پایانه اتوبوسرانی مشهد

ترمینال مشهد در سال ۱۳۶۹ افتتاح شد و در حال حاضر یکی از بزرگترین پایانه‌های اتوبوسرانی کشور به شمار می‌رود. این پایانه که ۳۰ سال سابقه فعالیت در زمینه خدمات مسافربری جاده‌ای دارد، در سال ۱۳۷۵ توسعه داده شد و در حال  حاضر یکی از پیشرفته‌ترین پایانه‌های کشور به شمار می‌رود. گفته می‌شود ساخت این مجموعه که در ۴ طبقه بنا شده است حدود ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه داشته است. شما می‌توانید از این پایانه بلیط اتوبوس تهران به مشهد یا هر نقطه‌ای که یک سر آن مشهد است را خریداری کنید؛ هر چند که بهترین راه خرید بلیط اتوبوس تهران مشهد از علی بابا یا سایر سایت‌های فروش خدمات مسافرتی است.

با خرید آنلاین بلیط دیگر نیازی نیست از خانه خارج شوید و به راحتی، با تلفن همراه یا لپ تاپ می‌توانید بلیط خود را تهیه کنید. در ادامه با بخش‌های مختلف پایانه مشهد، امکانات و خدمات آن، راه‌های دسترسی و چیزهایی از این دست آشنا خواهیم شد.

بخش‌های مختلف پایانه مشهد

مجموعه ۴۵ هزار متری ترمینال مشهد حدود ۲۲ هزار متر مربع پارکینگ روباز، ۲۴ هزار متر مربع پارکینگ اتوبوس و ۳ هزار متر مربع پارکینگ تاکسی دارد. بیش از ۸ هزار متر مربع از این فضا به ساختمان‌های اداری، گیت‌ها، رستوران‌ها و ساختمان‌های خدمات فنی اختصاص داده شده است. سکوهای مسافری ۵۰ هزار متر مربع و فضای سبز ۳۰ هزار متر مربع را اشغال کرده‌اند.

ظرفیت پایانه مشهد

ترمینال مشهد بر اساس اطلاعات سازمان پایانه‌های مسافربری سالانه ظرفیت پذیرش بیش از ۷۵۰ هزار اتوبوس را دارد. به عبارتی ظرفیت این ترمینال روزانه به ۲۰۰۰ دستگاه می‌رسد یعنی چیزی حدود ۸۰ هزار مسافر در روز. برای روشن‌تر شدن بزرگی این اعداد خوب است بدانید، پایانه اتوبوسرانی مشهد، عنوان بزرگترین و شلوغ‌ترین ترمینال ایران و سومین ترمینال شلوغ جهان را از آن خود کرده است.

از این پایانه می‌توانید با اتوبوس به صورت مستقیم به تمام شهرهای ایران سفر کنید.

امکانات موجود در ترمینال مشهد

همه تعاونی‌های معتبر مسافربری در ترمینال مشهد فعال هستند و به صورت ۲۴ ساعته خدمات خود را به مسافران ارائه می‌کنند. اگر در ترمینال هستید می‌توانید برای خرید بلیط اتوبوس تهران به مشهد یا مسیر موردنظرتان از طریق این تعاونی‌ها اقدام کنید؛ اگرچه خرید اینترنتی بلیط مزایای بیشتری دارد و با سهولت بیشتری می‌توانید این کار را انجام دهید. سکوهای اختصاصی سوار و پیاده شدن مسافران مانع از سردرگمی آنها می‌شود و اتوبوس‌های هر تعاونی در مقابل سکوهای مخصوص به خود مسافرگیری می‌کنند.

چند رستوران و کافی‌شاپ در داخل و خارج ساختمان اصلی پایانه به صورت دائمی به مسافران خدمات می‌دهند.

مسافران در ساعات انتظار برای حرکت اتوبوس می‌توانند از خدماتی که در این مجموعه قرار دارد استفاده کنند. فضاهای ورزشی، مراکز خرید و فضای بازی کودکان از جمله این موارد است.

برای اینکه بتوانید از ترمینال به سایر نقاط مشهد بروید می‌توانید از سامانه‌های حمل و نقل عمومی شهرداری مانند تاکسی و اتوبوس استفاده کنید.

وجود تعداد زیاد پارکینگ اتوبوس در پایانه باعث شده است فضای ترمینال شلوغ به نظر نرسد و آلودگی هوای ناشی از دود اتوبوس‌ها در فضای انتظار، مسافران را آزار نمی‌دهد.

از نکات جالب توجه ترمینال مشهد این است که فقط مکانی برای حرکت اتوبوس‌ها و مسافران نیست و فضاهایی برای کاربری‌های مختلف دیگر نیز در نظر گرفته شده است. برای مثال اگر مجبورید ساعاتی را تا حرکت اتوبوستان منتظر بمانید می‌توانید از فضاهای ورزشی، مراکز خرید، فضای بازی کودکان و غیره بهره ببرید. همچنین فضای زیادی برای پارکینگ اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده است که باعث می‌شود ترمینال شلوغ به نظر نرسد و هوای آن آلودگی کمتری داشته باشد. تعداد کافی سرویس‌های بهداشتی و امکان استحمام نیز برای مسافران در نظر گرفته شده است.

دسترسی به پایانه مشهد

برای رفتن به ترمینال مشهد باید به بزرگراه شهید کلانتری بروید. از هر نقطه شهر می‌توانید با تاکسی به این ترمینال بروید. اگر در مسیر شرق به غرب این بزرگراه قرار داشته باشید ترمینال در سمت راست شما قرار خواهد داشت.

خوب است بدانید تاکسی‌های خطی مستقیم از میدان بیت‌المقدس، میدان آزادی، بلوار جانباز، حاشیه بهاران، شهرک شهید رجایی، میدان امام حسین و شهرک صنعتی توس به سمت ترمینال مشهد حرکت می‌کنند.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به ترمینال ایستگاه پروین اعتصامی است.

همچنین می‌توانید از سامانه اتوبوس‌های تندرو برای رسیدن به ترمینال استفاده کنید. بسته به موقعیت خود، اگر در مسیر یکی از این اتوبوس‌ها هستید می‌توانید از طریق آنها به ترمینال بروید.

  • خط شماره ۸۰۰: از پایانه طبرسی به ترمینال و بالعکس
  • خط شماره ۴: از پایانه الهیه به ترمینال و بالعکس
  • خط شماره ۱: از میدان بیت المقدس به ترمینال و بالعکس
  • خط شماره ۸۳: از میدان انقلاب اسلامی به ترمینال و بالعکس

برای تماس با ترمینال هم می‌توانید از شماره تلفن‌های زیر استفاده کنید:

  • پایانه‌ی امام رضا (ع): ۷-۰۵۱۳۸۵۹۰۰۱
  • شماره ترمینال معراج مشهد: ۰۵۱۳۶۹۱۰۲۰۵
  • پایانه‌ی راه ابریشم: ۰۵۱۳۳۷۲۶۴۱۸
  • شماره‌ی فاکس ترمینال مشهد: ۰۵۱۳۸۵۴۵۰۹۳

با توجه به اینکه اکثر تعاونی‌های اتوبوسرانی بین شهری در ترمینال مشهد دفتر فروش بلیط دارند، اما خرید بلیط اتوبوس در ترمینال دشواری‌های خاص خود را دارد. شما به راحتی می‌توانید بلیط اتوبوس تهران به مشهد یا هر نقطه دیگری را به صورت اینترنتی تهیه کنید. با خرید بلیط اتوبوس آریا سفر از علی بابا دیگر نیاز به سر زدن به دفاتر مختلف فروش بلیط به صورت حضوری نیست و می‌توانید ساعت و تاریخ حرکت اتوبوس‌های موجود را مشاهده کرده و بلیط خود را بخرید. حتی امکان انتخاب صندلی هم برای شما وجود دارد.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات