11 روش حل مشکل نشاختن و عدم شناسایی هارد اینترنال یا داخلی کامپیوتر

۱۱ روش حل مشکل نشناختن و عدم شناسایی هارد اینترنال یا داخلی کامپیوتر

هارد دیسک ها (Hard Drives) جزو قطعات حساسی محسوب می شوند که از اطلاعات ما نگهداری ? می کنند. در بعضی اوقات ممکن است مشکلی برای هارد پیش آید و در سیستم شما شناسایی نشود. بسته به علت بروز مشکل، راه حل هایی برای رفع آن وجود دارند. امروز در انزل وب راه های حل مشکل نشناختن و عدم شناسایی هارد اینترنال یا داخلی کامپیوتر را بررسی خواهیم کرد.

حل مشکل نشان ندادن و بالا نیامدن هارد داخلی در بایوس و ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Fix Internal Hard Drive is not Showing Up or Recognized in Windows

هارد دیسک ها چه قدیمی باشند و چه جدید، ممکن است پس از اتصال به کامپیوتر در فایل اکسپلورر یا مدیریت دیسک و.. نمایش داده نشود. با بروز مشکل عدم شناسایی هارد اینترنال، اولین نگرانی کاربران از دست دادن اطلاعات موجود در آن می باشد. با این که در مواقعی ممکن است مشکل به راحتی حل شود، اما در برخی از موارد از بین رفتن داده برای رفع مشکل اجتناب ناپذیر است.

رفع مشکل عدم شناسایی هارد اینترنال با اتصال مجدد هارد

یکی از راه هایی که می تواند به سادگی مشکل عدم شناسایی هارد را حل کند، اتصال مجدد هارد است. هارد خود را جدا کرده و آن را مجدد وصل کنید. در بسیاری از موارد هارد به درستی متصل نشده است که در نتیجه سیستم نمی تواند آن را شناسایی کند.

رفع مشکل عدم شناسایی هارد اینترنال با اتصال مجدد هارد

همچنین اگر هارد شما کند شده است، پیشنهاد می کنیم مطلب بررسی علت و ۷ روش رفع مشکل کند شدن هارد اکسترنال وسترن دیجیتال و.. را هم مطالعه نمایید.

مشکل عدم شناسایی هارد توسط سیستم برای هارد جدید

برای رفع مشکل نشناختن درایو های هارد، ابتدا شما باید بررسی کنید که هارد شما در فقط در File Explorer نمایش داده نمی شود و یا در هر دو مورد File Explorer و Disk Management دچار مشکل شده است. برای این کار روی This PC راست کلیک کرده و Manage را انتخاب کنید. سپس به Disk Management بروید. اکنون بینید که آیا هارد جدید شما در این قسمت نمایش داده می شود یا خیر بسته به آن راه حل های ادامه را دنبال کنید.

پارتیشن بندی جهت رفع مشکل عدم شناسایی هارد در ویندوز ۱۰

اگر هارد دیسک جدید شما فقط در File Explorer نمایش داده نمی شود ولی آن را در Disk Management مشاهده کردید، ممکن است دلیل آن ناشناخته بودن دستگاه برای سیستم و یا عدم پارتیشن بندی باشد. در چنین موارد تنها کاری که لازم است تنظیم اولیه و پارتیشن بندی هارد می باشد تا آماده استفاده شود. ما قبلا در انزل وب آموزش کامل پارتیشن بندی هارد در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ بدون نرم افزار و با نرم افزار را به شما آموزش داده ایم.

بررسی اتصال برای رفع مشکل دیتکت نشدن هارد

اما چرا هنگام نصب ویندوز هارد را نمی شناسد؟ اگر هارد به طور کلی در فایل اکسپلورر و دیسک منیجر نمایش داده نمی شود، ممکن است به علت عدم اتصال صحیح، مشکل درایور یا تنظیمات نادرست بایوس باشد. برای رفع مشکل اتصال ابتدا کابل هارد را بررسی کنید که کاملا سالم باشد. در صورت امکان به جای کابل USB از کابل SATA استفاده کنید.

بررسی اتصال برای رفع مشکل دیتکت نشدن هارد

در مرحله بعد پورت را تغییر دهید. جهت اطمینان از سلامت کابل، بهتر است از کابل دیگری نیز استفاده کنید. در نهایت هارد خود را به کامپیوتر دیگری متصل کنید تا مطمئن شوید که خود هارد مشکلی نداشته باشد.

