تمیز کردن کولر گازی ، اسپلیت و...

آموزش ۷ روش تصویری تمیز کردن کولر گازی ، اسپلیت و…

تمیز بودن سیستم تهویه مطبوع ❄️، شما را از تعمیرات گران قیمت مصون می دارد همچنین باعث افزایش راندمان سیستم شما می شود. در حالی که ممکن است بخواهید تمیز کردن سیستم تهویه هوا را به متخصصان واگذار کنید، می توانید با نکات موجود در این پست برای تمیز کردن سیستم تهویه مطبوع مرکزی اتاق خود، به تنهایی این کار را انجام دهید، پس در ادامه آموزش ۷ روش تصویری تمیز کردن کولر گازی ، اسپلیت و.. را با ما همراه باشید.

نحوه شستن و تمیز کردن کولر گازی و اسپلیت

How to Clean an Air Conditioner

پیش از این در انزل وب راهنمای خرید کولر گازی و معرفی عملکرد گاز کولر گازی را برای شما در انزل وب قرار دادیم.

تمیز کردن سیستم کولر شما، به طور مرتب برای نگه داشتن آن در شرایط کاری ضروری است. در طول فصل گرم، ماهانه فیلتر را جدا کرده و بشویید. در صورت عدم استفاده، کولر را در داخل خانه محافظت کنید و آن را با یک ورق پلاستیکی یا برزنتی بپوشانید تا کیفیت دستگاه در حد عالی بماند. از این رو امروز روش تمیز کردن کولر اسپیلت را برای شما خواهیم گفت.

نحوه تمیز کردن کولر گازی و بخش داخلی آن

نحوه تمیز کردن کولر گازی

فیلتر هوا را تعویض کنید. یک فیلتر تهویه مطبوع جدید را از فروشگاه های اطراف منزل خود خریداری کنید. برای اندازه صحیح فیلتر به کتابچه راهنمای کولر خود مراجعه کنید، یا فیلتر قدیمی خود را با خود به فروشگاه ببرید.

نحوه تمیز کردن کولر گازی

برق کولر را خاموش کنید. اگر نمی توانید کلید خاموش شدن دستگاه را پیدا کنید، آن را از برق بکشید. و فیلتر را عوض کنید.

تمیز کردن کولر اسپیلت

برای تمیز کردن دریچه کولر در بخش مربوطه را باز کنید. از جاروبرقی برای تمیز کردن شوره کولر و گرد و غبار و زباله های قابل مشاهده استفاده کنید. اگر موتور شما دارای محفظه روغن کاری است، ۵ قطره روغن که مخصوص موتورهای برقی  است، در محفظه بریزید. اگر از وجود محفظه های روغن کاری مطمئن نیستید، کتابچه راهنمای کولر خود را بررسی کنید.

تمیز کردن کولر اسپیلت

کثیفی های سطحی را بررسی کنید. لوله پلاستیکی را بردارید و شدت کثیفی ها را بررسی کنید. اگر لوله گرفتگی داشته باشد، می توانید آن را تعویض کنید یا محلول ۱ نسبت سفید کننده را با ۱۶ قسمت آب درون لوله از طریق قیف در آن بریزید.

تمیز کردن کولر اسپیلت

لوله تخلیه را تمیز کنید. از یک تمیز کننده لوله یا یک برس کوچک استفاده کنید.

سرویس و نگهداری کولر گازی

سیستم خود را مجدداً راه اندازی کنید و برق را وصل کنید.

نحوه تمیز کردن کولر گازی-بخش خارجی و بیرونی

تمیز کردن شوره کولر

برق را قطع کنید. برق ۲۴۰ ولت کولر بسیار خطرناک است، که برای این کار باید فیوز خاموش کننده در قسمت بیرونی خانه را خاموش کنید. شما باید این کار را انجام دهید، پس کلید فیوز را بکشید یا فیوز را جدا کنید. اگر جعبه فیوز را پیدا نمی کنید، قطع کننده مدار را که از بخش خود کولر تغذیه می کند را خاموش کنید.

تمیز کردن شوره کولر

پره های کندانسور را تمیز کنید. از یک تمیزکننده با برس نرم استفاده کنید. برای دسترسی به پره ها ممکن است لازم باشد که یک سقف فلزی محافظ را باز کنید. چمن ها، علف های هرز، برگها و سایر بقایای موجود در هوا را ممکن است بین این پره ها ببینید پس سعی کنید آن هارا تمیز کنید. مراقب باشید به هنگام تمیزکاری به پره ها آسیب نرسانید. آنها به راحتی می توانند خم شوند. تمیز کردن فیلتر کولر گازی

قسمت مشبک را از بالای سیستم تهویه هوا جدا کنید. فن معمولاً از طریق یک بخش مشبک جدا می شود، بنابراین هنگام بلند کردن فن، با دقت عمل کنید تا به اتصالات الکتریکی آسیب نرسانید. فن را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

بررسی کنید که آیا فن شما دارای محفظه روغن کاری است یا خیر.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

یک شلنگ آب را در قسمت خالی قرار دهید. با استفاده از فشار متوسط آب، پره ها را از داخل به بیرون اسپری کنید.

روش تمیز کردن کولر گازی

کولر را مجدداً مونتاژ کنید. فن و قسمت مشبک را به موقعیت های اصلی خود برگردانید و آنها را به داخل دستگاه پیچ کنید.

 شستن کولر گازی پنجره ای

برق کولر را غیرفعال کنید. داخل خانه بروید و ترموستات داخلی کولر خود را از “Cool” به “Off” تبدیل کنید.

 شستن کولر گازی پنجره ای

برق را وصل کنید. ولی اجازه دهید کولر شما به مدت ۲۴ ساعت کار نکند.

طریقه باز کردن پنل کولر اسپیلت

کولر را مجدداً راه اندازی کنید. ترموستات را به حالت “Cool” برگردانید و دما را طوری تنظیم کنید که کولر شروع به خنک کردن کند. ۱۰ دقیقه صبر کنید.

طریقه باز کردن پنل کولر اسپیلت

برای بررسی عملکرد مناسب کولر، عایق ها را از لوله هایی که از پایه کمپرسور هوا خارج می شوند، عقب بکشید. یک لوله را لمس کنید، باید احساس سرما کنید، در حالی که در لمس لوله دیگر احساس گرما می کنید. اگر اختلاف دمایی بین لوله ها حس نمی کنید، پس باید با یک متخصص در این زمینه تماس بگیرید.

تمیز کردن پنل داخلی کولر اسپلیت

تمیز کردن توری کولر گازی

برای تمیز کردن فیلتر کولر گازی برق را بکشید و کولر اتاق خود را از آن جدا کرده و یا قطع کننده آن به مدار را خاموش کنید.

سرویس و نگهداری کولر گازی

خروجی را تمیز کنید. پنل خروجی هوای عقب را برداشته و با برس نرم و لطیف، آن بخش ها را تمیز کنید.

سرویس و نگهداری کولر گازی

مشکلات زهکشی را بررسی کنید. کانال های تخلیه در پایین تهویه هوا را برای گرفتگی ها بررسی کنید.
هرگونه گرفتگی را با یک لوله تمیز یا یک برس کوچک تمیز کنید.

سرویس و نگهداری کولر گازی

فیلتر را تمیز کنید. بخش مشبک جلویی را از واحد تهویه مطبوع جدا کنید. صافی را بیرون آورده و با برس آن را تمیز کرده یا آن را با آب گرم  بشویید.
قبل از قرار دادن مجدد دستگاه، مطمئن شوید که فیلتر خشک شده است.

طریقه باز کردن پنل کولر اسپیلت

بخش مشبک جلویی و دریچه ها را از گرد و غبار پاک کنید. وقتی تهویه هوا اتاق شما تمیز شد، می توانید برق را وصل کنید.

در ادامه برای درک بهتر آموزش طریقه باز کردن پنل کولر اسپیلت و سرویس آن ویدیو زیر را مشاهده کنید:

روش تمیز کردن کولر گازی به صورت بوی روزانه

شستن کولر گازی پنجره ای

به دنبال علائم کپک و بو باشید. اگر اولین بار در روز کولر را روشن کنید، بوی کپک قابل تشخیص است، این روش یکی از بهترین روش های تشخیص کپک و کثیفی است.

 تمیز کردن فیلتر کولر گازی

یک بطری اسپری را با پراکسید هیدروژن درست کنید. غلظت آن سه درصد باشد، همچنین می توانید آن را از مغازه خریداری کنید. هرگز از الکل استفاده نکنید، زیرا این ماده قابل اشتعال است و می تواند آتش سوزی را آغاز کند و نهایتا به دستگاه شما آسیب برساند.

از مایع سفید کننده استفاده نکنید، زیرا این مایع ها دارای بخارهای سمی هستند و مایع سفید کننده می تواند به بخش هایی از کولر آسیب برساند. در حالی پر اکسید هیدروژن  از سفیدکننده و الکل ایمن تر است، پراکسید هیدروژن هرگز نباید در دسترس کودکان باشد، زیرا ممکن است باعث مسمومیت آن ها شود.

 تمیز کردن فیلتر کولر گازی

کولر را خاموش کنید. قسمت ورودی و محل خروجی هوا  را در قسمت جلوی کولر اسپری کنید. از گرفتن اسپری در چشم یا استنشاق آن خودداری کنید. دست ها را بعد از سمپاشی بشویید.

تمیز کردن دریچه کولر

بگذارید مایع اسپری خشک شود. سپس کولر را دوباره روشن کنید. اسپری کردن هنگام خاموش شدن کولر برای شب ایده آل است، زیرا زمان زیادی وجود دارد تا صبح که این مایع خشک شود.

تمیز کردن دریچه کولر

در صورت لزوم اگر یک تمیزکاری عمیق تر انجام می دهید. اگر این روش کافی نیست، فیلتر را از دستگاه جدا کنید و در داخل دستگاه  مواد بیشتری اسپری کنید.

تمیز کردن کولر اسپیلت*

اغلب از روشن و خاموش کردن کولر خودداری کنید. قبل از تبخیر این مواد اسپری شده، این دوره پرورش ایده آل برای میکروب ها است. در حالی که کولر روشن است، گرمای شدید هوا و جریان مداوم مایعات شستشو آب در خارج (ممکن است مشاهده شود که در حال چکه شدن است) از رشد میکروب ها جلوگیری می کند.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی به صورت ماهانه

روش تمیز کردن کولر گازی

پنل جلوی دستگاه را برای دسترسی به فیلتر جدا کنید. قبل از جدا کردن پنل جلویی، کولر را خاموش کرده و سیم برق را جدا کنید. صفحه جلوی تهویه مطبوع شما با پیچ یا زبانه متصل شده است. پانل را برداشته، فیلتر را پیدا کرده و آن را از شکاف آن بیرون بکشید.

بسته به مدل دستگاه شما، فیلتر را به سمت بالا می کشید یا آن را از شکاف آن بیرون می کشید. کتابچه راهنمای خود را برای اطلاعات خاص در مورد نحوه تعویض پانل جلویی و فیلتر خود بررسی کنید.

روش تمیز کردن کولر گازی

صافی را زیر آب گرم آب بشویید. در صورتی که با خاک یا خاکستر مخلوط و کثیف شده باشد، از برس استفاده کنید. بهتر است حداقل یک بار در ماه فیلتر خود را تمیز کنید. اگر در محیط غبارآلود زندگی می کنید یا حیوانات خانگی دارید، بیشتر اوقات فیلتر کولر خود را تمیز کنید. همچنین فیلتر هوا را حداکثر هر ۳ ماه جایگزین کنید.

 شستن کولر گازی پنجره ای

بگذارید فیلتر خشک شود. آب اضافی را از آن جدا کنید و با یک حوله خشک فیلتر را تمیز کنید. فیلتر را بیرون بگذارید تا  کاملاً خشک شود. هنگامی که خشک شد، فیلتر را دوباره داخل شکاف خود قرار داده و صفحه جلوی دستگاه را جایگزین کنید.
هرگز دستگاه تهویه هوا را با فیلتر مرطوب و یا بدون فیلتر روشن نکنید.

طریقه باز کردن پنل کولر اسپیلت

فیلتر را جایگزین کنید. اگر فیلتر شما فرسوده یا پاره شده است، باید آن را تعویض کنید. اگر یک فیلتر به طور خاص برای کولر شما طراحی شده است، شماره مدل کولر خود را شناسایی کرده و یک عدد جدید آن را بصورت آنلاین یا از شرکت تولید کننده کولر خود سفارش دهید.

اگر کولر شما دارای فیلتر مدل جهانی است (یعنی یک مدل فیلتر که قابل استفاده در چندین مدل کولر است)، می توانید فیلتر کولر خود را بصورت آنلاین یا در فروشگاه خریداری کنید.

سرویس و نگهداری کولر گازی به صورت فصلی

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

اطمینان حاصل کنید که کولر خاموش است و برق آن قطع شده است. پنل جلویی و پره هایی را که کولر را به پنجره وصل می کنید، را بردارید. تمام پیچ های اتصال دهنده بیرونی را به قسمت داخلی واحد جدا کنید. با دقت محفظه را از فضای داخلی بیرون بکشید و مطمئن شوید که در قسمت جلویی قسمت داخلی آن را نمی پوشانید. پیچ ها کوچک هستند، بنابراین مطمئن شوید که آنها را در یک پاکت یا قوطی کوچک در مکانی امن نگه می دارید.

تمیز کردن شوره کولر

برای شستشوی گرد و غبار و بقایای پره های آلومینیومی از یک برس نرم استفاده کنید. می توانید برس های ارزان قیمت مخصوص پره های کولر را بصورت آنلاین یا از یک فروشگاه خریداری کنید.

پوشیدن دستکش هنگام تمیز کردن مانع آسیب رسیدن به انگشتان و دستان شما می شود.

تمیز کردن شوره کولر

داخل پره ها و اطراف سیم پیچ ها در قسمت جلویی و پشتی با استفاده از یک اسپری هوای فشرده اسپری کنید. گرد و غبار اطراف فن و موتور را در مرکز کولر پاک کنید. همچنین می توانید از یک برس کوچک برای پاک کردن زباله ها از سیم پیچ استفاده کنید.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

برای جدا کردن مواد زائد از سینی یا پایه داخلی فضای دستگاه از یک دستگاه جاروبرقی یا برس استفاده کنید. سپس آن را با پاک کننده خانگی اسپری کنید،  نهایتا آنرا تمیز کنید، سپس با یک دستمال مرطوبت گرد گیری تهایی را انجام دهید.

سینی را با یک حوله تمیز خشک کنید و بگذارید چند ساعت قبل از مونتاژ کولر، در هوا خشک شود. پس از تمیز کردن سیم پیچ،  تمیز کردن محیط اطراف آن نیز مهم است ، زیرا سینی به خط تخلیه شما وصل شده است و به راحتی می تواند مسدود شود و باعث نشت و آسیب به کولر گردد.

تمیز کردن قطعات پنل داخلی اسپیلت

در ضمن اگر از کولر خود استفاده نمی کنید آن را بپوشانید.

تمیز کردن قطعات پنل داخلی کولر گازی پنجره ای

تمیز کردن قطعات پنل داخلی اسپیلت

بخش مربوطه را خارج کنید. برای تمیز کردن تهویه هوا در خارج از خانه، یک روز گرم و آفتابی را انتخاب کنید.

روش تمیز کردن کولر گازی

پوشش و فضای داخلی را با محلول تمیز کردن اسپری کنید. از اسپری تمیز کننده خانگی با هوای فشرده استفاده کنید. همچنین می توانید آب گرم را با چند قطره مواد شوینده ظرف، مخلوط کنید. پنل جلویی، کیس و پره ها را با پاک کننده اسپری کنید. سپس کویل های داخلی، پنکه، پره های آلومینیومی و پایه داخلی را با مواد ضد عفونی کننده اسپری کنید.

بگذارید قطعات حدود ۱۰ دقیقه خیس شوند.

روش تمیز کردن کولر گازی

کولر و سایر متعلقات را تمیز کرده و در صورت لزوم دوباره اسپری کنید. از یک برس نرم استفاده کنید تا تمام قسمتهایی که با محلول تمیز کردن اسپری کرده اید را به آرامی پاک کنید. اگر با ضایعات و کثیفی سفت و محکم مانند اطراف پره های فن مواجه شدید، مجدداً نواحی را اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه دیگر خیس بخورند. سپس یک بار دیگر با همان برس نرم برس بکشید.

تمیز کردن شوره کولر

برای شستشوی کیس، کویل ها و سینی از شیلنگ استفاده کنید. شیلنگ خود را روی فشار کم تنظیم کنید، زیرا فشار زیاد می تواند به کویل ها یا پره های آلومینیومی آسیب برساند. پنل بیرونی، پوشش، و پره های پنجره را اسپری کنید. سپس سیم پیچ، پنکه و پره آلومینیومی را با شیلنگ بشورید. برای پاشیدن و تخلیه آب در  بخش داخلی کولر، یک حالت شیب دار درست کنید.

نحوه تمیز کردن کولر گازی

بگذارید کولر شما قبل از شروع به کار مجدد خشک شود. شما می توانید کولر خود را با حوله تا حد ممکن خشک کنید تا روند سریعتر انجام شود. صبر کنید تا کولر کاملاً خشک شود و دوباره آن را مجدداً روشن کنید.

شما می توانید انجام فرایند سروبس و شستن کولر گازی پنجره ای در ویدیو زیر به صورت مرحله به مرحله مشاهده کنید:

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آموزش آموزش ۷ روش تصویری تمیز کردن کولر گازی ، اسپلیت و… را بررسی کردیم، شما از کدام یک از این روش ها استفاده کرده‌اید؟ امیدوارم این مطلب به شما کمک کرده باشد. فراموش نکنید سوالات و نظرات خود را برای ما در بخش دیدگاه مطالب حتما بنویسید و این آموزش را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

بررسی علت باد گرم کولر گازی و آبی و نحوه رفع آن
بررسی ۶ علت باد گرم کولر گازی و آبی و نحوه رفع آن
ترفند های ساده برای افزایش سرما کولر با مصرف کمتر و کاهش هزینه برق
ترفند های ساده برای افزایش سرما کولر با مصرف کمتر و کاهش هزینه برق

نظرات