سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS ? به عنوان یک نرم افزار آماده برای افرادی است که می خواهند به وسیله آن یک سایت را طراحی نموده و اقدام به ویرایش و مدیریت محتوای متنی و یا تصویری نمایند. به طور کلی CMS یا همان نرم افزارهای مدیریت محتوا برای کمک به طراحی ظاهر وب سایت ها، جستجو ها و یا ارتباط با مخاطبین از طریق سایت ها کاربرد زیادی دارند. ما در انزل وب به معرفی سیستم مدیریت محتوا و کاربرد آنها خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

بررسی بهترین سیستم مدیریت محتوا و انواع CMS چیست؟

?What is the Best Content Management System and CMS Types

قبل از اینکه به معرفی بهترین سیستم مدیریت محتوا و انواع آنها بپردازیم بد نیست مطلب مربوط به نصب سیستم مدیریت محتوا وردپرس را نیز بر روی سیستم شخصی مطالعه نمایید. امروزه سیستم های مدیریت محتوا در بیش از نیمی از کل وب سایت های جهان و یا حتی درصد بالاتر مورد استفاده قرار گرفته اند. در واقع سیستم های مدیریت محتوا به عنوان نرم افزاری است که به کاربران این امکان را می دهد تا بدون دانش کد نویسی از یک وب سایت، آن را ایجاد کرده و به نوعی آن را مدیریت کنند.

بهترین سیستم مدیریت محتوا و انواع CMS

در برخی از این سیستم های مدیریت محتوای سایت تهیه قالب ها و افزونه های آماده باعث می شود تا یک وب سایت کاربر پسند داشته و از یک قالب و امکانات ممتازی بهره مند شوید. شاید تعجب کنید که چگونه ممکن است تا یک نرم افزار چون CMS می تواند همه این موارد از مدیریت تا انتشار محتوا و امکانات گرافیکی و جالب را به سایت شما اضافه نماید. برای درک بهتر این امر با ما همراه باشید.

CMS مخفف چیست؟

کلمه مخفف انگلیسی CMS در زبان فارسی به معنای سیستم مدیریت محتوا خواهد بود. به صورت انگلیسی نیز Content Management System می شناسند. خب ساختار مدیریت محتوا چیست؟ ساختار کار سیستم های مدیریت محتوای سایت تقریبا همگی به یک شکل است. آنها دارای سیستم مدیریت محتوا اختصاصی در هنگام اضافه کردن محتوای شما با ساختار کد های html خواهند بود.

CMS مخفف چیست

زیرا با استفاده از این کدها می باشد که می توانید به طور خودکار تصاویر، متون و هر عناصر دیگری را به متن بیفزایند. لازم به ذکر است تمامی عناصر کد های ،HTML  Css، Js در کنار هم بر بستر سیستم مدیریت محتوا یک سایت بسیار زیبا را خلق می کنند.

لازم به ذکر است تمامی این تکه کدهای نام برده در فضای هاست و یا میزبان شما ذخیره شده تا در صورت لزوم بر بستر اینترنت قرار بگیرند. به همین دلیل هر زمان که اراده کنید می توانید با ورود به مدیریت سایت خود از طریق پنل مدیریتی سیستم مدیریت محتوا با بروز رسانی های مکرر تغییرات مورد نظر خود را در بازه های زمانی مشخص در سایت خود ایجاد کنید.

نکته : ممکن است طراحی قالب، افزونه ها و یا کد های داخلی یک سایت برای افراد مبتدی بسیار مشکل باشد. به همین دلیل است که استفاده از CMS برای افرادی که کمترین دانش برنامه نویسی را دارند بهترین امکان را در اختیار آنها قرار خواهد گذاشت.

نحوه استفاده از CMS

به طور کلی یک سیستم مدیریت محتوا از دو هسته اصلی تشکیل شده است یکی CMA یا برنامه مدیریت محتوا و دیگری CDA یا همان برنامه تحویل محتوا هر دو باهم ترکیب شده و یک CMS را تشکیل می دهند. شما برای استفاده از امکانات و کارایی مقایسه انواع cms می توانید در یک ویرایشگر HTML اقدام به درج نوشتار کرده و متن جسورانه را بنویسید.

