بررسی 10 علت و روش های رفع مشکل پریدن فیوز برق خانه هنگام کولر و...

بررسی ۱۰ علت و روش های رفع مشکل پریدن فیوز برق خانه هنگام کولر و..

آیا دنبال علت قطع شدن برق خانه خود هستید؟ پریدن فیوز می‌تواند یکی از علت های قطع برق ⚡ باشد. پریدن فیوز دلایل مختلفی دارد که می‌تواند هنگام روشن کردن کولر و سایر دستگاه های خانه رخ دهد. همراه انزل وب با پست بررسی ۱۰ علت و روش های رفع مشکل پریدن فیوز برق خانه هنگام کولر و… باشید.

حل مشکل پریدن فیوز خانه هنگام روشن کردن کولر و سایر دستگاه ها

?How To Solve Blown Home Fuse When Turning On Air Conditioner And Other Devices

مسائل مربوط به برق خطرناک است زیرا می تواند عواقب طولانی مدت داشته باشد. مشکلات مربوط به برق خانگی منجر به اضافه بار و اتصال کوتاه می شود که هر دو با افزایش مداوم می توانند به طور دایمی به لوازم خانگی آسیب برسانند. قبلا در انزل وب مشکل صدا دادن شارژر ها هنگام اتصال به برق را بررسی کردیم.

امروزه بیشتر مردم در خانه های خود، پنل های فیوز قدیمی که به آنها جعبه فیوز نیز گفته می شود را با پنل های الکتریکی مدرن همراه قطع کننده مدار جایگزین کردند. با این حال مردم از عبارت “فیوز پرید” برای توصیف هر اتفاق غیرمنتظره مربوط به برق، استفاده می کنند. ممکن است در این فکر باشید که آیا یک فیوز پریده ‌است اما خواهید دید که فیوز ذوب شده است و ممکن است سوختگی در تابلو وجود داشته باشد.

یک فیوز معمولاً از یک قطعه فلز و یک سیم تشکیل شده است که در صورت گرم شدن بیش از حد، ذوب می شود. این همان چیزی است باعث تخریب فیوز شده و باید با فیوز جدیدی جایگزین شود. از طرف دیگر، قطع کننده های مدار دارای سوئیچ های داخلی هستند که به واسطه نوسان الکتریکی به یک مدار داده‌شده، به طور موقت ان را غیرفعال می‌کنند. قطع کننده ها می توانند دوباره روشن شوند، بنابراین نیازی به تعویض چیزی نیست.

اگر فیوز پرید چه کنیم؟

شما باید در این زمان، دنبال علت باشید و به دنبال یک خروجی یا شاید یک وسیله مشخصی باشید که به شدت کار می کند. بنابراین باید وسیله ای را که انرژی مصرفی بالایی دارد را از پریز جدا کنید. همچنین بهتر است که آنچه استفاده نمی‌کنید را از برق بکشید.

دلیل اینکه همه چراغ ها و وسایل خانه در یک قسمت از خانه به طور همزمان خاموش می شوند، این است که یکی از آن قطع کننده های مدار از کار افتاده است یا یکی از  فیوز ها سوخته است. این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که در صورت بروز مشکل، مدار را به طور خودکار خاموش کنند.

پریدن فیوز کنتور دیجیتال

برای مدارهای ۱۲۰ ولتی، فیوز ها دستگاه های کوچک پیچ دار سرامیکی هستند که درون سر پیچی مانند سر پیچ لامپ در پانل فیوز قرار می گیرند. در داخل فیوز، یک نوار فلزی وجود دارد که تمام جریان مدار از آن عبور می کند. اندازه نوار متناسب با سایز سیم مدار است. اگر جریان زیادی از نوار عبور کند، ذوب شده و مدار از بین می رود. همچنین فیوز دارای یک پنجره شیشه ای کوچک است که از طریق آن می توانید روبان فلزی را ببینید. هنگامی که یک فیوز می سوزد، می‌توانید بینید که روبان فلزی ذوب شده است یا خیر. فیوز ها معمولا ۱۵ آمپر یا ۲۰ آمپری یا گاهی ۳۰ آمپری هستند.

برای مدارهای ۲۴۰ ولتی که مدارهای اصلی لوازم خانگی مانند کولر را کنترل می کنند، فیوز ها دستگاه های کارتریج کوچکی هستند که بین اتصالات فلزی قرار دارد. همچنین معمولا در یک بلوک فیوز قرار می گیرند تا بتوانید فیوز ها را عوض کنید. از فیوز های کارتریجی معمولا برای مدارهای خانگی ۲۴۰ ولتی استفاده می شود که ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ آمپر هستند.

علت فیوز پراندن یخچال ، ماشین لباسشویی و…

هنگامی که چراغ های زیاد یا لوازم الکتریکی به مدار وارد شوند، می تواند باعث ذوب شدن روبان فلزی داخل فیوز شود. در نتیجه تمام چراغ ها، پریزها و وسایل برقی بطور ناگهانی خاموش می شوند.  راه حل اینکه فیوز را با همان اندازه جایگزین کنید. با این وجود، برای جلوگیری از اضافه بار و سوختن فیوز دیگر، باید برخی از لوازم خانگی را به مدارهای دیگر منتقل کنید.

علت پریدن فیوز برق کولر

چرا وقتی کولر را روشن میکنیم فیوز میپرد؟ وقتی روزهای گرم تابستان را سپری می کنید، کولر خانه برای خنک کردن تحت فشار است. مسدود شدن فیلتر هوا می تواند باعث پریدن و حتی سوختن فیوز شود. دلیل این امر این است که فشار اضافی که به سیستم شما وارد می شود تا هوا را از طریق فیلتر کثیف وارد کند. برای رفع این مشکل می توانید با تمیز کردن کولر گازی ، اسپلیت در انزل وب آشنا شوید.

علت پریدن فیوز برق کولر

علت فیوز پراندن کولر گازی

هنگامی که کولر شما سرما کمتری دارد، سیستم باید بسیار سخت کار کند.در صورت خرابی فن، سیستم شما نمی تواند به طور موثر خنک شود. از آنجا که برای خنک کردن خانه شما کار بیشتری می کند، ممکن است باعث پریدن یا سوختن فیوز و حتی مشکلات برقی دیگر شوید.

علت پریدن فیوز مینیاتوری کولر گازی

مشکل پریدن فیوز کولر می تواند از خازن کولر باشد. خازن بخش کوچکی در داخل سیستم خنک کننده است که به تنظیم جریان الکتریکی کمک می کند. اگر خازن به درستی کار نکند، سبب پریدن فیوز خانه شما می شود. همچنین می تواند از اتصالات الکتریکی شل داخل تابلو برق شما به دلیل تغییرات دما باشد. این تغییرات دما می تواند سیم ها را منبسط کرده و منقبض شود و در نتیجه سست شوند.

علت پریدن فیوز محافظ

علت قطع شدن برق خانه، می تواند از اتصال کوتاه باشد. اتصال کوتاه نوعی خطای الکتریکی است. به طور کلی، هنگامی رخ می دهد که جریان الکتریکی به دلیل کمبود مقاومت از مسیر مورد نظر خود مثلا از عایق یا قطع کننده مدار عبور کند. اتصال ضعیف بین دو هادی که توان الکتریکی مدار را تامین می‌کنند. اتصال کوتاه باعث ایجاد جریان بیش از حد در منبع تغذیه می شود. اتصال کوتاه حتی ممکن است باعث از بین رفتن دستگاه الکتریکی ایجاد کننده ان شود. اتصال کوتاه به طور معمول توسط قطع کننده های مدار متوقف می شود، از این رو نام آنها قطع کننده است. قطع کننده های مدار دستگاه هایی با اهرم هستند که دارای کلید ON و OFF هستند.

خطا زمین نیز نوع خاصی از اتصال کوتاه است که در آن مسیر ناخواسته جریان الکتریکی سرگردان مستقیما به زمین جریان می یابد. خطر شوک زمانی اهمیت دارد که فرد در تماس مستقیم با مسیر ضعیف زمین قرار گیرد. این خطا می تواند در مناطقی با رطوبت بالا مانند آشپزخانه یا حمام یا در مکان های بیرونی رخ دهند. به همین دلیل آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی معمولا مجهز به خروجی های GFCI ( قطع کننده مدار خطای زمین) هستند.

به طور معمول اتصال کوتاه، به دلیل شل شدن اتصالات سیم، خراب شدن سیم در جایی از مدار یا مشکل سیم کشی داخلی در برخی از دستگاه های متصل به مدار رخ می دهد. به عنوان مثال، یک لامپ بی سیم می تواند در صورت اتصال به پریز ، باعث اتصال کوتاه و پریدن فیوز شود.

علت پریدن فیوز محافظ

رفع مشکل پریدن فیوز

برای حل مشکل پریدن فیوز، اطمینان حاصل کنید که دستگاه معیوب را از برق جدا کردید. به عنوان مثال می توانید سالم بودن شارژر گوشی را بررسی کنید. ابتدا مدار را تست کنید. سپس وجود صدمه در تابلوی برق یا اطراف آن را بررسی کنید. اگر صدمه ای وجود داشت، قبل از انجام هر کار دیگری با تعمیرکار برق تماس بگیرید. اگر موردی وجود ندارد، کلید قطع کننده مدار را به حالت ON برگردانید. هنگامی که قطع کننده مدار بلافاصله پس از تنظیم مجدد آن قطع می شود یا پریدن فیوز بعد از چند دقیقه، می تواند نشان دهنده وجود یک اتصال کوتاه باشد. در مورد اتصال کوتاه، صرفا تعویض فیوز نمی تواند مشکل را برطرف کن، مگر اینکه اتصال کوتاه برطرف شده باشد.

برای تشخیص محل اتصال کوتاه باید صبور باشد. ابتدا با قطع کردن برق از هر لامپ و لوازم خانگی، فیوز سوخته را تعویض کنید. اگر فیوز جدید کار نکند، احتمالا مشکل در سیم کشی یکی از لامپ ها یا وسایلی است که به برق وصل کرده اید. در غیر این صورت، مشکل در جایی از سیم کشی مدار وجود دارد. شما می توانید بصورت بصری هر یک از پریزها، کلید ها و وسایل روشنایی را از نظر اتصالات بازرسی کنید. با این وجود، احتمالا مجبور شوید با تعمیرکار حرفه ای در این زمینه تماس بگیرید.

رفع مشکل پریدن فیوز

مشکل پریدن فیوز برق

خطای قوس ناشی از مشکلات سیم کشی و اتصالات، مثلا یک پیچ شل در ترمینال است. اگر خانه شما، قطع کننده های مدار خطای قوس (AFCIs) را دارد، در صورت ایجاد جرقه در سیم کشی های معیوب، مدار را قطع می کنند. در صورت وجود مشکل در قطع کننده های مدار نیز، آنها قطع جریان برق به دلیل نوعی افزایش ولتاژ یا خطا را انجام می‌دهند. اگر خانه شما قطع کننده دارد، باید مدار را قطع کرده باشد. اگر قطع کننده ندارد، خسارت را بررسی کرده و در صورت لزوم با برق کار تماس بگیرید.

حل مشکل پریدن فیوز

فیوز ها دارای اشکال، اندازه ها و پیکربندی های مختلف هستند. به نظر شبیه بهم می رسند اما در واقع عملکردهای بسیار متفاوتی دارند. اندازه فیوز متناسب با ظرفیت حمل بار سیمهای موجود در آن مدار است. علت پریدن فیوز برق ممکن است نصب فیوز اشتباهی در جعبه فیوز باشد. هر اتفاقی که باعث منفجر شدن فیوز شود، می‌تواند آسیب قابل توجهی نیز به بار بیاورد. باید فورا با یک برق کار تماس بگیرید و در این زمان به جعبه فیوز نزدیک نشوید. در این موقع، برق کار به شما می گوید که از پنل فیوز خلاص شوید. این دقیقا همان کاری است که شما باید انجام دهید. فناوری آنها فاقد بسیاری از ویژگی های ایمنی قطع کننده های مدار مدرن است.

پریدن فیوز برق خانه

هر گونه سیم کشی معیوب یا قطعات متصل به خطر خطای برق (ولتاژ)، مدار را قطع یا یک فیوز را منفجر می‌کند. بنابراین، مشکل این نیست که قطع‌ کننده مدار یا فیوز کار خود را انجام نمی‌دهند بلکه تجهیزات معیوب وجود دارد. در این صورت کل خانه خود یک بازرسی برق انجام دهید تا هرگونه خروجی معیوب یا آسیب دیده یا مشکلات احتمالی دیگر را شناسایی کنید. همچنین می توانید با آموزش کار با اهم متر و مولتی متر عقربه ای و دیجیتال نیز آشنا شوید.

پریدن فیوز برق خانه

بررسی سیم کشی آسیب دیده با توجه به این نکته که سیم کشی بیشتر در داخل دیوارهای خانه است، بسیار مشکل است به همین دلیل، لیستی از راه های تشخیص مشکلات احتمالی سیم کشی داخلی در خانه شما ارائه می دهیم:

  • مسیر قطع کننده های مدار را دنبال کنید.
  • دنبال چراغ کم نور و همچنین صدای وز وز باشید.
  • به دنبال سیم های فرسوده یا جویده شده باشید.
  • تغییر رنگ، سوختگی و دود را بیابید.
  • دنبال دیوار های گرم یا دارای لرزش باشید.
  • دنبال بوی سوزش و بوی عجیب و غریب باشید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست تلاش کردیم که به حل مشکل پریدن فیوز خانه بپردازیم. ممنون که همراه انزل وب بودید. تجربه شما از پریدن فیوز برق خانه چیست؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه و سایر مسایل مرتبط را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

برق قطع شده چیکار کنم و به کجا زنگ بزنم؟
برق قطع شده چیکار کنم و به کجا زنگ بزنم؟ (شماره و برنامه)
آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق
آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق
آموزش 4 روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین
آموزش ۴ روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین
آموزش خاموش و روشن شدن خودکار لامپ در شب
آموزش خاموش و روشن شدن خودکار لامپ در شب

نظرات

  • رضا says:

    سلام پمپ اب کولر ما سالم و وقتی که دور تند و کند کولرمون رو بدون تسمه امتحان میکنم سالم اما وقتی که تسمه رو جا میندازم
    دور کند رو میزنم فیوز میپره علتش چیه؟

  • Rezafateminasab says:

    سلام وقت بخیر
    من کنتور برقمون که فیوز پیچی داره رو نمی تونم بپرونم، می پیچونم قسمت سرامیکی جدا می شه ولی برق قطع نمی شه، لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

    • علی says:

      سلام .
      ما برلی خونمون از ۴۰ سال پیش کنتور ۳ فاز گرفتیم.
      در حال حاضر حدود ۱۰ لامیپ کم مصرف مابقی دو یخچال دائما دو لباسشویی میانگین روزی نیم ساعت و کولی هم به مراتب رون است.

      سوال .
      احساس میکنم بجای کار میلنگه چون خیلی خیلی تند میچزخه درجه کنتر راه حل چیست؟
      آیا داشتن کنتور ۳ فاز دز مقابل تک فاز ایا هزینه را کم میکند؟

  • سعید says:

    سلام من یه راهنمای میخاستم من یه استابلایزرفاراتل ۷۲۰۰ دارم به برق ساختمان وصل شده چندسالی دارمش ولی جدیدا بعضی مواقع فیوز برق میپره ودوباره فیوزوصل میکنم واینطورتصورمیشه مشکل ازدستگاه باشه وچندبارچک کردم دیدم که دستگاه مشکل نداره ممکنه مشکل ازسیم کشی ساختمان باشه دلیل این اتفاق چیه باتشکر

  • بهرام says:

    سلام،کنتور برقم قدیمی هست،پلمپ نداره،برق کنتور از داخل کنتور قطعه،چیکار کنم

  • قاسی says:

    یه توضیح کوتاه و مختصرو تبدیل کردین به یک کتاب و به یک فلسفه هگل که ادم اخرشم نفهمه. نمیدونم چرا اینکارو میکنید!

    • خودم says:

      بخاطر اینکه ت.ی گوگل سرچ می کنی سریع بالا بیاد

    • یک نفر says:

      دقیقاااا

    • مجتبی says:

      سلام مدتی هست هرازگاهی فیوز جان میپره بصورتی که یبار اصلا فیوز جان بالا نمیره مدام برمیگرده حتی رمانی که همه فیوزها خاموش باشه گاهی بالا میمونه گاهیم نه.سوالم اینه میتونه مشکل از فیوز جان باشه و فیوز جان رو عوض کنم؟