آموزش 8 روش رفع ارور 550 ایمیل

آموزش ۸ روش رفع ارور ۵۵۰ ایمیل

اگر از کلاینت های ایمیل ✉️ مانند اوت لوک مایکروسافت (Microsoft Outlook) استفاده می کنید، ممکن است تا کنون با ارور ۵۵۰ در هنگام ارسال و یا عدم دریافت ایمیل مواجه شده باشید. نمایش این ارور می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که البته ریشه اصلی آن پاسخگو نبودن سرور های ایمیل مقصد است. در این مطلب از انزل وب با آموزش ۸ روش رفع ارور ۵۵۰ ایمیل همراه شما هستیم .

نحوه مشکل پیغام خطای ۵۵۰ در ارسال ایمیل

Email Error 550: What Is It And How To Fix It

یکی از پروتکل هایی که کلاینت های ارسال ایمیل برای دریافت، ارسال و مدیریت ایمیل ها استفاده می کنند، پروتکل SMTP می باشد. مجموعه ای از دستورالعمل های پذیرفته شده برای مدیریت ارسال و دریافت ایمیل های شما جالب است بدانید به علت ارتباط ارور ۵۵۰ با این پروتکل، به این خطا، ارور SMTP 550 هم گفته می شود. این خطا به طور معمول ناشی از بروز مشکل در سمت دریافت کننده یا مقصد ایمیل است. در ادامه به چند مورد از علل اصلی بروز خطای ۵۵۰ در ارسال ایمیل می پردازیم.

البته باید توجه داشت که خطاهای مربوط به ایمیل می توانند دلایل بسیار متنوعی داشته باشند. به عنوان مثال علت عدم دریافت ایمیل می تواند به سادگی پر شدن صندوق دریافت ایمیل باشد.

در ضمن اگر تا کنون با کلاینت ها و برنامه های مدیریت ایمیل آشنایی نداشته اید، پیشنهاد ما مطالعه بهترین برنامه‌های مدیریت ایمیل ویندوز است.

علت های نمایش ارور ۵۵۰ ایمیل

  • مسدود شدن آدرس ایمیل شما توسط سرور های ایمیل مقصد.
  • وجود نداشتن آدرس ایمیل مقصد.
  • عدم دسترسی موقت به آدرس و یا سرور های دریافت کننده ایمیل.
  • نام دامنه شما نا معتبر و یا مسدود شده است.
  • فایروال اینترنتی شما و یا سرور های ایمیل مقصد، اشتباها ایمیل را به عنوان اسپم شناسایی و مسدود کرده اند.
  • سرور های ایمیل مقصد در شناسایی آدرس ایمیل شما دچار مشکل شده اند.
  • استفاده از کلاینت ایمیل خود با یک آی پی متفاوت هم می تواند باعث بروز این مشکل شود.

پیام های خطای متفاوت مربوط به ارور ۵۵۰

ارور ۵.۱.۰ ۵۵۰: به این معناست که سرور های گیرنده حاضر به دریافت ایمیل از طرف شما نیستند. علت نمایش این پیام خطا احتمالا مسدود شدن آدرس ایمیل شما از سوی سرویس ایمیل مقصد است.

پیام خطای ۵.۱.۱ ۵۵۰: معنای این ارور آن است که آدرس ایمیل مقصد، نا معتبر است و یا در این دامنه وجود ندارد. این خطا معمولا به علت غلط های املایی در وارد کردن آدرس ایمیل و یا بروز مشکل در سرور های گیرنده رخ می دهد.

حل ارور ۵۵۰ Denied By Policy: این مورد زمانی رخ می دهد که برنامه های امنیتی پیاده شده روی ایمیل، آدرس شما را مسدود کرده باشند.

پیام خطای ۵.۴.۱ ۵۵۰: معنای این پیام آن است که سرور های گیرنده حاضر به دریافت ایمیل از دامنه مورد استفاده شما نیستند. علت بروز این مشکل می تواند مربوط به DNS باشد.

