آموزش کار با Device Manager در ویندوز 10 ، 8 و 7

آموزش کار با Device Manager در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

Device Manager ویندوز چیست و چگونه با آن کار کنیم؟ شاید این سوال یکی از ده ها سوالی باشد که با آن در هنگام کار با ویندوز ?️ روبرو هستید. در جواب به این سوال باید بگوییم که دیوایس منیجر ابزار کنسول مدیریت مایکروسافت است که کلیه سخت افزارهایی که توسط ویندوز شناسایی می شود را به صورت سازمان یافته نمایش می دهد و مدیریت می کند.

آموزش کار با Device Manager

How to Use the Windows Device Manager for Troubleshooting

Device Manager برای مدیریت دستگاه های سخت افزاری نصب شده در کامپیوتر مانند هارددیسک ها؛ صفحه کلید؛ کارت های صدا، دستگاه های USB و غیره استفاده می شود. برای تغییر گزینه های پیکربندی سخت افزار؛ مدیریت درایورها؛ غیر فعال کردن یا فعال کردن سخت افزار؛ شناسایی مشکلات و تداخلات دستگاه های سخت افزاری و غیره می توانید از افزونه کنسول مدیریت مایکروسافت استفاده کنید.

Device Manager در ویندوز ۱۰؛ ویندوز ۸، ویندوز ۷؛ ویندوز ویستا؛ ویندوز ایکس پی؛ ویندوز ۲۰۰۰؛ ویندوز ام ای؛ ویندوز ۹۸؛ ویندوز ۹۵ و غیره قابل دسترسی است. با وجود اینکه دیوایس منیجر در نسخه های مختلف سیستم عامل ویندوز وجود دارد؛ تفاوت های جزئی را می توان از یک نسخه به نسخه دیگر شاهد بود.

Device Manager در ویندوز ۱۰ کجاست؟

در همه نسخه های ویندوز؛ معمولا از طریق کنترل پنل، یا Command Prompt یا Computer Management می توانید به این کنسول مدیریت مایکروسافت دست پیدا کنید. با این حال، تعدادی از سیستم عامل های جدید از برخی از روش های منحصر به فرد برای باز کردن Device Manager پشتیبانی می کنند. برای باز کردن این کنسول نیازی نیست راه حل های پیچیده را استفاده کنید. شما حتی می توانید از پنجره Run برای باز کردن این کنسول استفاده کنید.

Device Manager در ویندوز 10 کجاست؟

چگونه وارد Device Manager شویم؟

برای باز کردن Device Manager در ویندوز ۱۰ یا نسخه های قدیمی می توانید کلیدهای ویندوز و R صفحه کلید را فشار دهید تا پنجره Run باز شود؛ حالا عبارت devmgmt.msc را تایپ و اینتر کنید.

چگونه وارد Device Manager شویم؟

روش دیگر برای باز کردن Device Manager در ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۸ این است که روی دکمه Start که در سمت چپ – پایین صفحه قرار دارد کلیک راست کنید و Device Manager را انتخاب کنید. برای باز کردن Device Manager در ویندوز ۷ می توانید به کنترل پنل بروید و Hardware and Sound را انتخاب کنید. در Hardware and Printers می توانید روی Device Manager کلیک کنید.

چگونه وارد Device Manager شویم؟

نحوه استفاده از دیوایس منیجر

قبلا در انزل وب ما در مورد نحوه کار با تسک منیجر یا Task Manager ویندوز ۱۰ صحبت کردیم؛ در ادامه نحوه استفاده از دیوایس منیجر را توضیح خواهیم داد. همانطور که گفته شد Device Manager دستگاه ها را در دسته های جداگانه سازماندهی می کند تا پیدا کردن گزینه مد نظر شما ساده تر شود. می توانید روی هر بخش کلیک کنید تا زیر بخش ها را مشاهده کنید و ببینید که کدام دستگاه ها در داخل این بخش لیست شده اند. بعد از پیدا کردن دستگاه مد نظر خود؛ کافیست روی آن دوبار کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری مانند وضعیت فعلی؛ جزئیات درایور یا بعضی گزینه های مدیریت انرژی را مشاهده کنید.

برخی از این دستگاه شامل دستگاه های ورودی و خروجی؛ هاردها، آداپتورها؛ CD/ DVD درایو؛ آداپتورهای شبکه؛ چاپگر؛ کارت صدا؛ کنترلر بازی و غیره می شود.

نحوه استفاده از دیوایس منیجر

فرض کنیم که شما با کارت شبکه خود مشکل دارید؛ می توانید روی Network adapters کلیک کنید و مشاهده کنید که آیا آیکن یا رنگ های غیر معمول نشان داده می شود یا نه.

هر لیست دستگاه در دیوایس منیجر شامل درایور؛ منبع سیستم و سایر اطلاعات و تنظیمات پیکربندی دقیق است. وقتی که تنظیماتی را برای یک سخت افزار تغییر می دهید؛ نحوه کار ویندوز با آن سخت افزار را تغییر داده اید.

اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار Device Manager

برای نشان دادن یک خطا یا وضعیت دستگاهی که در حالت طبیعی نیست؛ اتفاقات مختلفی در Device Manager رخ می دهد. به عبارت بهتر، اگر دستگاهی درست کار نمی کند می توانید با بررسی لیست دستگاه ها در این کنسول؛ مشکل را تشخیص دهید.

بهتر است بدانید که در دیوایس منیجر به دنبال چه چیزی هستید؛ چونکه شما به این کنسول مراجعه می کنید تا دستگاهی که به درستی کار نمی کند را رفع مشکل کنید. برای بروزرسانی درایور؛ غیر فعال کردن دستگاه ها و غیره می توانید از این کنسول مایکروسافت استفاده کنید.

چیزی که ممکن است در Device Manager مشاهده کنید یک علامت تعجب زرد است. این مورد زمانی نمایش داده می شود که ویندوز مشکلی را در حین استفاده از دستگاه تشخیص دهد. این مشکل می تواند حاد باشد و یا می تواند خیلی ساده رفع شود.

اگر به هر دلیلی دستگاهی غیرفعال شود یک علامت پیکان مشکی مشاهده خواهید کرد. نسخه های قدیمی ویندوز مانند ایکس پی از علامت X قرمز استفاده می کنند تا دستگاهی که با منابع سیستم در تداخل است یا مشکل درایور یا سخت افزاری دارند را به شما اعلام کنند. معمولا Device Manager برای نشان دادن مشکل از کدهای خطا استفاده می کند.

کدام سخت افزارها به صورت عمومی به وسیله ویندوز نصب شده اند؟

به طور پیش فرض؛ دیوایس منیجر لیستی از سخت افزارهای نصب شده شما را بر اساس دسته ها به صورت مرتب طبقه بندی می کند. برای مشاهده سخت افزارهایی که در کامپیوتر خود نصب کرده اید می توانید این دسته ها را توسعه دهید. اگر شماره مدل کارت گرافیک یا حتی هارددیسک یا دی وی دی درایو خود را فراموش کرده اید؛ می توانید این اطلاعات را به سرعت در دیوایس منیجر پیدا کنید.

توجه داشته باشید که برخی از دستگاه های سخت افزاری به طور پیش فرض در این لیست مشاهده نمی شوند. با کلیک روی view و انتخاب گزینه Show hidden devices می توانید این دستگاه ها را مشاهده کنید. با این کار انواع درایورهای غیر Plug & Play از جمله درایورهای سطح پایین سیستم که در ویندوز وجود دارد و درایورهای نصب شده توسط نرم افزارهای جانبی نمایش داده می شوند.

کدام سخت افزارها به صورت عمومی به وسیله ویندوز نصب شده اند؟

حتی اگر گزینه Show hidden devices را فعال کنید، ویندوز انواع مشخصی از دستگاه های مخفی را نمایش نمی دهد . دستگاه های شبح مانند؛ دستگاه های USB هستند که به کامپیوتر شما متصل نیستند و در لیست ظاهر نمی شوند. برای مشاهده آنها در ویندوز ۷، ویستا یا اکس پی باید دیوایس منیجر را به روشی خاص راه اندازی کنید.

برای این کار ابتدا پنجره Command Prompt را باز کنید و دستورات زیر را در آن اجرا کنید:

set devmgr_show_nonpresent_devices=1

start devmgmt.msc

کدام سخت افزارها به صورت عمومی به وسیله ویندوز نصب شده اند؟

وقتی از منوی View گزینه Show hidden devices را انتخاب می کنید؛ دیوایس منیجر باز می شود و حالا همه دستگاه های مخفی نشان داده می شود. برای حذف درایورهای مرتبط با سخت افزار قدیمی و منسوخ شده خود می توانید از این ترفند استفاده کنید. این قابلیت مخفی در ویندوز ۸ حذف شده است؛ بنابراین مشاهده دستگاه های شبح دیگر امکان پذیر نیست.

علامت تعجب زرد در Device Manager

برای شناسایی دستگاه هایی که به درستی کار نمی کنند (احتمالا به خاطر مشکلاتی که در درایور آنها وجود دارد)، شما مثلث زرد رنگی که دارای یک علامت تعجب است را روی آیکن دستگاه مشاهده می کنید که به آن علامت تعجب در دیوایس منیجر گفته می شود.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد مشکل؛ روی دستگاه کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید. مشکل می توانید به درایور، تداخل منابع سیستم یا هر چیز دیگری مربوط باشد. اگر این مشکل به درایور مربوط می شود؛ به طور کلی می توانید یک درایور جدید را نصب کنید. اگر با ارور Your PC Device Needs to Be Repaired در ویندوز مواجه هستید می توانید از ۱۲ روشی که قبلا آموزش داده ایم استفاده کنید.

غیر فعال کردن دستگاه در device manager کامپیوتر

فرض کنیم که شما می خواهید دستگاهی را به طور کامل غیرفعال کنید. شاید تاچ پد لپ تاپ شما عملکرد نامناسبی داشته باشد. شاید هرگز از وب کم لپ تاپ خود استفاده نکنید و بخواهید آن را غیر فعال کنید. برای مثال برای غیرفعال کردن صدای بوق، روی منوی view کلیک کنید و گزینه Show hidden devices را انتخاب کنید. به بخش Non-Plug and Play Drivers بروید و روی درایور Beep کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید.

کدام سخت افزارها به صورت عمومی به وسیله ویندوز نصب شده اند؟

حالا به سربرگ Driver بروید و از منوی Type بخش Startup گزینه Disabled را انتخاب کنید. حالا دیگر شما از ویندوز صدای بوق نمی شنوید. توجه داشته باشید که اکثر دستگاه های سخت افزاری را می توانید کلیک راست کنید و با انتخاب Disable غیرفعال کنید. این تنظیمات فقط ویندوز را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابراین ممکن است هنگام بوت شدن صدای بوق را بشنوید. این یک ویژگی عیب یابی است که به مادربرد شما اجازه می دهد در صورت بروز مشکل با بوق اطلاع رسانی کند.

کدام سخت افزارها به صورت عمومی به وسیله ویندوز نصب شده اند؟

نصب درایور از طریق Device Manager

پنجره Properties دستگاه شامل اطلاعات و تنظیماتی است که ممکن است مختص آن نوع سخت افزار باشد. با این حال، لازم نیست اکثر اطلاعات یا گزینه ها را در اینجا جستجو کنید. تنظیماتی که برای عیب یابی بیشتر اهمیت دارند؛ تنظیمات درایور است. بعد از کلیک راست کردن روی دستگاه؛ Properties را انتخاب کنید؛ روی تب Driver کلیک کنید. اطلاعات مربوط به درایور نصب شده و دکمه های کنترل آن را پیدا کنید.

نصب درایور از طریق Device Manager

  •  Driver Details – جزئیات مربوط به مکان دلیل فایل های درایور مورد استفاده توسط دستگاه را روی سیستم خود مشاهده کنید.
  •  Update Driver – برای بروزرسانی درایور خود از این گزینه استفاده کنید. ویندوز به شما این امکان را می دهد تا درایور بروز شده را بصورت آنلاین جستجو کنید یا درایوری که در سیستم شما دانلود شده است را به صورت دستی انتخاب کنید.
  •  Roll Back Driver – به تنظیمات درایوری که دستگاه قبلا از آن استفاده می کرده بر می گردد. اگر درایور را به نسخه جدیدی ارتقاء داده باشید و سخت افزار درست کار نمی کنید؛ می توانید از این گزینه استفاده کنید.
  •  Disable – از طریق این گزینه می توانید دستگاهی را غیر فعال کنید و تا زمانی که مجددا آن را فعال نکنید کار نخواهد کرد.
  •  Uninstall – از طریق این گزینه می توانید درایور دستگاه ها را از سیستم خود پاک کنید. توجه داشته باشید که با انتخاب این گزینه همه فایل های درایور حذف نمی شوند.

در صورتی که به دستیار صوتی کورتانا نیاز دارید می توانید نحوه فعال سازی و کار با این دستیار صوتی را در در پست قبلی ما مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آشنایی با Device Manager می تواند به شما کمک کند تا دستگاه هایی که نصب دارید را مشاهده کنید؛ درایورها را نصب؛ بروزرسانی و حذف کنید و دستگاه هایی که مشکل دارند را شناسایی کنید. امیدواریم مقاله امروز انزل وب توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز شما را فراهم آورد. در صورتی که نظر؛ پیشنهاد یا انتقادی دارید می توانید از طریق بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 7 روش رفع ارور This Device Cannot Start (code 10) ویندوز
آموزش ۷ روش رفع ارور This Device Cannot Start (Code 10) ویندوز
بدون استفاده از Safely Remove Hardware درایو های USB را از کامپیوتر جدا کنید
چگونه پورتهای USB را فعال یا غیر فعال کنیم

نظرات

  • نرگس says:

    من دوربین ویندوز ام ارور میده و میگه پیدا نمیشه تو قسمت دیوایس منیجر هم رفتم و دیدم که اصلا ایمجین دیوایس نبود بعد به صورت دستی اون رو ادد کردد حتی دوربین رو تو تنظیمان RESETکردم ولی بازم درست نشد بعد تو دیوایس منیجر که میرم تو قسمت IMAGING DEVICE وقتی بازش میکنم رو ایکون پایین یه علامت زرد تعجب هستش چیکار کنم بنظرتون