آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش دوم)

آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش دوم)

گوگل شیت ? یک سیستم تاسیس شده توسط گوگل است که با آن می توانید ستون ها و ردیف هایی ایجاد کنید. با آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش دوم) همراه انزل وب باشید.

نحوه استفاده و کار با سرویس Google Sheets

How To Use And Work With Google Sheets Service

Google Sheets ابزاری بسیار قدرتمند است، از بازاریابی دیجیتال گرفته تا مدل سازی امور مالی، از مدیریت پروژه گرفته تا تجزیه و تحلیل آماری، تقریباً در مورد هر فعالیتی که شامل ضبط و تجزیه و تحلیل داده ها باشد از این سیستم می توانید استفاده کنید.

آموزش تغییر اندازه، درج، حذف، مخفی کردن ، ظاهر کردن ستون ها و ردیف ها در گوگل شیت

برای انتخاب یک ردیف یا ستون، روی عدد (ردیف) یا حرف (ستون) ردیف یا ستون مورد نظر خود کلیک کنید. با این کار کل سطر یا ستون آبی و برجسته خواهد شد این نشان گر این است که شما ستون یا ردیف را انتخاب کرده اید.

برای تغییر عرض یک ستون یا ارتفاع یک ردیف، مکان نما خود را روی خط خاکستری ببرید تا شکل نشان گر موس عوض شود. برای بزرگ یا کوچک کردن اندازه ستون یا ردیف نشان گر را به بالا و پایین یا چپ و راست ببرید.

آموزش تغییر اندازه، درج، حذف، مخفی کردن / ظاهر کردن ستون ها و ردیف ها در گوگل شیت

نکته راهنما: برای تغییر سریع عرض ستون متناسب با محتوای سلول ، وقتی نشان گر موس را بر روی خط خاکستری بردید و آن تغییر شکل داد دوبار بر روی آن کلیک کنید.

نحوه اضافه کردن ستون ها در Google Sheets : برای درج ستون یا ردیف اضافی، روی ستون یا ردیف موجود در کنار مکانی که می خواهید ستون یا ردیف جدید ایجاد نمایید ، کلیک کنید. با انتخاب ستون یا ردیف (آبی برجسته می شود)، راست کلیک کنید تا منوی گزینه ها ظاهر شود. سپس برای ستون ها Insert Before (یا Insert After) را انتخاب کنید ، یا Insert Above (Insert Below یا) را انتخاب کنید.

ایجاد یک ستون جدید Insert Before : قبل، Insert After : بعد، Insert Above : بالا، Insert Below : پایین از ستون انتخاب شده.

آموزش تغییر اندازه، درج، حذف، مخفی کردن / ظاهر کردن ستون ها و ردیف ها در گوگل شیت

ایجاد ستون و ردیف بیشتر در گوگل شیت

اگر به آخر یک صفحه گوگل شیت برسید، متوجه خواهید شد که ردیف ها یا ستون ها تمام  می شود. برای اضافه کردن ستون ها یا ردیف های بیشتر مراحل زیر را دنبال کنید.

اگر تمام به آخر یک صفحه از گوگل شیت رفته باشید، متوجه خواهید شد که به طور پیش فرض ۱۰۰۰ ردیف در آن قرار دارد. دکمه ای وجود دارد که در صورت نیاز ، می توانید ردیف های بیشتری ایجاد کنید، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده یک عدد به دلخواه وارد کنید و گزینه Add را بزنید. (دقت داشته باشید که تا حدی می توانید ستون اضافه کنید.)

ایجاد ستون و ردیف بیشتر در گوگل شیت

اگر به لبه سمت راست صفحه، یعنی آخرین ستون بروید. برای اضافه کردن ستون جدید طبق آموزش بالا یک ستون قبل یا بعد از ستون آخر ایجاد کنید. اگر می خواهید به صورت دسته جمعی ستون هایی اضافه کنید از نکته زیر استفاده کنید.

نکته راهنما: یک ترفند وجود دارد که آن را به صورت یکجا انجام دهید. برای مثال شما می خواهید سه ستون را به ستون های صفحه اضافه کنید. برای این کار سه ستون آخر را انتخاب کنید و طبق آموزش بالا گزینه Insert After را بزنید.

محدودیت داده: بخاطر داشته باشید که هر کاربر در Google Sheet به ۲ میلیون سلول محدود است، که این مقدار بسیار زیاد است که این مقدار برابر ۵۰،۰۰۰ ردیف در ۴۰ ستون می شود که این مقدار برای یک مرکز داده هم کافی است.

ایجاد جدول در گوگل شیت (ایجاد، حذف، تغییرنام جدول ها)

روی دکمه بزرگ به علاوه در سمت چپ پایین صفحه ضربه بزنید تا یک صفحه جدید به برگه فعلی اضافه شود.

ایجاد جدول در گوگل شیت (ایجاد، حذف، تغییرنام جدول ها)

چرا باید از چند صفحه در یک برگه استفاده کرد؟

این کار مثل یک کتاب می ماند که شما با اضافه کردن چند صفحه در یک برگه می توانید بهتر اطلاعات خود را سازماندهی کنید.

برای مثال ، شما ممکن است فقط یک برگه داشته باشید و بخواهید سه صفحه برای ثبت تنظیمات جهانی خود (متغیرهایی مانند نام ، ایمیل ، نرخ مالیات ، مبلغ…) و دیگری برای داده های معاملاتی و دیگری برای آنالیز و نمودار داشته باشید.

برای تغییر نام یا حذف یک برگه ، روی پیکان کوچک کنار نام آن صفحه (به عنوان مثال برگه ۱) کلیک کنید. در اینجا برای تغییر نام بر روی Rename، برای حذف Delete و برای مخفی کردن هم بر روی Hide Sheet ضربه بزنید.

ایجاد جدول در گوگل شیت (ایجاد، حذف، تغییرنام جدول ها)

سعی کنید اسم هایی که بر روی صفحه ها می گذارید مربوط به اطلاعات آن باشد.

نحوه قالب بندی در گوگل شیتس

همه گزینه های قالب بندی را در نوار ابزار بالا صفحه می توانید پیدا کنید. برای استفاده از هر کدام فقط کافیست نوشته یا سلول مورد نظر را انتخاب کنید و آیکون ابزار مورد نیاز را انتخاب نمایید. تصویر هر گزینه فعالیت آن را نمایش می دهد:

نحوه قالب بندی در گوگل شیت

اگر اشتباه کردید همیشه می توانید برای برگشتن به مرحله قبل از Cmd + Z در مک و Ctrl + Z در ویندوز استفاده کنید.

برای قالب بندی اولیه می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • عنوان را پر رنگ کنید و اندازه فونت آنها را به ۱۴ پیکسل تغییر دهید.
  • عنوان را به صورت وسط چین کنید و آنها را Bold نمایید.
  • عنوان هر ستون را به حالت وسط چین تغییر دهید.
  • قالب تاریخ را به حالت دلخواه تغییر دهید.
  • یک علامت دلار، $ به ستون هزینه ها اضافه کنید.
  • طول جدول را زیاد کنید تا تمام اطلاعات به صورت صحیح نمایش داده شود.

به کمک تصویر زیر می توانید نحوه انجام فعالیت های بالا را مشاهده کنید.

رنگ بندی جدول ها در گوگل شیت

توجه داشته باشید، می توانید گزینه های قالب بندی را در زیر منوی Format، بین گزینه های Insert و Data پیدا کنید.

رنگ بندی جدول ها در گوگل شیت

ابتدا سلول ها مورد نظر را انتخاب کنید و سپس به منو های زیر بروید.

Format > Alternating colors

در فایل زیر می توانید روش انجام آن را مشاهده کنید.

رنگ بندی جدول ها در گوگل شیت

احتمال دارد این عملیات برای اطلاعات زیاد کمی طول بکشد در عوض اگر برگه شما مرتب و رنگ بندی شده باشد افراد می توانند بهتر اطلاعات موجود در آن را درک کنند.

آموزش حذف قالب بندی

این نکته بیشتر برای سرعت بخشیدن به کار و کم کردن حجم برگه ها است.

برای حذف کلیه قالب بندی ها از یک سلول (یا سلول ها)، روی کامپیوتر کلید های ترکیبی Ctrl + \ و روی مک کلید های ترکیبی CMD + \ را بزنید.

این کار برای وقتی از که وقت حذف قالب بندی تمام سلول ها را ندارید یا فایل را از فرد دیگری دریافت کرده اید همچنین نبود قالب بندی می توانید سرعت جستجو ها و غیره را در سیستم های ضعیف افزایش دهد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

ممنون از اینکه با آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش دوم) همراه انزل وب بودید. اگر سوال، نظر یا پیشنهادی درباره آموزش گوگل شیت دارید می توانید از قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets)
آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش پنجم)
آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets)
آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش اول)
۵ استفاده کاربردی گوگل مپ در ابزارهای دیگر گوگل

نظرات