آموزش تنظیم صدای تلویزیون سامسونگ، سونی، ال جی و..

آموزش تنظیم صدای تلویزیون سامسونگ، سونی، ال جی و..

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در تلویزیون ? با آن مواجه می شویم تنظیم صدای تلویزیون است. بسیاری از کاربران سوال می کنند که چگونه صدای تلویزیون سامسونگ؛ سونی، ال جی و … خود را بهبود بخشند؟ در مطلب امروز در مورد افزایش و تنظیم صدای تلویزیون سامسونگ ، سونی ، ال جی و.. صحبت می کنیم.

تنظیمات و افزایش صدای تلویزیون

How to Improve Your TV Sound and Hear the Dialogue Better

بسیاری از افراد می توانند تصاویر با کیفیتی را در تلویزیون های فلت مدرن مشاهده کنند؛ اما وقتی که صحبت از صدا می شود؛ یک تجربه نامیدکننده ظاهر می شود. بسیاری از افراد بیان می کنند که تلویزیونشان به اندازه کافی بلند نیست؛ باس کافی را ندارد و به همین دلیل فیلم هایی که تماشا می کنند به اندازه کافی هیجان انگیز به نظر نمی رسند. اما شایع ترین مشکل این است که آنها نمی توانند دیالوگ ها را به درستی بشنوند. خب در ادامه ایده هایی برای تقویت صدای تلویزیون وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

دیالوگ تلویزیون چیست؟

حتما تا به حال مستندهای حیات وحش را تماشا کرده اید که شخصی در مورد اتفاقاتی که می افتد توضیحاتی را ارائه می دهد؛ به این گفتگو دیالوگ تلویزیون گفته می شود. این دیالوگ تنها به مستندهای حیات وحش ختم نمی شود، روایتی که راوی یک داستان در فیلم تعریف می کند؛ صداهایی در که موسیقی متن فیلم های درام و غیره وجود دارد هم دیالوگ محسوب می شوند. بنابراین اگر نمی توانید این دیالوگ ها را خیلی واضح بشنوید از فیلم و سریالی که تماشا می کنید لذت نخواهید برد.

چرا دیالوگ در تلویزیون من خیلی بد به نظر می رسد؟

چیزی که باید درک کنید این است که ممکن است دلایل مختلفی برای واضح نبود دیالوگ تلویزیون شما وجود داشته باشد. تنظیمات صدا تلویزیون سامسونگ؛ ال جی؛ سونی و … با همدیگر بسیار متفاوت هستند اما به طور کلی می توان علت ضعیف بودن صدای تلویزیون را به موارد زیر خلاصه کرد.:

  • همزمان با دیالوگ، افکت های صدا و موسیقی متن بیش از حد زیاد است.
  • افرادی که صحبت می کنند؛ خیلی واضح صحبت نمی کنند.
  • بلندگوهای تلویزیون شما خیلی خوب نیستند.
  • موقعیت و قرارگیری تلویزیونی باعث مسدود شدن بلندگوها شده است.
  • آکوستیک موجود در اتاق شما ممکن است برخی از فرکانس ها را بیشتر از بقیه خفه کرده باشد.

برخی از نمایش ها ممکن است با صدای فراگیر ۵.۱ ترکیب و انتقال داده شوند. برای شنیدن این صداها در بلندگوهای تلویزیون استریو؛ به طور خودکار به استریو تبدیل می شوند که باعث می شود صدا و دیالوگ فیلم نامتعادل شود و یا در بعضی موارد ممکن است برخی از صداها کاملا از بین بروند.

چرا دیالوگ در تلویزیون من خیلی بد به نظر می رسد؟

مشکل صدای شما می تواند یک یا چند مورد از حالت های بالا باشد. اگر مشکل شما این است که بازیگران به اندازه کافی واضح صحبت نمی کنند؛ در این زمینه کار زیادی نمی توانید انجام دهید. با این حال برای بقیه موارد راه حل هایی برای افزایش صدای تلویزیون سامسونگ؛ ال جی و … وجود دارد که می توانید امتحان کنید. برخی از راه حل ها شامل تغییر تنظیمات در منوی صدای تلویزیون شما است و برخی دیگر نیاز به هزینه کردن دارند.

