خودکار سازی کارها: آموزش استفاده از برنامه Tasker در اندروید

خودکار سازی کارها: آموزش استفاده از برنامه Tasker در اندروید

بیشتر افراد برنامه Tasker ⚡ را به عنوان یک برنامه کنترل کار و اتوماسیون توصیف می کنند. شما با کمک این برنامه می توانید گوشی اندروید خود را به گونه ای تنظیم کنید که کارهای روتین مورد نظر شما را انجام دهد. امروز در انزل وب نحوه استفاده از برنامه Tasker در اندروید را به شما آموزش خواهیم داد.

چگونه از نرم افزار Tasker در اندروید استفاده کنیم؟

How to Use Tasker in Android

آموزش نحوه کامل استفاده از برنامه Tasker نیاز به زمان زیادی دارد. با این حال سعی می کنیم در این مطلب اصول استفاده از برنامه جهت برنامه ریزی اندروید برای انجام آن چه که می خواهید مطابق با قوانین شما اجرا شود را، آموزش دهیم.

رابط کاربری در نرم افزار انجام کارهای تکراری به صورت خودکار برای اندروید

برنامه Tasker برای استفاده ساده، بهینه سازی شده است و رابط کاربری آن مناسب و قابل درک می باشد. به طور کلی در بالای برنامه ۴ تب وجود دارد که عبارتند از Profiles, Tasks, Scenes و Vars.

  • Profile: اگر خیلی ساده بخواهیم بگوییم، نقش نوعی ظرف یا بسته برای ایجاد زمینه جهت انجام کار های مرتبط را دارد. شما می توانید بستر کار های مورد نظر خود را در این قسمت ثبت کنید.
  • Task: برای ایجاد وظیفه به کار می رود. پس از ساخت پروفایل برای کار خود، انجام کار را در این قسمت مشخص خواهید کرد.
  • Scene: می توانید رابط کاربری را سفارشی تر کنید.
  • Variable: نامی برای مقداری ناشناخته است که می تواند با گذشت زمان تغییر کنند. به طور مثال می توان به میزان باتری، تاریخ و.. اشاره کرد.

رابط کاربری در نرم افزار انجام کارهای تکراری به صورت خودکار برای اندروید

البته در صفحه مقادیر دیگری مانند Projects و Main menu به شکل سه نقطه نیز وجود دارند. Projects برای ایجاد برگه هایی قرار داده شده که به شکل پوشه هایی برای سازماندهی پروفایل، تسک ها (وظیفه ها) و.. کاربرد دارد. دکمه Main menu نیز در گوشه راست و بالای صفحه نیز قرار داده شده است که برای نمایش همه تنظیمات و گزینه های موجود طراحی شده است.

همچنین اگر به برنامه های کلیک خودکار (برنامه ذخیره و تکرار خودکار عمل تاچ بدون روت) نیز نیاز دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب ۱۰ تا از بهترین برنامه کلیک خودکار اندروید را هم مطالعه کنید.

تنظیم مجوز ها در نرم افزار انجام اتوماتیک کارها در اندروید

قبل از استفاده از این برنامه باید توجه داشته باشید که Tasker قدرت کنترل گسترده تلفن شما را دارد اما قبل از این کار باید اجازه آن را بدهید. با در نظر داشتن این موضوع که با دادن مجوز، برنامه هر کاری که می خواهد را می تواند انجام دهد. برای ثبت مجوز ابتدا برنامه Tasker را باز کنید. سپس روی دکمه Main Menu (سه نقطه) ضربه بزنید.

More را انتخاب کرده و روی Android Settings تاچ کنید. حال لیستی از تنظیمات را خواهید دید که برای اجرای صحیح برنامه، همه را فعال کنید. البته شما می توانید اجازه دسترسی به مورد خاصی را به برنامه ندهید اما با این کار ممکن است تاثیر منفی در عملکرد برنامه داشته باشید.

تنظیم مجوز ها در نرم افزار انجام اتوماتیک کارها در اندروید

آموزش نرم افزار Tasker اندروید، Profiles و Tasks

به طور خلاصه در این برنامه Profiles تعیین می کند که چه زمانی می خواهید Tasker کاری را انجام دهد. دستور انجام این کار و نحوه آن را هم Task مشخص می کند. برای تعیین یک کار، ابتدا باید لیستی از کار مورد نظر خود تنظیم کنید.

به طور مثال می خواهید یک حالت شبانه تنظیم کنید که در ساعتی خاص تلفن را مجبور کند تا در حالت Do Not Disturb قرار بگیرد. سپس روشنایی صفحه کاهش یافته و ویژگی های غیر ضروری مانند GPS, Bluetooth و.. خاموش شوند. برای این کار شما می توانید با کمک پروفایل زمان انجام این کار را مشخص کرده و سپس در تسک، اقدامات را تنظیم کنید.

راهنما استفاده از برنامه Tasker ، روش ساخت Profiles

برای ساخت پروفایل جدید، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

  1. ابتدا در برنامه به تب Profiles بروید.
  2. سپس روی دکمه + در پایین تپ کنید.
  3. یک نام برای پروفایل خود انتخاب کنید. به طور مثال برای حالت شب ذکر شده، Night Mode را می توانید وارد کنید.
  4. اکنون باید تعیین کنید که چه زمنی می خواهید فعالیت مورد نظر اجرا شود. به طور مثال برای حالت شب Time را زده و یک ساعت دلخواه مانند ۸ p.m. تا ۸ a.m. را انتخاب کنید.

راهنما استفاده از برنامه Tasker ، روش ساخت Profiles

در نهایت فرایند را ثبت و دکمه برگشت را بزنید.

روش ساخت Task در برنامه خودکار سازی کارها در اندروید

پس از ایجاد پروفایل برای کار خود، نوبت ساخت Task می باشد.

  1. به تب Task رفته و با استفاده از Create a new یک تسک جدید ایجاد کنید. نام مورد نظر را انتخاب کنید. در این مثال ما از Minimal استفاده کرده ایم.
  2. سپس به صفحه Task Edit هدایت می شود. روی دکمه + در پایین صفحه تپ کنید.
  3. اکنون باید فعالیت مورد نظر را انتخاب کنید. به طور مثال ما می خواهیم حالت مزاحم نشوید. را فعال کنیم. پس Audio را انتخاب می کنیم.
  4. حال بسته به فعالیت خود، فرایند را ادامه دهید. ما Do Not Disturb را انتخاب می کنیم.
  5. در قسمت Mode می توانید تنظیمات بیشتری را تعیین کنید. (مثلا مخاطب خاصی را از این حالت خارج کنید.)
  6. حال فعالیت اول شما ثبت شد. دکمه برگشت را زده و برای ساخت فعالیت بعدی، مجدد دکمه + را بزنید.
  7. این بار Display را برای کاهش نور صفحه انتخاب می کنیم.
  8. سپس روی Display Brightness تپ کنید.
  9. در زیر قسمت Level، درجه مورد نظر را انتخاب کرده و دکمه برگشت را می زنیم.
  10. در مرحله بعد می خواهیم GPS را هم خاموش کنیم. پس مجدد + را می زنیم.
  11. وارد بخش Location شده و Stop Location را می زنیم.
  12. همین کار را برای Bluetooth در بخش Net, انتخاب می کنیم.

روش ساخت Task در برنامه خودکار سازی کارها در اندروید

کار طراحی فعالیت و وظیفه به اتمام رسید. به همین شکل می توانید هر کاری را از برنامه بخواهید.

ساخت Exit Task در آموزش کار با Tasker اندروید

با انجام مراحل قبلی، به برنامه دستور داریم تا در ساعت ۸ شب، روشنایی صفحه را کاهش داده، حالت مزاحم نشوید را فعال کرده و جی پی اس و بلوتوث خاموش شوند. اما بعد از آن چه اتفاقی می افتد؟ شما باید یک تسک دیگر ایجاد کنید و برعکس این فرایند را در آن ثبت کنید که به آن Exit Task گفته می شود.

ساده ترین راه این کار این است که وارد پروفایل شوید. سپس روی نام تسک مورد نظر تاچ کرده و انگشت خود را نگه دارید. در منوی ظاهر شده روی Add Exit Task ضربه بزنید.

ساخت Exit Task در آموزش کار با Tasker اندروید

نحوه Import و Export در نرم افزار انجام خودکار کارها

برای Import کردن یک تسک ذخیره شده به تسکر، به تب Tasks رفته و روی Import Task ضربه بزنید. سپس فایل مورد نظر را انتخاب کنید. این فرایند برای Profiles, Scenes و.. نیز به شکل مشابه در دسترس است.

برای Export کردن یک تسک نیز روی نام تسک مورد نظر تپ کرده و انگشت خود را نگه دارید. در منوی ظاهر شده Export را انتخاب کنید. این کار را می توانید برای عناصر دیگر نیز به همین شکل انجام دهید.

روش حذف یک Profile, Task یا Scene

برای حذف پروفایل و..، روی نام آن تاچ کرده و انگشت خود را نگه دارید. سپس روی آیکن سطل زباله ضربه بزنید. برای Variables هم سطل زباله با نماد X جایگزین می شود.

روش حذف یک Profile, Task یا Scene

اجرای دستی یک Task برای مکان یابی با Tasker

برای آزمایش این که کارهای تعیین شده به خوبی انجام می شوند، می توانید از یک آزمایش با اجرای دستی بهره ببرید. برای این کار به تب Task بوردی. انگشت خود را روی تسک مورد نظر نگه دارید و در منوی ظاهر شده روی Task Edit ضربه بزنید. سپس روی آیکن پخش در پایین صفحه تاچ کنید تا فرایند اجرا شود.

Scene در نرم افزار Tasker در اندروید

تب Scenes نیز یک موضوع پیشرفته است که خود نیازمند آموزش مجزایی دارد. با این حال به طور خلاصه ویژگی های آن را بررسی می کنیم.

Scene در واقع یک رابط کاربری سفارشی است که از ابتدا ایجاد می کنید. در این قسمت می توانید عناصری که معمولا در UI استفاده می شود را پیدا کنید. به طور مثال دکمه ها، آیکن ها، نقشه ها، منو ها، اسلایدر ها و..

تب Variable در نرم افزار Tasker در اندروید

اگر قبلا برنامه نویسی انجام داده باشید، با مفهوم Variable یا متغیر ها آشنا خواهید بود. متغیر ها در ریاضیات نیز تعریف می شوند. به طور ساده متغیر نامی است که برای یک مقدار که با گذشت زمان تغییر می کند، اطلاق می شود. درست مانند Scenes، توضیح Variable نیز کار پیچیده و نیازمند آموزش جداگانه است. با این حال به طور خلاصه برای آشنایی با این ویژگی و همینطور درک بهتر قدرت تسکر، به موارد زیر توجه کنید.

متغیر ها در تسکر همیشه با علامت % شروع می شوند. آن ها معمولا از اطلاعات سیستم، وضعیت دستگاه و.. استفاده می کنند که از جمله آن ها می توان به نمونه های زیر اشاره کرد.

%TIME

برای نمایش ساعت فعلی

 

%DATE

برای نمایش تاریخ فعلی

 

%BATT

برای نمایش درصد شارژ باتری فعلی

موارد ذکر شده متغیر داخلی بودند. علاوه بر آن ها متغیر های لوکال و گلوبال نیز وجود دارند.

در پایان اگر قصد بکاپ گیری از گوشی خود را هم داشتید، مطالعه مطلب آموزش بک آپ گیری خودکار از تمامی بخش های اندروید را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروزه نحوه استفاده از برنامه تسکر برای انجام خودکار کارها در اندروید را به صورت ساده و با کمک مثال برای درک بهتر به شما آموزش دادیم. نظر شما راجع به این برنامه چیست و برای چه کارهایی از آن استفاده می کنید؟ اگر این مطلب برای شما مفید بود، حتما نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه برنامه ریزی خودکار اندروید را در دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نهیه خودکار نسخه پشتیبان از دستگاه اندرویدی
آموزش بک آپ گیری خودکار از تمامی بخش های اندروید

نظرات