راهنما: اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی چیست و چه کاربردی دارد؟

راهنما: اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی چیست و چه کاربردی دارد؟

آبا دنبال راهی برای بهبود رتبه سایت خود هستید؟ حتی بهترین سئو نیز برای رتبه بندی در گوگل کافی نیست. امروزه موتورهای جستجو ? بیش از ۲۰۰ عامل را در هنگام تعیین صفحات نتیجه موتور جستجو در نظر می گیرند، بنابراین بهینه سازی وب سایت و محتوای خود برای هر یک از فاکتور رتبه بندی تقریبا غیرممکن است. با این وجود می توانید اعتبار دامنه که یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی موتور جستجو هست، را بهینه سازی کنید. با راهنما اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی چیست و چه کاربردی دارد؟ همراه انزل وب باشید.

Domain Authority چیست؟

What Is Domain Authority?

معنی domain authority از دیدگاه گوگل، شهرت وب سایت شما است. موتور جستجو از اعتبار دامنه شما استفاده می کند تا مطمئن شود می توانید محتوای با بالاترین کیفیت را در مورد موضوع خاص خود ارائه دهید. اگر این کار را انجام دهید، از اعتبار دامنه خوبی برخوردار خواهید بود و گوگل رتبه شما را افزایش می دهد. اگر این کار را نکنید، اعتبار دامنه بدی دارید و محتوای شما را رتبه بندی نمی کنند. قبلا نیز سرویس های برتر نمایش آنلاین رتبه سایت در انزل وب، معرفی شد.

اتوریتی یعنی چه؟

معنی کلمه اتوریتی (Domain Authority (DA، نمره رتبه بندی موتور جستجو است که توسط شرکت نرم افزاری Moz توسعه یافت و رتبه یک وب سایت در صفحات نتیجه موتور جستجو (SERPs) پیش بینی می کند. محدوده نمره اعتبار دامنه از یک تا ۱۰۰ است. نمرات بالاتر مربوط به توانایی رتبه بندی بیشتر است. اعتبار دامنه شامل ارزیابی چندین فاکتور از جمله پیوند دامنه اصلی و تعداد کل پیوندها هست که با یک واحد نمره DA محاسبه می شود. همچنین می توان هنگام مقایسه یا قدرت رتبه بندی وب سایت در طول زمان، از این نمره استفاده کرد.

آتوریتی سایت

به طور کلی، سایت هایی که تعداد زیادی پیوند خارجی با کیفیت بالا (مانند ویکی پدیا یا Google.com) دارند در بالاترین حد اعتبار دامنه قرار دارند. در حالیکه کسب و کارهای کوچک و وب سایت هایی که پیوند ورودی کمتری دارند ممکن است DA بسیار پایین تری داشته باشند. نمره وب سایت های کاملاً جدید همیشه با DA یک شروع می شوند.

تنها داشتن نمره DA بسیار بالا نباید هدف شما باشد. به نمرات DA برای سایت هایی که مستقیما در SERPs با آنها رقابت می کنید، نگاه کنید. هدف آنها کسب امتیاز بالاتر از رقبای خود است. هنگام انجام تحقیق در نتایج جستجو و تعیین اینکه کدام سایتها ممکن است دارای پیوندهای قدرتمند و مهم تر از سایرین باشند، بهتر است به عنوان یک معیار مقایسه ای به جای یک امتیاز مطلق و مشخص، مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که این یک ابزار مقایسه ای است، لزوما نمره Domain Authority خوب یا بد وجود ندارد. اتوریتی دامنه، قدرت رتبه بندی کل دامنه ها یا زیر دامنه ها را اندازه گیری و Page Authority قدرت یک صفحه را اندازه گیری می کند.

محاسبه دامین اتوریتی

اتوریتی دامنه در مقیاس لگاریتمی است. بنابراین، رشد نمره شما از ۲۰ به ۳۰ به طور قابل توجهی آسان تر از رشد از ۷۰ به ۸۰ است. برای محاسبه اعتبار دامنه خود، می توانید از MozBar، برنامه افزودنی رایگان Chrome استفاده کنید. این ابزار همچنین می تواند احتمال وب سایت شما را برای رتبه بندی برای برخی از سوالات و کلمات کلیدی ارزیابی کند. امتیازات اعتبار نیز اندازه گیری خوبی برای ارزش بک لینک دامنه دیگر است. همچنین می‌توانید در انزل وب با بک لینک فالو و نوفالو آشنا شوید.

Domain Authority از ده ها عامل در محاسبات خود استفاده می کند. برای محاسبه اعتبار دامنه از یک مدل ماشین یادگیری برای یافتن یک الگوریتم بهترین تناسب استفاده می شود. بدین ترتیب که داده های پیوند را با رتبه بندی هزاران نتیجه جستجوی واقعی مرتبط می‌سازد، که Moz به عنوان استاندارد برای مقیاس کردن از آنها استفاده می کند. از آنجا که اعتبار مبتنی بر محاسبات ماشین یادگیری است، نمره سایت شما اغلب نوسان می کند. به عنوان مثال، هنگامی که یک وب سایت با اعتبار بالا، مانند فیس بوک، هجوم بک لینک دریافت می کند، دامنه وب سایت شما می تواند کاهش یابد، حتی اگر هیچ بک لینک را از دست ندهید. به همین دلیل، به خاطر داشته باشید که همیشه باید از اعتبار دامنه به عنوان یک معیار نسبی برای مقایسه با پروفایل لینک سایت‌های دیگر استفاده کنید.

از آنجا که Moz نمی‌تواند بالاترین مقام وب سایتها دارای نمره اعتبار دامنه بیش از ۱۰۰ باشد، آنها نمره خود را در ۱۰۰ نگه می دارند در حالی که از دامنه سایت دیگر سایت ها کم می کنند. به عبارت دیگر، اعتبار دامنه وب سایت شما نسبت به اعتبار دامنه وب سایت بالاترین مقام است.

بررسی آتوریتی

می توانید Domain Authority را با استفاده از Moz Link Explorer یا در بخش آنالیز صفحات نتیجه موتور جستجو Keyword Explorer بررسی کنید. همچنین می‌توانید با Domain SEO Analysis Tool، اعتبار دامنه خود را بطور رایگان بررسی کنید.

بررسی آتوریتی

افزایش قدرت دامنه، دشوار است. این معیار تقریبا برای رقابتی بودن یک سایت مشخص در نتایج جستجوی گوگل است. از آنجا که گوگل فاکتورهای زیادی را در نظر می گیرد، معیاری که سعی در محاسبه آن دارد باید فاکتورهای زیادی را نیز در خود داشته باشد. بهترین راه برای تأثیر بر معیار Domain Authority، بهبود سئو کلی شما است. به طور خاص، باید با دریافت لینک های بیشتر از سایر صفحات با پیوند خوب، روی پروفایل پیوند (لیستی از همه پیوندهای وب سایت شما) خود تمرکز کنید.

دریافت اتوریتی

  • بازرسی پروفایل لینک خود

گوگل ترجیح می دهد پروفایل های پیوند از پیوندهایی از طیف بالایی از سایت ها و سایت های دارای اعتبار بالا تشکیل شده باشد. موتور جستجو این را نشانگر یک سایت معتبر و قابل اعتماد می داند. ابزارهای SEO رایگان مانند SEMrush Backlink Checker و Moz’s Link Explorer می توانند به شما در اندازه گیری سلامت پروفایل پیوند کمک کنند. ابزار Disavow گوگل می تواند با تقویت پیوندهای ضعیف یا نامطلوب از وب سایت خود، به تقویت پروفایل پیوند کمک کند.

  • تولید محتوای جذاب

بخشی از الگوریتم جستجوی گوگل، محتوای شما را بر اساس معیارهای تعامل طبقه بندی می کند. مانند کل ترافیک، ترافیک ارگانیک، ترافیک مستقیم از طریق Chrome، زمان حضور در سایت، نرخ پرش، SERP CTR، نام تجاری در سایت های معتبر و بازدیدهای برگشتی. برای تقویت تعامل وب سایت خود، شما باید با ایجاد محتوای با کیفیت بالا مخاطبان وفادار را جذب کنید.

  • یدست آوردن لینک های با کیفیت بالا

کسب پیوندهای ورودی با کیفیت بالا از وب سایت ها و صفحاتی که دارای امتیازات بالایی هستند، برای تقویت اعتبار دامنه شما بسیار مهم است. برای به دست آوردن این بک لینک ها، سعی کنید از روش آسمان خراش Backlinko استفاده کنید. روش آسمان خراش یک روش SEO است که در آن محتوایی پیدا می کنید که دارای رتبه مناسب کلمات کلیدی باشد که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید. سعی کنید، محتوایی بهتر از سایت با رتبه بالاتر تولید کنید. برای به دست آوردن پیوندهای با کیفیت بالا، از وب سایت های دارای دامنه یا امتیاز صفحه بالاتر بخواهید به مطالب برتر شما پیوند دهند. فقط مطمئن شوید که محتوای شما با محتوای وب سایت مراجعه کننده مرتبط است. همچنین می‌توانید بهترین سایت های اشتراک گذاری لینک و محتوا را در انزل وب مطالعه کنید.

بررسی قدرت دامنه سایت

از آنجا که Domain Authority و Page Authority از معیارها و محاسبات متعددی تشکیل شده است، مشخص کردن علت دقیق تغییر می تواند یک چالش باشد. اگر امتیاز شما بالا یا پایین رفته باشد، عوامل تأثیرگذار زیادی وجود دارد از جمله موارد زیر:

  • رشد پروفایل پیوند شما هنوز در فهرست وب Moz ثبت نشده است.
  • سایت های دارای بالاترین مقام، رشد پیوند قابل توجهی را داشتند و روند مقیاس را منحرف کردند.
  • شما پیوندهایی را از مکانهایی آورده اید که در رتبه بندی Google مشارکت ندارند.
  • تعداد دامنه های پیوند دهنده شما بیشتر یا کمتر از موارد قبلی بود.
  • اعتبار دامنه شما در پایین ترین حد امتیازدهی قرار دارد و بنابراین تحت تأثیر نوسانات مقیاس گذاری قرار می گیرد.

نکته کلیدی در درک نوسانات اعتبار صفحه و دامنه این است که این معیارها به عوامل مثبت و منفی زیادی بستگی دارند. نمره اعتبار یک صفحه یا سایت معین حتی اگر آن صفحه یا سایت پیوند و کیفیت پیوند خود را بهبود داده باشد، می تواند پایین بیاید. ماهیت یک سیستم نسبی و مقیاس پذیر چنین است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست تلاش کردیم که به اتوریتی دامنه بپردازیم. ممنون که همراه انزل وب بودید. می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه و سایر مسایل مرتبط را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات