اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟

راهنما: اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟

نسل جدید اینترنت ? ، VDSL و VDSL 2 نام دارد که با سرعت بیشتر اطلاعات را انتقال می دهند. برای مطالعه راهنما اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟ با انزل وب همراه باشید.

سیستم و مودم VDSL چیست؟

What Is A VDSL System And Modem?

نسل جدید اینترنت VDSL و VDSL2 است که سرعت بسیار بیشتری نسبت به ADSL دارد. این نوع اینترنت زمان زیادی نیست که وارد کشور ما شده و شهرهای محدودی فقط می توانند از آن استفاده کنند.

VDSL مخفف چیست؟

VDSL: Very High Speed Digital Subscriber Line

VDSL2: Very High Speed Digital Subscriber Line 2

DSL: Digital Subscriber Line

ADSL: Asymmetric Digital Subscriber Line

اینترنت VDSL چیست و نسخه های دیگر آن چگونه است؟

اینترنت VDSL چیست و نسخه های دیگر آن چگونه است؟

حداکثر توان اینترنت VDSL برای دریافت اطلاعات یا Down Stream سرعت ۵۲ مگابیت بر ثانیه و حداکثر توان آپلود اطلاعات یا Up Stream سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه است. این اطلاعات از طریق کابل VDSL که از دو سیم مسی بدون پیچ و تاب تشکیل شده با استفاده از باند فرکانس ۲۵ کیلوهرتز تا ۱۲ مگاهرتز منتقل می شود. این اعداد نشان دهنده این است که VDSL قادر است از طریق یک اتصال، خدماتی مانند برنامه های تلویزیونی با کیفیت بالا، خدمات تلفنی از طریق IP و دسترسی عمومی به اینترنت پشتیبانی کند.

سیستم های نسل دوم یا سرویس VDSL 2 حداکثر از فرکانس های ۳۰ مگاهرتز استفاده می کند که می تواند بیشتر از ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه را برای دانلود و ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را برای آپلود پشتیبانی کند.

طبق استاندارد های به دست آمده و تنظیمات استفاده شده توسط شرکت های سازنده مودم VDSL، این مودم قابلیت اتصال همزمان ۷ کاربر را داراست که سرعت سرویس بین این ۷ کاربر بسته به نیاز آنها تقسیم می شود.

یک سرویس جدید تر هم وجود دارد که تا به حال در کشور های محدودی استفاده شده. این تکنولوژی +VDSL 2 نام دارد که توان دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه معادل ۳۸ مگابایت بر ثانیه را دارد و برای آپلود هم می تواند تا سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه معادل ۱۳ مگابایت بر ثانیه افزایش پیدا کند.

استاندارد های VDSL

طبق استاندارد های ارائه شده از شرکت های توسعه دهنده سیستم VDSL، این سیستم قابلیت پاسخگویی به هفت کاربر یا اتصال همزمان را داراست و می تواند سرعت اصلی این سیستم را بین هفت کاربر برای آپلود و دانلود به صورت جداگانه بسته به نیاز تقسیم کرد که این قابلیت می تواند برای بسیاری از مصرف کنندگان این سیستم مفید باشد.

طبق استاندارد های VDSL می توان در این سیستم از دو قابلیت Quadrature Amplitude Modulation (QAM) و Discrete Multi-tone Modulation (DMT) استفاده کرد و در سال ۲۰۰۶ شرکت ITU-T برای VDSL 2 نسخه G.993.2 را در DMT استاندارد کرد.

سیستم VDSL : این سیستم که در سال ۲۰۰۱ اختراع شد از نسخه استاندارد ITU G.993.1 با سرعت آپلود ۳ مگابیت بر ثانیه و دانلود ۵۵ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

سیستم VDSL 2 : این سیستم از سال ۲۰۰۶ مورد استفاده قرار گرفت و از نسخه ITU G.993.2 با سرعت آپلود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و دانلود ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

سیستم VDSL2-Vplus : این سیستم در سال ۲۰۱۵ ساخته شد و از استاندارد ITU G.993.2 Amendment 1 با سرعت آپلود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه استفاده می کند.

ADSL چیست؟

سیستم ADSL نوع قدیمی اینترنت است که در بسیاری از کشور ها رواج زیادی دارد با اینکه انواع جدیدی از اینترنت ساخته و ارائه شده ولی بسیاری از افراد از این سرویس استفاده می کنند شاید به دلیل ارزان قیمت بودن یا پایداری آن باشد. ADSL مخفف جمله Asymmetric Digital Subscriber Line است. معنی این جمله یعنی در این سرویس همیشه سرعت دانلود و آپلود برابر نیست و گاه به گاه تغییر می کند.

ADSL با استفاده از خط تلفن قابل استفاده است و کاربران زیادی به طور همزمان می توانند از آن استفاده کنند. این در حالی است که در سیستم  قدیمی Dial-up برای متصل شدن به اینترنت فقط یک کاربر قابلیت استفاده از آن را داشت و به طور همزمان نمی توانست هم از تلفن و هم از وای فای استفاده کرد. پس این نوع اینترنت در آن زمان یک انقلاب در صنعت ارتباطات محسوب می شود.

فرق بین VDSL و ADSL

تفاوت VDSL و ADSL این است که VDSL / VHDSL نسخه بهبود یافته نسخه قبلی خود یعنی ADSL است که بزرگترین تفاوت این دو سرویس در سرعت ارائه اینترنت به کاربر است و تفاوت چندان دیگری ندارند. همانطور که قبلا هم گفتیم سرعت دانلود اطلاعات توسط سرویس VDSL برابر ۵۲ مگابیت بر ثانیه است در حالی که سرعت دانلود با سرویس ADSL برابر ۸ مگابیت بر ثانیه است. سرعت آپلود توسط سرویس VDSL و ADSL به ترتیب برابر ۱۶Mb/S و ۱Mb/S است که حدودا ۱۶ برابر سرعت VDSL از ADSL بیشتر است.

در برابر ADSL معایب VDSL چیست؟

اصلی ترین عیب این سرویس جدید اینترنت، اجبار به نزدیک بودن به سرویس دهنده است. برای مثال اگر خانه شما در فاصله ۵۰۰ متری سرویس دهنده اینترنت باشد اینترنت شما بسیار کند خواهد شد با اینکه از سرویس اینترنت VDSL استفاده می کنید ولی باز هم کند خواهد بود. این به این دلیل است که باید سرور های سرویس دهنده اینترنت شما در فاصله ۳۰۰ متری وای فای شما باشد و این مقدار فاصله واقعا در ابعاد بزرگ بسیار خیلی کم است و بیشتر این نوع سرویس در شرکتهای بزرگ استفاده می شود که امکان قرار دادن سرور های ارائه دهنده اینترنت در شرکت خود را دارند.

شاید به همین دلیل باشد که هنوز بیشتر کشورها و افراد از سرویس اینترنت ADSL استفاده می کنند. این سرویس می تواند تا چند کیلومتر با سرعت خوب به شما خدمات ارائه کند.

از دیگر معایب این سرویس عدم پشتیبانی بیشتر کشورها از این سرویس است در حال حاضر فقط دو کشور ژاپن و کره جنوبی از این سرویس به صورت کامل پشتیبانی می کنند. یکی از دلایل اصلی عدم پشتیبانی دیگر کشورها از این سرویس می تواند به دلیل هزینه های بالا و زیر ساخت های گسترده برای ارائه این سرویس باشد. این در حالی است که سرویس ADSL هم ارزان قیمت و در بیشتر کشورها قابل دسترسی است.

مزایا و معایب ADSL در برابر VDSL :

  • سرعت کندتر نسبت به VDSL
  • عدم پشتیبانی از HDTV و پشتیبانی VDSL از این قابلیت
  • قابلیت تنظیم پهنای باند ندارد در صورتی که VDSL این قابلیت را دارد.
  • برای مکان های دور دست نسبت به VDSL بهتر و کاربردی تر است.
  • در بیشتر کشورها قابل استفاده است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

ما در این مطلب سعی خود را کردیم که به سوالات رایج شما مثل سیستم VDSL چیست؟ یا مودم VDSL چیست؟ پاسخ بدهیم. اگر درباره راهنما: اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟ سوال دیگری یا نظری درباره اطلاعات ارائه شده از سرویس ها دارید می توانید از قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

تشخیص خرابی و نشانه های سوختن مودم
۱۹ روش تشخیص خرابی و نشانه های سوختن مودم
اینترنت فیبر نوری چیست؟ آشنایی با مزایا و کاربرد آن در ایران
اینترنت فیبر نوری چیست؟ آشنایی با مزایا و کاربرد آن در ایران
آموزش روش رفع ارور 651 مودم در ویندوز 10، 8 و 7
آموزش ۱۱ روش رفع ارور ۶۵۱ مودم ADSL و وایرلس در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷
7 روش عیب یابی کابل و سیم برای رفع مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم
۷ روش عیب یابی کابل و سیم برای رفع مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم

نظرات

  • افسانه says:

    سلام وقت بخیر ممنون از راهنمایی بسیار خوب شما؛ ممنون میشم درمورد قابلیت پشتیبانی HDTV توضیح بفرمائید. و درمورد اینکه اگه مودم VDSL باشه، اینترنت مورد استفاده اش هم باید به همون صورت VDSL باشه؟

  • ارژنگ says:

    با درود و سپاس
    موفق و پیروز باشید.