هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته هایک ویژن (جدید)

هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته هایک ویژن (جدید)

هوش مصنوعی یکی از قدیمی‌ترین دستاوردهای دنیای فناوری محسوب می‌شود که امروزه نقش مهمی در زندگی تمامی کاربران جهان دارد. با شنیدن یا خواندن اصطلاح هوش مصنوعی، تصاویر و اصوات گوناگونی در ذهن ما شکل می‌گیرد. برخی صدای دستیارهای هوشمندی همچون سیری و کورتانا و الکسا را می‌شنویم.

اما امروز شرکت بزرگ  هایک ویژن  از فناوری جدید برای تشخیص چهره استفاده کرده است که اسم آن : Face Detection نام دارد .

تشخیص چهره (Face Detection) در دوربین مدار بسته هایک ویژن

دوربین های تشخیص چهره هایک ویژن بدون شک از جمله بهترین نوآوری ها در میان دوربین های سری اسمارت هستند. امروزه اکثر سازمان ها و ارگان ها به دوربین های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره روی آورده اند. این دسته از دوربین های مداربسته در شناسایی و تشخیص چهره اشخاصی که وارد مجموعه ای می شوند بسیار کاربردی هستند. با استفاده از قابلیت های موجود در دوربین های اسمارت همچنین می توان موارد زیر را نیز بهبود بخشید:

  • افزایش کارایی اپراتورهای اتاق کنترل
  • بهبود عملکرد سیستم های آلارم خودکار در سیستم های نظارتی
  • ارسال دستورات مختلف به دوربین های PTZ بر اساس اطلاعات چهره افراد و …

تشخیص چهره (Face Detection) چیست و چگونه عمل میکند؟

تشخیص چهره (Face Detection) چیست و چگونه عمل میکند؟

به دلیل وجود قابلیت های پردازش تصویری هایک ویژن (VCA (Video Content Analytics در دوربین های تحت شبکه هایک ویژن این دوربین ها توانایی تشخیص چهره افراد را دارند و می توانند با استفاده از الگوریتم های تعریف شده خاص چهره افراد را در زوایای مختلف تشخیص دهند.

عملکرد این الگوریتم ها بر اساس اجزای صورت شامل  چشم ها، ابروها، بینی، خطوط صورت و … است. منظور از زوایای مختلف، از جهات روبرو یا نیم رخ است که این امر به نرم افزار دوربین مدار بسته بستگی دارد.

ولی معمولا این دوربین ها تا زاویه های ۴۵ درجه از روبرو را تشخیص می دهند. بعد از عملیات تشخیص نوبت به ثبت و پردازش تصویر می رسد بدین ترتیب که از چهره فرد یا افراد مورد نظر عکس گرفته و در حافظه دستگاه ضبط یا سرور ذخیره می شود و شما می توانید بدون آنکه نیاز به جستجو در فیلم ذخیره داشته باشید به تمام تصاویر به همراه سایر جزئیات اعم از تاریخ و ساعت ورود افراد دسترسی داشته باشید.

و اما چگونه ورود و خروج لیست افراد انجام می شود؟

بلافاصله با گرفتن عکس از چهره ها ، اطلاعات به کتابخانه موجود که پر از تصویر چهره ی افراد است فرستاده می شود و امکان ارسال یک دستور از ۳ دسته وجود دارد :

۱- چهره افراد را در لیست سیاه خود پیدا می کند: علاوه بر ارسال دستور بسته بودن در ها، به امنیت اطلاع می دهد تا اقدامی در جهت کاهش خطرات انجام دهد. مانند کنترل ورود و خروج از فرودگاه یا بانک و…

۲- چهره افراد را در لیست سفید خود پیدا می کند: آن گاه علاوه بر اجازه ورود می توان خدمات اختصاصی VIP نیز برای انها اجرا کرد.

و اما چگونه ورود و خروج لیست افراد انجام می شود؟

۳- فقط چهره افراد را در لیست چک می کند: این دسته آخر با حضور زدن سریع در مکان های شلوغ موجب کم کردن صف ها می شود. مانند حضور زدن سریع افراد در دانشگاه ها یا کنفرانس های داخلی و خارجی و…

البته به جز سیستم های تشخیص چهره ، تکنولوژی های دیگری در هایک ویژن نیز وجود دارد که باعث شگفتی همگان شده است از جمله وضوح فوق العاده بالای تصویر شبانه که با نام DarkFighterX رونمایی شد.

از بین همه جنایات ، ۷۰٪ در شب اتفاق می افتد که فضا در تاریکی است. با وجود این ، حتی در تاریکی ، فناوری هایک ویژن بطور مداوم اطلاعاتی را در مورد مظنونین و وسایل نقلیه ، از جمله ویژگی های صورت ، قد و لباس مظنونین و همچنین شماره پلاک ، رنگ و نوع وسیله نقلیه ضبط می کند. که این خود دستاورد بسیار بزرگی در حوزه امنیتی است . برای ادامه مطالب به سایت : ariahoshmand.com  مراجعه کنید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات