برای حل مشکل ارسال نشدن پیام در اندروید

در صورتی که با وارد کردن شماره به صورت دستی هم با ارور Update Error مواجه شدید، برخی از کاربران توصیه می کنند که شماره SMSC را به فرمت PDU تبدیل کنید. برای این کار ابتدا وارد سایت Online PDU Encoder and Decoder شوید. به پایین صفحه بروید تا به قسمت تبدیل SMSC برسید.

تبدیل SMSC به PDU برای حل مشکل ارسال نشدن پیام در اندروید

هر کاراکتری که در باکس Receiver وجود دارد را حذف کنید. همچنین باکس پیام بالای دکمه Convert را هم حذف کنید. شماره SMSC اپراتور خود را در قسمت SMSC وارد کنید. روی دکمه Convert کلیک کنید. در کادر سمت راست صفحه، یک رشته کاراکتر از حروف و اعداد را در خط دوم راه مشاهده می کنید. شما به ۱۶ رقم اول در خط دوم نیاز دارید.

این کد PDU را مطابق روش ذکر شده در قسمت SMSC تنظیمات گوشی خود وارد کرده و روی Update تپ کنید. در صورت عدم موفقیت، سعی کنید علامت + را به ابتدای کد اضافه کنید.

رفع مشکل ارسال نشدن پیامک در اندروید با بررسی تنظیمات SMSC در برنامه پیام رسان پیشفرض

شما می توانید تنظیمات SMSC را در برنامه پیام رسان پیش فرض گوشی نیز تغییر دهید. برای این کار دستور العمل زیر را دنبال کنید.

رفع مشکل ارسال نشدن پیامک در اندروید با بررسی تنظیمات SMSC در برنامه پیام رسان پیشفرض

  1. ابتدا وارد تنظیمات گوشی شده و به قسمت Apps بروید. برنامه پیش فرض SMS خود را پیدا کنید.
  2. روی آن تپ کنید. مطمئن شوید که برنامه فعال است، در غیر این صورت آن را فعال کنید.
  3. حال برنامه SMS پیش فرض گوشی خود را اجرا کنید. وارد تنظیمات برنامه شده و به قسمت SMS Settings و سپس SMS Service Center بروید.
  4. در قسمت SMSC شماره اپراتور خود را وارد کرده و تنظیمات را ذخیره کنید.

حال مشکل را تست کنید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از پیام رسان های دیگر به جای برنامه پیش فرض، برنامه پیش فرض را غیر فعال نکنید.

استفاده از تلفن دیگر برای بررسی مشکل ارسال پیام خالی در اندروید

اگر تا کنون هیچ کدام از روش ها برای شما جواب نداده است، سیم کارت خود را خارج کرده و آن را در گوشی دیگری قرار دهید. سپس مطابق روش های ذکر شده تنظیمات SMSC را روی آن اعمال کنید. این تنظیمات روی سیم کارت ذخیره می شود.

رفع مشکل در ارسال اس ام اس در اندروید با حذف کش و دیتای برنامه Message

مطابق روش ذکر شده در مطلب آموزش حذف کش و دیتا برنامه در اندروید، اقدام به حذف این قسمت از حافظه برای برنامه پیام رسان پیش فرض گوشی خود کنید.

رفع مشکل در ارسال اس ام اس در اندروید با حذف کش و دیتای برنامه Message

ریست تنظیمات اس ام اس برای حل مشکل اس ام اس سامسونگ

برنامه اس ام اس پیش فرض گوشی خود را باز کنید. سپس وارد تنظیمات یا Settings آن شوید. حال گزینه Reset All Settings را انتخاب کنید. در نهایت گوشی خود را ریستارت کنید و مشکل را تست کنید.

تست سیم کارت روی گوشی دیگر برای رفع مشکل خالی فرستادن SMS فارسی

سیم کارت خود را در گوشی دیگری قرار داده و اقدام به ارسال اس ام اس برای خط خود کنید. اگر در گوشی دیگر هم پیامی دریافت نکردید، ممکن است سیم کارت شما دچار مشکل شده باشد که در این موارد هم باید با اپراتور خود تماس بگیرید.

سیم کارت همراه اول اس ام اس نمیفرستد؟ استفاده از برنامه پیام رسان دیگر برای رفع آن

همچنین ممکن است برنامه پیام رسان پیش فرض گوشی شما دچار مشکل شده باشد. برای بررسی این مشکل اقدام به نصب برنامه های پیام رسان اس ام اس کنید. از جمله برنامه های مناسب می توان به Google Messages اشاره کرد.

Force Stop کردن برنامه اس ام اس برای حل مشکل تنظیمات اس ام اس ایرانسل و..

