اولین مک بوک های جدید اپل با تراشه های ARM تا چند هفته دیگر رونمایی خواهند شد

اولین مک بوک های جدید اپل با تراشه های ARM تا چند هفته دیگر رونمایی خواهند شد

کمپانی اپل اعلام کرد که به زودی اولین Mac مجهز به پردازنده Apple Silicon تا آخر سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه خواهد شد. بنابراین به زودی باید شاهد اولین ARM Macbook باشیم. برخی شنیده ها حاکی از این می باشد که ماه نوامبر موعود رونمایی از این محصول جدید آپل خواهد بود؛ ما به شما میگوییم تقویم خود را برای ۱۷ و ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ علامت بزنید.

مک بوک های جدید

مک بوک های جدید

کمپانی ARM یکی از پیشگامان در عرصه طراحی تراشه های نیمه هادی و ریزپردازنده ها میباشد. ARM یک مدل تجاری ابتکاری دارد. این کپمانی محصولی را تولید نمیکند، در عوض ARM فناوری را ایجاد میکند که سپس شرکت های دیگر در ساخت پردازنده های محصولات خود از آن استفاده میکنند. هم اینک بیشتر تجهیزات پیشرفته برای ایجاد تراشه های هوشمند و کم مصرف از معماری ARM بهره میبرند. نیمه هادی کنترل کننده الکترونیکی قلب بسیاری از دستگاه هایی است که ما هر روز از آنها استفاده میکنیم؛ همانند گوشی های هوشمند، تلویزیون های دیجیتال، کنترلرهای الکترونیکی همچون برد جوجه کشی، ماشین های لباس شویی و غیره.

اما آیا تراشه های ARM اپل در حال حاضر آنقدر قدرتمند هستند که بتوانند جای اینتل را تصاحب کنند. پاسخ به این سوال کمی دشوار است، چون کوک و همکارانش در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل از پاسخ دادن به این سوال طفره رفتند. در بیانیه مطبوعاتی شرکت اپل به طور خاص گفته شد که تراشه های جدید اپل عملکرد پیشرو در صنعت مک را در هر وات ارائه میدهند. اپل مصمم است که تراشه های جدید بالاترین عملکرد را با کمترین مصرف انرژی از خود ارائه خواهند داد. سرعت بخشیدن به چیپ ها کار ساده ای نخواهد بود و برای این کار بایستی تعداد زیادی پردازنده با همان معماری کارامد طراحی شوند و اپل هم بی دلیل این لاف را نزده است. به نظر می رسد که در واقعیت این کار را انجام داده و به نتایج رضایت بخشی دست یافته و اکنون نوبت توسعه دادن این طرح میباشد.

چه بلایی به سر اینتل خواهد آمد؟

این اولین باری نیست که اپل چنین تغییری را لحاظ میکند. این شرکت در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۶ نیز از تراشه های PowerPC به سمت تراشه های اینل کوچ کرد. همانطور که در آن زمان، این تغییرات یک شبه اتفاق نیفتاد، بنابراین برای تغییر تراشه ها از معماری اینتل به سمت معماری ARM نیز زمان بر خواهد بود. البته تا زمانیکه این تغییرات به طور کامل به وقوع بپیوندد، توسعه دهندگان نرم افزارها نیز فرصت خواهند داشت که برنامه های خود را با معماری جدید ترجمه کنند.

کار اپل بر روی پردازنده های arm به آرامی رو به پیشرفت است و به زودی پردازنده ای جدید اپل که بر اساس معماری آرم طراحی شده اند جایگزین تراشه های اینتل در خط تولید imac و macbook خواهند شد. با این وجود بلافاصله تراشه های اینتل از رده تولیدات اپل خارج نخواهند شد و حتی انتظار میرود که اپل در برخی محصولات پردازنده های نسل قبلی خود را با همان تراشه های اینتل توسعه دهد.

بر اساس گزارش های بلومبرگ macbook air اولین دستگاهی است که با این تکنولوژی آپدیت میشود.

چه چیزی پردازنده ARM را منحصر به فرد میکند؟

چیپ ست های arm برخلاف اینتل به صورت شخصی سازی شده برای مشتریان طراحی میشوند که در نتیجه این کار، شرکت ها برای بهینه سازی سخت افزارهای محصولات خویش با مشکل مواجه نمیشوند. بهینه سازی سخت افزاری حتی باعث افزایش کیفیت تجربه کاربری شده که این نیز به نوبه خود فاکتور مهمی برای انتخاب یک محصول می باشد. پردازنده های شخصی سازی شده با معماری arm به طور قابل توجهی مصرف باتری را هم کاهش میدهند. معماری ARM باعث میشود که عملکرد پردازنده بر روی یک تراشه ساده تر شود. این معماری ابتدا دستورالعمل های پردازنده را برای کدگذاری کوچک میکند که این به معنی استفاده از تعداد کمی بیت می باشد. بنابراین این تکنولوژی باعث کاهش مصرف حافظه و همچنین کاهش زمان چرخه اجرا میشود. اما قدرت تراشه های x86 از آنجا حاصل میشود که فقط با یک دستورالعمل میتوانند کارهای زیادی را انجام دهند. گرچه اینتل میتواند دستورالعمل های پیچیده را با عملکرد بهتری پردازش کند اما در بیشتر مواقع هزینه طراحی چنین سیستم هایی بسیار زیاد می باشد.

چرا اپل میخواهد ARM را جایگزین اینتل کند؟

چرا اپل میخواهد ARM را جایگزین اینتل کند؟

چرا اپل میخواهد ARM را جایگزین اینتل کند؟

هدف اصلی اپل از ساخت چیپست های جدید مبتنی بر معماری arm، جبران ضعف های تراشه های اینتل بود تا در هر حالت پردازنده ها برای اجرای بهتر بهینه شوند. طراحی این چیپست ها همچنین به اپل اجازه خواهد داد تا کنترل بیشتری بر روی کارایی محصولات خویش داشته باشد و قیمت محصولات خویش را رقابتی تر و قدرت پردازشی آنها را بیشتر کند. انتظار میرد آنچه که پردازنده های arm اپل در بهبود کارایی و افزایش کیفیت آیپد و آیفون ها به ارمغان آورد در مک بوک ها نیز حاصل شود.

اپل با جایگزینی تراشه های arm در مک بوک های ساخت این شرکت دیگر هرساله میتواند قدرت پردازشی محصولات خویش را افزایش دهد. دقیقا همان کاری که در رابطه با آیپدها و گوشی های آیفون انجام داد. بنابراین اگر قیمت این محصولات اپل منطقی باشد، این کوچ علاوه بر شرکت اپل به نفع مصرف کننده نیز خواهد بود.

عملکرد بهتر هدف اصلی اپل از این کوچ می باشد. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که اپل تصمیم گرفته است از اینتل فاصله بگیرد. در حقیقت فناوری سفارشی سازی که در طراحی apple silicon به کار گرفته شد باعث گردید تا اپل قابلیت های mac را بیشتر تقویت کند. ادغام عمیق بین سخت افزار و نرم افزار همیشه باعث برجسته شدن آیفون ها از سایر گوشی های هوشمند بوده است. همین امر در مورد مک نیز صدق میکند. تراشه های سفارشی اپل با معماری arm قابلیت های گرافیکی با عملکرد بالا برای برنامه ها و بازی های حرفه ای ایجاد میکند و کاربران میتوانتد برنامه های IOS و iPad را به راحتی در مک جدید اجرا کنند.

ردپای تراشه های پیشرفته ARM در کالای دیجیتال ایرانی؟!

ردپای تراشه های پیشرفته ARM در کالای دیجیتال ایرانی؟!

بیشتر میکروکنترلرهایی که در بازار ایران موجود هستند متعلق به شرکت های NXP ، Atmel و STM میباشند. مخصوصا تنوع میکروکنترلرهای شرکت STM  در بازار داخلی زیاد است. هر سه این شرکت ها محصولات خود را بر پایه معماری arm طراحی میکنند. با این حال هنوز هم برخی از محصولات دیجیتال در ایران با میکروکنترلرهای avr طراحی میشوند. جالب آنکه بدانید یکی از تولیدکنندگان انکوباتورهای جوجه کشی در ایران از تراشه های ARM در ساخت برد محصولات خویش استفاده نموده است. انکوباتور جوجه کشی در حقیقت همان ماشین جوجه کشی بوده که شرایط لازم برای تبدیل تخم های نطفه دار به جوجه را فراهم میکند. این دستگاه ها دارای قطعات مختلفی همچون کنترلر، موتور جوجه کشی و … بوده که مهمترین قطعه آن همان برد دستگاه می باشد.

یکی از ویژگی هایی که باعث شده محصولات این کارخانه ایرانی از سایر محصولات مشابه متمایز گردد، استفاده هوشمندانه از تراشه های arm در ساخت بردهای دیجیتال دستگاه های جوجه کشی بود. اگرچه کالای دیجیتال ایرانی برای تصاحب بازارهای جهانی هنوز راه زیادی در پیش دارد ولی استفاده از تکنولوژی های برتر همچون تراشه های ARM میتواند نوید بخش آینده این صنعت در داخل کشور باشد. برای مشاهده انکوباتورهای ایرانی ساخته شده با تراشه های پیشرفته ARM به وب سایت https://chicken-hatch.com/  مراجعه نمایید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات