"مفتاح رایانه افزار" اولین انتخاب برای خرید انواع سوئیچ شبکه

“مفتاح رایانه افزار” اولین انتخاب برای خرید انواع سوئیچ شبکه

آیا می دانید سوئیچ شبکه چیست و استفاده از آن در شبکه ها چه مزایایی دارد؟

سوئیچ سخت افزاری است که به منظور اتصال میان دستگاه های مختلفی که در یک شبکه وجود دارند مانند دوربین های مداربسته- کامپیوترها- سرور و… کاربرد دارد، کارایی سوئیچ در لایه ۲ و ۳ مدل osi است که امکان ارسال و دریافت داده ها از طریق این سخت افزار امکان پذیر می باشد.

مفتاح رایانه افزار که نزدیک به دو دهه است در تامین نیاز های شرکت های خدماتی کشور در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت دارد قادر است خدمات و ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی شبکه از جمله سوئیچ شبکه و سوئیچ سیسکو را نیز تامین کند. مفتاح رایانه افزار در این مقاله به بررسی یکی از مهم ترین اجزای شبکه به نام سوئیچ های شبکه می پردازد برای کسب اطلاعات در مورد این سخت افزار کاربردی با ما همراه باشید:

سوئیچ شبکه

معرفی سوئیچ شبکه

در یک شبکه محلی برای این که رایانه ها و دستگاه های مختلف بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند به دستگاه سخت افزاری به نام سوئیچ شبکه نیاز دارند، به عبارتی دیگر متمرکز شدن ارتباط میان دستگاه های موجود در شبکه محلی از طریق اتصال به سوئیچ شبکه امکان پذیر خواهد بود.یکی از مهم ترین اهداف سوئیچ شبکه کاهش پهنا باند میان دستگاه هایی است که در شبکه وجود دارند،  به این طریق که پیامی را از دستگاهی که به شبکه متصل است دریافت می کند سپس آن را به دستگاه مقصد گیرنده پیام ارسال می کند بدین صورت علاوه بر این که میزان پهنای باند کاهش پیدا می کند پیام ها نیز به صورت محرمانه به مقصد ارسال می شوند زیرا که سوئیچ به گونه ای عمل می کند که سایر دستگاه های متصل به شبکه از وجود پیام ارسالی مطلع نمی شوند.

اتصال دستگاه های مختلف با سوئیچ شبکه از طریق پورت هایی که برای آن تعبیه شده است صورت می پذیرد یک سوئیچ ممکن است چندین و یا حتی ده ها پورت داشته باشد که از طریق آن ها دستگاه های موجود در شبکه مانند رایانه ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر به هم متصل می شوند.علاوه بر این سوئیچ ها حتی قادرند به همدیگر متصل شده و به صورت زنجیره ای عمل کنند از این طریق در شبکه تعداد دستگاهای بیشتری را می توان به سوییچ متصل کرد و تبادل اطلاعات میان آن ها انجام داد در حقیقت با این کار می توان شبکه را وسیع تر کرد.

با توجه به موارد ذکر شده مهم ترین مزایای استفاده از سوئیچ به قرار ذیل است:

  • امکان برقراری ارتباط میان تمامی دستگاه هایی که در شبکه وجود دارند( این تعداد می تواند ده ها و یا بیش از صدها دستگاه را شامل شود)
  • امکان برقراری ارتباط میان اجزای شبکه به سرعت بالا
  • اداره کاربران شبکه
  • اداره پهنای باند مصرفی
  • چگونگی دسترسی کاربران به قسمت های مختلف شبکه
  • گسترش شبکه بدون ایجاد هرگونه اختلالی در مابقی بخش های آن
  • تامین تعداد فراوانی پورت به منظور دسترسی و متصل شدن به رایانه ها- روترها و همچنین سرورهای شبکه
  • استفاده بهینه از کابل های مصرفی
  • نصب و راه اندازی راحت و آسان بدون آن که به دانش فنی و مهارت خاصی نیاز باشد.
  • برخورداری از فناوری ارسال و دریافت اطلاعات به منظور نظام مند سازی بسته های داده ای
  • انتقال سریع داده مابین آدرس های مبدا و مقصد

سوئیچ شبکه

معرفی سوئیچ سیسکو

در سطرهای پیش گفتیم که سوئیچ دستگاهی است که به منظور برقراری ارتباط میان دستگاه های مختلف در شبکه از آن استفاده می شود در حقیقت سوئیچ ها مانند هاب عمل می کنند با این تفاوت که بسیار هوشمند تر از هاب می باشند. سوئیچ سیسکو نیز به همین منوال عمل می کند، سیسکو نام برند و یا شرکت تولید کننده انواع سوئیچ های شبکه می باشد که در برخی موارد از قابلیت های بیشتری برخوردار است.

سوئیچ شبکه سیسکو شامل حافظه هایی به قرار ذیل است:

RAM: رم نوعی حافظه فرار در دستگاه های رایانه ای است که دلیل آن می تواند Running Config باشد که در این حافظه ها قرار دارد.

Nv RAM: حافظه ای پایدار و با دوام، که برخلاف RAM این حافظه غیر فرار می باشد و تنها به دلیل این که به صورت یک حافظه جداگانه در حافظه RAM بالا می آید آن را به این نام می خوانند، Nv RAM یعنی خودش به تنهایی یک پردازشگر حافظه ای است، سوئیچ سیسکو از این نوع حافظه نیز برخوردار هستند.

ROM: این نوع حافظه وظیفه بوت شدن دستگاه را بر عهده دارد و اطلاعات دستگاه و پارمترهای بوت را نمایش می دهد، در حقیقت این حافظه به عنوان راهنمایی برای آغاز لود شدن است.

Flash: دقیقا مانند فلش های معمولی است با این تفاوت که داخل دستگاه سوئیچ سیسکو قرار گرفته است، البته این فلش را می توانید در سوئیچ های سیسکو خارج کنید که از این طریق سیستم بدون IOS کار می کند.

تنظیم دستگاه سوئیچ سیسکو به چه صورت است؟

این نوع سوئیچ سیسکو دارای نوعی پورت است که بر روی آن کاراکتر لاتین Console نوشته شده است که می بایست کابلی که به همین نام وجود دارد را از طریق سوکت RJ45 به آن متصل کنیم و طرف دیگر کابل که سوکت RS232 است به PC وصل می شود از این طریق می توان دستگاه های سیسکو را پیکربندی کرد.

سوئیچ شبکه

انواع سوئیچ سیسکو

در حالت کلی انواع سوئیچ های شبکه شامل دو دسته به قرار ذیل می شوند:

  • سوئیچ های مدیریتی سیسکو یا Manage

این نوع سوئیچ شبکه از ویژگی قابل تنظیم بودن برخوردارند از این رو موجب افزایش کارایی شبکه می شوند.

سوئیچ های مدیریتی سیسکو خود به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سوئیچ های هوشمند یا Smart Switches
  • Enterprise switches
  • سوئیچ های غیرمدیریتی سیسکو

اگر قصد دارید یک شبکه کوچک خانگی راه اندازی کنید سوئیچ های غیر مدیریتی سیسکو می تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد، با استفاده از این سوئیچ شبکه می توانید دو کامپیوتر را به یکدیگر متصل کنید و یا اینکه دستگاهی مانند پرینتر را از این طریق به رایانه تان وصل کنید، و اگر چنانچه در آینده بخواهید دستگاه های بیشتری را به شبکه تان وصل کنید به راحتی می توانید با اضافه کردن پورت این کار را انجام دهید.

کارایی این نوع سوئیچ شبکه ساده می باشد و نیاز به راه اندازی اولیه و یا مانیتورینگ مستمر ندارد و این یکی از مهم ترین ویژگی های سوئیچ های غیر مدیریتی سیسکو است با توجه به این ویژگی این نوع سوئیچ سیسکو از نظر قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد.تفاوت اساسی میان این دو نوع سوئیچ شبکه سیسکو در میزان توانایی و طریقه پیکربندی آن ها است.

برای ارتباط با شرکت مفتاح رایانه افزار می‌توانید نام شرکت مفتاح رایانه را در گوگل جست‌وجو کنید یا با شماره‌ی ۴۲۹۲۲-۰۲۱ تماس بگیرید و از مشاوره‌های کارشناسان فنی مجموعه برخوردار شوید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

  • سیاوش says:

    سوئیچ سیسکو در حال حاضر یکی از برترین سوئیچ های شبکه در بازار محسوب میشود و بنده تجربه خوبی از این مدل از سوئیچ شبکه داشتم

  • علی حریرساز says:

    مقاله بسیار مفیدی در رابطه با سوئیچ شبکه بود ممنون از شما