آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش دوم)

آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش سوم)

گوگل شیت ? یک سیستم محاسباتی تاسیس شده توسط گوگل است که با آن می توانید ستون ها و ردیف هایی ایجاد کنید. با آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش سوم) همراه انزل وب باشید.

نحوه استفاده و کار با سرویس Google Sheets

How To Use And Work With Google Sheets Service

Google Sheets ابزاری بسیار قدرتمند است، از بازاریابی دیجیتال گرفته تا مدل سازی امور مالی، از مدیریت پروژه گرفته تا تجزیه و تحلیل آماری، تقریباً در مورد هر فعالیتی که شامل ضبط و تجزیه و تحلیل داده ها باشد از این سیستم می توانید استفاده کنید.

انواع مختلف داده در گوگل شیت

برای شروع فرمول نویسی در گوگل شیت در گوگل شیت باید ابتدا اصول اولیه را یاد بگیرید. برای اینکه بهتر داده ها و فرمت ها را درک کنید هر سلول شامل یک داده و فرمت است که مقدار های زیر همگی یک داده با مقدار ۲ است:

۲ ، ۲.۰۰ ، ۲ دلار و ۲.۰۰ دلار

با مشاهده مثال های بالا همه داده ها برابر ۲ است ولی فرمت هرکدام از آنها متفاوت است. برای درک بهتر موضوع مقدار های ۲ و ۲.۰۰ هر دو داده هایشان برابر ۲ است ولی فرمت های آنها متفاوت است.

انواع مختلف داده در گوگل شیت

توجه کنید که تمام داده های ارزی، درصدی، تاریخ و … همه یک نوع داده یا عدد است.

اگر می خواهید عدد یا چیزی را به عنوان یک متن ذخیره کنید حتما قبل از آن یک ‘ بگذارید تا سیستم آن را به عنوان یک متن تشخیص دهد. در غیر اینصورت سیستم آن را به صورت یک عدد یا هر چیز دیگر شناسایی می کند. برای مثال اگر شما عدد ۰۱۲۳ را بدون ‘ وارد کنید پس از رفتن به سلول بعد صفر آن به صورت خودکار حذف می شود ولی اگر به صورت ‘۰۱۲۳ وارد کنید این مقدار به صورت متن شناسایی می شود و صفر آن پاک نمی شود.

فرمول های ریاضی در گوگل شیت

جمع و تفریق و عملیات های دیگر در گوگل شیت شبیه به ماشین حساب و بسیار ساده است.

شما روی سلولی که می خواهید محاسبه خود را روی آن انجام دهید کلیک کنید، سپس یک علامت برابر (=) تایپ نمایید تا مشخص شود که می خواهید محاسبه انجام دهید و سپس فرمول مورد نظر خود را تایپ کنید. در تصویر زیر می توانید مثالی از آن را مشاهده کنید.

فرمول های ریاضی در گوگل شیت

توجه داشته باشید که چگونه محاسبه در نوار فرمول (۱) و همچنین در سلول (۲) نشان داده می شود.

متوجه خواهید شد که پیش نمایش پاسخ (در این مثال، ۲۵) بالاتر از فرمول نمایش داده می شود و همیشه بهتر است برای ویرایش فرمول از نوار فرمول (۱) این کار را انجام دهید.

آموزش کار با فرمول های گوگل شیت: COUNT, SUM, AVERAGE

در بالا برنامه نویسی در گوگل شیت (فرمول نویسی) را یاد گرفتید ولی وقتی حجم اطلاعات زیاد است و نمی توان برای هر سلول فرمول نوشت باید از توابع استفاده کرد. همچنین استفاده از توابع درصد خطای شما را کاهش می دهد.

برای مثال با استفاده از توابع می توانید تعداد افراد در یک لیست، میانگین هزینه، جمع هزینه ها و … را محاسبه کنید حتی اگر این اطلاعات زیاد باشد.

COUNT : شمردن

روی سلول B8 ضربه بزنید، یک برابر (=) تایپ کنید و سپس شروع به تایپ کلمه COUNT کنید. با تایپ حرف C متوجه خواهید شد که لیستی از تمام توابع شروع شده با C باز می شود.

COUNT : شمردن

شما می توانید COUNT را به طور کامل تایپ کنید یا آن را از لیست بیابید و آن را انتخاب کنید. (برای انتخاب تابع از لیست بر روی آن کلیک کنید، ضربه بزنید یا Enter را فشار دهید.)

در مرحله بعد، پس از انتخاب تابع با باز کردن یک پرانتز روش استفاده از آن تابع را می توانید مشاهده کنید.

COUNT : شمردن

در این قسمت شما باید مقدار برای این تابع انتخاب کنید. شما باید دامنه سلولهایی را که می خواهید در این تابع مورد برسی قرار بگیرد را انتخاب کنید. بنابراین بر روی B4 کلیک کنید، کلیک چپ ماوس خود را پایین نگه دارید و تا B7 بکشید، به طوری که چهار سلول انتخاب شده به رنگ نارنجی برجسته تغییر رنگ دهد. همچنین می توانید از فرمول زیر برای انتخاب این سلول ها استفاده کنید. علامت : معنی همان “تا” را می دهد.