نحوه استفاده از CMS

شما می توانید حتی با قابلیت های کشیدن و رها کردن، تصاویر و محتوای بصری را اضافه کنید. حتی با ایجاد تغییرات در آدرس پیوندها و به اصطلاح تغییرات ساختاری در لینک مطلب خود می توانید تغییرات نهایی را ذخیره نمایید.

زمانی که تغییرات را نهایی و ذخیره کنید برنامه تحویل محتوا یا همان CDA وارد عمل شده و کد ها را جمع آوری کرده و آن را در قالب فایل های بصری به مخاطب نمایش خواهد داد. روش کار هم بسیار ساده است شما کافیست برای فعال شدن این قابلیت متن و یا محتوای خود را درون سایت نوشته و دکمه ذخیره و انتشار را بزنید.

چرا به CMS احتیاج دارید؟

ما قبلا در مورد سیستم مدیریت محتوا و مزایای آن به صورت خلاصه اشاره کردیم. اما اجازه دهید به صورت جامع تر آن را بررسی کنیم. برای آشنایی با دلیل استفاده از انواع سیستم های مدیریت محتوا شما می توانید گزینه های زیر را مورد بررسی قرار دهید.

چرا شما به سیستم مدیریت محتوا نیاز دارید

۱- هیچ دانش رمزنگاری لازم نیست

سیستم های مدیریت محتوا کاملا متن باز طراحی شده اند. یعنی علاوه بر اینکه هر روز در حال توسعه و بروز رسانی می باشند توسط توسعه دهندگان روز به روز تکمیل تر شده و پیشرفته تر خواهند شد. شما می توانید حتی بدون هیچ گونه دانش برنامه نویسی، محتوا را ایجاد کنید و همین امر از طرفی باعث خواهد شد به راحتی سایت را بروز کنید. زیرا همه قشرها از برنامه نویسان و افراد مبتدی می تواند از آن استفاده کنند.

۲- همکاری مشترک و آسان

در مقایسه سیستم های مدیریت محتوا تقریبا در همگی این قابلیت وجود دارند تا کاربران بتوانند از طریق آن به طور همزمان با هم ارتباط داشته و به فعالیت بپردازند. این بدان معنی است که علاوه بر این می توانید از نیروی تولید محتوا نیز استفاده کنید و یا اینکه به طور همزمان از متخصصین IT در سایت خود بهره ببرید تا پروتکل های امنیتی را بر روی سایت شما اجرا کنند و همچنین برنامه نویسان بتوانند امکانات جدیدی را به سایت شما بیافزایند.

۳-ویژگی ها و برنامه های افزودنی SEO

یکی از جالب ترین امکانات سیستم های مدیر محتوا یا همان CMS ویژگی ها و امکانات داخل آن می باشد و به همین دلیل شما می توانید با استفاده از آن در بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو اقدام نمایید. ساختار سئو امروزه در دنیای اینترنت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. از طرفی موتورهای جستجو دارای الگوریتم هایی هستند که تابع قوانین و خطی مشی خاصی می باشند. برای مثال موتور جستجوی گوگل به عنوان غول جستجوی جهان در بین سئو کاران بسیار حائز اهمیت است.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

در سیستم های مدیریت محتوا در صورتی که فاکتورهای استاندارد صفحات رعایت شود، ربات های جستجو به بهترین شکل ممکن درون این سایت ها می خزند. برخی از این فاکتورها شامل موارد زیر است

  • ایجاد ساختارهای آدرس صفحات به بهترین شکل ممکن و کوتاه بر اساس اصول سئو
  • ایجاد نقشه سایت با پسوند XML
  • ایجاد خاصیت تگ گذاری Alt برای تصاویر
  • استفاده از کد های ریدایرکت و یا تغییر مسیر مناسب
  • استفاده از سیستم مسیردهی داخل صفحات و یا به اصطلاح breadcrumb
  • بهینه سازی سرعت صفحات

اجرای این روش ها و برخی روش های اضافی دیگر چون استفاده از SSl و مزایای استفاده از https در سایت باعث خواهد شد شانس شما در بهبود رتبه در موتور جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجوگر بسیار بالاتر رود.

۴-قالب های از پیش تعریف شده

بیشتر سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس با مجموعه ای از قالب های از پیش تعریف شده و رایگان باعث خواهد شد تا ظاهر زیباتری را به سایت شما بخشد. لازم به ذکر است یک قالب بهینه و استاندارد می تواند بر امتیاز سئو شما در گوگل و یا موتورهای جستجوی دیگر تاثیر فراوانی داشته باشد. برای مثال استفاده از قالب های کاملا ریسپانسیو باعث می شود تا سایت شما در هر دستگاه و سیستم عاملی به خوبی نمایش داده شود. قالب های از پیش تعریف شده و یا خریداری شده نه تنها در پروسه راه اندازی یک سایت به عنوان یک الزام است بلکه زمان شما را در طراحی یک سایت صرفه جویی می کند.

۵-به روز رسانی های ساده

CMS شما را قادر می سازد تا سایت خود را سریعتر راه اندازی کرده و به آسانی تغییرات لازم را اجرایی کنید. از تغییرات و بروز رسانی های اصلی گرفته تا بروز رسانی های جزئی همگی بدون تنها نوشتن یک خط کد با فشردن دکمه بروز رسانی قابل انجام است. اگر سایت شما به عنوان یک سایت در حال رشد معرفی شده است بهتر است همواره سیستم خود را ارتقا داده و به دنبال بررسی بهترین CMS ها باشید.

بهترین سیستم های مدیریت محتوا، انواع CMS چیست؟

محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا که امروزه در جهان مرسوم هستند نام های مختلفی دارند که هر کدام امکانات و ویژگی های خاص خود را خواهند داشت. اگر بخواهیم بدانیم کارایی انواع cms چیست؟ ما در این بخش چند نمونه به مقایسه CMS رایج دنیا می پردازیم و  بهترین سی ام اس ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • CMS Hub
  • WordPress
  • Joomla
  • Drupal
  • Magento
  • Webflow
  • Ghost

ما در اینجا سعی نمودیم هر کدام از این CMS ها مشهور را به صورت خلاصه نام برده و کاربرد آنها را بررسی کنیم.

CMS Hub

سیستم مدیریت محتوا CMS-Hub

با استفاده از CMS Hub ، می توانید وب سایتهایی ایمن، قدرتمند و بهینه شده برای موتورهای جستجو ایجاد کنید. این پلتفرم قابلیت ایجاد محتواهای شخصی سازی شده و قالب های سبک را دارا است. به طور کلی این سیستم مدیریت محتوا برای بازاریابان، توسعه دهندگان، و متخصصان فناوری بسیار کاربرد دارد. لازم به ذکر است این سی ام اس رایگان نبوده و تنها می توانید حدود ۱۴ روز از آن به صورت رایگان استفاده نمایید.

وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

وردپرس نیز به عنوان یکی از محبوبترین سیستم های مدیریت محتوا در جهان شناخته شده است. این سیستم میلیون سایت در جهان را میزبانی می کند و از نظر بسیاری از افراد به عنوان بهترین سی ام اس خواهد بود.

یکی از محسنات سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده از ویرایشگر بسیار حرفه ای گوتنبرگ خواهد بود که به راحتی هرچه تمام تر می تواند اقدام به ویرایش و ایجاد متن  نمود. شما میتوانید با استفاده از افزونه ها و قالب cms رایگان یک سایت بسیار زیبا و حرفه ای را بازآفرینی کنید.

جوملا

سیستم مدیریت محتوای جوملا

اگر به دنبال کارایی بیشتری در سایت می باشید و می خواهید یک گزینه مناسبی را جایگزین وردپرس نماید. بهترین کاندید آن سیستم مدیریت محتوای جوملا خواهد بود. جوملا نیز مانند وردپرس کاملا منبع باز است، آنچه جوملا را ممتاز کرده است. استفاده از خاصیت جامعه آنلاین به عنوان یک شبکه اجتماعی خواهد بود.

دروپال

سیستم مدیریت محتوای دروپال

دروپال یک CMS بسیار انعطاف پذیر است که مورد حمایت شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی مانند ناسا خواهد بود. اگر با طراحی سایت و توسعه آشنا هستید می تواند بهترین انتخاب شما باشد. شما می توانید برای افزودن امکانات از بین حدود ۴۴ هزار ماژول امکانات بی نظیری را به سایت خود اضافه کنید.

Magento

سیستم مدیریت محتوای مجنتو

سیستم مدیریت محتوای مجنتو کاملا منبع باز بوده و مانند دروپال به عنوان یکی سیستم بسیار انعطاف پذیر خواهد بود. این سیستم بیشتر مختص وب سایت های تجارت الکترونیکی بوده که کاملا ایمن است. اما یادگیری و بهره گیری از همه قابلیت های داخلی و برنامه های افزودنی آن دشوار خواهد بود. با سیستم مدیریت محتوا Magento می توانید چندین فروشگاه اینترنتی را مدیریت کنید، بنابراین اگر زمان کافی برای سرمایه گذاری در راه اندازی و نگهداری آن دارید می تواند یک سیستم پویا و عظیم در یک فروشگاه آنلاین به حساب آید.

Webflow

سیستم مدیریت محتوای Webflow

سیستم webflow به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای بصری شناخته می شود. که به عنوان یک خلاء در بازار برای طراحان وب که می خواهند بدون ایجاد نگرانی در مورد میزبانی، عملکرد و امنیتی اقدام به سفارشی سازی سایت خود کنند بسیار کاربرد دارد.

شما با استفاده از این سیستم می توانید صدها قالب از پیش ساخته شده را مدیریت کنید و یا با استفاده از الگوهای از پیش تعریف شده از صفر طراحی نمایید. از طرفی شما می توانید با قرار دادن کد های HTML، CSS و ادغام سایر کدها با هم به طرح های سفارشی تری دست پیدا کنید.

Ghost

سیستم مدیریت محتوای Ghost

در مقایسه انواع CMS نیز Ghost به عنوان یک گزینه مناسب و ساده و سبک برای وبلاگ نویسی خواهد بود. Ghost نیز در حال حاضر به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای بدون سر یا Headless CMS شناخته می شود. در واقع یک سیستم مدیریت محتوا بدون سر  تنها به عنوان یک مخزن محتوا طراحی و توسعه پیدا می کنند. در واقع این سیستم مدیریت محتوا به شما امکان می دهد تا محتوا را ایجاد کنید و سپس آن را از طریق یک API به هر پلت فرم و کانالی حتی از ساعت های هوشمند دیجیتالی گرفته تا هدست متصل خواهد شد.

Ghost با یک ویرایشگر بصری و ابزارهای داخلی جستجوگرها، به وبلاگ نویسان و مبتدیانی که می خواهند سایتی اساسی داشته باشند، کمک شایانی خواهد کرد.

استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا برای ساخت و مدیریت سایت شما می تواند به شما در رشد و صرفه جویی در زمان کمک کند. سیستم های مدیریت محتوا نه تنها محتوای وب سایت شما را در یک مکان منسجم ذخیره خواهد کرد، بلکه امکان بروزرسانی های ساده و آسان را فراهم خواهد کرد و همچنین علاوه بر آن به شما قالب و افزونه های مختلفی را برای شخصی سازی ارائه خواهد داد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

از اینکه تا انتهای مطلب سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست را دنبال کردید بسیار خرسندیم ما در این مطلب به مقایسه CMS پرداختیم اگر نظر و یا انتقاداتی در خصوص سیستم های تولید محتوا را دارید و نکات مثبت و منفی در این مورد می شناسید لطفا از بخش نظرات انزل وب آن را ارسال نمایید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

انزل وب
معرفی وبسایت های جالب و کاربردی – شماره۱۰

نظرات