آموزش برنامه نویسی اندروید

آموزش برنامه نویسی اندروید

در سالهای اخیر، با گسترش نفوذ موبایل های هوشمند، افراد از قشرهای مختلف جامعه به دنبال آموزش برنامه نویسی اندروید هستند.

بسیاری از این افراد یا ایده اندرویدی خاصی دارند و به دنبال پیاده سازی آن ایده هستند و یا اینکه از سر علاقه و کنجکاوی به سراغ یادگیری برنامه نویسی اندروید می روند.

به هر حال این روزها، بنا به هر دلیلی که بخواهید سراغ یادگیری برنامه نویسی اندروید بروید، سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که بهترین روش یادگیری برنامه نویسی اندروید چیست؟ و همینطور باید به دنبال این باشید که با استفاده از کدام زبان برنامه نویسی و کدام تکنولوژی، برنامه نویسی اندروید را یاد بگیرید.

پس بیایید به صورت بخش به بخش، به هر کدام از این سوالات پاسخ دهیم. با سوال اول شروع می کنیم.

با چه زبان برنامه نویسی، شروع به یادگیری کنیم؟

این روزها، زبان های برنامه نویسی مختلفی برای توسعه برنامه های اندرویدی موجود است. از جاوا گرفته، که یکی از قدیمی ترین زبان هاست تا کاتلین که جدیدترین زبانی است که گوگل آن را زبان رسمی توسعه برنامه های اندرویدی معرفی کرده است.

همینطور تکنولوژی های هیبرید مختلف وجود دارند که به شما این امکان را می دهند که برنامه ای را یک بار نوشته و برای پلتفرم های مختلف مثل اندروید، آی او اس و وب منتشر کنید. به عنوان مثال Xamarin یکی از اینهاست که توسط مایکروسافت پشتیبانی می شود.

ولی مساله ای که در رابطه با تکنولوژی های هیبرید وجود دارد این است که معمولا دست شما به عنوان برنامه نویس اندروید کمی کوتاه است. در واقع شما زمانی که از Xamarin و یا تکنولوژی های هیبرید دیگری برای توسعه برنامه های اندروید استفاده می کنید، باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر کدام از این تکنولوژی ها معایبی از جمله کاهش سرعت، افزایش حجم فایل APK، عدم دسترسی به هسته سیستم عامل و مواردی از این دست را دارند.

با چه زبان برنامه نویسی، شروع به یادگیری کنیم؟

در مقابل، با استفاده از زبان های برنامه نویسی Native مثل کاتلین، می توانید با خیالی آسوده سراغ نوشتن برنامه های اندرویدی بروید. کاتلین علاوه بر اینکه زبان رسمی برنامه نویسی اندروید است، امکاناتی در اختیار برنامه نویس قرار می دهد که بتواند برنامه های اندروید را با سرعت و پایداری بالاتری ایجاد کند.

یکی از منابع مناسب برای شروع آموزش برنامه نویسی اندروید، وب سایت کد آکادمی است. در این وب سایت می توانید ۷ ساعت از ۲۳ ساعت پکیج آموزش برنامه نویسی اندروید را به صورت رایگان دریافت و استفاده کنید.

بهترین روش یادگیری برنامه نویسی اندروید چیست؟

بعد از انتخاب زبان برنامه نویسی و تهیه یک پکیج آموزشی مناسب، روش یادگیری هم مهم است. یکی از بهترین روشهای یادگیری این است که ابتدا ویدیوهای آموزشی را بدون توجه به جزییات و یا حتی یادداشت برداری مشاهده کنید. با انجام این کار، یک دید کلی نسبت به برنامه نویسی اندروید پیدا می کنید.

سپس در دور دوم، سعی کنید همزمان همراه با مدرس، تمرینات و پروژه های آموزش داده شده را پیاده سازی کنید. و در مرحله سوم سعی کنید که به پروژه های پیاده سازی شده در طول دوره، امکانات جدید اضافه کنید.

مهمترین نکته در یادگیری و آموزش برنامه نویسی اندروید این است که تا حد ممکن تمرین کنید. یک دامی که بیشتر تازه واردها در آن می افتند این است که در هنگام مشاهده مطالب آموزشی، با این خیال که مطلب را متوجه شده اند، به دنبال تمرین نمی روند.

با چه زبان برنامه نویسی، شروع به یادگیری کنیم؟

یادگیری برنامه نویسی مانند یادگیری رانندگی است. شما به صرف اینکه یک نفر برایتان تعریف کند که گاز چیست، کلاچ چیست و ترمز و دنده چیست، راننده نمی شوید! بلکه ابتدا باید توضیحات مربی خود را گوش داده و سپس دست به کار شوید.

قدم بعدی این است که یک پکیج برنامه نویسی مناسب دیگر پیدا کنید! تعجب نکنید. بهترین روش این است که با ۲ یا ۳ پکیج جلو بروید. البته می توانید این قدم را نادید گرفته و سراغ قدم بعدی بروید.

در قدم بعدی، یک پروژه فرضی برای خودتان پیاده سازی کنید. حتی می توانید یک پروژه برای دوستان و اقوام پیاده سازی کنید. پروژه ای کاربردی. از کارت ویزیت دیجیتال گرفته تا برنامه هایی که قرار است مشکلی را حل کند. به این دلیل می گویم دوستان و اقوام که فرصت خرابکاری داشته باشید! مسلما برنامه های اول، دوم و سوم شما باگ های زیادی دارد و سفارش دهنده و یا همان کارفرمای شما باید بتواند با شما راه بیاید.

در نهایت هیچ وقت یادگیری را متوقف نکنید. برنامه نویس شدن یک پروسه است و برنامه نویس ماندن هم یک پروسه دیگر.

آیا برنامه نویسی ارزش وقت گذاشتن دارد؟

یکی از سوال هایی که زیاد از من پرسیده می شود این است که آیا برنامه نویسی آنقدرها ارزش دارد؟ جواب کوتاه بله است.

ببینید برنامه نویسی از آن تخصص هایی است که اگر در آن ماهر شوید، همیشه کارفرماهایی داخل و خارج از ایران وجود دارند که بخواهند شما برای آنها کار کنید. در واقع یک برنامه نویس متخصص آنقدر برای شرکت ها ارزشمند است که کاری به مدرک دانشگاهی شما ندارند. (چه بسا بسیاری از افراد هستند که بدون مدرک دانشگاهی به عنوان یک متخصص برنامه نویس در حال فعالیت هستند)

آیا برنامه نویسی ارزش وقت گذاشتن دارد؟

خلاصه

آموزش برنامه نویسی اندروید به شما این فرصت را می دهد که بتوانید یک تخصص پولساز برای خودتان دست و پا کنید. البته به این راحتی ها نیست. باید زمان و انرژی بگذارید و در نهایت از آن لذت ببرید.

منبع

کد آکادمی

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

  • پریسا says:

    من خودم آموزش اندروید از نوین دولوپرز خریداری کردم

  • دوره ی کاتلین says:

    سلام بهترین دوره ی آموزشی کاتلین برای برنامه نویسی اندروید دوره ی کاتلین مهندس نیک زاد بود دیدم

  • میلاد says:

    سلام من دنبال کاری میکردم که از کامپیوتر پول در اورد میشه من را راهنمایی کنید