= COUNT (B4: B7)

توجه: COUNT برای شمارش در گوگل شیت (شمارش اعداد) استفاده می شود. اگر می خواهید تعداد متن ها را بشمارید ( مثلا برای شمارش اعضا یک لیست)، وقتی COUNT کار نمی کند به شما عدد صفر را نشان می دهد. برای شمارش متن ها از COUNTA استفاده کنید (یعنی به انتهای آن یک A اضافه کنید)، در غیر اینصورت با مشکل برخورد می کنید.

SUM : جمع

این کار برای بقیه توابع هم تفاوتی ندارد و برای استفاده از این تابع هم می توانید پس از انتخاب سلول ها به جای استفاده از تابع COUNT از تابع زیر استفاده کنید که تمام اعداد در سلول های مشخص شده را برای شما جمع می شود و در سلولی که این فرمول در آن قرار داد نمایش می دهد.

= SUM (D4: D7)

AVERAGE : میانگین

همچنین می توانید پس از انجام مراحل بالا از تابع Average استفاده کنید که میانگین اعداد را میگیرد و در سلول مورد نظر نشان می دهد.

= AVERAGE (D4: D7)

در بعضی از مواقع گوگل کامل شده فرمول را به شما نمایش می دهد که با انتخاب آن دیگر نیازی به نوشتن ادامه آن نخواهید داشت.

AVERAGE : میانگین

در تصویر متحرک زیر می توانید مثالی از این قابلیت را مشاهده کنید:

AVERAGE : میانگین

اگر فرمول را اشتباهی تایپ کنید، یک پیام خطایی برای شما نمایش داده می شود که احتمالاً چیزی مانند # N / A ، #REF !، # DIV / 0 و غیره است.

تفاوت بین فرمول و تابع در چیست؟

در بین این دو عنصر تفاوت زیادی وجود ندارد و تنها فرق آنها راحتی، خلاصه کردن فرمول و … است. معمولا تابع ها برای اطلاعات زیاد استفاده می شود ولی فرمول ها بیشتر برای اطلاعاتی که زیاد به جمع و تفریق و … نیاز دارد استفاده می شود.

تفکیک داده با ویژگی Text to columns

برای اینکه به اطلاعات سریع تر و راحت تر دسترسی داشته باشید می توانید آنها را طبقه بندی کنید.

شما با استفاده از قابلیت Text to Columns می توانید داده های خود را طبقه بندی کنید.

به جدول اصلی برگردید ، قبل از ستون Tier یک ستون جدید با اسم “Name” ایجاد کنید ، یعنی یک ستون جدید خالی B ایجاد کنید.

چهار اسمی که از قبل وارد کرده اید را را انتخاب کنید و به منو زیر بروید:

Data > Split Text To Columns…

در زیر منویی که نمایش داده می شود ، SPACE را انتخاب کنید، اینجاست که گوگل شیت نام و نام خانوادگی افراد را از هم جدا می کند و در دو ستون مختلف قرار می دهد.

تفکیک داده با ویژگی Text to columns

ترکیب سلولها در گوگل شیت

برای ترکیب دو سلول با هم، یک ستون خالی جدید بین B و C (بین Last Name و Tier) قرار داده و عنوان آن را Full Name قرار دهید.

فرمول زیر را در سلول C4 قرار دهید:

= A4 & B4

این فرمول داده های A4 را در کنار داده های B4 می گذارد و در سلول C4 نمایش می دهد.

ولی نتیجه این فرمول به شکل زیر می شود و حروف را به یکدیگر می چسباند برای حل این مشکل ادامه آموزش را بخوانید.

CharlesDickens

برای ایجاد یک فضای خالی بین نام و نام خانوادگی از فرمول زیر استفاده کنید:

= A4 & “” & B4

با استفاده از این فرمول گوگل شیت بین نام و نام خانوادگی یک فاصله ایجاد می کند که نتیجه به صورت زیر می شود:

Charles Dickens

کار شما برای این سلول تمام شد ولی برای اعمال این فرمول در سلول های دیگر چه باید کرد؟

برای حل این مشکل می توانید از دو روش زیر استفاده کنید.

  1. فرمول را کپی کنید و در سلول بعد جای گذاری کنید.
  2. فرمول را با استفاد از کلید ترکیبی Ctrl + C یا Cmd + C کپی کنید و در سلول بعد با کلید ترکیبی Ctrl + V یا CMD + V جای گذاری کنید.

دقت داشته باشید که لازم نیست اعداد را تغییر دهید پس از جای گذاری فرمول به صورت خودکار اعداد تغییر می کند. برای مثال اگر در فرمول ردیف چهار بوده و فرمول را در ردیف ۵ کپی کرده اید. در فرمول به صورت خودکار تمام اعداد به ۵ تغییر می کند.

در زیر می توانید خلاصه ای از تمام مراحل بالا را مشاهده کنید.

ترکیب سلولها در گوگل شیت

نظرات و پیشنهادات شما؟

ممنون از اینکه با آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش سوم) همراه انزل وب بودید. اگر سوال، نظر یا پیشنهادی درباره آموزش کامل گوگل شیت دارید می توانید از قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets)
آموزش کامل کار با گوگل شیت (Google Sheets) (بخش چهارم)

نظرات