تنظیم صدای تلویزیون سامسونگ

قبلا ۱۷ روش برای حل مشکل  قطع شدن صدای تلویزیون ال جی ، سونی ، سامسونگ و.. را آموزش دادیم؛ اما برای تنظیم صدای تلویزیون اولین چیزی که باید امتحان کنید تغییر تنظیمات موجود در منوی تنظیمات صدای تلویزیون است. این راه حل می تواند یک راه حل سریع و ساده برای تقویت صدای بلندگوهای تلویزیون شما باشد. ریموت کنترل را بردارید و به تنظیمات صدای تلویزیون خود بروید. احتمال این وجود دارد که بسته به نوع و برند تلویزیون این گزینه ها متفاوت باشند و یا در مسیرهای متفاوتی قرار گرفته باشند. با این حال سه گزینه در دستگاه شما وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • Sound Modes
  • Compression
  • Equalization

در برندهای مختلف این موارد اسامی متفاوتی دارند؛ اما کلیت یکی است. اصلی ترین چیزی که قبل از شروع باید به آن فکر کنید این است که می خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ آیا می خواهید دیالوگ را واضح تر کنید یا فقط می خواهید کیفیت صدا را بهبود و هیجان انگیزتر کنید؟ هدف نهایی شما تعیین می کند که بهترین تنظیمات برای تغییر کدام است. همچنین ممکن است فقط نیاز باشد تنها یکی از این گزینه ها را تغییر دهید یا همه آنها را تغییر دهید. همه اینها به این بستگی دارد که می خواهید به چه نتیجه ای دست پیدا کنید.

بالا بردن صدای تلویزیون سامسونگ و … با تغییر Sound Mode

Sound Mode جزو پیش تنظیماتی محسوب می شود که سازنده تلویزیون برای تغییر سریع صدا ارائه می دهد. ممکن است که این گزینه همیشه Sound Mode نام نداشته باشد. گزینه پیش فرضی که در این مد انتخاب شده است Standard است که یک تنظیمات متعادل با EQ یا افکت های کم است. بقیه گزینه ها دارای نام هایی مانند Sports, Movies, Ambience, Clear Voice و Music است.

این موارد در هر برند تلویزیون متفاوت است اما همه کارهای مشابهی انجام خواهند داد. شما می توانید بسته به نیازی که دارید یکی از این گزینه ها را انتخاب کنید. هر کدام از این موارد می توانند فشرده سازی یا افکت خاصی را اعمال کنند؛ هر مورد را امتحان کنید. به خاطر بیاورید که می خواستید به چه چیزی دست پیدا کنید.

به عنوان مثال گزینه Clear Voice باعث می شود که دیالوگ واضح تری را داشته باشید. مشکل این گزینه این است که فقط برخی از فرکانس های میانی / بالایی را افزایش می دهد و همه باس ها را از بین می برد. بنابراین ممکن است برای برخی از کاربران گزینه مناسبی به نظر نرسد.

بالا بردن صدای تلویزیون سامسونگ و ... با تغییر Sound Mode

برای تنظیم تصویر تلویزیون می توانید آموزش گام به گام انزل وب را مطالعه کنید.

تنظیمات صدای تلویزیون سامسونگ

در تلویزیون های سامسونگ ممکن است فقط سه مد صدای زیر را شاهد باشید:

  • Standard  – پیش فرض
  • Optimized  – صدای بهینه شده برای موسیقی و افکت ها را ارائه می دهد.
  • Amplify – فرکانس های میانی و بالایی را افزایش می دهد.

گزینه Amplify کمی شبیه به Clear Voice است که در بالا به آن اشاره کردیم؛ شاید این گزینه را شما دوست نداشته باشید اما برای تماشاچیان کم شنوا به خوبی کار می کند.

با انتخاب گزینه Optimized می توانید نوعی صدای فراگیر مجازی را ایجاد کنید. در حال حاضر در بسیاری از سایت ها می توانید مطالبی را مطالعه کنید که به شما می گویند که این تنظیمات فراگیر مجازی را غیرفعال کنید و ما هم موافق این موضوع هستیم. این گزینه تجربه صدای قابل مقایسه با نصب یک سیستم بلندگوی مناسب را ارائه نمی دهند.

