آنتن مرکزی ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

راهنما: آنتن مرکزی ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

ساکنان آپارتمان همواره مشکلات مختلفی دارند، اغلب اوقات آنها از اینترنت کند و سیگنال نه چندان خوب گیرنده های تلویزیون رنج می برند. برای حل این مشکل می توان از آنتن مرکزی ? استفاده کرد برای اینکه بدانید آنتن مرکزی ساختمان چیست و چه کاربردی دارد با انزل وب همراه باشید.

کاربرد آنتن مرکزی چیست؟

What is a “Master Antenna” (MATV) System?

سیستم آنتن مرکزی یا MATV به معنای اتصال تلویزیون ها به یک سیستم کنترل آنتن مستر است. معمولاً خانه های آپارتمانی ، هتل ها، مدارس و مناطق مسکونی از این نوع شبکه توزیع تلویزیون استفاده می کنند.

این سیستم ممکن است رادیوی FM را شامل شود یا نشود به طوری که یک پریز بتواند تلویزیون و FM را دریافت کند. دامنه این بخش شامل طراحی، تهیه، نصب، آزمایش و راه اندازی سیستم تلویزیون مستر آنتن، برای دریافت و توزیع سیگنال های پخش تلویزیونی است.

آنتن مرکزی ساختمان

آنتن مرکزی ساختمان

این سیستم شامل دریافت و توزیع سیگنال های پخش VHF از طریق یک آنتن مستر مادربرد از طریق شبکه کابل مناسب، به هر پریز جداگانه است. تجهیزات آنتن مرکزی عبارتند از: آنتن مرکزی، مستر تقویت کننده پیش آنتن (در صورت لزوم)، تقویت کننده/میکسر باند پهن (VHF-UHF)، تقسیم کننده و اتصال دهنده مستقیم، اتصالات دیواری و اتصال متقابل کم مصرف MATV.

برای دستیابی به کیفیت مناسب، سیستم MATV باید از طریق تجهیزات با کیفیت بالا و همچنین فناوری های مناسب، برنامه ریزی، طراحی و نصب شود.

معرفی آنتن مرکزی تلویزیون در سیستم MATV

انواع آنتن مرکزی مختلفی در بازار موجود است ولی آنتن مرکزی باید از نوع YAGI یا مشابه با تعداد عناصر مطابق با مکان سایت و توان فرستنده باشد. آنتن باید روی بالاترین نقطه ساختمان ثابت باشد و جهت دریافت حداکثر سطح سیگنال جهت گیری شود.

ساخت آنتن مرکزی باید از نوع خارج از منزل، محافظت شده، YAGI یا نوع معادل آن باشد. فرکانس باید مطابق نیاز VHF یا UHF باشد، و امپدانس ۷۵ اهم باشد.

آنتن مرکزی ساختمان

معرفی آنتن قبل از تقویت کننده (اختیاری در سیستم MATV)

پیش تقویت کننده مرکزی باید بر روی آنتن مرکزی نصب شود. تقویت کننده باید از نویز کم برخوردار باشد و سود ۱۵-۲۵ دسیبل را افزایش می دهد یا همانطور که لازم است سیگنال ورودی را برای تغذیه سیگنال به آمپلی فایر اصلی تقویت کند.

ساخت آن باید در فضای باز، از نوع کاملاً بسته باشد و فرکانس آن از ۴۰ مگاهرتز تا ۲۳۰ مگاهرتز / ۴۷۰-۸۹۰ مگاهرتز، ورودی باید ۷۵ اهم، امپدانس خروجی باید ۷۵ اهم، افزایش باید بین ۱۵-۲۵ دسیبل باشد، نویز آن ۳ دسیبل یا مشابه، دمای عملیاتی بین -۱۰ درجه سانتی گراد تا ۴۵ درجه سانتی گراد و منبع تغذیه باید ۲۳۰ ولت ، ۵۰ هرتز ، AC باشد.

معرفی آمپلی فایر آنتن مرکزی

آمپلی فایر/میکسر باند برد برای تقویت قدرت سیگنال VHF / UHF به اندازه کافی مناسب است تا امکان توزیع بیشتر فراهم شود. سود باید بیش از ۴۰ دسیبل قابل تنظیم باشد به طوری که ولتاژ توزیع را می توان برای سیگنال های قوی تنظیم کرد.

آمپلی فایر باید دارای ویژگی رد نویز بالا باشد. تقویت کننده/میکسر باید دارای دو ورودی جداگانه برای سیگنال های VHF و UHF باشد. ساخت آمپلی فایر/میکسر باند پهن باید نوع داخلی باشد،  فرکانس ورودی باید به طور جداگانه برای هر دو VHF و UHF داده شود ، خروجی باید مشترک باشد، پهنای باند فرکانس برای VHF 40-230 MHz و UHF 470-860 MHz.

افزایش سیگنال باید ۳۵ دسی بل (VHF) و ۴۰ دسی بل (UHF) باشد ، امپدانس ورودی ۷۵ اهم، امپدانس خروجی به ۷۵ اهم، نویز برای VHF و ۳ دسی بل UHF 3 دسی بل خواهد بود. درجه حرارت به -۱۰ درجه سانتی گراد تا ۴۵ درجه سانتی گراد باشد.

معرفی تقسیم و سوئیچ آنتن مرکزی

تقسیم کننده ها در سیستم آنتن مرکزی باید در صورت نیاز به دو راه و چهار راه باشد. سیگنال ورودی باید به ۲ یا ۴ خروجی سیگنال مساوی تقسیم شود.  ساخت اسپلینترها برای سیستم MATV از نوع داخلی است. این باید دارای ۲/۴ راه، امپدانس ۷۵ اهم و خاتمه کابل از نوع F باشد.

معرفی متصل کننده های جهت در سیستم آنتن مرکزی

اتصال دهنده های جهت دار برای نوع داخلی مناسب ساخته می شوند. تعداد خروجی ها ۱/۲، ۷۵ امپدانس ورودی اهم، ۷۵ اهم امپدانس خروجی و برای خاتمه کابل از نوع UHF و F است.

معرفی اتصالات دیوار سیستم MATV

اتصالات دیواری برای خاتمه اتصال دهنده های هم محوری تلویزیون آنتن مناسب است. تلویزیون ها باید در دیوارها شکاف داشته باشند و اتصالات روی ورق های اکریلیک ثابت شوند.

معرفی کابل های MATV

شبکه کابل توزیع اصلی باید کابل تلویزیون محافظ RG-11 A / U  و امپدانس ۷۵ اهم باشد. شبکه کابل زیر توزیع باید کابل تلویزیون محافظ با نوع RG 59 باشد که امپدانس آن ۷۵ اهم است. از طرف دیگر ممکن است کل شبکه کابل از ۵۰۲ ولت کابل کواکسیال با امپدانس ۷۵ اهم باشد.

معرفی مدولاسیون در آنتن مرکزی

برای انتقال سیگنال های صوتی و تصویری تنها با استفاده از بخشی از پهنای باند موجود، آن ها بر روی سیگنال های حامل در یک پهنای باند ثابت، که به عنوان یک کانال نیز شناخته می شوند، تعدیل می شوند.

اگر تلویزیون ها به یک کانال خاص تنظیم شده اند، آن را به یک فرکانس واحد تنظیم نمی کنید، بلکه یک باند ۷ مگاهرتز را که از آن اطلاعات صوتی و تصویری بازیابی می شود. برای آموزش کانال یابی دستگاه گیرنده دیجیتال می توانید مطلب آموزشی ما را در این زمینه مطالعه کنید.

دلایل کاهش کیفیت تلویزیون در آنتن مرکزی

کیفیت دریافت تلویزیون از کیفیت سیگنال حاصل از آنتن است. بنابراین بسیار مهم است که مکان صحیح برای نصب آنتن انتخاب شود.

کیفیت و قدرت هر سیگنال دریافتی به شرح زیر تعیین می شود:

  • مجاورت برج انتقال
  • توان فرستنده
  • کیفیت انتقال
  • خط دید به برج انتقال
  • شرایط آب و هوایی
  • تداخل در خطوط برق
  • ویژگی های جهت گیری و جهت گیری آنتن
  • سطح افزایش آنتن

آنتن مرکزی ساختمان

برای افزایش و تقویت سیگنال خود می توانید ترفندهای این کار را که مطلب آن در سایت موجود است را مطالعه کنید.

SMATV چیست؟

SMATV یا “تلویزیون آنتن ماهواره ای / مرکزی” یک بشقاب ماهواره ای در محل کانال های ماهواره ای را به مجتمع آپارتمان منتقل می کند. البته نصب چنین سیستمی نیاز به تخصص و دانش بسیار زیادی دارد تا بتوان ماهواره را به صورت مرکزی به تلویزیون ها منتقل کرد.

سیستم MDU چیست؟

امروز “آنتن مرکزی” گزینه بسیار خوبی است. افراد در هر ساختمان یک بشقاب ماهواره ای قرار داده و از آن برای تغذیه هر آپارتمان استفاده می کنند. این کار باعث می شود تا خانه ها بدون مشکل تلویزیون ماهواره ای عالی دریافت کنند.

گزینه جدید امروزه سیستم MDU هستند که در واقع سیستم ماهواره ای به صورت کابل یا اینترنت فیبر به صورت جانبی نصب می شود. برای آموزش ساخت آنتن دست ساز می توانید مطلب آن را در سایت مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به سوال آنتن مرکزی ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟ پاسخ دادیم و امیدواریم از این آموزش به حد لازم استفاده کرده باشید. می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در رابطه با آنتن مرکزی ساختمان را با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 21 روش حل مشکل پرش آنتن در گوشی اندروید
آموزش ۲۱ روش حل مشکل پرش آنتن در گوشی اندروید
آموزش 6 روش حل مشکل آنتن دهی گوشی سامسونگ ، هواوی ، شیائومی و..
آموزش ۶ روش حل مشکل آنتن دهی گوشی سامسونگ ، هواوی ، شیائومی و..
رفع مشکل روشن شدن خودکار و قطع شدن وای فای آیفون
۱۳ روش کارساز برای حل مشکل وای فای آیفون : قطع شدن ، وصل نشدن و..
ساخت تقویت کننده آنتن موبایل دست ساز ارزان خانه
آموزش ۲ روش ساخت تقویت کننده آنتن موبایل دست ساز ارزان در خانه

نظرات