ار آن جایی که در برخی از موارد مشکل مربوط به برنامه پیام رسان اس ام اس می باشد، یکی از راه های رفع آن Force Stop کردن برنامه پیام رسان پیش فرض گوشی است. برای این کار وارد تنظیمات موبایل شده و به قسمت Application Manager بروید. سپس برنامه Messaging (برنامه پیش فرض اس ام اس گوشی) را پیدا کرده و روی آن تاچ کنید. با باز شدن صفحه برنامه، روی Force Stop ضربه بزنید.

Force Stop کردن برنامه اس ام اس برای حل مشکل تنظیمات اس ام اس ایرانسل

حال گوشی را ریستارت کنید.

رفع مشکل تبدیل حروف فارسی به علامت سوال در اندروید

اگر مشکل شما تنها با اس ام اس های فارسی است که ممکن است ارسال نشوند و یا در تلفن مقصد به شکل علامت سوال تبدیل شوند، باید تنظیمات ورود متن SMS را تغییر دهید. خب چگونه حالت ورودی را به خودکار تغییر دهیم؟ فقط کافیست دستورالعمل زیر را دنبال کنید. در برخی از موارد مشکل از تبدیل و نحوه رمز گذاری حروف می باشد. این روش برای اندروید ۴ تا ۶ می باشد. اگر از اندروید ۶ به بالا استفاده می کنید، از روش بعدی استفاده کنید.

برای رفع مشکل ارسال پیامک فارسی در اندروید وارد برنامه پیام رسان پیش فرض گوشی خود شده و روی آیکن سه نقطه تپ کنید. سپس وارد Settings شوید. حال گزینه Text message را انتخاب کنید.

رفع مشکل تبدیل حروف فارسی به علامت سوال در اندروید

در تنظیمات مشخص شده، روی Input Mode تپ کرده و حالت Automatic را انتخاب کنید.

رفع مشکل تبدیل حروف فارسی به علامت سوال در اندروید

رفع مشکل ارسال اس ام اس در گوشی سامسونگ در اندروید ۶ به بالا

وارد برنامه پیام رسان پیش فرض گوشی خود شده و روی آیکن سه نقطه تپ کنید. سپس وارد Settings شوید. حال گزینه More Settings را انتخاب کنید.

رفع مشکل ارسال اس ام اس در گوشی سامسونگ در اندروید 6 به بالا

به بخش Text messages رفته و گزینه Input mode را باز کنید. حالت آن را روی Automatic قرار دهید.

رفع مشکل ارسال اس ام اس در گوشی سامسونگ در اندروید 6 به بالا

حل مشکل دریافت اس ام اس با ریست کردن تنظیمات Network

توجه داشته باشید که با انجام این روش، تمامی تنظیمات و اطلاعات مربوط به وای فای، بلوتوث و شبکه شما حذف خواهد شد.

وارد تنظیمات گوشی تلفن خود شوید. روی System تپ کرده و وارد تنظیمات Reset شوید. سپس گزینه Reset Wi-Fi, mobile & Bluetooth را انتخاب کنید.

حل مشکل دریافت اس ام اس با ریست کردن تنظیمات Network

با تایید ریست کردن منتظر بمانید تا فرآیند به اتمام برسد.

فکتوری ریست گوشی برای رفع مشکل در ارسال اس ام اس در اندروید

اگر با هیچدام از روش ها مشکل اس ام اس شما رفع نشد، احتمالا نیاز به ریست فکتوری کردن گوشی خود دارید. ما قبلا روش ریست فکتوری اندروید را در انزل وب به شما آموزش داده ایم.

فکتوری ریست گوشی برای رفع مشکل در ارسال اس ام اس در اندروید

در پایان اگر همین مشکل را با آیفون خود نیز داشتید، مطالعه مطلب ۱۰ روش رفع مشکل عدم نمایش و ارسال نشدن اس ام اس در آیفون (iOS) را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش های رفع مشکل عدم ارسال پیامک به یک شماره را به شما آموزش دادیم. مشکل شما با استفاده از کدام روش رفع شد؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه علت ارسال نشدن پیام در گوشی هواوی و.. را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

راهنما کامل قدم به قدم حل مشکل ارسال SMS اندروید (اکثر دستگاه ها)
راهنما کامل قدم به قدم حل مشکل ارسال SMS اندروید (اکثر دستگاه ها)
آموزش تنظیم برنامه پیامک پیش فرض گوشی اندروید سامسونگ ، شیائومی و..
آموزش تنظیم برنامه پیامک پیش فرض گوشی اندروید سامسونگ ، شیائومی و..
آموزش کامل 5 روش ارسال لوکیشن با پیامک در اندروید و آیفون
آموزش کامل ۵ روش ارسال لوکیشن با پیامک در اندروید و آیفون
بررسی جدید 9 تا از بهترین پنل پیامکی ایران : کدام پنل مناسب شماست؟
بررسی جدید ۹ تا از بهترین پنل پیامکی ایران : کدام پنل مناسب شماست؟

