آموزش تصویری نحوه کار و استفاده از گوگل اسکولار (Google Scholar)

آموزش تصویری نحوه کار و استفاده از گوگل اسکولار (Google Scholar)

Google Scholar ? یک موتور جستجو است که مقالات علمی و منابع دانشگاهی را برای شما جستجو می کند. هرچند گوگل میزان دقیقی از این مورد ارائه نمی‌کند اما گفته می‌شود این موتور جست‌وجو که ۱۶ سال پیش معرفی شده است، اکنون به حدود ۴۰۰میلیون مطلب علمی دسترسی دارد؛ امروز در کنار هم آموزش تصویری نحوه کار و استفاده از گوگل اسکولار (Google Scholar) را برسی خواهیم کرد.

آموزش تنظیمات ، ثبت نام نحوه جستجو مقاله و.. در Google Scholar

How to Work and Use Google Scholar

دانشجویان و محققین حوزه‌های آکادمیک یقیناً با گوگل اسکولار آشنا هستند جستجوی مقالات و مطالب یکی از مهمترین مراحل تحقیق برای دانشجویان است در راستای این موضوع در گذشته در راستای بهترین موتور های جستجو فایل صحبت کرده‌ایم حال امروز با آموزش کار با گوگل اسکولار و نحوه جستجوی مطالب در گوگل اسکولار با شما هستیم تا بیشتر با آن آشنا شویم.

صفحه اصلی گوگل اسکولار برای جستجوی مقالات فارسی و..

آموزش تصویری نحوه کار و استفاده از گوگل اسکولار (Google Scholar)

ابتدا مرورگر اینترنتی مورد علاقه خود را باز کنید ما به طور پیش‌فرض گوگل کروم را برای این کار انتخاب کردیم، حال در قسمت جستجو http://scholar.google.com را وارد کنید.

صفحه وب را مشاهده خواهید کرد که بسیار شبیه به صفحه جستجوی Google معمولی است با لوگوی Google Scholar و یک کادر جستجو در زیر آن و همچنین ۲ گزینه به نام case law و articles که به ترتیب به معنای اسناد قانونی و مقاله های علمی هستند که در ادامه توضیح بیشتری درباره این دو گزینه به شما خواهیم داد همچنین از افزونه گوگل اسکولار نیز می توانید برای آسودگی و دسترسی سریع تر استفاده کنید.

قبل از جستجوی مقاله در گوگل اسکولار!!

آموزش تصویری نحوه کار و استفاده از گوگل اسکولار (Google Scholar)

پیش از جستجوی مطلب در گوگل اسکولار ابتدا وارد حساب Google خود شوید. برای دسترسی به برخی از خدمات و ویژگی های Google Scholar، لازم است که وارد حساب Google خود شوید، اگر می خواهید حساب جدیدی باز کنید قبلاً این آموزش را در بخش آموزش ساخت ایمیل توضیح داده‌ایم در غیر این صورت کافی است روی “ورود به سیستم” در گوشه سمت راست بالای صفحه Google Scholar کلیک کرده و حساب خود را انتخاب کنید یا Password خود را وارد کنید.

با این کار استفاده شما از Google Scholar به Gmail و سایر حساب های Google شما پیوند خواهد یافت که مزایای زیادی در دسترسی شما به مطالب و اسناد دارد.

 گوگل اسکولار برای دانشجویان خارجی و ایرانی

آموزش تصویری نحوه کار و استفاده از گوگل اسکولار (Google Scholar)

در صورت داشتن یک حساب کاربری یا کتابخانه ای که دانشگاه شما یا موسسه شما در اختیارتان گذاشته است می توانید با آن حساب به گوگل اسکولار وارد شوید. برای این کار بر روی “تنظیمات” در مرکز بالای صفحه Google Scholar رفته ، سپس “Library Links” در نوار منوی سمت چپ کلیک کنید تا وارد تنظیمات گوگل اسکولار شوید سپس نام کتابخانه و یا موسسه مورد نظر خود را تایپ کنید تا دسترسی مقالات بیشتر به شما داده شود.

