بررسی: دستگاه اکسیژن ساز چیست و چگونه کار می‌کند؟

بررسی: دستگاه اکسیژن ساز چیست و چگونه کار می‌کند؟

به دلیل پیشرفت های هر روزه علم پزشکی، دستگاه‌های اکسیژن ساز ☁️ کوچک تر، کم صداتر و سبک تر شده اند. در عین حال از کیفیت و کارایی بالایی هم برخوردار هستند. در این مطلب به اینکه دستگاه اکسیژن ساز چیست و چگونه کار می‌کند می پردازیم.

نحوه استفاده و طرز کار دستگاه اکسیژن ساز

  How to Use Oxygen Concentrator and How Does it Work

دستگاه های اکسیژن ساز به افراد با سطح اکسیژن پایین کمک میکنند که تنفس بهتری داشته باشند. این دستگاه ها در قالب دو نوع دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی و دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل وجود دارند.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز یک دستگاه پزشکی است که برای اکسیژن دادن به بیمارانی که مشکل تنفسی دارند استفاده می‌شود. افرادی که اکسیژن موجود در خون آنها از میزان طبیعی کمتر است معمولا نیاز به یک دستگاه اکسیژن ساز دارند تا این کمبود اکسیژن آنها جبران شود.

دستگاه اکسیژن ساز چگونه کار می‌کند؟

طرز کار دستگاه اکسیژن ساز به این صورت است که ابتدا دستگاه هوا را دریافت می کند، ناخالصی های موجود در هوا را حذف می کند و سپس هوای تازه تولید شده را پخش میکند. هوا قبل از اینکه وارد دستگاه اکسیژن ساز بشود، حاوی ۸۰ درصد نیتروژن و ۲۰ درصد اکسیژن است. دستگاه اکسیژن ساز، هوا را دریافت کرده و در نهایت آن را به ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسیژن خالص  و ۵ تا ۱۰ درصد نیتروژن تبدیل می کند. بخش زیادی از نیتروژن، از هوا خارج میشود تا حداکثر میزان اکسیژن به بیمار برسد. دستیابی به این مقدار اکسیژن بدون این وسیله پزشکی امکان پذیر نبود.

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل همانطور که از اسمش پیداست قابلیت جا به جایی در مکان های مختلف را دارد. افراد میتوانند این دستگاه را با خود به مکان هایی مثل فرودگاه هم ببرند و از آن استفاده کنند.

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل تولید اکسیژن را در ۵ مرحله انجام می‌دهد.

۱- هوا را از اتاق دریافت میکند.

۲- اکسیژن را فشرده میکند.

۳- نیتروژن را از هوا جدا میکند.

۴- نحوه توزیع هوا را تنظیم میکند.

۵- در آخر هم هوای خالص شده را از خروجی به بیمار تحویل میدهد.

طرز کار دشتگاه اکسیژن ساز قابل حمل

دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی

نحوه کار دستگاه های اکسیژن ساز بیمارستانی بسیار مشابه دستگاه های قابل حمل است. با این تفاوت که ابعاد بزرگتری دارند و با برق مستقیم و بدون باتری کار می‌کنند. این دستگاه هوا را از محیط اطرافش دریافت میکند و آن را فشرده میکند. سپس با جدا کردن نیتروژن به وسیله فیلتر های موجود در دستگاه، اکسیژن تقریبا خالص شده را به بیمار می رساند.

نحوه انتقال هوا در دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز در دو حالت هوا را منتقل می‌کند.

حالت جریان مداوم(Continuous Flow): در این حالت جریان اکسیژن به طور پیوسته و بدون قطعی به بیمار می‌رسد. دستگاه های اکسیژن سازی که دارای حالت جریان مداوم هوا هستند قطعات بزرگتری دارند. به همین دلیل همه دستگاه های اکسیژن ساز قابلیت جریان مداوم را ندارند.

حالت ضربانی (Pulse Dose): در این حالت دستگاه تنها زمانی اکسیژن را توزیع میکند که بیمار تنفس دم داشته باشد و موقع بازدم جریان اکسیژن قطع میشود. این امر باعث کاهش مصرف باتری دستگاه می شود. این نوع دستگاه های اکسیژن ساز، کوچک تر هستند.

اگر نیاز به یادگیری اصطلاحات و موضوعات تخصصی تر در حوره پزشکی دارید، می‌توانید از اپلیکیشن های تخصصی پزشکی که قبلا در انزل وب معرفی کرده ایم استفاده کنید.

معایب دستگاه اکسیژن ساز قابل محل

از معایب دستگاه های اکسیژن ساز قابل حمل می‌توان به گران بودن آنها شاره کرد. همچنین برای استفاده از این دستگاه‌ها باید به صورت مداوم باتری آنها را شارژ کرد.

مزایای دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل

مهمترین مزیت این نوع دستگاه ها نسبت به دستگاه های اکسیژن ساز بیمارستانی، این است که بسیار سبک تر هستند و قابلیت جا به جایی دارند. همچنین به دلیل داشتن باتری در زمان قطعی برق نیز می‌توان از آنها استفاده کرد.

به طور کلی دستگاه های اکسیژن ساز به علت اینکه خودشان اکسیژن را تامین نمی کنند و از سیلندرهای اکسیژن استفاده نمی کنند خطر کمتری ایجاد می‌کنند.

راهنمای استفاده از دستگاه اکسیژن ساز

برای استفاده صحیح از دستگاه اکسیژن ساز چند نکته را باید رعایت کنید:

دستگاه را مقداری از دیوار یا وسایل خانه فاصله بدهید.

گرد و غبار موجود در هوای محیط تاثیر زیادی در پایداری فیلترهای موجود در دستگاه دارد. هر چه گرد و غبار در محیط کمتر باشد، نیاز به تعویض فیلترها کمتر خواهد بود.

حتما از یک استابلایز جریان برق یا حداقل یک محافظ برق با کیفیت استفاده کنید. وارد شدن ولتاژ اضافی در اثر نوسانات برق میتواند به دستگاه آسیب برساند.

بعضی دستگاه ها یک فیلتر خارجی دارند که به راحتی از دستگاه جدا می‌شود. بهتر است هفته ای یکبار این فیلتر را تمیز کنید.

در قسمت رطوبت ساز دستگاه، از آب تمیز استفاده کنید و هر دو روز یکبار آب را عوض کنید.

مدت زمان استفاده از دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز معمولا قابلیت روشن بودن ۲۴ ساعته را دارد. اما بهتر است بعد از ۷ تا ۸ ساعت کار به مدت ۳۰ دقیقه آن را خاموش کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که دستگاه اکسیژن ساز چیست و چگونه کار می‌کند. اکر در این زمینه سوالی داشتید یا در کار با این دستگاه تجربه‌ای دارید حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

انزل وب
آخرین اختراع ارتش آمریکا:ساندویچ هایی که تا دو سال سالم و تازه میمانند
انزل وب
اولین پروژکتور واقعی ۳D که نیازی به نمایشگر ندارد

نظرات