تنظیم صدای تلویزیون سامسونگ با Expert Settings

در تلویزیون های سامسونگ حتی می توانید از Expert Settings استفاده کنید. برای انجام این کار دکمه Home ریموت کنترل خود را فشار دهید؛ وارد Settings شوید و به ترتیب Sound و Expert Settings را انتخاب کنید. حالا می توانید تنظیمات صدای تلویزیون خود را سفارشی کنید. این منو شامل گزینه های زیر است:

  • Balance – صدا را از بلندگوی راست و پچ به صورت متعادل پخش می کند.
  • Equalizer – سطح باند کم و زیاد را تنظیم می کند.
  • HDMI Input Audio Format – فرمت صدای ورودی HDMI را ارائه می دهد.
  • Digital Output Audio Format – فرمت صدای خروجی دیجیتال را ارائه می دهد.
  • Dolby Atmos Input – از ورودی بلندگوهای دالبی اتمس پشتیبانی می کند.
  • Auto Volume – به صورت خودکار حجم صدا را تنظیم می کند.
  • Sound Feedback – هنگام تغییر در تنظیمات و گزینه ها؛ فیدبک های صوتی را پخش می کند.
  • Reset Sound – تنظیمات صدا را به حالت کارخانه ریست می کند.

تنظیم صدای تلویزیون سامسونگ، سونی؛ ال جی و … با Compression

اکثر برندهای تلویزیون نوعی Compression یا فشرده سازی را ارائه می دهند. ایده این گزینه این است که صدا را فشرده سازی کند تا دامنه دینامیکی کمتری بین صداهای بلند و صداهای آرام وجود داشته باشد. این گزینه به ویژه در هنگام تماشای تلویزیون در هنگام شب مفید است. فشرده سازی صدا کمک می کند تا از ایجاد صداهای مزاحم همسایگان و سایر اعضای خانه خود در هنگام مشاهده فیلم های اکشن جلوگیری کنید. با این حال اگر هدف شما وضوح صدا است؛ ممکن است کمی فشرده سازی کمک کند. باید متوجه شوید که صداها کمتر تحت تاثیر افکت های صوتی و موسیقی قرار می گیرند.

بعضی از تلویزیون ها ممکن است چند سطح مختلف از auto volume را ارائه دهند که Normal و Night نام دارند. گزینه Night شدیدترین نسخه خواهد بود؛ در نتیجه ابتدا نسخه Normal را امتحان کنید تا پویایی صدا را امتحان و حفظ کنید.

تنظیمات صدای تلویزیون سامسونگ

تنظیم اکولایزر تلویزیون

در تلویزیون شما ممکن است اکولایزر گرافیکی هم وجود داشته باشد. یک اکولایزر گرافیکی دارای یک دامنه ثابت از فرکانس ها است که می توانید آنها را تقویت یا برش دهید تا صدا تغییر کند. با افزایش فرکانس های بالاتر می توانید صداها را واضح تر کنید. یا با افزایش فرکانس های پایین می توانید باس را افزایش دهید.

در بعضی از تلویزیون ها ممکن است به جای اکولایزر گرافیکی فقط یک کنترل ساده باس دو مرحله ای را در اختیار داشته باشید. هر چه گزینه های بیشتری برای کنترل فرکانس های خاص داشته باشید؛ کنترل بیشتری روی صدا خواهید داشت.

تنظیم اکولایزر تلویزیون

شاید سوال کنید که بهترین تنظیمات اکولایزر تلویزیون برای دیالوگ چیست؟ خوب واضح است که وضوح صدا در فرکانس های میانی مثلا از ۲ کیلوهرتز تا ۶ کیلوهرتز یافت می شوند، بنابراین می توانید فرکانسهای موجود در اکولایزر گرافیکی خود را در این قسمت افزایش دهید.

مشکل خاموش شدن تلویزیون سونی ، ال جی ، سامسونگ و.. خود را با این ۱۲ روش حل کنید.

افزایش و تنظیم صدای تلویزیون ال جی، سونی و … با تعویض بلندگوهای تلویزیون

ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که بلندگوهای تلویزیون صدای مناسبی را ارائه نمی دهند. پس ممکن است به این نتیجه رسیده باسید که بلندگوهای تلویزیون خود را عوض کنید؛ قطعا در صدای فیلم ها و نمایش های تلویزیون ها بهبودهایی را شاهد خواهید بود. با این حال باید توجه داشته باشید که ارتقاء بلندگوها لزوما همه مواردی که در بالا بحث کردیم را حل نمی کند. بسته به چیزی که خریداری می کنید هنوز هم این احتمال وجود دارد که برخی از مشکلات را تجربه کنید؛ تعویض بلندگو می تواند تنها کمی صدای بلندتر را تحویل دهد. بنابراین گزینه هایی که شما برای بهبود صدای تلویزیون و ارتقاء بلندگوها در اختیار دارید چیست؟

تلویزیون خود را به بلندگوهای بلوتوثی یا هدفون مجهز کنید

برخی از مدل های جدید تلویزیون از بلوتوث برای اتصال بلندگو پشتیبانی می کنند. در منوی صدای تلویزیون شما؛ گزینه ای برای انتخاب نوع بلندگوی استفاده شده برای خروجی صدا را در اختیار دارید. پیش فرض روی TV Speaker تنظیم شده است. البته؛ این فقط به این معناست که شما قصد دارید از بلندگوهای داخلی استفاده کنید.

تلویزیون خود را به بلندگوهای بلوتوثی یا هدفون مجهز کنید

اگر بتوانید TV audio را به Bluetooth تغییر دهید؛ در اینجا می توانید از بلوتوث برای اتصال اسپیکر استفاده کنید. اگر ترجیح می دهید شما می توانید از هدفون بلوتوثی برای شنیدن صدای بهتر استفاده کنید. مزایای استفاده از بلندگوهای بلوتوثی برای داشتن صدای تلویزیون بهتر عبارت است:

  • بلندگوهای بلوتوثی بهتر از خد بلندگوهای تلویزیون است.
  • ممکن است از قبل بلندگوی بلوتوثی مناسب داشته باشید.
  • هیچ کابلی برای شلختگی و در هم پیچیدگی وجود ندارد.
  • با این حال استفاده از انها می تواند معایبی هم به همراه داشته باشد:
  • هماهنگ نبودن صدا و تصویر در تلویزیون سامسونگ، ال جی و …
  • اتصال بلوتوث قطع می شود و دوباره باید آنها را وصل کنید.
  • کیفیت صدا ممکن است به خوبی سیستم Hi-Fi؛ ساندبار سیمی با گیرنده AV نباشد.

تلویزیون خود را به بلندگوهای Hi-Fi متصل کنید

اگر واقعا می خواهید بهترین صدای تلویزیون را تجربه کنید پس لازم است که سیستم صوتی بهتری را متصل کنید. یکی از راه حل ها استفاده از سیستم Hi-Fi است هر چند راه حل بسیار ارزانی نیست.

  • برای ارسال صدا به آمپی فایر از خروجی صدای تلویزیون خود استفاده کنید.
  • خروجی صدای منابع تلویزیون خارجی خود مانند DVD Player یا باکس تلویزیون کابلی را مستقیما به آمپی فایر متصل کنید.
  • با اگر آمپی فایر شما بیش از یک ورودی دارد؛ ممکن است بخواهید از ترکیبی از این دو استفاده کنید.

تلویزیون خود را به بلندگوهای Hi-Fi متصل کنید

اگر در حال اتصال یک دستگاه خارجی مانند دستگاه پخش بلو-ری هستید؛ فرایند اتصال به شکل زیر خواهد بود:

  • اکثر آمپی فایرهای Hi-Fi مناسب برای اتصال سی دی پلیر و سایر منابع صدا در قسمت پشت خود گزینه هایی دارند. اینها معمولا اتصالات استریو RCA آنالوگ خواهند بود.
  • آمپی فایر شما دارای ورودی صوتی دیجیتال کواکسیال یا اپتیکال یا حتی بهتر باشد چونکه این روزها خروجی صدا در اکثر تلوزیون ها یا کواکسال است یا اپتیکال. در این صورت می توانید با یک کابل یک اتصال ساده برقرار کنید.
  • اگر تلویزیون شما دارای خروجی دیجیتال است و آمپی فایر شما فقط یک ورودی آنالوگ دارد باید از باکس مبدل استریو صوتی به آنالوگ استفاده کنید.

تلویزیون خود را به ساندبار متصل کنید

گزینه دیگر برای تقویت صدای تلویزیون خرید ساندبار است. ساندبارهای واحدهای جمع و جور با تقویت کننده داخلی و بلندگو هستند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که رخئجی صدای تلویزیون خود را به ساندبار وصل کنید و صدای بسیار متعادل تر و بلندتری را دریافت کنید. بسیاری از ساندبارها از اتصال اپتیکال یا HDMI ARC پشتیبانی می کنند. قبل از خرید ساندبار؛ مطمئن شوید که تلویزیون شما گزینه های صحیح خروجی صدا را دارد. برخی از ساندبارهای پیشرفته دارای ورودی صدای متعددی است که به شما اجازه اتصال کنسول بازی یا پلیر بلو ری را به طور مستقیم به ساندبار را می دهد.

تلویزیون خود را به ساندبار متصل کنید

تلویزیون خود را به سیستم صوتی فراگیر متصل کنید

اگر واقعا به بهترین تجربه صدا در اتاق خود نیاز دارید باید یک سیستم صوتی فراگیر را نصب کنید. شما هنگام خرید سیستم خانگی سیستم صوتی فراگیر را که همراه با آمپی فایر و بلندگوها است را دریافت می کنید. شما حتی می توانید واحدهای جداگانه را خریداری کنید. خرید اجزای جداگانه به طور کلی بهترین کیفیت صدا را در اختیار شما قرار می دهد و به شما امکان می دهد تا در آینده راحت تر بتوانید سیستم خود را ارتقاء دهید. مزیتی که سیستم های صوتی فراگیر ارائه می دهند این است که کنترل بیشتری روی صدا خواهید داشت.

با خرید یک سیستم ۵.۱ کاناله شما می توانید تجربه صدای بهتری را دریافت کنید. شما همچنین یک بلندگوی اختصاصی دارید که به شما امکان کنترل کامل سطح دیالوگ را می دهد. اگر مطمئن نیستید که می خواهید یک سیستم صوتی فراگیر را با بلندگوهایی در اطراف اتاق داشته باشید می توانید یک گیرنده AV خریداری کنید و آن را به بلندگوهای جلو چپ؛ مرکز و  جلو راست متصل کنید. این سیستم ها یه عنوان سیستم های صوتی ۳.۰ کاناله شناخته می شوند. شما از مزایای یک بلندگوی اختصای برخوردار خواهید بود؛ اما سخت افزار کمتری برای نصب در اتاق دارید. شما همچنین می توانید یک ساب ووفر را به این سیستم صوتی اضافه کنید و یک سیستم صوتی ۳.۱ کاناله را داشته باشید.

تنظیم صدای تلویزیون ال جی

با تنظیمات صدا تلویزیون  LG می توانید کیفیت صدای تلویزویون خود را بهبود بخشید. برای انجام این کار شما یا می توانید از تنظیمات سریع استفاده کنید و یا اینکه تنظیمات کامل صدا را به کار ببرید، در ادامه هر یک از این روش ها را توضیح خواهیم داد.

تنظیمات سریع (Quick Settings) تلویزیون خود را باز کنید. سومین گزینه که Sound Mode نامیده می شود را انتخاب کنید.

تنظیم صدای تلویزیون ال جی

Sound Mode در اینجا شامل چند گزینه است. حالت صدا برای تلویزیون های هوشمند ال جی از قبل برای محتواهای خاص مانند فیلم یا بازی بهینه شده است. در ادامه گزینه هایی که در اختیار دارید آورده شده است:

  • Standard – گزینه پیش فرض است که صدای مناسبی را برای انواع محتواها ارائه می دهد.
  • Cinema – کیفیت صدا را برای فیلم ها بهینه می کند.
  • Clear Voice – وضوح صدا را افزایش می دهد که برای مشاهده فیلم های و مستندهای مختلف مناسب است.
  • Sport – یک صحنه آرنا را شبیه سازی می کند و کیفیت صدا به حدی است که شما احساس می کنید در میان جمعیت استادیوم قرار دارید.
  • Music – صدا را برای شنیدن موسیقی های مورد علاقه شما بهینه می کند.
  • Game – کیفیت صدای را برای اجرای بازی ها بهینه می کند.
  • Dolby Surround – به شما امکان می دهد صدای دالبی ساندبار را فعال یا غیرفعال کنید.