نظرات

  • بهار says:

    سلام خدا خیرتون بده مشکلم رفع شد

  • مصطی says:

    سلام،مشکل من اینه که هروقت پیامهای کسی رو باز میکنم براش یه پیام خالی ارسال میشه و من میخوام این تنظیمات رو پاک کنم ولی هیچ چیزی پیدا نکردم

  • احسان says:

    خداپدرمادرتو بیامرزه عالی بودکد*#*#۴۶۳۶#*#*

  • Mahan says:

    سلام من مشکلی که دارم میخواهم پیامی به شماره ای به پیش شماره ۱+ ارسال کنم اما ایرانسل ارسال نمیکنه همراه اول این کارو میکن اما ایرانسل ارسال نمیکنه برای بازیابی رمز یکی از برنامه های مهمم میخواستم

  • علیرضا says:

    من گوشیم شیائومی هستش، بروزرسانی های برنامه رو پاک کردم حل شد

  • Mah says:

    هرکار کردم نشد لطفا من رو راهنماییم کنید

  • Hadise says:

    سلام خط من همراه اول هست پیامک برای دوستم که خطش ایرانسل هست یا هرکس دیگه ای ارسال نمیشه دلیلش چیه میشه راهنمایی کنید

  • Mahdi says:

    آقا مرسی دمت گرم یه مدت طولانی درگیر بودم و با توقف اجباری کردن برنامه مشکلم حل شد بازم ممنون❤️

  • سارا says:

    سلام
    گوشی من LG هست یبار اونو فلش کردم از اون ب بعد sms بیشتر از یدونه برام نمیاد دوبارم فلش کردم اما درست نمیشه..ممنون میشم کمکم کنین

  • Roya says:

    سلام گوشی من a10sهست با سیم‌کارت ۲ نمیشه پیام‌ارسال کرد میشه یه راه حل بگین

  • احمدرضا says:

    گوشیم پیام کوتاره رو میفرسته ولی اگر پیام متنی زیاد بشه یعنی دو صفحه بشه قابل ارسال نیست مثلا پیام متنی قبص برق میاد چون متنش زیاده برای کسی دیگه نمیتونم بفرستم اصلا ارسال نمیشه لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم

  • محمد رمضانپور says:

    گوشیم پیام کوتاره رو میفرسته ولی اگر پیام متنی زیاد بشه یعنی دو صفحه بشه قابل ارسال نیست مثلا پیام متنی قبص برق یا گاز میاد چون متنش زیاده برای کسی دیگه نمیتونم بفرستم اصلا ارسال نمیشه لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم

  • نیلو says:

    سلام
    من خطم همراه اول بعد موقع پیام دادن ب یکی از کدها اشتباهی گزینه غیرفعال کردن پیامک ب این سرویس ها زدم الان هر کاری میکنم درست نمیشه
    میشه بگید باید چیکار کنم🥺

  • خوش فطرت says:

    با سپاس
    از محتویات و اطلاعات کافی که ارائه کردین🙏

  • آرش says:

    سلام
    گوشی ام هواوی قدیمی و مدل
    H30_L02
    است،حدودا سه ماه پیش پیامکی را برای دوستی فوروارد کردم.پیامی به انگلیسی برایم ارسال شد که پیامک نمیتونه ارسال بشه.از اون موقع تا بحال هر چند دقیقه یکبار این پیامک آزار دهنده رو دریافت می کنم و پاکش میکنم.ممنون میشم کمک کنید از شر این پیامک راحت بشم.

  • علی نقدی says:

    سلام دمتون گرم ممنون امروز ۵۱۰ تا پیامک زده بودم برای تبریک عید و هرکار میکردم بیشتر نمیشد بفرستم تماس گرفتم و گفتند که نهایتا ۵۰۰ تا در روز میشه ارسال کرد ممنون از اطلاعات خوبتون

  • hosainsoof12@gmail.com says:

    سلام بنده توامروز از برنامه کرروم برندهء گوشی شدم لطفا به موضوع رسیدگی شود.

  • Mahdi says:

    واقعاً سپاسگزارم ??
    یک سال و نیم پیش گوشیم رو به اندروید ۹ آپدیت کردم ؛ از همون موقع دیگه هیچ پیامکی ارسال نکرد ، به هر گوشی فروشی هم نشون نتونست مشکل رو برطرف کنه ، اما الان تونستم با تغییر smsc مشکل رو برطرف کنم ، درسته دیگه از sms استفاده زیادی نمی‌شه اما باز هم بعضی موقع ها وجودش ضروریه.

  • نسیم says:

    واقعاممنون با force stop مشکلم حل شد

  • مهدی says:

    این تنظیم فورس استاپ مشکلم رو حل کرد ممنونم ازتون

  • صدف says:

    مرسی چه اطلاعات خوبی، مشکل منو حل کرد. ممنون و خسته نباشید