آموزش سرچ در گوگل اسکولار با مثال

آموزش نحوه کار با google scholar

در مطالب قبلی انزل وب چند نمونه از بهترین سایت های دانلود رایگان کتاب را آموزش دادیم اما برای پیدا کردن مطالب رایگان و علمی در گوگل اسکولار در مرحله بعد عبارت مورد نظر خود را در کادر جستجو تایپ کنید سپس بر روی دکمه جستجو (در سمت راست نوار جستجو ، با نماد ذره بین) کلیک کنید.

به عنوان مثال، اگر به فرهنگ ویتنامی علاقه مند هستید یا باید مطلبی درباره آن تهیه کنید، می توانید عبارت فرهنگ مردم ویتنام را تایپ و سرچ کنید نتایجی که پس از سرچ کردن به دست می آید بستگی به کلماتی که جستجو کرده‌اید دارد می توانید به صورت کلی جستجو کنید مردم ویتنام یا فرهنگ ویتنامی تا با کلیات این موضوع آشنا شوید و یا بلعکس در مورد کوچک ترین مطالب جستجو کنید.

اگر در یافتن نتایج مرتبط با مشکل روبرو هستید ، یک مجموعه عبارات جستجو اضافی یا متفاوت را امتحان کنید. به عنوان مثال ، اگر به زندگی روزمره مردم ویتنامی علاقه مند هستید و جستجوی عبارت مردم ویتنام نتایج مفیدی را به دست نمی آورند، سعی کنید به جستجوی “آداب و رسوم مردم ویتنامی” بپردازید.

اگر دو گزینه زیر کارد جستجو یعنی Case law و Articles برایتان سوال شده است حقیقت این است که گوگل اسکولار به شما امکان می دهد تا به دنبال مقاله و منابع علمی دیگر (از جمله ثبت اختراعات ثبت شده) و همچنین پرونده های حقوقی باشید (در صورت انجام تحقیقات حقوقی) که با انتخاب هر کدام از این دو گزینه این دو فیلتر فعال خواهند شد.

آموزش جستجوی علمی با google scholar

آموزش تصویری نحوه کار و استفاده از گوگل اسکولار (Google Scholar)

جستجوی Google Scholar ممکن است نتایج مختلفی را به شما نشان دهد مانند مقالات دانشگاهی ، کتاب‌ها ، پایان نامه‌ها و …

به عناوین ، نام نویسندگان ، تاریخ انتشار و سایر اطلاعاتی که Google Scholar ارائه می دهد توجه کنید تا مقالات مرتبط و مفیدتر را پیدا کنید.

به عنوان مثال ، اگر به جستجوی «فرهنگ مردم ویتنام» می پردازید ، می توانید نتیجه ای را برای مقاله « مروری بر فرهنگ ویتنامی و مفاهیم آن درباره سلامت و بیماری» مشاهده کنید و ببینید که این مقاله توسط دکتر “نگوین” در در سال ۱۹۸۵ داخل مجله غربی پزشکی چاپ شده است که جزو منابع شما در تحقیقات هستند. بنابراین با اینکه تمام مطالب رسمی هستند اما به تمام اطلاعات توجه کنید و برای تحقیقات خود از جستجوی نویسندگان و مجلات مرتبط کمک بگیرید.

آیا گوگل اسکولار یک سرویس رایگان است؟

آموزش تصویری نحوه کار و استفاده از گوگل اسکولار (Google Scholar)

گوگل اسکولار یک سرویس رایگان برای تمام مردم جهان است اما برخی از نتایج یافت شده از طریق Google Scholar کامل نخواهد بود ، به این معنی که می توانید بر روی عنوان نتیجه کلیک کرده و مستقیماً به خواندن مقاله، کتاب یا منابع دیگر از طریق مرورگر وب بروید. با این حال، بسیاری از منابع آکادمیک دسترسی را محدود کرده‌اند و به عموم مردم اجازه نمی دهند که متن کامل را ببینند.

اگر به حساب سازمانی خود وارد شوید، Google Scholar ممکن است پیوندهایی را برای دسترسی به متن کامل را برای شما فراهم کند اما اگر حساب سازمانی یا کتابخانه ای ندارید نگران نباشید با خرید اشتراک می توانید به تمام منابع دسترسی داشته باشید اگر هم مایل به پرداخت هزینه و یا ثبت حساب دانشگاه خود نیستید و منبعی که می خواهید مشاهده کنید هم محدود شده است، می توانید با ترفند ساده ای در پایین  صفحه اطلاعات استناد  گزینه “همه نسخه‌ها” را کلیک کنید. اگر منبع از طریق پایگاه داده های دیگر قابل دسترسی باشد ، ممکن است بتوانید یک منبع غیررسمی پیدا کنید که مطلب را به رایگان در اختیار عموم گذاشته است.

جستجوی پیشرفته در گوگل اسکولار (Google Scholar)

آموزش تصویری نحوه کار و استفاده از گوگل اسکولار (Google Scholar)

اگر از نتایج جستجو خوشحال نیستید ، یا اگر ایده خاصی از آنچه می خواهید جستجو کنید ، می توانید گزینه های جستجوی پیشرفته Google Scholar را امتحان کنید. این گزینه‌ها به شما امکان می دهند کارهایی مانند جستجوی نتایج در یک بازه زمانی خاص انجام دهید، نتایج را به یک زبان خاص ترجمه کنید یا اینکه نتایج را از جدیدترین تا قدیمی تر مرتب کنید و  یا به جستجوی مطالب علمی بپردازید که توسط یک نویسنده خاص یا در ژورنال خاصی منتشر شده است.

اما چگونه؟

می توانید به چند روش به گزینه های جستجوی پیشرفته دسترسی پیدا کنید: با استفاده از منو در سمت چپ و گزینه Advanced search بعد از اینکه تحقیق خود را شروع کردید فیلتر های خاص خود را اعمال کنید یا اینکه از قسمت My Library برخی تنظیمات را اعمال کنید.

یک ترفند بسیار جالب

جستجوی مقاله در گوگل اسکولار
قبلا در مورد موتورهای جستجوگر فارسی صحبت کرده‌ایم و اما Google Scholar، مانند موتور جستجوی معمولی گوگل اسکولار نیز به گونه‌ای طراحی شده است که به سادگی و با وارد کردن کلمات کلیدی آنچه که به آن علاقه دارید نتایجی را به شما نشان می دهد با این وجود ، می توانید با اضافه کردن چند ترفند خاص جستجوی دقیق تری انجام دهید. برای مثال:

وارد کردن یک علامت منفی – قبل از یک عبارت جستجو، آن را از نتایج حذف می کند. به عنوان مثال ، فرض می کنیم شما همچنان در حال تحقیق درباره فرهنگ ویتنام هستید اما نمی خواهید نتیجه ای در رابطه با جنگ ویتنام را جستجو کنید، برای اینکار پس از تایپ جمله یا کلمه مورد نظر خود تایپ می کنید war- با اینکار تمام مقالات و مطالب مرتبط با جنگ در ویتنام از الگوی جستجوی شما حذف می شود.

ویژگی دیگر این سرویس کلمه OR(یا) است با تایپ کردن OR (باید حتما با حروف بزرگ تایپ کنید) بین عبارات جستجو، نتایج را با استفاده از هر دو موضوع به شما نشان می دهد به طور مثال می توانید جستجو کنید غذاهای ویتنام یا تایلند.

