آموزش کار با آنتی ویروس ویندوز دیفندر (Windows Defender) ویندوز 10

آموزش کار با آنتی ویروس ویندوز دیفندر (Windows Defender) ویندوز ۱۰

اگرچه ویندوز ۱۰ همراه با آنتی ویروس Windows Defender ?️ است تا از دستگاه و دیتاهای شما در برابر بدافزارهای ناخواسته محافظت کند، اما هنوز هم راه هایی وجود دارد که باعث صدمات جبران ناپذیری در کامپیوتر شما شوند. پس در ادامه با ما برای آموزش کامل کار با آنتی ویروس ویندوز دیفندر (Windows Defender) ویندوز ۱۰ همراه باشید.

نحوه استفاده و فعال سازی Windows Defender ویندوز ۱۰

How to use Windows Defender in Windows 10

پیش از این در انزل وب ۱۰ روش رفع مشکل از کار افتادن و غیر فعال شدن Windows Defender و آموزش حذف کامل و غیرفعال کردن آنتی ویروس Windows Defender برای شما قرار دادیم. در این پست نیز به آموزش کار با ویندوز دیفندر در ویندوز ۱۰خواهیم پرداخت. با شروع به روز رسانی سازندگان برای ویندوز ۱۰، رابط کاربری Windows Defender در بخش جدید Windows Defender Security یکپارچه شد – همچنین دسترسی به ابزارهای امنیتی مانند محافظت تنظیمات فایروال، عملکرد دستگاه، گزارش های اسکن و کنترل های امنیتی مرورگر شامل این یکپارچه سازی است. اگر هنوز به روز رسانی آخر ویندوز دیفندر را به روز نکرده اید ، باید این پست را خیلی خوب دنبال کنید.

غیر فعال سازی موقت ویندوز دیفندر

ویندوز دیفندر کجاست؟

مایکروسافت در Windows XP ، Vista و ویندوز ۷ یک برنامه آنتی ویروس مستقل به نام Microsoft Security Essentials ارائه داد. با ویندوز ۸، این قابلیت کمی مرتب شد و با ویندوز همراه شد و به Windows Defender تغییر نام داد.

Windows Defender دارای برخی از مزایا است. این برنامه تقریباً غیر تهاجمی است، این یعنی هر زمان که بخواهد کارهایی را در پس زمینه انجام می دهد و همیشه شما را آزار ندهد. Windows Defender همچنین با مرورگرهای وب و سایر برنامه ها بهتر عمل می کند.

آموزش آپدیت Windows Defender

مانند سایر برنامه های ضد ویروس، Windows Defender به طور خودکار در پس زمینه اجرا می شود همچنین  انتقال دیتا از درایوهای خارجی و قبل از باز کردن آنها، پرونده ها را اسکن می کند.

شما اصلاً لازم نیست در مورد Windows Defender فکر کنید. فقط در صورت یافتن بدافزار، این قابلیت ویندوز به شما اطلاع می دهد. حتی از شما سؤال نخواهد کرد که چه کاری می خواهید با نرم افزاری مخرب که پیدا کرده است انجام دهید و بلافاصله آن فابل را قرنطینه می کند.

گاهی اوقات یک پنجره اعلان را مشاهده می کنید تا به شما اطلاع دهد که چه زمان اسکن انجام شده است و معمولاً با باز کردن مرکز اکشن در ویندوز ۱۰ می توانید جزئیات آخرین اسکن را مشاهده کنید.

اگر Windows Defender تهدیدی پیدا کند، همچنین اعلانی را مشاهده خواهید کرد که به شما اطلاع می دهد که برایاز بین بردن این تهدیدها چه اقدامی انجام می دهد – البته از شما اکشن و عملی نمی خواهد.

به روزرسانی های  آنتی ویروس به طور خودکار از طریق Windows Update انجام می شود و مانند هر بروز رسانی سیستم دیگر نصب می شوند. این نوع بروز رسانی ها نیازی به راه اندازی مجدد کامپیوتر شما ندارند. به این ترتیب، دیگر نیازی به نگرانی در مورد به روز رسانی Windows Defender ندارید، زیرا همه در پس زمینه بی سر و صدا انجام می شود.

سابقه اسکن و بدافزارهای قرنطینه شده خود را مشاهده کنید

می توانید سابقه اسکن Windows Defender را در هر زمان که بخواهید مشاهده کنید و اگر به شما اعلام نشده است که بدافزار را مسدود کرده است، می توانید آن اطلاعات را نیز مشاهده کنید. برای این کار، کافی است بر روی Start کلیک کنید، “Windows Defender” را تایپ کنید و سپس “Windows Security Defender Center” را انتخاب کنید.ددر پنجره Windows Defender Security Center ، روی تب “Windows Defender” (نماد سپر) بروید و سپس روی پیوند “Scan history” کلیک کنید.

صفحه “Scan history” همه تهدیدهای فعلی ، به علاوه اطلاعاتی را درباره آخرین اسکن شما نشان می دهد. اگر می خواهید تاریخچه کامل تهدیدات قرنطینه را مشاهده کنید ، کافیست روی لینک “See full history” در آن بخش کلیک کنید. در اینجا می توانید تمام تهدیداتی را که Windows Defender برای قرنطینه در نظر گرفته است، مشاهده کنید. برای دیدن اطلاعات بیشتر در مورد تهدید، روی پیکان سمت راست آن کلیک کنید. و حتی برای دیدن بیشتر جزییات، روی پیوند “See details” کلیک کنید که هنگام یک تهدید خاص نشان داده می شود.

شما همچنین می توانید موردی را از قرنطینه بازگردانی کنید، اما این کار را باید فقط در صورتی انجام دهید که کاملا مطمئن باشید تروجان شناسایی شده موردی کاذب است. اگر کاملاً صد در صد مطمئن نیستید، اجازه اجرای آن را نمی دهید.

اسکن دستی و فعال سازی ویندوز دیفندر ۱۰

به برگه اصلی “Windows Defender” بروید همچنین می توانید در Windows Defender را با کلیک بر روی دکمه “Quick Scan” اسکن دستی سریع را اجرا کنید. به طور معمول، دیگر لازم نیست با این کار زحمت بکشید زیرا Windows Defender محافظت در زمان واقعی و همچنین اسکن خودکار منظم را انجام می دهد.

همچنین می توانید برای اجرای سه نوع اسکن مختل ، روی پیوند “Advanced Scan” روی آن صفحه کلیک کنید:

Full scan: اسکن سریع فقط حافظه و مکانهای رایج سیستم شما را اسکن می کند. یک اسکن کامل هر پرونده و برنامه در حال اجرا را بررسی می کند. به راحتی می تواند یک ساعت یا بیشتر به طول انجام ، بنابراین بهتر است این کار را انجام دهید وقتی که قصد استفاده از کامپیوتر شخصی خود را زیاد ندارید.

Custom scan: یک اسکن سفارشی به شما امکان می دهد یک پوشه خاص را برای اسکن انتخاب کنید. همچنین می توانید این کار را با کلیک راست روی هر پوشه روی رایانه شخصی خود انجام دهید و “Scan with Windows Defender” را از منوی زمینه انتخاب کنید.

Windows Defender Offline scan : حذف برخی از بدافزارها در حین اجرا ویندوز سخت است. وقتی اسکن آفلاین را انتخاب می کنید، ویندوز دوباره اسکن می کند و قبل از بارگیری ویندوز بر روی کامپیوتر اسکن می شود.

تنظیمات محافظت از ویروس و تهدید را پیکربندی کنید

در ادامه آموزش فعال سازی Windows Defender در ویندوز ۱۰ و راه اندازی ویندوز دیفندر در ویندوز ۱۰ با انزل وب همراه هستید. به طور پیش فرض، Windows Defender بطور خودکار محافظت در زمان واقعی را انجام می دهد. حفاظت در زمان واقعی تضمین می کند که Windows Defender با اسکن سیستم در زمان واقعی بدافزار را پیدا می کند.

در صورت لزوم به دلایل عملکرد سیستمی می توانید این کار را برای مدت کوتاهی غیرفعال کنید، اما Windows Defender به طور خودکار محافظت در زمان واقعی را مجدداً فعال سازی می کند تا بعداً در امان باشید. حفاظت مبتنی بر ابر و ارسال نمونه به Windows Defender اجازه می دهد تا اطلاعات مربوط به تهدیدات و پرونده های مخرب واقعی را که با مشورت سرور مایکروسافت تشخیص می دهد به اشتراک بگذارد. برای فعال یا غیرفعال کردن هر یک از این تنظیمات، روی گزینه “Virus & threat protection settings” در برگه اصلی “Windows Defender” کلیک کنید. و سپس تنظیمات را بر روی صفحه نمایش ظاهر شده را تغییر دهید.

تنظیمات مربوط به پوشه های خاص در آخرین آپدیت آنتی ویروس ویندوز ۱۰

اگر در پایین همان صفحه “Virus & threat protection settings” قرار دارید، می توانید موارد استثنائی را تنظیم کنید، دیتا ها ، پوشه ها ، انواع فایل ها یا پردازش هایی که نمی خواهید Windows Defender را اسکن کند. فقط روی پیوند “Add or remove exclusions” کلیک کنید.

اگر آنتی ویروس به طور چشمگیری در حال کندکار کردن برنامه خاصی است که می دانید با اسکن آن ایمن هستید، ایجاد یک محرومیت می تواند دوباره اوضاع را سرعت بخشد و مشکل کندی رفع شود. اگر از سرور های مجازی استفاده می کنید، ممکن است بخواهید آن فایل های بزرگ را از روند اسکن مستثنی کنید. اگر کتابخانه تصویری یا ویدیویی عظیمی دارید که می دانید بی خطر است، می توانید سیستم را جوری تنظیم کنید که آن را اسکن نکند.

برای افزودن این حالت، بر روی دکمه “Add an exclusion” کلیک کنید، نوع محرومیت از اسکنی را که می خواهید از فهرست منوی کشویی، انتخاب کنید و سپس Windows Defender را به هر چیزی که می خواهید اسکن نکند، معرفی کنید.

فقط مراقب باشید که از محرومیت های کم مصرف و هوشمندانه استفاده کنید. هر محرومیتی که اضافه می کنید ، امنیت رایانه شخصی شما را اندکی کاهش می دهد ، زیرا آنها به Windows Defender می گویند که در مکان های خاصی چک و بررسی نکند.

نحوه استفاده از Windows Defender آفلاین برای حذف ویروس ها در ویندوز ۱۰

برای اسکن و حذف ویروس ها با Windows Defender آفلاین ، از این مراحل استفاده کنید:

Start را باز کنید.

Windows Security را جستجو کرده و بر روی نتیجه اول کلیک کنید تا برنامه باز شود.

روی Virus & thread protection کلیک کنید.

در قسمت “Current threats”، روی لینک Scan کلیک کنید.

خاموش کردن ویندوز دیفندر

گزینه اسکن Windows Defender Offline را انتخاب کنید.

خاموش کردن ویندوز دیفندر

بر روی دکمه Scan Now کلیک کنید.

برنامه هایی را که ممکن است باز باشند را ذخیره کنید (در صورت وجود).

روی دکمه Scan کلیک کنید.

پس از اتمام مراحل، دستگاه به صورت خودکار مجدداً راه اندازی ( ریست) می شود و Windows Defender Offline بدون نیاز به تعامل کاربر، روند اسکن و حذف خودکار بدافزار را آغاز می کند.

اگر مدتی در صفحه “Windows Defender Antivirus” گیر کرده اید، این یک رفتار عادی از ویندوز دیفندر و ویندوز است. بعد از چند دقیقه، صفحه به یک رابط Command Prompt با عنوان “Your PC is being scanned” تغییر می کند و زمان شروع ، تعداد پرونده های اسکن شده و درصد کامل را به شما نشان می دهد. سپس یک صفحه آبی خالی را برای چند لحظه مشاهده خواهید کرد و سپس دستگاه به صورت خودکار مجدداً راه اندازی می شود.

آموزش کار با windows defender

در صورتی که در طول اسکن یک صفحه آبی رنگ (BSoD) مشاهده کنید، رایانه را مجدداً راه اندازی کنید و یک بار دیگر اسکن کردن Windows Defender Offline را اجرا کنید.

دیدن نتایج اسکن در حالت آفلاین در ویندوز دیفندر

بعد از اتمام اسکن ، می توانید با استفاده از این مراحل نتایج اسکن را پیدا کنید:

منوی  Start را باز کنید.

Windows Security را جستجو کرده و بر روی نتیجه برتر کلیک کنید تا برنامه باز شود.

روی Virus & thread protection کلیک کنید.

در قسمت “Current threats” ، روی لینک Protection history کلیک کنید.

آموزش کار با windows defender

اقدامات و توصیه های اسکن را تأیید کنید (در صورت وجود).

غیر فعال سازی موقت ویندوز دیفندر

اگر ابزار امنیتی قادر به شناسایی هیچ بدافزار نباشد ، هیچگونه سابقه تاریخی را مشاهده نمی کنید.

اگر آنتی ویروس دیگری نصب کنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر برنامه ضد ویروس دیگری نصب کنید ، Windows 10 به طور خودکار Windows Defender را غیرفعال می کند. در حالی که برنامه آنتی ویروس دیگری نصب شده است، Windows Defender دیگر نمی تواند اسکن های مورد نظر را انجام دهد، بنابراین با برنامه دیگر شما تداخل نخواهد داشت. با این وجود هنوز می توانید از Windows Defender برای انجام یک اسکن دستی — یا آفلاین به عنوان نسخه پشتیبان از برنامه آنتی ویروس مورد نظر خود استفاده کنید.

اگر آنتی ویروس دیگر را حذف کنید ، Windows Defender به طور خودکار یکبار دیگر به چرخه عملکرد باز می گردد و به شما کمک می کند تا از ویروس ها و بد افزار ها، کامپیوتر خود را محافظت کنید.

با این وجود توجه داشته باشید که برخی از برنامه های ضد بدافزار مانند Malwarebytes می توانند در کنار Windows Defender نصب شوند و هر دو محافظت از سیستم را در زمان واحد ارائه می دهند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز فعال سازی ویندوز دیفندر در ویندوز ۱۰ را به شما آموزش دادیم. در مورد فعال و غیر فعال سازی موقت ویندوز دیفندر چه مشکلاتی دارید؟ می توانید سایر نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه آموزش کار با Windows Defender را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

9 روش کارساز برای حل مشکل باز نشدن Windows Security در ویندوز 10
۹ روش کارساز برای حل مشکل باز نشدن Windows Security در ویندوز ۱۰
آموزش 7 روش غیرفعال كردن آنتی ویروس ویندوز 10
آموزش ۷ روش غیرفعال کردن آنتی ویروس ویندوز ۱۰
آموزش 12 روش حل مشکل Windows Defender ویندوز 11
آموزش ۱۲ روش حل مشکل Windows Defender ویندوز ۱۱
آموزش 10 روش رفع ارور Operation did not complete successfully ویندوز 10 8 7
۱۰ روش رفع ارور Operation did not complete successfully ویندوز

نظرات