حل مشکل نشان ندادن هارد دیسک با آپدیت درایور

همانطور که اشاره کردیم، مشکل درایور دیگر دلیل بروز این اشکال است. برای رفع آن باید درایور هارد خود را به آخرین نسخه منتشر شده آپدیت کنید. اگر از هارد نو استفاده می کنید و تا کنون درایور آن را نصب نکرده اید، به وبسایت سازنده رفته و آخرین نسخه درایور مناسب هارد خود را دانلود و نصب کنید.

بررسی تنظیمات BIOS برای رفع مشکل عدم شناسایی هارد در بایوس

اگر هارد شما در تنظیمات بایوس غیر فعال شده باشد، سیستم عامل قادر به تشخیص آن نخواهد بود. برای رفع مشکل عدم شناسایی هارد اینترنال در بایوس، کامپیوتر خود را ریستارت کرده و کلید بایوس (بسته به کامپیوتری که استفاده می کنید متفاوت است) را فشار دهید تا وارد تنظیمات بایوس شوید. قابل ذکر است که ما قبلا در انزل وب تنظیمات بایوس و نحوه ورود به آن را به شما معرفی کرده ایم.

با کمک کلید ها به بخش Integrated Peripherals بروید. وارد بخش USB Controller شده و آن را در وضعیت Enabled قرار دهید. تغییرات را ذخیره کرده و از تنظیمات خارج شوید. پس از ریستارت باید مشکل شما رفع شده باشد.

تغییر نام درایو برای هارد دیسک کار کرده جهت حل مشکل عدم شناسایی هارد دوم در ویندوز

اگر هارد شما نو نیست و فقط در فایل اکسپلورر نمایش داده نمی شود، باید نام آن را تغییر دهید زیرا ممکن است نام درایو با هارد اول سازگاری نداشته باشد. برای این کار مطابق روش های ذکر شده به Disk Management رفته و روی هارد خود راست کلیک کنید. سپس گزینه Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید. روی Change کلیک کرده و نام جدید را انتخاب کنید. در نهایت OK را بزنید.

تغییر نام درایو برای هارد دیسک کار کرده جهت حل مشکل عدم شناسایی هارد دوم در ویندوز

همینطور مطالعه مطلب ۳ روش حل مشکل The file or directory is corrupted and unreadable هارد اکسترنال ، فلش و.. نیز برای شما کاربردی خواهد بود.

حل مشکل نشناختن هارد در هنگام نصب ویندوز با پارتیشن بندی مجدد

اگر هارد شما حاوی اطلاعات است و فقط در فایل اکسپلورر نمایش داده نمی شود، ممکن است به دلایلی مانند وجود بد افزار و.. پارتیشن بندی خود را از دست داده باشد. در این مواقع باید هارد را مجدد پارتیشن بندی کنید. البته قبل از انجام این کار باید داده های خود را ریکاوری کنید و سپس آن را پارتیشن بندی کنید تا اطلاعات خود را از دست ندهید.

رفع ارور RAW و مشکل شناسایی نشدن هارد

اگر در دیسک منیجر متوجه شدید که هارد شما به عنوان RAW نمایش داده می شود، باید آن را فرمت کنید. برای این کار در Disk Management روی هارد مورد نظر راست کلیک کرده و Format را بزنید.

رفع ارور RAW و مشکل شناسایی نشدن هارد

اجرای دستور CHKDSK برای حل مشکل نشناختن هارد در نصب ویندوز

یکی از راه های رفع مشکلات هارد از جمله مشکل بالا نیامدن هارد، استفاده از دستورات CHKDSK می باشد. ما قبلا روش استفاده از دستورات CHKDSK را به شما معرفی کرده ایم. از دستورات chkdsk /f x: برای این مورد می توانید استفاده کنید.

وجود مشکلات سخت افزاری برای عدم نمایش درایو در ویندوز ۱۰ و..

در نهایت اگر مشکل شما با هیچ روشی رفع نشد و هارد شما در سیستم های دیگر نیز هارد شناسایی نشد، احتمال وجود مشکل سخت افزاری و آسیب دیدن فیزیکی هارد وجود دارد. در این موارد باید در صورت گارانتی هارد خود را به شرکت تحویل داده و یا از تکنسین تعمیرات معتبر بخواهید مشکل شما را در صورت امکان رفع کند.

