علائم خرابی و زمان تعویض شمع خودرو

علائم خرابی و زمان تعویض شمع خودرو

اگر ماشین ? شما به خوبی استارت می زند و یکنواخت کار می کند این یعنی که شما آن از ماشین خود به خوبی محافظت کرده اید و همچنین شمع خودرو شما به خوبی کار می کند. آنها مخلوط سوخت هوا را در سیلندرها مشتعل می کنند. هر سیلندر یک شمع دارد. برای بررسی علائم خرابی و زمان تعویض شمع خودرو با انزل وب همراه باشید.

چگونه بفهمیم چه زمانی شمع ماشین را باید تعویض کنیم؟

?When Do Spark Plugs Need to Be Replaced

دو نوع شمع خودرو وجود دارد: شمع معمولی و شمع هایی با عمر طولانی. زمان تعویض شمع معمولی خودرو باید در هر ۳۰،۰۰۰-۵۰،۰۰۰ مایل جایگزین شوند. استفاده از شمع های با عمر طولانی (ایریدیوم یا پلاتین) نیاز به تغییر بین ۶۰،۰۰۰ تا ۱۵۰،۰۰۰ مایل دارند.

علائم خرابی شمع خودرو

نشانه و زمان تعویض شمع خودرو ۲۰۶ ، ال ۹۰ ، سمند و..

در بعضی از اتومبیل ها، ممکن است متوجه شوید که موتور به راحتی مانند گذشته روشن نمی شود. ممکن است هنگام شتاب کمی صدای آن خشن باشد. تاثیر شمع در شتاب خودرو نیز غیر قابل چشم پوشی است به خصوص وقتی که سرد است.

اغلب تا زمانی که یکی از شمع های قدیمی از کار نیافتد، هیچ علامتی وجود ندارد و باعث می شود موتور دچار افتادگی شود. خرابی شمع خودرو به این معنی است که سیلندر شما به خوبی آتش نمی گیرد.

اگر در موتور ۴ سیلندر وجود داشته باشد و شمع یکی دچار مشکل شود، فقط سه سیلندر کار می کند. از علائم خرابی شمع ماشین می توان گفت که موتوری که دچار خرابی می شود، با صدای خشن، لرزش و بدون قدرت کار می کند. چراغ هشدار چک روشن و خاموش می شود یا روی روشن باقی می ماند.

عمر مفید شمع خودرو چقدر است؟

این مسئله، بستگی به مسافت پیموده شده دارد به عنوان مثال اگر ماشین شما دارای شمع های با عمر طولانی مدت است، فروشنده ها به شما توصیه می کنند که آن ها را در ۵۰،۰۰۰ مایل تغییر دهید خیلی زود است. اگر موتور شما خوب است و مانند یک ماشین نو کار می کند، این یعنی شمع های شما وضعیت خوبی دارند و زمان تعویض شمع خودرو شما نرسیده است.

علائم خرابی شمع ماشین

علائم ظاهری خرابی شمع خودرو چیست؟

شمع های خودرو معمولاً در صورت عدم رضایت از عملکرد موتور، یا به درستی کار نکردن موتور بررسی می شوند. وضعیت می تواند می تواند اطلاعات زیادی را به یک مکانیک با تجربه نشان دهد.

به عنوان مثال، اگر شمع خودرو شما با رسوبات روغنی سیاه پوشیده باشد، نشانگر وجود روغن در محفظه احتراق است. این اتفاق وقتی می افتد که یک ماشین بین تغییرات روغن یا هنگامی که بیشتر برای مسافرت های کوتاه رانندگی می کند، روغن بخورد، بنابراین موتور فرصتی برای گرم شدن کامل ندارد.

اگر یک شمع از نظر ظاهری طبیعی به نظر می رسد، بدین معنی است که مشکل فقط در آن سیلندر وجود دارد. اگر یک شمع علائم گرمای بیش از حد یا ذوب را نشان می دهد، علت سیاه شدن شمع خودرو به این معنی است که سیلندر در حال گرم شدن است یا به دلیل مشکلی در سیستم خنک کننده یا مخلوط سوخت هوا یا انفجار بیش از حد این اتفاق افتاده است.

در یک موتور خوب، یک شمع قدیمی هیچگونه آسیبی بر اثر گرمای بیش از حد از خود نشان نمی دهد و حداقل مقدار رسوب را در خود جای می دهد که می تواند از رنگ خاکستری یا برنزه باشد.

زمان تعویض شمع خودرو

اگر ماشین شما صدای عجیبی می دهد، می توانید مطلب صداهای ماشین که نباید آنها را نادیده گرفت را مطالعه کنید تا متوجه خرابی خودرو خود شوید.

آیا زمان تعویض همه شمع های خودرو در یک زمان است؟

بله، شمع های خودرو معمولاً به عنوان یک مجموعه تعویض می شوند. استفاده از قطعات صحیح بسیار مهم است، زیرا ممکن است نصب اشتباه شمع خودرو شاخه باعث ایجاد مشکلاتی شود. همچنین بررسی دقیق شمع های جدید قبل از نصب بسیار مهم است.

زمان تعویض شمع خودرو

برای آموزش تعویض لامپ جلو ماشین، می توانید از مطلب آموزشی ما استفاده کنید.

آیا شستشو شمع ماشین امکان پذیر است؟

در اتومبیل های قدیمی تمیز کردن شمع ها و تنظیم شکاف بین الکترودها یک کار معمول برای نگهداری بود اما در اتومبیل های مدرن، شمع های خودرو نیاز به چنین سرویسی ندارند و به سادگی تعویض می شوند.

علت سیاه شدن شمع خودرو

در صورت جوش آوردن ماشین، لازم است تا نکات ایمنی بسیار مهمی را بدانید. در مطلب جداگانه ای به بررسی این موارد پرداخته ایم.

نحوه کار شمع خودرو

در هر سیلندر یک شمه وجود دارد. شمع ها درون سرسیلندر پیچیده شده اند، به طوری که نوک پایین شمع در محفظه احتراق وجود دارد.

در یک موتور بنزینی چهار زمانه، در حین فشار فشرده سازی، پیستون مخلوط سوخت هوا را در یک سیلندر فشرده می کند. با نزدیک شدن پیستون به بالا، موتور کوئل احتراق از قبل کار را آغاز می کند.

سیم پیچ یک ولتاژ بالا تولید می کند که جرقه ای بین مرکز و الکترودهای L شکل پلاگین جرقه ایجاد می کند. شمع، مخلوط سوخت هوای فشرده را مشتعل می کند، پیستون را به سمت پایین هل می دهد.

شستشو شمع ماشین

اگر قصد تعویض تایر و لاستیک ماشین خود را دارید ولی روش آن را نمی دانید، مطلب آموزشی در این زمینه را آماده کرده ایم.

علائم خرابی شمع خودرو

با توجه به علائم زیر شما به سرعت متوجه خواهید شد که چه زمانی وقت تعویض شمع های خودرو است و باید به تعمیرگاه بروید.

  1. ماشین سخت استارت می خورد: باتری اغلب مقصر این است که یک وسیله استارت نمی خورد. اما شمع نیز می تواند همین اتفاق را رقم بزند. برای روشن شدن موتور فقط یک جرقه از شمع کافی است ولی اگر چنان اتفاقی نمی افتد، وقت تعویض شمع هایتان رسیده است.
  2. موتور خوب کار نمی کند: ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که موتور دچار مشکل می شود، با این حال، اغلب علت این اتفاق وجود یک شمع فرسوده است. در این هنگام متوجه خواهید شد که سرعت موتور کم می شود.
  3. مصرف سوخت بالا: شمع های فرسوده، کار اضافی برای موتور شما ایجاد می کند. در اصل، آنها قادر به سوختن به طور موثری در محفظه احتراق نیستند. هنگامی که مصرف سوخت تان بالا می رود، علت آن شمع های خراب شده است.
  4. موتور با صدای خشن: اگر متوجه می شوید که سر و صداهای بدی از موتور شما می آید، قطعاً زمان آن رسیده است که شمع های خود را بررسی کنید.
  5. ماشین شما شتاب ندارد:  یکی از زمان هایی که کمبود انرژی در موتور را مشاهده خواهید کرد، زمانی است که خودرو تلاش می کند به درستی شتاب بگیرد. نداشتن شتاب کافی نشان از خرابی شمع خودرو است.
  6. صدا موتور بلند است: کاهش کارایی یک سیلندر بیش از حد بر روی سیلندرهای دیگر اثر می گذارد و می تواند صداهای عجیب و غریب مانند زوزه زدن ایجاد کند.
  7. روشن شدن چراغ چک: سیستم خودرو به گونه ای تنظیم شده است که شما را از مشکلات احتمالی آگاه می کند، به چراغ چک توجه کنید. این یک اخطار است که به شما می گوید وقت آن است که ماشین خود را تعمیر کنید.

عمر مفید شمع خودرو

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب با علائم خرابی و زمان تعویض شمع خودرو همراه شما بودیم. آیا تا به امروز از علائم خرابی و زمان تعویض شمع خودرو اطلاعی داشتید؟  می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را پیرامون علائم خرابی و زمان تعویض شمع خودرو در بخش دیدگاه همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

بررسی 28 مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن
بررسی ۲۸ مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن
آموزش 19 روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین
آموزش ۱۹ روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین
آموزش 9 روش حل مشکل روشن نشدن ضبط ماشین
آموزش ۹ روش حل مشکل روشن نشدن ضبط ماشین
تسمه تایم چیست؟ بهترین زمان تعویض تسمه تایم ماشین
تسمه تایم چیست؟ بهترین زمان تعویض تسمه تایم ماشین

نظرات