ترفند دوم علامت نقل قول

آموزش جستجوی علمی با google scholar

جستجوی خود را با استفاده از دستورات دیگر محدود کنید. Google Scholar به کاربران اجازه می دهد با وارد کردن سایر دستورالعمل های متنی در نوار جستجو، جستجوهای دقیق تری را انجام دهند. آشنایی با این موارد می تواند به شما در یافتن منابع مرتبط تر کمک کند. برخی از متداول‌ترین دستورات را امروز در انزل وب به به شما خواهیم گفت:

با قرار دادن علامت های نقل قول عبارت دقیق تری را جستجو کنید به طور مثال با جستجوی جمله سنت های آشپزی ویتنام، تمام منابع و مطالب حاوی کلمات سنت، آشپزی و ویتنام برای شما جستجو می شود در حالی که با جستجوی “سنت های آشپزی ویتنامی” (با اضافه کردن علامت نقل و قول در ابتدا و انتها) فقط با مطالبی که به طور دقیق به این موضوع پرداخته شده مواجه خواهید شد و نه فقط کلمات کلیدی.

همچنین اگر علاقه مند به مطلبی از نویسنده ای خاص هستید با وارد کردن “نویسنده” قبل از جمله اصلی به مقاله ای که توسط نویسنده خاص نوشته شده است دست می یابید.

مقالات مرتبط (Related Articles)

مقالات مرتبط (Related Articles)

برای یافتن نتایج مشابه مقالات مرتبط گزینه (Related Articles) را در گوشه سمت چپ کلیک کنید اگر منبعی را پیدا کرده‌اید جالب یا مرتبط بود این گزینه را کلیک کنید نتایج ممکن است شامل منابع دیگری توسط همان نویسنده یا مطالبی که از همان کلمات کلیدی استفاده می کنند، یا مواردی که دارای عناوین مشابه باشد و به شما نشان داده خواهد شد.

از کجا بفهمم مقاله که پیدا می کنم قابل اعتماد است؟

از کجا بفهمم مقاله که پیدا می کنم قابل اعتماد است؟

گاهی اوقات، می خواهید مطالبی با رسمیت و بازدید بالا پیدا کنید که توسط بسیاری از منابع دیگر تاییدشده است و یا به آن استناد شده برای اینکار در زیر هر لینک به دنبال آن تعداد Cited (به عنوان مثال “Cited by 63”) باشید تا ببینید که چه تعداد از این مقاله ذکر شده و یا ارجاع داده شده است.

به خاطر داشته باشید که Google Scholar فقط استنادهایی را در مطالبی که سرویس از قبل فهرست بندی کرده‌اند ردیابی می کند و گاهی تعداد Cited تعداد مطلق استنادها نیست.

با این کار مطالب جدید را از دست نمی دهید

با این کار مطالب جدید را از دست نمی دهید

Google Scholar می تواند هر موضوع خاصی را که به آن علاقه دارید پیگیری کند.

وقتی مطالب جدید با استفاده از این موضوع به بانک اطلاعاتی اضافه می شوند، برای شما ایمیل ارسال می کنند. برای ثبت نام کافی است بر روی نماد پاکت نامه کوچک در پایین منوی سمت چپ در صفحه نتایج جستجوی Google Scholar کلیک کنید، سپس آدرس ایمیل مورد نظر خود را وارد کنید.

نحوه Save کردن مقاله از گوگل اسکولار

نحوه Save کردن مقاله از گوگل اسکولار

اگر زمان کافی برای خواندن یک مطلب را ندارید می توانید آن را در save کنید و در آینده به سراغ آن مطلب بروید،می توانید Save های خود را در قسمت  Scholar Library مشاهده کنید.

نظرات و پیشنهادات؟

ممنون از اینکه با آموزش تصویری نحوه کار و استفاده از گوگل اسکولار (Google Scholar) همراه انزل وب بودید اگر درباره آموزش کار با Google Scholar سوال یا نظری درباره روش های ارائه شده دارید می توانید از قسمت دیدگاه‌ها برای ما ارسال کنید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات