کاهش و رفع نویز میکروفون کامپیوتر و لپ تاپ

آموزش ۶ روش کاهش و رفع نویز میکروفون کامپیوتر و لپ تاپ

در بسیاری از مواقع نویز میکروفون کامپیوتر ?️ امکان برقراری ارتباط با دیگران را از ما می گیرد و طرف مقابل متوجه نمی شود که ما چه می گوییم. برای حل این مشکل با آموزش ۶ روش کاهش و رفع نویز میکروفون کامپیوتر و لپ تاپ همراه انزل وب باشید.

علت و رفع مشکل نویز میکروفون ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

 How to Fix Microphone Noise Problem in Windows 10, 8 And 7

وقتی میکروفن شما دچار نویز می شود بسیار آزار دهنده است و از طرف دیگر بلا استفاده می شود. برای طرف مقابل شما که این صدا را گوش می دهد شنیدن نویز های زیاد بسیار آزار دهنده و گوش خراش است. برای حل این مشکل ابتدا باید منبع مشکل آن را پیدا و سپس از طریق روش های ذکر شده آن را درست کنید.

علت نویز میکروفون چیست؟

نویز میکروفن دغدغه بیشتر صدابرداران است که از خود می پرسند “چگونه باید نویز های صدا پس زمینه را حذف کنیم؟” این مشکل در شرایط و موقعیت های مختلف متفاوت است و نمی توان یک روش را برای رفع نویز میکروفون به صورت همیشگی استفاده کنیم.

در کل نویز میکروفون لپ تاپ و دیگر دستگاه ها به ۳ دسته تقسیم می شود که ملاک این سه دسته سطح و مدت آن است.

دسته ۱: سر و صدا باند پهن یا سر و صدای مداوم، یکی از انواع نویز است که در آن انرژی آکوستیک در طیف گسترده ای از فرکانس ها توزیع می شود. صداهایی مثل ضرب و شتم و استاتیک در این گروه قرار دارند.

دسته ۲: Broadband Noise محدود به فرکانس هایی با طول موج کوتاه است. این نوع نویز دارای یک سطح ثابت است که معمولاً در اثر کابل های زمینی نادرست و ضعیف تشکیل می شود. Broadband Noise در واقع هر سیگنال ناخواسته ای است که با گذشت زمان پایدار می ماند.

دسته ۳: نویز Impulse شامل صداهای تیز و گوش خراش مانند Clicks و Pops می باشد. دارای فرکانس بالا و مدت زمان کوتاه است.

از بین بردن نویز میکروفون با انتخاب صحیح میکروفن و تنظیمات درست

شما در ابتدا باید میکروفن مورد نیاز خود را خریداری کنید. میکروفن های زیادی در بازار با قیمت ها و دقت های متفاوت موجود است. معمولا دقت میکروفن ها با یک موج سینوسی ۱ کیلوهرتز در فشار ۹۴ دسی بل (SPL) اندازه گیری می شود.

میکروفن های دینامیک به طور کلی از حساسیت بسیار کمی برخوردار هستند، در حالی که میکروفن های کندانسور معمولاً دارای حساسیت بالاتری هستند. سطح سیگنال میکروفون ممکن است به راحتی با انتخاب ورودی مناسب به سادگی تنظیم شود.

برای جلوگیری از ایجاد نویز در میکروفون، سطح صحیح ورودی منبع صوتی خود را تنظیم کرده و از اتصالات صوتی مناسب استفاده کنید.

وقتی در فضا آزاد هستیم چگونه نویز میکروفن را بگیریم؟

فوم یا خز (بادگیر)؛ یا در واقع ترکیبی از این دو محصول برای حذف نویز صدا ایجاد شده توسط باد بسیار عالی است. آن را باید بالای سر میکروفون قرار دهید. این لوازم جانبی طراحی شده تا از تداخل باد و همچنین تنفس شدید با صدای اصلی جلوگیری کند. این لوازم تا ۱۲db سر و صدا باد را از محیط حذف می کنند. این لوازم یا بادگیرها باعث کاهش اندکی از حجم صدا می شوند اما وقتی از این لوازم در میکروفن خود استفاده می کنید با حذف صدای باد، صدای صاف تر  و شفافی را به شما ارائه می دهند.

حذف نویز میکروفون در ویندوز ۱۰ با نرم افزار های نویز گیر

اگر از روش های بالا نتوانستید استفاده کنید یا کافی نبود راه دیگری که می توانید برای حذف نویز میکروفون کامپیوتر، استفاده کنید نرم افزار های نویز گیر است. در انجام این این روش باید دقت زیادی داشته باشید بلکه یک اشتباه می تواند تمام فایل صوتی شما را خراب کنید و همیشه از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل اطلاعات شما قابل بازیابی باشد.

نرم افزار های نویز گیر زیادی برای مشکل نویز میکروفون لپ تاپ وجود دارد که می توان به معروف ترین آنها یعنی Izotope اشاره کرد که در این کار بسیار استفاده می شود.

نرم افزارها و شرکت هایی دیگری هم برای این کار وجود دارد که در زیر می تواند معروف ترین آنها را مشاهده کنید.

Adobe (Audition CC), Acon Digital (Acoustica 7, Restoration Suite), Audacity, Sonnox Restore, Waves, Antares (SoundSoap), Zynaptiq (Un-series), Sound Forge, Cedar Studio etc

در لیست بالا فقط نرم افزار Audacity به صورت کاملا رایگان ارائه شده و استفاده از آن بسیار ساده است و نیازی به آموزش ندارد. بقیه نرم افزارها را هم می توانید در سایت های ایرانی با استفاده از کرک و پچ دانلود و استفاده کنید.

فعال سازی سیستم کاهش نویز در تنظیمات میکروفون در ویندوز

برای رفع مشکل نویز میکروفون لپ تاپ ابتدا باید در منو استارت کلمه Control Panel را سرچ و بر روی اولین نتیجه کلیک کنید. وقتی کنترل پنل باز شد به Hardware and Sound > Sound بروید.

فعال سازی سیستم کاهش نویز در تنظیمات میکروفون در ویندوز

در این قسمت برای شما یک پنجره باز شده که مخصوص تنظیمات سیستم های صوتی متصل و موجود در کامپیوتر شماست. برای رفتن به قسمت میکروفن های بر روی Recording کلیک کنید و سپس میکروفن مورد نظر را انتخاب و گزینه Properties را بزنید.

فعال سازی سیستم کاهش نویز در تنظیمات میکروفون در ویندوز

برای رفع مشکل نویز میکروفن در ویندوز ۷ می توانید در منو Levels مقدار Microphone Boost را کاهش دهید. وقتی شما این مقدار را افزایش می دهید میکروفن صداها را با دقت بیشتر ضبط می کند و این باعث می شود که صدای اطراف و محیط بیشتر وارد خروجی کار شما شود.

برای واضح تر شدن صدا مقدار Microphone یا Microphone Volume را به ۱۰۰ ارتقا دهید تا صدای شما برای دیگران واضح و رسا باشد.

پس از انجام تغییرات بر روی Apply کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

فعال سازی سیستم کاهش نویز در تنظیمات میکروفون در ویندوز

برای تنظیم امکانات اضافی میکروفون و حذف نویز میکروفون هدفون به قسمت Enhancements بروید. این گزینه بستگی به نوع سخت افزار شما دارد و ممکن است در بعضی از میکروفون ها در دسترس نباشد.

در این قسمت اگر گزینه Noise Suppression یا Noise Cancellation وجود داشت آن را فعال کنید تا نویز های اضافی را حذف کند.

برای حذف اکو های اضافه نیز می توانید گزینه Acoustic Echo Cancellation را فعال کنید. (ممکن است میکروفن شما از این گزینه پشتیبانی نکند و در این قسمت موجود نباشد.)

فعال سازی سیستم کاهش نویز در تنظیمات میکروفون در ویندوز

در آخر هم برای ذخیره تنظیمات بر روی OK کلیک نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

ممنون از اینکه تا به اینجا هم راه انزل وب بودید. ما امروز با هم آموزش ۶ روش کاهش و رفع نویز میکروفون کامپیوتر و لپ تاپ را برسی کردیم و روش های کاربردی برای کاهش نویز میکروفون را به شما آموزش دادیم. اگر سوال، انتقاد یا مشکلی در انجام روش های ذکر شده داشتید می توانید از قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

دانلود 8 تا از بهترین برنامه نویز گیر صدا اندروید
دانلود ۸ تا از بهترین برنامه نویز گیر صدا اندروید
کاهش و حذف صدای نویز تلویزیون
با بهترین روش های کاهش و حذف نویز تلویزیون پر سر و صدا آشنا شوید!
رفع نویز خط و افزایش کیفیت پهنای باند ADSL
۸ روش رفع نویز خط تلفن و افزایش کیفیت خط مودم ADSL

نظرات

  • ابوالفضل says:

    فقط خواستم تشکر کنم مشکلم برطرف شد

  • علی says:

    سلام من میکروفونم فقط صدای کیبوردمو می گیره خودم که حرف می زنم اصلا ضبط نمی کنی مشکل چیه؟

  • بیمایک says:

    سلام چرا وقتی اینکارو کردم دیگه کلا صدای میکروفن رو نمیگره؟ اصن صدای من نمیاد تست کردم چیکار باید بکنم؟

  • امیر حسین says:

    سلام ببخشید امکانش هست که یک هندزفری هم بلنگو باشه هم هدفون.

  • آرش says:

    سلام ، من وقتی جدیدا بعد حین ظبط صدا ، کیفیت خوبه و اوکیه ولی سه چهار ثانیه مونده به آخر تو فایل ظبط شده من خش خش و صدای موج گونه میشنوم ، این چیه؟ ممنون میشم کمک کنید.

  • هادی قریشی says:

    سپاس از اطلاعات کاربردی و رایگانتون.

  • mobin says:

    ببخشید ی چند روزه میکروفنم صدای بدی میدی مث چجوری بگم صدا آدم آهنی همین طور حالتی تمام این روش ها رو رفتم دیدم جواب نداد من خودم بدون این ک حرف بزنم یاصدای دور و ورم باشه صدای میکروفنم نوشته رو ۱۰۰ درصده دستم رو میزنم ب کیس ی جریان برق ریزی میره تو بدنم بعد صدام واضح میشه نمیدونم چطور باید درست کنم میشه بگید مشکل از کجاس؟

  • سیدعباس says:

    thanks

  • Daisy says:

    اگر لپ تاپ گزینه ی(Enhancements)رو نداشت بایئ چی کار کرد که نویز کاملا برطرف شه لطفااا بگید

  • ahoura_arp says:

    با سلام من قبلنا میکروفنم نویز نداشت چند روز پیش اومدم یکم بازیمو رکورد کنم خیلی خیلی نویز داشت میشه بگید چجوری این مشکلو حل کنم

  • Baraka says:

    سلام من یک هدست میکروفن خریدم الان میکروفن رو وصل میکنم یه صدای بم داخلشه وقتی دست میزارم رو فلز کیسم وایمیسته بنظرتون چیه دلیلش …

  • ش.ش says:

    سلام من جدیدا یک میکروفون یو اس بی خوب خریدم، وقتی میخوام صدا ضبط کنم صدا هوا و یه نویز خفیفی رو پس زمینه صدام هست.وقتی میرم تو قسمت properties هیچ گزینه ی boost یا enhancement ای نیست،چکار باید بکنم؟

  • امیر says:

    سلام چرا وقتی میکروفون وصله صدا توی اسپیکرها پخش میشه مثلا الان همزمان صدا تو اسپیکر هم پخش میشه

    • mehman says:

      سلام برو تو کنترل پنل صدا لیستین رو انتخاب کن اون گزینه رو غیرفعال کن و اوکی کن

  • میلاد says:

    سلام
    من میکروفنم نویز داره ولی وقتی انگشتمو روی یکی از پورت های usb کیس میزارم نویز برطرف میشه
    دلیلش چیه

  • فرشیده says:

    سلام وقتتون بخیر من چیکار کنم که همش میکروفن هدستم نویز داره به حدی که واقعا صدا نمیاد و فقط یک صدای ووووووو اینطوری همه کارها رو کردم خواهش میکنم راهنماییم کنید. راستی من از اسپیکر خود کامپیوتر pc دارم استفاده میکنم نمیدونم که چیکار کنم دیگه

  • ترنم says:

    سلام
    وقتی صدا با هندزفری ضبط میکنم اسپیکر ویندوزم خیلی ویزویز میکنه
    گزینه Enhacementsرو هم نداره دربخش میکروفون
    ولی درقسمت اسپیکر هست
    لطفاراهنمایی کنید.ممنون

  • مرضیه says:

    یکی از علل ایجاد نویز اتصال کابل شارژر به لپ تاپ هست. یعنی شارژر رو جدا کنید نویز قطع میشه.

    • محمدمهدی says:

      سلام. ببخشید شما دوست عزیز همه ی سایت ها تقریبا اینو نوشتید!

    • آرین says:

      اون بیشتر برای زمانی هست که داخل لپ تاپ اتصالی غیر معمول وجود داشته باشه یا اون آداپتور مخصوص اون لپ تاپ نباشه

  • مرتضی says:

    خیلی ممنون جالب بود

  • عباس says:

    سلام
    ببخشید
    من تو پیسیم بخشه
    Enchantment نداره
    چطوری فعالش کنم میشه یکم توضیح بدید

    • آرین says:

      داخل خود مطلب هم که نوشتیم این گزینه فقط برای بعضی از میکروفن ها نمایش داده می شود. شما می توانید با مراجعه به سایت سازنده از جایگزین های این بخش استفاده کنید.

  • جمال says:

    سلام آموزشتون عالیه واقعا دستتون درد نکنه بی نظیره محشره همین طور ادامه بدید

    • آرین says:

      نظر لطف تون هست

      • پويا says:

        سلام ببخشید من صدای نویز رو از تو هدست میشنوم و با مایک هم که صحبت میکنم صدام نویز داره و وقتی هم که دستم رو روی کیس کامپیوتر میزارم صدای نویزی که از توی هدست میشنوم کم میشه علتش چیه؟