در پایان در صورتی که مشکل مشابه با هارد اکسترنال را هم داشتید، مطالعه مطلب ۸ روش رفع مشکل نخواندن و نشناختن هارد اکسترنال در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز دلیل بالا نیامدن هارد روی کامپیوتر و رفع آن را به شما معرفی کردیم. مشکل شما با چه روشی رفع شد؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه مشکل نخواندن هارد را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

16 راهکار نجات بخش رفع ارور You Need to Format the Disk in Drive
۱۶ راهکار نجات بخش رفع ارور You Need to Format the Disk in Drive
حل مشکل شناسایی هارد در نصب ویندوز 11 (تست شده)
حل مشکل شناسایی هارد در نصب ویندوز ۱۱ (تست شده)
آموزش 13 روش حل مشکل ارور This device is currently in use
آموزش ۱۳ روش حل مشکل ارور This device is currently in use
آموزش 10 روش حل مشکل ارور Windows Detected a Hard Disk Problem
آموزش ۱۰ روش حل مشکل ارور Windows Detected a Hard Disk Problem

نظرات

  • پویا says:

    بابا ایول عالی بود .کارمو راه انداختید.دوستون دارم رفقا.با یه تغییر نام هارد .سیستمم هارد اینترنالو بالا اورد و حلللللللللللللللللله.فکر میکردم باید همه چی پاک کنم.توصیه میکنم دوستان دستکاری نکنید.طبق آموزش جلو برید

  • محمدحسین says:

    سلام
    من یک هارد ۱ ترا بلو تو کامپیوترم دارم جدیدا یک هارد یک ترا بنفش گرفتم و نصب کردم اما هر کار کردم درایو هاش نیومد
    تو بایوس و دیوایس منیجر شناخته شده
    مشکل رو چجوری باید حل کنم؟

  • سعید says:

    واقعا ممنونم مشکلم حل شد سپاس فراوان

  • علی says:

    سلام هارد دوم hdd لپ تاپ رو با o&o درایوش رو دیفرگ کردم وقتی تمام شد سیستم ریستارت شد هارد کلا ریخت به هم توسط ویندوز یا شناسایی نمیشه یا اگر بیاد بالا هیچ کدوم درایوهاش باز نمی شن
    مشکلش از کجاست؟
    تشکر

  • مارتین says:

    سلام هارد من کامپیوترم اصلا نمیشناسه اما کامپیوتر دیگه میشناسه علت چیه

  • علیرضا یاوری زاده says:

    با تشکر با راهنمای عالیتون مشکلم حل شد خسته نباشید خدا قوت

  • Ngr says:

    سلام
    هارد دوم کامپیوترم مدتی است بعد از روشن کردن نشان داده نمیشود و پس از ریستارت کردن نمایش داده میشود! علت چیست؟؟؟میتونید راهنماییم کنید🙏

  • Saman.z says:

    سلام من این مشکل رو داشتم
    «رفع ارور RAW و مشکل شناسایی نشدن هارد»
    کاری که گفتید رو انجام دادم و فرمتش کردم ولی بازم هارد شناسایی نمیشه
    خواهشا راهنمایی کنید

    • سهیل says:

      دوست عزیز وقتی RAW نشون میده هیچ راهی به جز فرمت وجود نداره؟چون کلی اطلاعات دارم که باید بمونه و با فرمت کردن از بین میره

      • mohamad says:

        میتوانید با نرم افزارهای ریکاوری اطلاعات را برگردانید یکم جستجو کنید در وب. ولی اگر فرمت بشود احتمال خرابی اطلاعات بالا میرود اگر وارد نیستید بدهید بیرون براتون درست کنند.

  • علیرضا says:

    ممنون. عالی و کاربردی بود. موفق باشید

    • بی نام says:

      سلام
      واقعا امیدواری و تمام توانمون دادیم اما با وارد شدنم اتفاقی به گوگل و سرچ کردن بالا نیومدن هارد دیگر و شناسایی و مشکل که در بوت کردنش ایجاد شده و به صدا در آمدن هارد دیگر که استفاده گذشته هام عقب تر سالم و با یکی بودن موردی نداشت اما تصمیم گرفتم از هارد سیستم ی که پیش م نبود با نیازمندیم استفاده کنم با وجود این که دیروزی که در هارد سیستم دیگر با نگرانی اینکه شناسایی نکند اما شناسایی کرد بعد از مدتی میخواستم برگردم به هارد سیستم خودش سیستم اصلی هارد اصلی بوت و صدا در می آورد هارد و هارد و مانیتور در ادامه آلایش میکرد و صدا اما نمی آمد. تا اینکه من اومدم این کاری که .عوض کردن کابل (SATA)و کابل دیگر با تعویض کردن آنها مشکلم رفع شده و هیچ موردی تا الان ندارم کامل سیستم میاد بالا
      پس من میتونم با ویندوز نصب شده قبلی و هارد دیگر کامپیوتر شناسایی میکند و خواهد کرد و با تغییر دادن کابل ها هیچ ارور نمایش داده نخواهد شد و رفع و درسته همیشه