تنظیم صدای تلویزیون LG

اما برای استفاده از تنظیمات کامل صدا؛ شما باید به منوی کامل Settings بروید. در اینجا شما می توانید حالت های صدا، همگام سازی دیالوگ و تصویر را تنظیم کنید. Dolby Atmos را فعال کنید تا صدای فراگیر را در اختیار داشته باشید.

تنظیم صدای تلویزیون LG

  • با استفاده از میکروفن موجود در ریموت هوشمند می توانید تلویزیون خود را مطابق با اتاقی که در آن قرار دارید تنظیم کنید و بر اساس فاصله ریموت (و احتمالا کاناپه) از تلوزیون و دیوار؛ تلوزیون خود را نصب کنید.
  • در Sound Mode شما می توانید تعادل صدا را تنظیم کنید و صدا را کمی به چپ یا راست انتقال دهید.
  • شما حتی می توانید در تنظیمات Sound Mode از اکولایزر صدا استفاده کنید و میزان فرکانس خاص خود را تنظیم کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

همانطور که در بالا مشاهده کردید تنظیم صدای تلویزیون سامسونگ و ال جی تفاوت چندانی با هم نداشتند، پس به احتمال زیاد از این راه حل ها می توانید برای تنظیم صدای تلویزیون سونی خود هم استفاده کنید. اگر شما هم صدای تلویزیون کم شده را تجربه کرده اید؛ از چه راه حلی برای مشکل خود استفاده کرده اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

راهنما قدم به قدم نصب VPN روی تلویزیون
آموزش و راهنما قدم به قدم نصب VPN روی تلویزیون
آموزش جدید و کامل نصب برنامه روی تلویزیون سونی (با گوگل پلی و بدون آن)
آموزش جدید و کامل نصب برنامه روی تلویزیون سونی (با گوگل پلی و بدون آن)
راهنما قدم به قدم آموزش نصب برنامه روی تلویزیون سامسونگ
راهنما قدم به قدم آموزش نصب برنامه روی تلویزیون سامسونگ
6 اقدام اساسی برای حل مشکل مرورگر تلویزیون سامسونگ
۶ اقدام اساسی برای حل مشکل مرورگر تلویزیون سامسونگ

نظرات

  • javad eshaghi says:

    سلام. وقت بخیر. من جواد اسحاقی هستم از مشهد. لطفا اسم یک دانگل را بنویسید که به usb تلویزیون سامسونگ وصل شود و صدای تلویزیون را زیاد کند. آیا با مبدل افزایش صدای دیووم میتوان صدای تلویزیون سامسونگ را زیاد کرد. پاسخ سوالاتم را به شماره موبایل ۰۹۳۸۴۹۲.. پیامک بزنید. با تشکر فراوان. جواد اسحاقی از مشهد.

  • طرفدار باران کوثری از بهمن ۹۹ برای همیشه و تا ابد says:

    بخاطر اینکه برای همیشه و تا ابد طرفدار ابدی باران کوثری، رخشان بنی‌اعتماد، فرزاد فرزین و کلا سینما هستم حالت صدا مال من تا ابد روی حالت movie هست (samsung CS-29700)

  • مجید says:

    بنده هم تلوزیون LG NANOCELL دارم، حالت صدارو تغییر میدم،به محض اینکه از منو خارج میشم حالت صدا برمیگرده به حالت قبلی،مشکل کجاست؟

  • اهورا says:

    سلام در تلویزیون ال جی مدل ۴۳LM6300 صداشو از حالت استاندارد به حالت سینما تغییر میدم ولی وقتی از منو خارج میشم دوباره به حالت استاندارد برمیگرده لطفا بفرمایید چکار باید بکنم