آیا حتی ایکس تریل هم عیب دارد؟!

آیا حتی ایکس تریل هم عیب دارد؟!

شرکت ژاپنی نیسان از سال ۱۳۴۹ تاکنون با عرضه محصولات مختلف و باکیفیت در بازار ایران، حضور موفق خود در این بازار را تثبیت کرده و اعتماد خریداران ایرانی را به خود جلب کرده است. این اعتماد به نحوی است که بیشتر مشتریان ایرانی تنها با دیدن نام برند نیسان روی یک خودرو چشم‌بسته آن را خریداری می‌کنند.

امکانات و کیفیت محصولات نیسان بر هیچ‌کسی پوشیده نیست اما بدون شک هر محصولی معایبی دارد که دانستن آن‌ها پیش از خرید خالی از لطف نیست؛ آن هم نیسان ایکس تریل !

نیسان ایکس ‌تریل خودرویی است که پس از سه سال وقفه ناشی از تحریم‌ها در سال ۹۵ به همراه نیسان جوک توسط شرکت جهان نوین آریا به بازار ایران راه پیدا کرد. به‌ محض عرضه این محصول طرفداران ایرانی وارد میدان شده و بازار فروش این خودروی خانوادگی را به بازاری پررونق بدل کردند. در این مقاله به برخی معایب این خودروی محبوب اشاره می‌کنیم تا دو دو تا چهارتای شما پیش از خرید حساب‌ شده‌ تر باشد.

معایب ایکس تریل

۱- وجود صداهای آزاردهنده در کابین

برای بیشتر خودروهای خانوادگی آرامش کابین و فضای بدون سروصدا یک آپشن محسوب می‌شود. نبود این امکان در نیسان ایکس‌تریل به‌احتمال‌زیاد مزاحمی برای جمع‌های خانوادگی است. نفوذ سروصدای موتور به داخل کابین مثل خودروهای اسپرت برای هیچ‌یک از سرنشینان لذت‌بخش نیست.

هرچند که نیسان ایکس‌تریل به‌عنوان یک خودروی اسپرت معرفی نشده است. از سوی دیگر صدای لاستیک‌ها و سروصدای موتور در فضای کابین کاملا قابل‌شنیدن است نه صدای خوش گاز خوردن خودرو برای اسپرت سواران.

۲- کیفیت پایین مواد استفاده‌شده در ساخت کابین

طراحی داخلی ارگونومیک نیسان ایکس‌تریل که همه‌چیز را سر جای خود قرار می‌دهد، شاید تنها مزیت کابین این خودرو باشد. با ورود به داخل نیسان ایکس‌تریل با اتفاق خاصی مواجه نمی‌شوید و بیشتر شاهد یک طراحی ساده و معمولی خواهید بود. استفاده از پلاستیک بی‌کیفیت در ساخت کابین، چیزی است که از نیسان ژاپنی بعید به نظر می‌رسد.

شاید طراحان این خودرو به فکر کنترل هزینه‌ها از این طریق بوده‌اند ولی این موضوع برای خریداران ایرانی که ایکس‌تریل را در ردیف خودروهای لوکس قرار می‌دهند قابل‌قبول نیست.

۳- عدم هماهنگی در طراحی خارجی

شاید اگر در نگاه اول ایکس‌تریل را از روبرو یا کنار ببینید، مجذوب شیوه طراحی آن شوید. اما در طراحی عقب این خودرو خبری از دقت و ظرافت نماهای دیگر نیست. البته با شنیدن این مطلب نباید نسبت به طراحی نیسان ایکس‌تریل ظاهر شوید ولی اگر ازجمله افرادی هستید که هماهنگی تک‌تک اجزا در کنار منحصربه‌فرد بودن طراحی برایتان اهمیت دارد، بهتر است کمی بیشتر درباره خرید ایکس‌تریل تامل کنید.

عدم هماهنگی در طراحی خارجی

۴- قیمت تمام‌شده بالا

این موضوع در مورد خودروهای خارجی موجود در بازار ایران چیز عجیبی نیست. هزینه‌های سرسام‌آور گمرک و شماره‌گذاری و نبود نظارت کافی، باعث می‌شود که نمایندگی‌ها تا حد امکان قیمت را بالا ببرند. با این‌ حال، امکانات ایمنی و رفاهی موجود در نیسان ایکس‌تریل نمی‌تواند خریدار را راضی به پرداخت مبلغی کند که امروز در بازار ایران می‌بینیم. همین امر یکی از دلایل اصلی کاهش قابل‌توجه خریداران ایکس‌تریل نسبت به سال‌های اول ورود آن به ایران است.

هرچند که بازار خودرو در ایران همچون طلا لحظه‌ای شده است اما بازهم می‌توان خودروهایی ارزان‌تر با امکانات مشابه و حتی بیشتر از ایکس‌تریل پیدا کرد. قیمت ایکس تریل ۲۰۱۸ در حال حاضر حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است!

۵- قدرت موتور و مصرف سوخت

با یک بررسی ساده مشخصات فنی نیسان ایکس‌تریل متوجه می‌شوید که این خودرو اصلا برای طرفداران سرعت و هیجان طراحی نشده است. موتور ۲.۵ لیتری این خودرو با تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۰۷ نیوتن متر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه قادر به ایجاد سرعت‌های وسوسه‌انگیز در خودرویی به این سنگینی نیست.

البته باید گفت شرکت نیسان نیز از همان ابتدا خانواده‌های طرفدار سفر ایمن و آرام را مخاطب اصلی ایکس‌تریل معرفی کرده است. از سوی دیگر مصرف سوخت شهری حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و باک ۶۰ لیتری آن، تقریبا هر ۶۰۰ کیلومتر شما را مجبور به توقف در یک پمپ‌بنزین می‌کند.

این امر می‌تواند طرفداران محیط‌ زیست و رانندگان اقتصادی‌ تر را به تامل بیشتری در خرید وادارد. به‌ علاوه اینکه آب موتور ایکس‌تریل با بنزین ایرانی در یک جوی نمی‌رود.

۶- جعبه‌دنده

بررسی بیشتر خودروهای کراس‌اوور موجود در بازار نشان می‌دهد که گیربکس مورداستفاده در آن‌ها از نوع CVT است. نیسان ایکس‌تریل نیز از این قاعده مستثنا نیست. در کنار مزیت‌های فروان این نوع گیربکس نظیر کم کردن فشار موتور، افزایش استهلاک و کاهش توان ایکس‌تریل ازجمله معایبی است که به مذاق خیلی از خریداران خوش نمی‌آید. بررسی گزارش‌های مشتریان این محصول نیسان نیز خبر از داغ شدن جعبه‌دنده و جلوگیری از دورگیری بیشتر از ۳۰۰۰ دور در سربالایی‌ها می‌دهد.

۷- موارد گزارش‌شده توسط خریداران

نیسان ایکس‌تریل همچون سایر کراس‌اوورهای هم‌نسل دارای امکانات رفاهی و ایمنی زیادی است. گزارش‌های متعدد عملکرد نادرست برخی از این امکانات نارضایتی مشتریان را در این بخش‌ها نشان می‌دهد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم. اگر می‌خواهید از میزان بنزین موجود در باک مطلع شوید، بهتر است به نمایشگر ایکس‌تریل اعتماد نکنید.

در برخی مدل‌ها برای بستن سانروف خودرو، حتما باید خودرو را متوقف کنید. چراکه باد مانع از بسته شدن آن می‌شود. بهتر است هنگام خرید ایکس‌تریل سیستم الکتریکی آن را سرویس کنید. گزارش‌هایی مبنی بر عملکرد نادرست شیشه‌ بالابر برقی، داشبورد و سیستم صوتی وجود دارد. اعتماد به ترمز اضطراری این خودرو را نیز به شما توصیه نمی‌کنیم.

گزارش‌های کاربران زیادی در سطح جهان نشان می‌دهد که پس از فعال‌سازی ترمز اضطراری از ترمز گیری‌ های بی‌جهت در مسیرهای مختلف کلافه شده‌اند.

ایکس‌تریل

نظر شما در مورد ایکس تریل چیست؟

با وجود اینکه شرکت نیسان تلاش کرده است که ایکس‌تریل یک خودروی مناسب برای خانواده‌های با درآمد متوسط باشد، متاسفانه شرایط بازار ایران در کنار نبود نظارت، این خودروی معمولی را در رده قیمتی خودروهای لوکس قرار داده است. البته عملکرد و قیمت‌گذاری شرکت جهان نوین آریا در عرضه محصولات نیسان نیز جای تامل دارد.

به‌ هر روی احتمالا بررسی بهتر نیسان ایکس‌تریل شما را به سمت رقبای ارزان‌ قیمت‌تر و مجهزتر می‌کشاند. خرید نیسان ایکس‌تریل برای شما اتفاق خاصی رقم نزده و معجزه‌ای را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. پیش از تصمیم قطعی برای خرید این خودرو توصیه می‌کنیم که سری به محصولات رنوی فرانسوی، هیوندای کره‌ای و میتسوبیشی و تویوتای ژاپنی هم قیمت یا حتی ارزان‌تر آن بزنید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات