آموزش روش های کاربردی فرمت کردن کارت حافظه گوشی در کامپیوتر

آموزش ۵ روش کاربردی فرمت کردن کارت حافظه گوشی در کامپیوتر

دلایل زیادی برای فرمت کردن کارت های حافظه ? وجود دارد، شاید کارت حافظه آلوده به ویروس شده و باید پاکسازی شود یا اینکه قصد داریم فرمت آن را تغییر دهیم و یا به سادگی می خواهیم تمام اطلاعات موجود روی کارت حافظه را پاک کنیم. در مطلب امروز از انزل وب با آموزش روش های کاربردی فرمت کردن کارت حافظه گوشی در کامپیوتر همراه ما باشید.

نحوه فرمت کردن رم گوشی در ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ و مک

 How to Format a Micro SD Card in Computer

تلفن های همراه به علت اندازه کوچکترشان نسبت به رایانه های شخصی، نیازمند استفاده از کارت های حافظه یا میکرو اس دی ها Micro SD به جای هارد درایو های بزرگ هستند. برای فرمت کردن رم گوشی با کامپیوتر روش های متفاوتی وجود دارد که همگی نیازمند استفاده از آداپتور های کارت حافظه هستند که معمولا در هنگام فروش به همراه خود کارت حافظه در اختیار شما قرار می گیرند. هرچند برخی از سیستم های رایانه ای فاقد جایگاهی برای استفاده از این آداپتور ها هستند که در این موارد می توان از مموری ریدر ها استفاده کرد که شباهت  زیادی به فلش مموری دارند و از طریق پورت یو اس بی USB به دستگاه وصل می شوند. در ادامه روش های متفاوت فرمت کارت حافظه گوشی با کامپیوتر آموزش داده خواهد شد. در ضمن اگر با کارت حافظه روی تلفن همراه خود به مشکل برخورده اید، مطالعه آموزش ریکاوری عکس ها از روی مموری کارت خراب را به شما پیشنهاد می کنیم.

توجه کنید فرمت کردن فرمت کارت حافظه سامسونگ ، دوربین و.. در کامپیوتر باعث از دست رفتن تمامی اطلاعات شما در کارت حافظه می شود.

فرمت کارت حافظه گوشی در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

پیش از آن که به سراغ اولین روش از نحوه فرمت کردن رم گوشی در ویندوز برویم باید به نکته مهمی اشاره کنیم. بیشتر کارت های حافظه ای که حجمی برابر یا کمتر از ۳۲ گیگابایت دارند، به صورت پیش فرض و از کارخانه روی حالت FAT32 فرمت شده اند. کارت های بالاتر از ۶۴ گیگابایت اما معمولا روی فرمت exFAT تنظیم شده اند. اگر شما قصد دارید کارت حافظه را برای گوشی های اندروید و یا کنسول های بازی نینتندو فرمت کنید، پیشنهاد ما استفاده از فرمت FAT32 است. چون که در سیستم های اندرویدی بسیاری از برنامه ها ممکن است با فرمت exFAT سازگاری نداشته باشند. فرمت کردن کارت حافظه روی FAT32 معمولا بهترین گزینه است هرچند باید به یاد داشته باشید، کارت های حافظه با فرمت FAT32 اجازه ذخیره یا انتقال فایل هایی با حجم بالاتر از ۴ گیگابایت را به شما نمی دهند. در نهایت برای فرمت کارت حافظه در کامپیوتر، پس از انتخاب فرمت مورد نظر با توجه به توضیحات بالا، مراحل زیر را طی کنید.

فرمت اس دی کارت با کامپیوتر از طریق File Explorer

کارت حافظه را وارد آداپتور کرده و آداپتور را به کامپیوتر وصل کنید. (توجه داشته باشید که دکمه کنار آداپتور به سمت بالا و روی حالت Unlock باشد، در غیر این صورت کامپیوتر امکان فرمت، جابجایی اطلاعات و یا اعمال تغییرات روی کارت حافظه را به شما نمی دهد.)

اگر قصد دارید اطلاعات موجود روی کارت حافظه را نگه دارید حتما پیش از انجام بقیه مراحل، فایل ها و داده های موجود روی مموری را بر روی کامپیوتر کپی کرده و یا انتقال دهید.

وارد قسمت My computer یا This PC شوید.

از میان درایو هایی که در این پنجره به نمایش در می آیند، کارت حافظه خود را پیدا کنید. (معمولا کارت حافظه با نام برند تولیدی به نمایش در می آید مگر آنکه خودتان پیش از این نام آن را تغییر داده باشید.)

روی کارت حافظه خود راست کلیک کرده و گزینه Format را انتخاب کنید. (اگر این گزینه وجود نداشت به روش بعدی مراجعه کنید.)

در صفحه ظاهر شده برای دریافت نتایج بهتر تیک کنار گزینه Quick Format را فعال کنید.

گزینه های دیگر از جمله میزان ظرفیت و فرمت مورد نظر را چک کنید.

روی گزینه Start  کلیک کنید.

فرمت اس دی کارت با کامپیوتر

در نهایت پس از طی مراحل بالا کامپیوتر عملیات فرمت کردن را آغاز نموده و پس از چند دقیقه تمام اطلاعات موجود روی کارت حافظه شما پاک شده و کارت اس دی روی فرمت مورد نظر تنظیم خواهد شد. پس از فرمت کامل و پاکسازی کارت حافظه شاید مطالعه ۴ روش انتقال برنامه از حافظه داخلی به کارت حافظه جهت مدیریت بهتر فضا در تلفن همراه نیز برایتان جالب باشد.

فرمت مموری کارت با کامپیوتر از طریق Disk Management

مثل مرحله قبلی کارت اس دی را به کامپیوتر متصل کنید.

کلید های میانبر Win+R را بفشارید.

در صفحه باز شده عبارت diskmgmt.msc را وارد کنید و دکمه اینتر را بفشارید.

در کنار بقیه درایو ها، کارت حافظه در پایین صفحه ظاهر شده به نمایش در خواهد آمد.

روی کارت اس دی راست کلیک کرده و گزینه Format را انتخاب کنید.

فرمت یا فایل سیستم (File System) و دیگر تنظیمات مورد نظر را انتخاب کنید.

فرمت اس دی کارت با کامپیوتر

فرمت کردن micro sd card از طریق Diskpart

باز هم مثل مراحل قبل کارت حافظه را به کامپیوتر متصل کنید.

در قسمت سرچ ویندوز عبارت Cmd را وارد کنید.

کلید های Ctrl+Shift+Enter را با هم بفشارید و در پنجره بعدی گزینه Yes  را انتخاب کنید تا برنامه کامند پرامپت با دسترسی ادمین (قابلیت ایجاد تغییرات روی سیستم) باز شود.

عبارت Diskpart را در صفحه ظاهر شده وارد کنید و کلید اینتر را بفشارید.

برای نمایش دیسک های موجود عبارت List disk را وارد کرده و اینتر را بزنید.

از میان دیسک های موجود دیسک کارت حافظه مورد نظر را پیدا کرده و شماره آن را یادداشت کنید.

برای انتخاب کارت اس دی مورد نظر عبارت Select disk no را وارد کنید. به یاد داشته باشید که باید به جای کلمه no در انتهای دستور، شماره کارت که یادداشت نموده اید وارد شود. و سپس اینتر را بزنید.

فرمت اس دی کارت با کامپیوتر

برای نمایش درایو های منطقی، عبارت List Volume را وارد کنید و اینتر را بزنید.

از میان درایو های موجود، درایو کارت حافظه مورد نظر را پیدا کرده و شماره آن را یادداشت کنید.

برای انتخاب کارت حافظه عبارت Select Volume no را وارد کرده و کلمه no را با شماره درایوی که در مرحله قبل یادداشت کردید جایگزین کنید و اینتر را بزنید.

برای فرمت روی فایل سیستم FAT32 عبارت Format fs=fat32 را وارد کرده و اینتر را بزنید.

برای فرمت روی فایل سیستم NTFS عبارت Format fs=NTFS را وارد کرده و اینتر را بزنید.

برای فرمت روی فایل سیستم exFAT عبارت Format fs=exFAT را وارد کرده و اینتر را بزنید.

برای اجرای کوییک فرمت یا فرمت سریع، در انتهای هر کدام از فرامین بالا عبارت Quick را هم اضافه کرده (به عنوان مثال Format fs=fat32 quick) و سپس اینتر را بزنید.

فرمت اس دی کارت با کامپیوتر

پس از انجام مراحل بالا عملیات فرمت انجام خواهد شد.

فرمت کارت حافظه قفل شده از طریق نرم افزار EaseUS

در مواردی که کامپیوتر قادر به شناسایی کارت حافظه نیست و یا دسترسی به آن به هر دلیلی مسدود شده و یا مواردی که عملیات فرمت به طور کامل صورت نمی گیرد بهترین گزینه استفاده از نرم افزار فرمت رم micro sd است که پیشنهاد ما در این زمینه نرم افزار رایگان EaseUS Partition manager است. شما می توانید پس از دانلود و نصب برنامه مراحل زیر را برای فرمت رم گوشی با کامپیوتر طی کنید.

برنامه را باز کرده و کارت حافظه مورد نظر را پیدا کنید.

روی کارت حافظه راست کلیک کرده و گزینه Format را انتخاب کنید.

فرمت اس دی کارت با کامپیوتر

فایل سیستم و دیگر مشخصات مورد نظر را انتخاب کرده و روی گزینه Ok کلیک کنید.

فرمت اس دی کارت با کامپیوتر

در صفحه ظاهر شده باز روی گزینه Ok کلیک کنید.

فرمت اس دی کارت با کامپیوتر

در نوار وظیفه برنامه روی گزینه Execute Operation کلیک کرده و سپس Apply را انتخاب کنید.

فرمت اس دی کارت با کامپیوتر

فرایند فرمت آغاز شده و پس از چند دقیقه عملیات انجام خواهد شد.

اگر با این روش هم قادر به شناسایی کارت اس دی روی سیستم خود نبودید حتما مطلب روش های رفع مشکل خوانده نشدن و نشناختن کارت حافظه را در انزل وب مطالعه کنید.

فرمت کردن رم گوشی با کامپیوتر های تحت سیستم عامل مک

پیش از هر چیز توجه کنید که اگر کاربر Mac OS 10.6.5 و یا نسخه های قدیمی تر هستید، قادر نخواهید بود کارت حافظه خود را روی فایل سیستم exFAT فرمت کنید پس اگر قصد دارید از این فایل سیستم برای فرمت کارت حافظه خود استفاده کنید لازم است که حتما نسخه Mac OS سیستم خود را به روز رسانی نمایید. در ادامه مراحل کامل فرمت رم گوشی با کامپیوتر های مک شرح داده خواهد شد:

روی آیکون ذره بین در قسمت بالا، سمت راست نوار ابزار کلیک کنید.

عبارت Disk Utility را جستجو کرده و نتیجه مورد نظر را انتخاب کنید.

صفحه ظاهر شده تمام هارد درایو ها و پارتیشن های موجود روی سیستم شما را نمایش می دهد. همچنین از طریق مراجعه به فولدر اپلیکیشن ها و انتخاب Desk Utility هم می توانید به این قسمت دسترسی پیدا کنید.

در قسمت سمت چپ صفحه هارد درایو موجود روی سیستم شما و تمام حافظه های خارجی نمایش داده می شود، مموری کارتی که به دستگاه متصل کرده اید را پیدا کنید و روی آن کلیک نمایید. (مموری کارت، تحت عنوان Removable Disk قابل رویت خواهد بود همچنین میزان فضای آن نیز در همین قسمت درج شده.)

در صفحه بعدی وارد قسمت Erase شوید.

تنظیمات فرمت مورد نظر خود را انتخاب کرده و یک نام برای کارت حافظه وارد کنید.

روی گزینه Erase کلیک کنید تا عملیات فرمت آغاز شود.

اگر با استفاده از روش های بالا کارت حافظه خود را فرمت کردید اما هنوز با مشکل کمبود حجم در تلفن همراه خود مواجه هستید، مطالعه ۵ روش افزایش حافظه داخلی گوشی اندروید را به شما پیشنهاد می کنیم.

نظرات و پیشنهاد های شما؟

در این مطلب از انزل وب آموختیم چگونه کارت حافظه گوشی را با کامپیوتر فرمت کنیم. در نهایت امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم اگر غیر از روش های بالا ترفندی برای فرمت کارت حافظه تلفن های همراه روی کامپیوتر سراغ دارید، فراموش نکنید که آن را همراه نظرات خود با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

دلایل خرابی مموری کارت‌ چیست؟ حل مشکل مموری کارت بدون فرمت
دلایل خرابی مموری کارت‌ چیست؟ حل مشکل مموری کارت بدون فرمت
آموزش روش تغییر محل ذخیره عکس دوربین در گوشی اندروید
آموزش ۷ روش تغییر محل ذخیره عکس دوربین در گوشی اندروید
حل مشکل ارور The Disk is Write Protected ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش ۶ روش حل مشکل ارور The Disk is Write Protected ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
11 روش رفع مشکل خوانده نشدن و نشناختن کارت حافظه SD Card گوشی اندروید
۱۱ روش رفع مشکل خوانده نشدن و نشناختن کارت حافظه SD Card گوشی اندروید

نظرات

  • امیر says:

    سلام من از طریق diskpart رم رو فرمت کردم ولی کلا رم دیگه اجرا نمیشه قبلش کامپیوتر رم رو میاورد ولی چیز های داخلشو اجرا نمیکرد الان کلا نمیاره