ارور ۵.۷.۰ ۵۵۰: به این معناست که حجم فایلی که همراه ایمیل پیوست شده بیشتر از حد مجاز است.

انواع متفاوت ارور ۵۵۰

ارور ۵.۷.۱ ۵۵۰: در صورت نمایش این پیام خطا، به عنوان مثال هنگام ارسال نشدن ایمیل به یاهو، ایمیل شما به خاطر سیاست های حفاظتی و یا پیکر بندی نامناسب سرور های سمت گیرنده بازگشت خورده.

ارور ۵۵۰ Administrative Prohibition: این اخطار معمولا زمانی رخ می دهد که دامنه مورد استفاده توسط پروتکل SMTP، و یا دامنه ایمیل مقصد در لیست سیاه و یا Real-time blacklist  قرار گرفته باشد.

ارور ۵۵۰ Relay Not Permitted: در صورت نمایش این ارور، سرور مقصد اجازه ارسال ایمیل از سرور مبدا را نداده است.

ارور ۵۵۰ Quarantined: به این معنی است که ایمیل ارسالی و یا به طور کل آدرس ایمیل شما به عنوان اسپم شناسایی و مسدود شده یا در لیست سیاه قرار گرفته است.

ارور ۵۵۰ SPF: به این معنی است که رکورد SPF شما موجود نیست و در نتیجه سرور های گیرنده قادر به تایید اعتبار دامنه شما نیستند.

ارور ۵۵۰ reverse DNS: این ارور زمانی رخ می دهد که سرور ها قادر به تبدیل IP به دامنه نباشند.

ارور ۵۵۰ recipient unknown: به معنای عدم شناسایی ایمیل مقصد معتبر است که می تواند به علت غلط های املایی در آدرس ایمیل باشد.

حل مشکل عدم ارسال و دریافت ایمیل با ارور ۵۵۰

آدرس ایمیل خود و ایمیل مقصد را برای غلط های املایی بررسی کنید. بسیاری از اوقات علت نمایش ارور ۵۵۰ وجود غلط های املایی در آدرس ایمیل یکی از طرفین است. پس پیش از هر اقدام دیگری هر دو آدرس را دوباره به دقت بررسی کرده و و با طرفین چک کنید تا از درستی آن ها اطمینان حاصل شود.

بررسی IP ایمیل

IP ایمیل خود را بررسی کنید تا در در لیست سیاه نباشد. اگر آی پی شما به هر دلیلی در یک لیست سیاه DNS قرار گرفته باشد، بیشتر ایمیل های ارسالی شما به مقصد نرسیده و باز گردانده می شوند. چنین شرایطی در دو حالت به وجود خواهند آمد.

از طریق نقاط ضعف اپلیکیشن ایمیل به آن نفوذ شده و از این طریق هرزنامه ارسال می شود که موجب شده آدرس شما در لیست سیاه قرار بگیرد.

یک نفر به آدرس ایمیل شما دسترسی داشته و از آن برای ارسال هرزنامه ها سو استفاده می کند.

علاوه بر دو مورد بالا باید اشاره شود که دیتابیس های مختلف، مقیاس های متفاوتی برای دسته بندی و قرار دادن IP های ایمیل در لیست سیاه دارند که در نتیجه بهترین راه حل، بررسی دیتابیسی است که IP شما را در لیست سیاه قرار داده است. شما می توانید قرار داشتن ایمیل خود در لیست سیاه را از طریق زیر بررسی کنید.

به mxtoolbox.com مراجعه کرده و در پنجره باز شده پس از وارد کردن دامنه ایمیل خود روی گزینه MX Lookup کلیک کنید.

ارور 550 ایمیل

در ادامه IP ایمیل خود را کپی کرده و صفحه بررسی لیست سیاه را باز کنید.

IP ایمیل را در مکان خود وارد کرده و روی Blacklist Check کلیک کنید.

ارور 550 ایمیل

در ادامه فهرست بلک لیست ها برای شما به نمایش در خواهد آمد که اگر IP ایمیل شما در یکی از آن ها به چشم می خورد، معنای آن است که آدرس ایمیل شما از طرف سرویس های ضد اسپم مسدود شده است. در نتیجه بعد از این برای ارسال ایمیل نیازمند استفاده از یک آدرس جدید خواهید بود.

حل مشکل ارور ۵۵۰ هنگام ارسال ایمیل

به عنوان راه حل بعدی، پس از گذشت مدت زمانی دوباره اقدام به ارسال ایمیل کنید. گاهی ممکن است که سرور های ایمیل مقصد به صورت موقتی غیر فعال یا به اصطلاح Down باشند که در چنین شرایطی باید مدت زمانی تا پیش از ارسال دوباره ایمیل برای تعمیر و بازسازی سرور ها صبر کرد. این مدت، بسته به شرایط می تواند بین چند دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد.

تغییر پورت خروجی

پورت خروجی ایمیل خود را برای رهایی از مسدودیت تغییر دهید. اگر کلاینت ایمیل شما از پورت خروجی ۲۵ برای ارسال ایمیل ها استفاده می کند، این امکان وجود دارد که سرور ها آدرس شما را مسدود کنند، چرا که بیشتر هرزنامه ها از این پورت ارسال می شوند. در عوض پورت ۲۵ شما می توانید از پورت های ۲۶، ۴۶۵، ۵۸۷ و یا ۲۵۲۵ را امتحان کنید. فراموش نکنید که اگر از فایروال استفاده می کنید باید تغییرات اعمالی را در فایروال نیز تایید کنید.

ارور 550 ایمیل

یکی دیگر از علل بروز خطای ۵۵۰ مربوط سرور SMTP می باشد. برخی از سرور ها ممکن است صرفا برای ارسال ایمیل از تعدادی آی پی به خصوص تنظیم شده باشند که در چنین شرایطی با تغییر مکان، دیگر قادر به ارسال ایمیل نخواهید بود. برای حل این مشکل، با ادمین سرور ایمیل خود مسئله را در میان بگذارید.

حل ارور ۵۵۰ در Mozilla Thunderbird

از منوی بالای صفحه روی Tools کلیک کرده و Settings را انتخاب کنید.

تحت منوی Settings روی گزینه Outgoing Server و سپس Edit کلیک کنید.

SMTP مورد نظر و تنظیمات لازم را اعمال کنید. (به عنوان مثال کاربران جیمیل باید smtp.gmail.com را به عنوان آدرس سرور و ۵۸۷ یا ۴۶۵ را به عنوان TSL/SSL وارد کنند.)

ارور 550 ایمیل

یوزرنیم و پسورد خود را چک کنید و یا در صورت نیاز اضافه کرده و سپس روی گزینه OK کلیک کنید.

ارور 550 ایمیل

حل مشکل دریافت ایمیل در Outlook

روی تب File کلیک کرده و تنظیمات حساب یا Account Setting را انتخاب کنید.

ایمیل خود را در قسمت ایمیل ها انتخاب و تایید کرده و روی آیکون ویرایش کلیک کنید تا پنجره Internet Email Settings باز شود.

ارور 550 ایمیل

روی تب Outgoing Server کلیک کنید.

اطمینان حاصل کنید که تیک کنار عبارت های My outgoing server (SMTP) requires authentication و Use same settings as my incoming mail server فعال باشد.

روی OK و پس از آن Finish کلیک کنید.

ارور 550 ایمیل

توجه کنید که مراحل بالا در نسخه ها مختلف اوت لوک می تواند کمی متفاوت باشد.

برای آشنایی بهتر با کاربری و استفاده از اوت لوک هم می توانید از مطلب آموزش کامل تصویری کار با اوت لوک استفاده کنید.

حل ارور ۵۵۰ با بررسی SSL

بسیاری از کلاینت های ایمیل به صورت اتوماتیک قادر به شناسایی و انتخاب سرور SMTP هستند. اما اگر SMTP را به طور دستی تنظیم می کنید، چند گزینه متفاوت برای SSL وجود خواهد داشت از جمله: None, STARTTLS, و SLL/TLS. در طول تنظیم دستی، حتما باید SSL مورد استفاده SMTP را انتخاب کرده و سپس تنظیمات کلاینت خود را نیز اصلاح کنید.

دز نهایت پس از امتحان راه حل های بالا اگر مشکل هنوز پابرجا بود، بهترین گزینه تماس با اپراتور ارائه دهنده اینترنت است. گاهی فیلتر های اعمال شده توسط این اپراتور ها موجب عدم ارسال ایمیل های شما می شود.

چطور از بروز ارور ۵۵۰ جلوگیری کنیم؟

همانطور که اشاره شد ممکن است ایمیل شما مورد سو استفاده قرار گرفته و برای ارسال هرزنامه استفاده شود. برای جلوگیری از این مطلب می توان آنتی اسپم هایی که ایمیل های ورودی را چک می کنند برای بررسی ایمیل های خروجی نیز تنظیم کرد تا اگر زمانی از آدرس ایمیل شما هرزنامه ارسال شد سریعا مطلع گردید. برای اطمینان، بهتر است از آنتی ویروس استفاده کنید تا کسی قادر نباشد همراه فایل های ارسالی در ایمیل های شما بدافزار ارسال کند.

در ادامه جلوگیری از سو استفاده اسپمر ها و در نتیجه مسدود شدن ایمیل شما، می توان تعداد ایمیل های ارسالی در هر ساعت را محدود کرد، به عنوان مثال یک کاربر فعال نهایتا نیازمند ارسال ۵۰ ایمیل یا کمتر در طول مدت یکی ساعت خواهد بود. با محدود کردن تعداد ایمیل های ارسالی اسپمر ها دیگر قادر به سو استفاده از ایمیل شما نیستند.

از فایروال ها استفاده کنید.

سعی کنید به طور دائم پسورد های خود را تغییر دهید. با این کار امنیت حساب ایمیل خود را تضمین می کنید. توجه داشته باشید که پسورد انتخابی شما نباید هیچ ارتباطی با سن، نام و یا دیگر اطلاعات غیر خصوصی شما داشته باشد. برای اطمینان حتما سعی کنید از ترکیب حروف بزرگ و کوچک و اعداد در رمز ایمیل خود استفاده کنید.

در نهایت پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با ایمیل های ناشناس، مطلب آموزش روش های ساخت و ارسال ایمیل به صورت ناشناس را از دست ندهید.

نظرات و پیشنهاد های شما؟

در مطلب امروز انزل وب با علل و روش های رفع ارور ۵۵۰ ایمیل همراه شما بودیم. در انتها فراموش نکنید تجربیات، نظرات و پیشنهاد های خود را در زمینه حل این مشکل با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش ساده و سریع برگرداندن و حذف ایمیل ارسال شده در اوت لوک (نسخه جدید)
آموزش سریع برگرداندن و حذف ایمیل ارسال شده در اوت لوک (نسخه جدید)
چگونه در اوت لوک امضا بسازیم؟ (ویندوز ، اندروید ، آیفون ، مک و وب)
چگونه در اوت لوک امضا بسازیم؟ (ویندوز ، اندروید ، آیفون ، مک و وب)
راهنما سریع ایجاد متن پیش فرض در اوت لوک
راهنما سریع ایجاد متن پیش فرض در اوت لوک
آموزش ساخت قالب ایمیل در اوت لوک
آموزش ساخت قالب ایمیل در اوت لوک

نظرات